Til muslimerne - omskæring?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2019

Nadije

Hvis i vil diskutere herinde eller i andre debatter hvor det også kommer ind på alt det her. Om hvorfor mine børn ikke må have danske kærester, have sex udenfor ægteskab, leve dansk osv. og den kultur forskel der er. Så skal i være velkommen til det. Men jeg svare ikke på flere af de kommentar, fordi jeg faktisk bliver berørt og føler mig personlig ramt, fordi jeg får en følelse af min religion, kultur og baggrund ikke respekteres. Jeg tager det faktisk ret personligt, fordi det er så fjernt fra min kultur og hvordan jeg er vant til at man omgås og møder andre mennesker på, at man sidder og nedgøre og føler sig hævet over andres kultur, religion, traditioner og holdninger. Specielt når mit barn trækkes ind i den og fremtidige børn med. Hvor der direkte skrives, at jeg vil få et dårligt forhold til dem osv. hvem er i til at dømme andre mennesker som en dårlig forældre og mene man ikke ønsker ens børn det bedste i livet, bare fordi man har en anden kulturel baggrund? At skrive hvad jeg laver i Danmark osv. Hvad er det for noget at sige. Og at man ikke selv kan se, at man faktisk bevæger sig ud på et spor hvor man krænker et andet menneske. 

Bare fordi jeg lever i Danmark, så behøver der ikke være danske normer i mit hjem. Mit hjem er mit private domæne. Det er mit private! 

Jeg åbnede for ting, sådan som det er ved mange muslimske familier, at man ønsker ens barn som finde en mand eller kone der har samme nationalitet som en selv, for at prøve at forklare så godt jeg kan, de kulturelle forskelle der er. For at vise åbenhed, så man måske også fik en dybere forståelse for det. 

Jeg ønsker ikke at tage dansk kultur ind i mit hjem. Det er korrekt. Dermed ikke sagt, at mine børn ikke må deltage i alt de ønsker i skolen, fritidsinteressere osv. for det må de bestemt. Hellere end gerne, de lever præcis som danske børn. De kan se de film de vil, de spiller de computerspil de vil, de kan gå til den sport de vil. Have venner overnattende, venner hjemme og lege. Deltager i fødselsdage, juletræ fest. Alting! Men de er muslimer, det bør respekteres og nogen ting kan ikke forenes. Og en ting der specielt ikke kan forenes er kærester, sex udenfor ægteskab osv! Det er så respektløst! At man overhovedet drejer det op og med mit barn og fremtidige indblandet. Alle ved, om man er muslim eller ej, at det er en af de ting man ikke gør som muslim og ikke må. Det kan godt være at det er normalt her i Danmark, men det er en af de ting der ikke kan forenes, det er den tankegang om sex udenfor ægteskab, kærester osv. 

Når alt dette er sagt, så er jeg faktisk glad for den måde man er blevet taget imod i Danmark, da jeg kom hertil. Hvordan frivillige, studie, kursus osv. for forsøgt at hjælpe en til at falde til i et samfund så anderledes end jeg var vant til. Hvordan folk har været hjælpsomme til at hjælpe en og forklare hvis jeg har haft svært ved ting. 

Jeg ønsker alle en god aften, og at både I, jeres evt. mand og børn har en god jul og godt nytår. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2019

lineog4

Nadije skriver:

Men hvis du vil vide det, så er jeg her pga jeg forelskede mig og blev gift med en mand der bor i Danmark. Han ønskede sig en albansk kone - han rejste til Albanien og besøgte selv kvinders familier i Albanien. Så han ønskede en albansk kone. Derfor kom jeg, fordi han bor her og fordi det gav bedst mening, at bosætte os her. I og med han har et bedre job her end jeg havde i Albanien, da min løn var lavere. Jeg kom ikke hertil for at få et bedre liv, eller pga goderne. Jeg kom pga jeg forelskede mig i en mand, som ønskede at leve med mig og omvendt og derfor blev det i Danmark. 

Jeg har på intet tidspunkt sagt jeg ikke respektere Danmark og dansk kultur, for det gør jeg bestemt! Jeg respektere alle mennesker og deres forskelligheder og finder det smukt og unikt, at mennesket er så forskelligt og har forskellige værdier og holdninger. 

Men når det er sagt, så ændre min nationalitet sig ikke ved jeg flytter, alle mine værdier, kultur, traditioner. Hvad jeg er opdraget til, opvokset med, alt. Det forsvinder ikke og selvfølgelig, så ønsker jeg at videregive det til mine børn. Bare fordi de bor i Danmark, så er de ikke danskere eller skal opdrages dansk. De er albanere der bor i Danmark. De kan have danske venner, de kan deltage i alt de vil mht. skole, fritidsinteressere osv. Min datter går også til sport, hun har veninder herhjemme og sove osv. Jeg deltager aktivt i alting mht. skole, hendes sport og alt. Jeg har også taget en 9. klasse, 10. klasse, HF og læser nu videregående uddannelse, jeg har taget alle sprogkursuser og jeg laver frivillig arbejde. Så jeg bidrager til alt og jeg har ikke bare meldt mig ud af samfundet, langt fra! 

Men mine børn nationalitet den ændres ikke ved at man bor her. 

Det provokerer mig faktisk en smule, at du (og din mand) ikke ønsker at se hvordan  kulturer kan bidrage til hinanden og skabe noget der er endnu bedre. 

Ja dine børn er albanske, men dine børn er også danske. De er så heldige, så de kan vælge det bedre fra de to kulturer og skabe noget fantastisk.

Flyttede jeg til et andet land, så jo så er jeg stadig dansk (Hvad der end er, for jeg oplever ikke alle danskere er ens), og jeg ville opdrage ud fra den bagage jeg har med mig, noget ønsker jeg at ændre fra min egen opdragelse og andet ønsker jeg at bringe videre. Men jeg ville også være nysgerrig på den kultur jeg var flyttet til og adoptere det som gav mening, det som højnede og ikke mindst det som gjorde det lettere for mine børn at være i den kultur. 

Jeg er heldig mine børn er en del af en blandingskultur/familie. Min mand er italiensk, han er ikke bare italiensk, han er også ældre end mig, han er vokset op i en helt anden slags familie og vi slår os på hinanden en gang imellem. Men vi har også sammen udviklet os, vi har taget det bedste fra de to kulturer (synes vi) og givet vores børn en fantastisk opdragelse (synes vi).

Med dine holdninger her, så giver du udtryk for, at du ikke vil lade dig inspirere, ikke vil lade dine børn både være albanske og danske, men vil afkræve dem at være albanske i en dansk kultur. Vil bestemme nationalitet og religion af den de forelsker sig i, og kan ligefrem ikke acceptere en dansk kristen. Hvad nu hvis det sker, hvad hvis din datter finde sit livs kærlighed hos Ib der er medlem af den danske folkekirke og aldrig har satbsinw men i Albanien? Du tager afstand fra et land med religionaforbud, men vil give dine børn et religionspåbud når de skal forelske sig. Er begge ting ikke lige forkert. Er netop friheden til at være religiøs eller ikke at være, til at vælge sin egen mand eller kone, til at at vælge sin egen vej, ikke at foretrække for alle. 

Jeg vil ikke tale imod en omskæring, eller imod man læser højt af koranen, fortæller hvad man selv tror osv. Men at begrænse ens børns frihed til selv at vælge sin vej i livet, kan jeg slet ikke forstå og det er sådan set ligegyldigt om man er dansk, albansk, svensk eller indisk. Jeg elsker mine børn for dem de vælger at være, ikke for det jeg ønsker de skal være. Jeg vil elske dem som muslimer, som homoseksuelle, som dragquens og ja endda politisk uenige med mig. Og vil de gifte sig med lederen af liberal alliance ja så må jeg bare lære ikke at tale politik juleaften, vil de gifte sig muslimsk og annullere juleaften, så er det også okay osv. For de har friheden til at vælge deres vej.

Anmeld Citér

4. december 2019

Tommelise

Nadije skriver:

Hvis i vil diskutere herinde eller i andre debatter hvor det også kommer ind på alt det her. Om hvorfor mine børn ikke må have danske kærester, have sex udenfor ægteskab, leve dansk osv. og den kultur forskel der er. Så skal i være velkommen til det. Men jeg svare ikke på flere af de kommentar, fordi jeg faktisk bliver berørt og føler mig personlig ramt, fordi jeg får en følelse af min religion, kultur og baggrund ikke respekteres. Jeg tager det faktisk ret personligt, fordi det er så fjernt fra min kultur og hvordan jeg er vant til at man omgås og møder andre mennesker på, at man sidder og nedgøre og føler sig hævet over andres kultur, religion, traditioner og holdninger. Specielt når mit barn trækkes ind i den og fremtidige børn med. Hvor der direkte skrives, at jeg vil få et dårligt forhold til dem osv. hvem er i til at dømme andre mennesker som en dårlig forældre og mene man ikke ønsker ens børn det bedste i livet, bare fordi man har en anden kulturel baggrund? At skrive hvad jeg laver i Danmark osv. Hvad er det for noget at sige. Og at man ikke selv kan se, at man faktisk bevæger sig ud på et spor hvor man krænker et andet menneske. 

Bare fordi jeg lever i Danmark, så behøver der ikke være danske normer i mit hjem. Mit hjem er mit private domæne. Det er mit private! 

Jeg åbnede for ting, sådan som det er ved mange muslimske familier, at man ønsker ens barn som finde en mand eller kone der har samme nationalitet som en selv, for at prøve at forklare så godt jeg kan, de kulturelle forskelle der er. For at vise åbenhed, så man måske også fik en dybere forståelse for det. 

Jeg ønsker ikke at tage dansk kultur ind i mit hjem. Det er korrekt. Dermed ikke sagt, at mine børn ikke må deltage i alt de ønsker i skolen, fritidsinteressere osv. for det må de bestemt. Hellere end gerne, de lever præcis som danske børn. De kan se de film de vil, de spiller de computerspil de vil, de kan gå til den sport de vil. Have venner overnattende, venner hjemme og lege. Deltager i fødselsdage, juletræ fest. Alting! Men de er muslimer, det bør respekteres og nogen ting kan ikke forenes. Og en ting der specielt ikke kan forenes er kærester, sex udenfor ægteskab osv! Det er så respektløst! At man overhovedet drejer det op og med mit barn og fremtidige indblandet. Alle ved, om man er muslim eller ej, at det er en af de ting man ikke gør som muslim og ikke må. Det kan godt være at det er normalt her i Danmark, men det er en af de ting der ikke kan forenes, det er den tankegang om sex udenfor ægteskab, kærester osv. 

Når alt dette er sagt, så er jeg faktisk glad for den måde man er blevet taget imod i Danmark, da jeg kom hertil. Hvordan frivillige, studie, kursus osv. for forsøgt at hjælpe en til at falde til i et samfund så anderledes end jeg var vant til. Hvordan folk har været hjælpsomme til at hjælpe en og forklare hvis jeg har haft svært ved ting. 

Jeg ønsker alle en god aften, og at både I, jeres evt. mand og børn har en god jul og godt nytår. 

Fra min side skal det i hvert fald ikke opfattes som respektløst.

Men mange unge muslimer dyrker rent faktisk sex uden for ægteskabet og forelsker sig i danskere.

Jeg ved godt, at det føles helt forkert for dig, men det er et faktum, at det sker. 

Det er jo derfor, klinikkerne får så mange henvendelser fra kvinder, der ønsker en ny mødom (selv om mødommen jo er en myte).

Det kan man jo ikke lukke øjnene for.

Og hvis dit barn rent faktisk ender med at dyrke sex eller forelsker sig i en dansk mand, så kan du jo blive nødt til at acceptere det. 

Jeg bor i en by, hvor der gøres en del for forholdet mellem etniskedanskere og borgere af anden etnisk herkomst. 

Anmeld Citér

4. december 2019

lineog4

Jeg må opponerer egentlig kun imod, at du vil bestemme dine børn skal giftes albansk og muslimsk. 

Du skal give dine børn de værdier som du har, det samme gør jeg. Men jeg ved også, at det kan være mine børn ikke ender med at være enig med mig. 

Der findes utallige kristne, der er imod sec før ægteskab, så blot fordi man forelsker sig i en dansker betyder det ikke man dyrker sex før ægteskabet. 

Vi har alle værdier, og tro mig der er også ting som jeg lige skulle lære at rumme, hvis mine børn valgte det. Men jeg ved, at jeg ikke ejer mine børn, jeg kan ikke bestemme hvad deres liv skal blive.

Så jo du provokerer mig ved at sige, at dine børn kun må giftes albansk og muslimsk, for jeg synes alle mennesker bør træffe det valg selv.

Du provokerer mig ikke ved omskæring, ved at læse koranen (jeg har også løst gendigtning for mine børn, ligesom jeg har læst børnebiblen, Odysseus, børneudgave om Sokrates og fortalt dem om buddhisme), Men du provokerer mig ved at tage afstand fra et land, der har religionaforbud, og samtidig giver dine børn religionspåbud. 

Og så provokerer du mig også ved ikke at kunne rumme, at dine børn er albanske men de er også danske. De er netop de unikke individer som er så fantastisk heldige at have netop dig som mor og netop din mand som får, I som giver dem det bedte fra den familie, kultur, religion som I bærer med jer (forhåbentlig er der også noget I kan se ikke skal med ligesom jeg kan se der er noget fra min opdragelse der ikke skal gentages), og så er de så fantastisk heldige, at de netop bør lige her, går netop i den børnehave/skole, her netop de venner, og de skal finde dem selv, deres ben i det skønne miskmask og udvikle noget helt unik, nemlig dem selv og blive helt fantastiske mennesker som måske er muslimske, måske er godt med en svensker, måske bliver astronauter eller måske elektrikere, måske vil de rejse jorden rundt eller leve i cølibat, eller måske vil de rejse til Albanien og bo der og blive læge. Hvem ved? Der eneste jeg ved er, at det ville være en gave, hvis de kunne få lov både at være albanske og danske når nu I har valgt deres opvækst foregår i Danmark med albanske forældre, sikke en gave de dog kan få - der er netop i mødet mellem forskelligheder udvikling kan ske.

Anmeld Citér

4. december 2019

Tystys14

Nadije skriver:

Nu er det jo sådan, at mine børn er muslimer. Så tvivler meget på de nogensinde vil stille spørgsmålstegn ved en omskæring, da de ligesom alle andre muslimer, vil vide det er hvad man gør og en bekræftelse på deres tro. 

Uanset om det bliver ulovliggjort eller ej, så er de muslimer og vil blive omskåret og lad os være realistiske, koster det ikke særlig meget at flyve til Albanien, også få det foretaget. Hvis du tror omskæring stopper bare pga det er ulovligt, så er du naiv. Man rejser bare til hjemlandet. 

Kristne i USA, er omskåret, mange katolikker og ortodoks er også omskåret, jøder er omskåret osv. Så det er ikke kun muslimer, det er meget bredt. 

Men den her debat handler om hvorfor, jeg forklarede hvorfor. Mine børn og fremtidige børn og mine forklaringer overfor dem, det har intet med debatten at gøre. 

Ja som du skriver rejser i bare til hjemlandet, men hvorfor bliver i så ikke bare hjemme nu i er der. Det ville gøre det hele lidt nemmere her i dk. Folk som vil lade deres børn omskære pga tro bør praktisere deres tro i deres egne lande. 

Her i Danmark skal børn IKKE omskæres uden der er en medisinsk begrundelse for det. Det er min holdning. 

Go tur hjem (og nøjes med en enkelt billet) til den tid, hvis det lykkes at få det gjort ulovligt i dk hvilket jeg virkelig håber det snart bliver.

(og nej jeg er ikke rasist, men kan simpelthen ikke have man påduttet sine børn sin egen tro ift. Omskæring. Så burde man slet ikke være kommet til Danmark.) 

Anmeld Citér

4. december 2019

Nadije

Tystys14 skriver:

Ja som du skriver rejser i bare til hjemlandet, men hvorfor bliver i så ikke bare hjemme nu i er der. Det ville gøre det hele lidt nemmere her i dk. Folk som vil lade deres børn omskære pga tro bør praktisere deres tro i deres egne lande. 

Her i Danmark skal børn IKKE omskæres uden der er en medisinsk begrundelse for det. Det er min holdning. 

Go tur hjem (og nøjes med en enkelt billet) til den tid, hvis det lykkes at få det gjort ulovligt i dk hvilket jeg virkelig håber det snart bliver.

(og nej jeg er ikke rasist, men kan simpelthen ikke have man påduttet sine børn sin egen tro ift. Omskæring. Så burde man slet ikke være kommet til Danmark.) 

Jeg ser bort fra din direkte respektløse besked. Du kan ikke bare lukke øjnene for, at det er racistisk at skrive sådan også skrive “jeg er ikke racist” . Stå ved at det er en racistisk besked at skrive. 

Jeg har faktisk lige skrevet en lang besked hvor jeg lukker diskussionen på en pæn måde. Jeg har skrevet jeg respektere alle, har skrevet respektfuldt og ikke talt ned til nogen overhovedet. Jeg har skrevet pænt og forsøgt at holde alt i en pæn og ordentlig tone 

Anmeld Citér

4. december 2019

Nadije

Ang. ægteskab. Så vil jeg nemmere acceptere hvis en søn, han fandt en fra en anden kultur. Af religionsmæssige årsager, så må en muslimsk kvinde ikke giftes med en kristen f.eks. så kræver det, at det er en der er konverteret eller født muslim. Det kan man ikke komme udenom. 

Jeg ser helst, at mine børn finder en albansk mand eller kone, det er klart. For er et sprog de kender, kultur de kender osv. Så man ikke skal tilpasse sig mere og gå på evt. kompromis med hinanden. 

Hvis det skulle ske, så vil jeg selvfølglig forsøge at forklare mine børn det. Men jeg kan ikke tvinge nogen. 

Men jeg har ikke lyst til at tænke de tanker eller ligende. Fordi hvordan man reagere i en situation. Som jeg helst ser ikke sker. Men hvis sker, jamen så sker det. Det vil jeg ikke tænke på. 

Anmeld Citér

4. december 2019

lineog4

Nadije skriver:

Ang. ægteskab. Så vil jeg nemmere acceptere hvis en søn, han fandt en fra en anden kultur. Af religionsmæssige årsager, så må en muslimsk kvinde ikke giftes med en kristen f.eks. så kræver det, at det er en der er konverteret eller født muslim. Det kan man ikke komme udenom. 

Jeg ser helst, at mine børn finder en albansk mand eller kone, det er klart. For er et sprog de kender, kultur de kender osv. Så man ikke skal tilpasse sig mere og gå på evt. kompromis med hinanden. 

Hvis det skulle ske, så vil jeg selvfølglig forsøge at forklare mine børn det. Men jeg kan ikke tvinge nogen. 

Men jeg har ikke lyst til at tænke de tanker eller ligende. Fordi hvordan man reagere i en situation. Som jeg helst ser ikke sker. Men hvis sker, jamen så sker det. Det vil jeg ikke tænke på. 

Men kompromisset er jo netop det skønne. 

Mine børn er blevet helt igennem mere fantastiske, fordi jeg fandt en mand som udfordrede mine "plejere", som bragte en anden kultur ind. Man skal ikke være bange for kompromisset, for det er med til at udvikle.

Jeg kan såmænd godt forstå, at man som troende gerne så, at ens børn fik den samme glæde ved at tro, finder den "rigtige" vej. Og som ikke troende er det selvsagt lidt sværere at forstå fordi jeg ikke oplever den glæde, den fortrolighed og ro, der er ved at tro på noget uden forbehold. 

Men jeg håber alligevel I når alt kommer til alt mest af alt ønsker jeres børn at være lykkelige og skulle det være som ateist, som gift med en buddhist eller som gift med en albaner bosat i USA, så rummer I også det. 

Jeg tror bare en del af os opponerer, fordi vi har det inde på livet. Taler med de unge mennesker som føler sig hverken som fugl eller fisk, hverken dansk eller albansk. Og vi ville ønske at alle både forældre og alle os andre mødte dem som det de er nemlig unikke individer med albanske forældre, i en dansk kontekst, dansk skole, men tyrkiske, grønlandske, danske, syriske venner, som har ret til st finde netop deres fødder og deres vej også selvom den ikke er identisk med lige den mor drømte om. 

Mine børn spørger tit: mor er jeg som du håbede. Og jeg svarer hver gang helt oprigtigt: du er langt mere end jeg håbede, for du har lært mig at jeg håber netop det du vælger at være. Sådan håber jeg alle børn bliver mødt, at netop de er præcis som de skal være fordi de er dem selv.

Anmeld Citér

4. december 2019

Anonym

mor:) skriver:

Ikke i den forstand at de beder hver dag, men troende. 

Det har de ikke været glade for og det er lidt tys tys overfor resten af min familie som ikke bor i Danmark. Men de har accepteret det med tiden. 

Okay. Tak for at du tog dig tid til at besvar mit spørgsmål

Anmeld Citér

4. december 2019

Nadije

lineog4 skriver:

Men kompromisset er jo netop det skønne. 

Mine børn er blevet helt igennem mere fantastiske, fordi jeg fandt en mand som udfordrede mine "plejere", som bragte en anden kultur ind. Man skal ikke være bange for kompromisset, for det er med til at udvikle.

Jeg kan såmænd godt forstå, at man som troende gerne så, at ens børn fik den samme glæde ved at tro, finder den "rigtige" vej. Og som ikke troende er det selvsagt lidt sværere at forstå fordi jeg ikke oplever den glæde, den fortrolighed og ro, der er ved at tro på noget uden forbehold. 

Men jeg håber alligevel I når alt kommer til alt mest af alt ønsker jeres børn at være lykkelige og skulle det være som ateist, som gift med en buddhist eller som gift med en albaner bosat i USA, så rummer I også det. 

Jeg tror bare en del af os opponerer, fordi vi har det inde på livet. Taler med de unge mennesker som føler sig hverken som fugl eller fisk, hverken dansk eller albansk. Og vi ville ønske at alle både forældre og alle os andre mødte dem som det de er nemlig unikke individer med albanske forældre, i en dansk kontekst, dansk skole, men tyrkiske, grønlandske, danske, syriske venner, som har ret til st finde netop deres fødder og deres vej også selvom den ikke er identisk med lige den mor drømte om. 

Mine børn spørger tit: mor er jeg som du håbede. Og jeg svarer hver gang helt oprigtigt: du er langt mere end jeg håbede, for du har lært mig at jeg håber netop det du vælger at være. Sådan håber jeg alle børn bliver mødt, at netop de er præcis som de skal være fordi de er dem selv.

Jeg har på intet tidspunkt sagt, at jeg ikke respektere andre og mener at kærlighed har begrænsninger, for det har det ikke. Men jeg ønsker kun mine børn skal være lykkelige, og jeg ønsker selvfølgelig, at de bliver på hvad ifølge mine religions overbevisninger er den rigtige vej. 

Så hvis nogen har følt på noget tidspunkt, at jeg ikke respektere andre kulturer, overbevisninger osv. så beklager jeg meget dybt! For det har aldrig været min mening at træde på nogen. For alle mennesker har forskellige overbevisninger, tro, holdninger osv. og jeg kan sagtens forstå hvorfor det kan være svært, at se og forstå når man står udenfor. Derfor forsøger jeg så godt jeg nu kan at forklare det, fordi selvfølgelig er det op til det enkelte menneske, hvad der er rigtig for en selv. 

Men jeg opdrager mine børn som muslimer, fordi de er født muslimer, da både deres far og mig er muslimer. Jeg har også tilbragt hele mit liv i mit hjemland, så at det er den kultur, traditioner og sådan jeg fører videre, det er for mig ganske naturligt. 

Albanien er i Europa overfor Italien, grænser op til Grækenland. Så landet er åbent og frit. Du kan gå i byen. Man går som sagt ikke særlig ofte med tørklæde og religion holdes om ofte indendørs. Så i og med Albanien er så åbent. Så er jeg også åben og forstående. Og jeg respektere alle kulturer, alle mennesker. 

Men jeg ser helst, som mig, at mine børn finder en der os er albaner. Da det vil gøre alting nemmere. Fordi det er noget velkendt. En kultur de selv er vokset op med, sprog de taler og forstår, der vil ikke komme overraskelser eller kompromis situationer 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.