Til muslimerne - omskæring?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.956 visninger
143 svar
217 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. december 2019

Anonym trådstarter

Hej. Dette er ikk for provokation eller noget som helst. Men en ganske almindelig undren da jeg prøver at forstå. jeg er på ingen måde ude på at støde nogen. Og ved at en debat som denne får mange op i det røde felt. Så hvis du bare vil kommenterer for at svine til eller noget i den stil. Så lad venligst være.

Men hvorfor omskærer man egentlig små drenge? Er det fordi det står i Koranen, tradition eller er der en dybere mening med det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej. Dette er ikk for provokation eller noget som helst. Men en ganske almindelig undren da jeg prøver at forstå. jeg er på ingen måde ude på at støde nogen. Og ved at en debat som denne får mange op i det røde felt. Så hvis du bare vil kommenterer for at svine til eller noget i den stil. Så lad venligst være.

Men hvorfor omskærer man egentlig små drenge? Er det fordi det står i Koranen, tradition eller er der en dybere mening med det? 

Det står i Det gamle Testamente, at Gud indgår en pagt med Abraham og pålægger ham, at alle drengebørn af hans slægt skal omskæres som et tegn på deres tro. 
Da Abraham er stamfader for både jøder, muslimer og kristne, holder jøder og muslimer fast i traditionen/pagten, hvorimod kristendommen indstillede den praksis. Jesus, som jo både blev født og døde som jøde, var således også omskåret. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Anonym trådstarter

Det står i Det gamle Testamente, at Gud indgår en pagt med Abraham og pålægger ham, at alle drengebørn af hans slægt skal omskæres som et tegn på deres tro. 
Da Abraham er stamfader for både jøder, muslimer og kristne, holder jøder og muslimer fast i traditionen/pagten, hvorimod kristendommen indstillede den praksis. Jesus, som jo både blev født og døde som jøde, var således også omskåret. 

Ok så det handler i bund og grund “bare” om tro? Det har ikk noget formål med sig som sådan?

og kristne gjorde det også selv engang eller?

Anmeld Citér

3. december 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Ok så det handler i bund og grund “bare” om tro? Det har ikk noget formål med sig som sådan?

Det synes jeg ikke man kan sige. Som så meget andet har der haft et "formål" i sin tid. Der er evidens for at det var et udbredt ritual (på det tidspunkt dele af biblen er skrevet). Det er formentlig brugt som en måde at øge mænds fertilitet (i stil med beskæring af afgrøder). Det er først senere at det kobles med visse nationaliteter og endnu senere, religiøse grupperinger. Det er nævnt i dele af biblen, men ikke i andre dele, fordi biblen formentlig er skrevet af flere over en længere periode. 

Så det er formentlig et gammelt ritual som har fået tildelt en religiøs betydning. Nogle muslimer mener at omskæring er nødvendig for at højne renlighed, d.v.s mænd kan aldrig blive helt rene efter de har tisset på grund af forhuden. Det kan lede til sygdom. Det er dog ikke nævnt direkte i Koranen, men af Muhammed. 

Anmeld Citér

3. december 2019

HBV

https://videnskab.dk/krop-sundhed/omskaering-bremser-hiv

Anmeld Citér

3. december 2019

Roselil

Profilbillede for Roselil

Det står i Det gamle testamente, første mosebog. Og dermed både i Torahen, koranen og Bibelen. Flere kristne omskærer også. Det er blot ikke en kristen praksis i Europa. Jesus var formentlig også omskåret, da han jo var jøde. Efter Jesu død opstod der en tvist mellem kristne med jødisk baggrund og kristne med græsk/hedensk baggrund om hvorvidt de skulle fortsætte traditionen. Paulus skrev i et brev til menighederne at omskærelsen ikke var vigtig. Dermed stoppede mange kristne med at omskære. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Abracadabra

Der er også et element af seksuel kontrol: Omskæring m/k gør det mindre attraktivt at onanere - hvilket jo er en synd. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Det er jo hønen eller ægget. Med mindre man tror, at det skal tages helt bogstaveligt, at Gud pålagde Abraham og hans efterkommere omskæring, må man nok formode, at det i forvejen var praksis blandt det folk, som senere blev jøder, muslimer og kristne, og at man så gav det en religiøs betydning igennem fortællingen om Abraham. 
Et bud på en forklaring på den oprindelige tradition kunne være, at man forbandt det med renlighed. Der var jo tale om et ørkenfolk, og måske - det har jeg læst som en teori engang - kunne sandkorn under forhuden give problemer med betændelse etc. 

Når religion med tiden også bliver kultur og danner praksis for diverse handlinger, præger det selvfølgelig udøvernes syn på normer og adfærd. Dermed vil jøder og muslimer, som vokser op med omskæring som en selvfølge og “det normale”, ikke alene opfatte det som en religiøs handling, men også som normen - og fx forbinde det med renlighed. En ikke-omskåret penis på en voksen mand ser selvfølgelig “forkert” ud, når man er opvokset med omskæring. 

Du kan altså ikke skille religion og øvrige formål ad. 

Og ja, mens kristendommen langsomt etableredes og fandt fodfæste, fortsatte en del med omskæring - kommunikationen gik ikke så hurtigt dengang, så selvfølgelig indstillede man ikke omskæring straks. Da så Islam blev etableret, fortsatte man hér praksis, dog under andre forhold/ritualer. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Mor og meget mere

HBV skriver:

https://videnskab.dk/krop-sundhed/omskaering-bremser-hiv

Det har jo intet med formålet med omskæring at gøre. HIV blev først identificeret i starten af 1980’erne, og forinden havde man omskåret drengebørn i flere tusind år. Bild mig ikke ind, at man i alle de år sad med en hemmelig viden om en senere forekomst af infektionen, eller at jøder og muslimer med ét begyndte at begrunde den ældgamle praksis med forebyggelse af HIV. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Mor og meget mere

Abracadabra skriver:

Der er også et element af seksuel kontrol: Omskæring m/k gør det mindre attraktivt at onanere - hvilket jo er en synd. 

Er det egentlig stadig dét blandt meget troende jøder og muslimer? - altså en synd? Jeg kan se på Indre Missions sexoplysningssite for unge kristne, at de stadig ikke er for begejstrede for onani, men jeg ved ikke, hvad de to andre abrahamitiske religioner siger om sagen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.