Nadije skriver:
Jeg synes det er et meget følsomt emne at sidde at diskutere, fordi det netop indebærer folks religion, kultur og traditioner. Man kan ikke gå ind og forbyde folk at dyrke deres religion - med alt det indebærer. Jeg har levet i et land før, som har haft fuldkommen religionsforbud, som det eneste land i verden der nogensinde har haft det. Hvordan folk er blevet nedgjort, ydmyget og mistet sig selv - fordi de mistede en stor del af deres identitet. Hvordan man kom i arbejdslejr til man var så nedslidt at man døde eller blev henrettet på stedet for, at tro og dyrke sin religion. Så for mig, der vil jeg personligt hellere flytte end at bo i et land der bevæger sig mere og mere i den retning igen. Jeg har hørt alle de ting, min familie har selv haft mistet til det før. Jeg er glad for jeg blev født efter det var stoppet i landet, men det har været sådan og det ødelagde folk. Hvis du tager troen fra mennesker, hvis du begrænser dem i deres tro, så tager du det, som folk finder håb i og støtte i.
Hvad der er rigtig for ens børn, det må være optil den enkelte forældre. Og at gøre det som voksne eller teenager, det gør kun en omskæring mere kompliceret og værre. At det ødelægger ens seksuelle nydelse osv. der er risikoen større ved en voksen end ved et spædbarn f.eks. der er for og imod ved alting.
Vi har religionsfrihed her i landet, så du kan ikke sammenligne det med et land, som har religionsforbud, og det er langt ude at begynde at tale om, at vi her i landet bevæger os i den retning, fordi vi i vores kultur går op i det enkelte menneskes ret til at bestemme over sin egen krop.
Det handler ikke om at forbyde folk at dyrke deres religion - men om at støtte menneskets ret til selv at bestemme over sin egen krop.
Spædbørn dyrker ikke sex, så det er noget vrøvl, at risikoen er større ved en voksen. En voksen ved selv, hvad det er han vælger til eller fra.
Så nej - det bør absolut ikke være op til den enkelte forælder. Det bør være op til individet.
Hvis man vælger at omskære små drenge - så må man jo også kunne indrømme, at man går imod forskningen på området.
Det er faktisk ikke religionen, mange har noget imod - men at man udfører en handling, som ikke kan gøres om.
Et menneske bør selv vælge sin religion - eller vælge den fra.
Dåben er også et religiøst ritual, men det er - som en anden skrive - forældrenes midlertidige valg.
Hvis barnet fravælger konfirmationen, som er en bekræftelse af dåben, så er dåben ikke længere gyldig for barnet. Og der er ikke sket noget med kroppen.