Jeg har på intet tidspunkt sagt, at jeg ikke respektere andre og mener at kærlighed har begrænsninger, for det har det ikke. Men jeg ønsker kun mine børn skal være lykkelige, og jeg ønsker selvfølgelig, at de bliver på hvad ifølge mine religions overbevisninger er den rigtige vej.
Så hvis nogen har følt på noget tidspunkt, at jeg ikke respektere andre kulturer, overbevisninger osv. så beklager jeg meget dybt! For det har aldrig været min mening at træde på nogen. For alle mennesker har forskellige overbevisninger, tro, holdninger osv. og jeg kan sagtens forstå hvorfor det kan være svært, at se og forstå når man står udenfor. Derfor forsøger jeg så godt jeg nu kan at forklare det, fordi selvfølgelig er det op til det enkelte menneske, hvad der er rigtig for en selv.
Men jeg opdrager mine børn som muslimer, fordi de er født muslimer, da både deres far og mig er muslimer. Jeg har også tilbragt hele mit liv i mit hjemland, så at det er den kultur, traditioner og sådan jeg fører videre, det er for mig ganske naturligt.
Albanien er i Europa overfor Italien, grænser op til Grækenland. Så landet er åbent og frit. Du kan gå i byen. Man går som sagt ikke særlig ofte med tørklæde og religion holdes om ofte indendørs. Så i og med Albanien er så åbent. Så er jeg også åben og forstående. Og jeg respektere alle kulturer, alle mennesker.
Men jeg ser helst, som mig, at mine børn finder en der os er albaner. Da det vil gøre alting nemmere. Fordi det er noget velkendt. En kultur de selv er vokset op med, sprog de taler og forstår, der vil ikke komme overraskelser eller kompromis situationer
Måske har jeg overset noget i debatten :-) Men er dine børn ikke i dansk børnehave og skole ?
Du skriver at den albanske kultur er velkendt for dem, men er den danske ikke lige så velkendt ? Hvis det er det danske samfund de vokser op i uden for hjemmet ? :-)
Jeg har selv 2 familiemedlemmer der er fraflyttet Danmark, til hvert sit land. Deres børn er født og opvokset i udlandet og har altid betragtet sig som "tilhørende" det land de er vokset op i. Selv om vores forhold er tæt, med jævnlige besøg og kontakt via facebook, så har de selv og vi andre oplevet det således at forældrene har rod i Danmark, men nu er halvt danske og halvt noget andet. Deres børn har tilknytning til Danmark man har kun været her på besøg og har slet ikke samme rod og tilhørsforhold i Danmark som deres forældre og jeg tror ærligt talt hverken de eller vi i DK, føler at de er danske. Og i bund og grund er det jo også lige meget. De er stadig familie og vi føler os stadig både ens og fremmede, lige som jeg kan gøre med min egen mor ;-)
Jeg siger ikke at man skal aflægge sig sin kultur og de normer man er dannet af. Men jeg spekulerer på om du har overvejet at dine børn jo er dannet af den danske kultur i en anden grad end du selv er. De skal selv vokse og dannes som mennesker og finde deres ben i to kulturer på en gang. Måske bliver den danske kultur en dag mere velkendt for dem end den er for dig. Jeg kan i hvert fald se forskel på vores voksne udflyttere familiemedlemmer og deres børns oplevelse af deres egen nationalitet.
Jeg har en datter på 18 år. Som forælder må jeg til tider erkende at hun frigører sig fra os og at jeg ikke er/vil være enig i ethvert valg, hun tager. Det er til tider svært, for jeg vil jo gerne i bund og grund have at hun gør som jeg mener er bedst :-) Men hun er sin egen person og er jo opvokset i en anden tid og med andre vilkår end jeg selv havde. Det er måske utopi at tro at ens børn har samme verdensbillede som en selv :-)
I øvrigt en spændende debat, for hvad er nationalitet og hvor sidder den henne i kroppen ? :-) er det en følelse eller en opdragelse eller et sted? :-)