Er vi ligeglad med vores børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg har den fornøjelse, at være en del af den lille styregruppe, som driver forældrebevægelsen #Hvorerderenvoksen - det er os med de gule t-shirts og de store demonstrationer landet over.

Det er helt forståeligt, at det kan være svært at forstå alle nuancer i debatten, når man ikke engagerer sig i den døgnet rundt, som vi gør. Men det vil være godt for sagen at få udryddet nogle af de misforståelser og forsimplinger som går igen, både i politik, i pressen og nu også herinden

1) Ingen har argumenteret for, at minimumsnormeringer løser alt. Men vi ved med sikkerhed, at hverken ledelse eller pædagogiske faglighed kan blomstre, når der er for få hænder til at få dagen til at hænge sammen. Minimumsnormeringer er en bundprop i et system, som er sparet halvt ihjel. Uden minimumsnormeringer, giver det ikke mening at tale uddannelse, arbejdsmiljø og ledelse. Minimumsnormeringer skal blandt andet sikre børn og voksnes sikkerhed i dagligdagen, for lige nu lider begge grupper under vilkårene. Det kommer til at koste dyrt.

2) Minimumsnormeringer handler ikke om de nyligt sendte dokumentarer. Der er store generelle problemer i hele landet og ikke i de få ekstreme institutioner, som TV2 har udvalgt til os.

3) Det er sådan set lige meget, om “det går fint i mit barns børnehave”, for sagen er den at dette handler om en kamp for vores allesammens børn.  Derfor skal løsningen også findes på landsplan og ikke kommunalt - alle børn har ret til en sund dagligdag.

4) Minimumsnormeringer har mange definitioner. Vores krav er, at de tælles fra barnets perspektiv og gælder hele institutionens åbningstid. Vores krav er øremærket økonomi til kommunerne, og et fornuftigt forhold mellem antallet pædagoger og medhjælpere. 

Man kan til enhver tid engagere sig i Forældrebevægelsen - vi arbejder i døgndrift og findes bla. på Facebook her:   https://www.facebook.com/hvorerderenvoksen/

Jeg tror ikke at forældre er ligeglade. Men mange er ikke tilstrækkeligt klar over, hvor grelt det står fat.

Dejligt indlæg. Jeg synes mange indlæg i denne tråd får det til at lyde som et enten-eller scenarie. Enten får man minimumsnomering eller også skal man kigge på faglighed og ledelse. Der skal naturligvis fokus på begge flere aspekter.

Selvfølgelig er der mange institutioner hvor det kører rigtig godt, og det vil det stadig gøre selvom der kom lidt flere hænder. For det kunne der garanteret godt bruges uagtet den gode ledelse.

Til TS. Du har en ubehagelig retorik og får det til at fremstå anklagende overfor alle som ser lidt anderledes på situationen end du selv. Og det får de fleste til at stå helt af selvom nogle af dine pointer måske kunne være gode.

Og hvis jeg ikke tager meget fejl har du allerede én gang for lidt tid tilbage åbnet en lignende debat som kørte på ca. samme måde fordi du får det til at lyde som om alle er ligeglade.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2019

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Rolig nu - synes absolut ikke jeg går og brandslukker hver dag. Jeg er omsorgsfuld, kærlig, jeg leger med børnene og så er der børn med handleplaner man gør noget særligt med. Sådan som du beskriver det ser det jo absolut ikke ud alle steder - det handler også om en nærværende ledelse, faglighed, børnesyn. 

Jeg siger ikke det foregår alle steder - Men altså der er for mange børn og du ved hvor vigtigt selvregulering er at blive mødt med kærlig øjenen, og bare set fordi man er dejlig eller bare er der - 

jeg blev hånet fordi jeg sagde vores BH mangler hænder, de andre forældre sagde den BH vores søn går hos er den bedste i hele området fordi forældrene er meget indover osv - da jeg så tager en snakke med leder siger hun. 100% det er den bedste BH i området, men de er presset - og så sårbare overfor sygdom og der er så mange ting de ikke kan mere som de kunne før i tiden 

Anmeld Citér

14. juni 2019

Babilooo

Du siger du har prøvet.. og ja det er derfor jeg kunne genkende dig fra tidligere.

at du ikke føler du får nok sympati og iver for din sag i førstes hug ... gør det virkelig at du tro du får flere med ved en skinger kællingr-retorik. 

Hvor herre bevares 

Der er da ingen der synes det er ok for de børn. Men du er godt nok firkantet og ubehagelig at høre på. 

Anmeld Citér

14. juni 2019

lineog4

Anonym skriver:

Det har jeg gjort - ingen svarede på den tråd 

Samt tror jeg ikke selv vi er direkte ligeglad ....

men jeg må sige jeg er meget meget overrasket over de modige forældre der fortæller der historier om svigt og så dagen efter aflevere de igen ..... det må jeg sige .....

Jeg vilde aldrig aflevere mit barn igen om jeg fandt min barn ude i skabet, bleen fuld af lort og en madpakke der ikke var åben..... det er svigt på det groveste - osv osv så mange grove oplevelse hvor forældrene har afleveret dagen efter 

Men du får jo egentlig heller ikke noget ud af den her tråd - jo modstand fordi selvsagt er der ingen her, der vil sige jeg er ligeglad, jeg fandt mit barn i går smurt ind i lort, men jeg afleverede uden ar blinke her til morges. 

Og nej alle og endda kun et fåtal har de grelle oplevelser. Det betyder ikke, at der er nok voksne, men det betyder alle børn ikke oplever omsorgssvigt dagligt. 

Jeg er ikke pædagog og skal ikke kloge mig. Jeg ved dog lidt om, at ressourcer i form af penge ikke nødvendigvis er eneste parameter for en god institution/arbejdsplads. Der er lavet op til flere undersøgelse som viser at fx skoler med nogenlunde samme økonomi mm. Alligevel viser en stor forskel i fx stresssygemeldinger, tilfredshed blandt medarbejdere og så videre. For det er ikke kun penge der er udslagsgivende, det er også og måske især ledelse. 

Igen jeg er for minimumsnormeringer og jeg er stor fortaler for, at vi som samfund tør investere i vores børn også de der går i skole, SFO, klub osv. Men vi skal have en saglig debat, en debat hvor vi ikke kaster mudder efter hinanden og hvor vi ser på flere parametre.

Anmeld Citér

14. juni 2019

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg synes, det er en skam, du farer så aggressivt frem med korte, bastante udråb. Det er svært at forstå, nu hvor emnet har været oppe en tid, at det lige netop er nu, du råber dommedag og forventer, alle prompte slutter op med syv udråbstegn pr. udsagn. Jeg er fuldstændigt enig med dig i, at der er et problem, og at der skal handles på det, men jeg tror ikke på, du opnår meget ved at nedgøre andres opfattelser og observationer. 

Hvis jeg nu skriver “Vi er ved at ødelægge kloden med vores forbrug og vaner!!! Vores børn og børnebørn kommer til at betale prisen!!!! Alligevel fortsætter vi ufortrødent med vores flyrejser og bilkørsel!!!! Hvorfor gør vi ingenting???” - ville du så pr. definition netop denne fredag aften gå med mig i min frustration og beslutte at handle her og nu, eller ville du muligvis ikke være lige nøjagtigt samme sted som jeg? 

Seriøst? .... måde jeg skriver på er et problem?....

Er det DET vi skal diskutere - wow 

Anmeld Citér

14. juni 2019

Anonym trådstarter

Møghe skriver:

Så hvad gør du med den opfattelse af institutionerne? Afleverer du hver dag dit barn i et miljø, hvor du mener, at barnet bliver omsorgssvigt? Eller tager du konsekvensen og laver dit liv om, så barnet kan blive passet i hjemmet? Tager du en aktiv politisk kamp for at ændre forholdene, har du meldt dig ind i forældrebestyrelsen eller 'nøjes' du med at stille skarpt i et debatforum med en bebrejdende retorik og med friheden og det manglende ansvar bag en anonymknap? 

......

Anmeld Citér

14. juni 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Seriøst? .... måde jeg skriver på er et problem?....

Er det DET vi skal diskutere - wow 

Vi er på et debat forum hvor alt foregår på skrift. Selvfølgelig har det relevans hvordan du skriver. Især hvis du gerne vil vække folk for en sag.

Anmeld Citér

14. juni 2019

Soonmom

Det er det der er penge til.... samt ved vi det.... det er offentlig hvor mange pædagoger / pædagog medhjælper er ... 

spørge din egen vuggestue og BH på mandag - Nemmere bliver det ikke

og spørge hvor mange der ER ikke kreative markingsføring - hvor de er 4 i 4 timer af dagen så kun 2 fra klokken 13.00 

jeg har arbejde i BH som ung - Og jeg skammer mig, jeg havde nogle børn jeg kunne lide og andre jeg synes var træls så dem jeg kunne lide jeg mest med, mens dem der havde mange krav blev jwg hurtigt træt af jeg var ung og ingen sagde noget til mig, og de Andre gjorde det samme 

når vi skulle Kryse af på en skema hvem vi havde haft en god tilknytning til i løbet af ugen var det altid de samme 5 ingen sætte krydse hos - de er blevet så groft svigtet det gøre ondt at tænke på - men jwg vidste ikke bedre 

vi var så få på stuen og dette var 10 år siden!

og det færre nu

Så fordi at du agerede uprofessionelt sker det alle steder at pæd medhjælper/pædagoger gør det ?

og de skemaer du referere til er jo netop for at sikre at alle bliver set og får den omsorg de skal (har godt nok aldrig hørt at man udfylder dem hver uge, for det lyder netop som er resursespild )

Jeg har efterhånden været en del steder PA praktikker, pædagog praktikker og vikar arbejde, ja man løber stærkt og ja det er ikke okay, men jeg har aldrig været et sted hvor det var farligt for børnene at opholde sig og hvor børnene aldrig fik omsorg eller blev set.

ja nogen dage er brandslukning, fx ved sygdom, men det handler også mange steder om positionering. 

Du kan lynhurtigt fornemme om stedet er godt både som professionel og som forældre, du skal bare vide hvad du kigger efter, stor udskiftning i personale og meget sygdom er nogle af de indikationer på at man skal løbe hurtigt væk eller få sine børn ud.

og jeg ved også at mine børn går et godt sted, sorry men det kan man fornemme både på sine børn, personalet og stemningen i huset 

Anmeld Citér

14. juni 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg udtaler mig om at de tal de holder ikke - Et menneske kan ikke yde nok nærhed ( tilknytning) når hun har 6 små børn! Det er fysisk ikke muligt!

Forstil det bare selv om det var DIG der stod med 6 børn mellem 0-2 år DU skulle ha dem i 6-9 timer - tror oprigtigt du kunne opfylde deres behov sufficiente 

De tal du kommer med handler om eftermiddagen - typisk fra kl 14-15 og så begynder de så småt at blive hentet. Det er ikke hele dagen der er tale om.

jeg synes det kan til tider være svært at være omkring alle børn om eftermiddagen hvor bleer skal skiftes, der skal ordnes frugt osv. Men vi har lige valgt at have vores eftermiddage under lup og lavet en omstrukturering for bedre at kunne se og være der for børnene. Men optimalt skulle der i børnehaven være 4 voksne til kl 13 og 3 voksne til kl 15.30. Det vil give noget helt andet for børnene at være i endnu mindre grupper om formiddagen og bedre muligheder for leg med voksne om eftermiddagen. 

Normeringen er også problematisk ift. sygdom, for det er ikke altid en vikar kan og så er to om formiddagen og en om eftermiddagen meget lidt - normeringen idag er meget sårbar. 

Men det er ikke ensbetydende med at det ser ud som i de ekstreme tilfælde i dokumentaren. 

Anmeld Citér

14. juni 2019

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Men du får jo egentlig heller ikke noget ud af den her tråd - jo modstand fordi selvsagt er der ingen her, der vil sige jeg er ligeglad, jeg fandt mit barn i går smurt ind i lort, men jeg afleverede uden ar blinke her til morges. 

Og nej alle og endda kun et fåtal har de grelle oplevelser. Det betyder ikke, at der er nok voksne, men det betyder alle børn ikke oplever omsorgssvigt dagligt. 

Jeg er ikke pædagog og skal ikke kloge mig. Jeg ved dog lidt om, at ressourcer i form af penge ikke nødvendigvis er eneste parameter for en god institution/arbejdsplads. Der er lavet op til flere undersøgelse som viser at fx skoler med nogenlunde samme økonomi mm. Alligevel viser en stor forskel i fx stresssygemeldinger, tilfredshed blandt medarbejdere og så videre. For det er ikke kun penge der er udslagsgivende, det er også og måske især ledelse. 

Igen jeg er for minimumsnormeringer og jeg er stor fortaler for, at vi som samfund tør investere i vores børn også de der går i skole, SFO, klub osv. Men vi skal have en saglig debat, en debat hvor vi ikke kaster mudder efter hinanden og hvor vi ser på flere parametre.

Men skole har meget mindre voksne .... Min 5 årig er i skole nu .... der er næsten ingen voksne - Jeg synes det er skræmmende når man kun er 5 år

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.