Jeg synes, det har været virkelig interessant at læse denne debat, selvom den har bevæget sig noget fra det oprindelige indlæg.
Som udgangspunkt er jeg også imod religiøs omskæring af mindreårige.
Jeg har kommet meget i en albansk familie som barn, og på trods af jeg spiste der og sov der jævnligt, så tænkte jeg aldrig ret meget over, at de var muslimske. Jeg følte mig altid velkommen, og husker dem som en smilende familie med åbne arme. Min venindes mor talte ikke dansk og faderen kun begrænset dansk, men vi nåede jo i virkeligheden langt med fagter og få gloser. Min veninde måtte ikke have kærester, hvilket jeg egentlig tror sparede hende for en hel del af de hjertesorger jeg havde. Hun kyssede da lidt på en dreng i smug i ny og næ, men ellers var hun okay med det. Sidenhen forelskede hun sig hovedkulds i en Iraker, som hun fik to børn med. De blev ikke gift, men hendes forældre var okay med den del, for der var trods alt den fælles forståelse for kultur og religion.
Jeg er i familie med en fra Mexico, som også er kommet hertil for ca. 7 år siden. Hun er dansk gift. Hos dem er hjemmet også primært mexicansk og hun taler kun spansk til sine børn, simpelthen fordi, hvis det ikke var sådan, så ville de ikke lære noget som helst om den del af deres rødder. De får jo massiv dansk påvirkning i 7-8 timer hver dag i institutionen. I Mexico har de tradition for, at pigerne får pircet ørerne, når de er ca 6. mdr gamle, og jeg blev overrasket, da hun fravalgte den tradition. Jeg tror på at de børns liv bliver beriget af to sprog og to kulturer mere end de kommer til at virke berøvende og gøre dem rodløse. Det handler om, hvordan rummer og omfavner helheden i min optik. Og børn er altså enormt gode til at tilpasse sig og rumme verden, så hvis man blot går åbent og nysgerrigt ind til mødet mellem de to kulturer, så behøver det bestemt ikke være så problematisk. Så er man ikke altid enige i synspunkterne, men der er nu også en hulens masse danskere jeg heller ikke er ret enige med - deriblandt mindst halvdelen af vores politikere 
Alle forældre ønsker som tidligere sagt det bedste for deres børn, og de tænker og taler ud fra den virkelighed de er i. Jeg har to små døtre, og ærlig talt, så ønsker jeg mig da, at de vokser op som stærke selvstændige kvinder, der finder sig en dansk, ateistisk eller kristen mand. Fordi det er den virkelighed jeg er i lige nu... Jeg har simpelthen ikke evner til at forestille mig ret meget andet lige nu, når jeg sidder med min 6-årige på skødet. Når jeg så står om 15 år med en datter der aldrig har interesseret sig for drenge, som gerne vil præsentere mig for den nye kæreste "Nanna", jamen så har min virkelighed da forhåbentlig rykket sig så meget i det tidsrum der er gået, så jeg blot er glad for min datters lykke. Eller hvis hun kommer hjem og præsenterer søde albanske Amir, så finder vi også en måde at finde plads til at få det til at virke.