KASS skriver:
Jeg har aldrig påstået, at mit forslag var skudsikkert og imødekom samtlige grupperinger. Men jeg tror virkeligt, at det vil hjælpe nogle. Hvis drengebørnene fx så, at deres fædre også gik til lægen, havde et sprog for deres helbred, og at det er helt okay at være bekymret for sin fysik, så bruger vi måske nogle penge nu, som vi ikke behøver at bruge for de fremtidige generationer.
Du spørger mig, hvad jeg vil gøre for de hjemløse, som om at jeg intet vil gøre for dem, udelukkende fordi jeg vil gøre noget for andre, og jeg svarer.
Jeg har lige vist, at folkepensionister med en indtægt ved siden af folkepensionen på over 300.000 kr om året stadig får udbetalt folkepension. I min optik kan de spares væk, så kan de jo så få en ydelse svarende til folkepensionen, når de ikke længere har en indtægt på 300.000 kr om året. Jeg har aldrig sagt, at dem, som ingen muligheder har haft, intet skal have. Det ligger du mig i munden igen og igen. Og som sådan sagen underordnet, du efterspurgte midler, og jeg kastede nogle forslag op i luften for at vise, at vi kan finde pengene, hvis vi vil.
Og så har jeg tilladt mig en omformulering, og den kan læses i sjov; “Og ja - jeg mener, at kvinder godt kan lære at tage et ansvar. De behøver ikke at vente på, at andre gør det for dem. For mange handler det ikke om, at de ikke ved, hvornår de skal kræve mere i løn. Men at de bare ikke gør det.” Hvis folk bare kunne tage sig sammen, så havde vi ikke så mange problemer tilbage.
Jeg læser ikke meget andet end afvisninger og de samme spørgsmål i ny forklædning. Jeg synes, at vi kører i ring. Synes du, at vi når nogen vegne?
Jeg synes faktisk, det er dig, der forvrænger det.
Du skrev direkte "afskaf folkepensionen" - og så skal jeg gætte, at den ikke skal afskaffes for dem, der ingen anden indtægt har ? - så nej, jeg har ikke lagt dig ord i munden.
Jeg skriver ikke, at du ikke vil gøre noget for de hjemløse. Jeg skriver, at de ikke vil SE en indkaldelse.
Og eftersom du skriver, at du har arbejdet sammen med gadesygeplejerskerne - og jeg netop anerkender det - så er det det samme, som at jeg skriver, at du ikke vil gøre noget for de hjemløse. Hmm.
Jeg har ikke de vises sten mht. til, hvad vi gør for at nå dem, der har mest brug for det. Men der var flere midler til det, hvis man ikke spildte tiden og ressourcerne på at indkalde en masse mennesker.
Jeg går mere ind for oplysningskampagner end for indkaldelse af alle, der ikke har været til læge de seneste 3 år. For jeg mener ikke, at det er alarmerende.
Jeg tror på, du har ret i, at der er nogen, der vil reagere på en indkaldelse - men det vil næppe stå mål med indsatsen.
Og små drenge i dag er vant til at komme til læge. Min kærestes drenge kan sørme også godt finde ud at at gå til læge, til trods for at deres far er en ufaglært fabriksarbejder.
Man er bare nødt til at have respekt for, at alle ikke ønsker hjælp og formynderi. En del af dem vil ikke betragtes som "stakler der ikke selv kan finde ud af det". Det er man nødt til at anerkende.
Ligesom jeg har en svoger, der ikke er motiveret for at holde op med at ryge. Jeg prædiker ikke for ham, hvor usundt det er - det ved han da godt. Og han har en uddannelse og er slank og aktiv.
Jeg er selv uddannet inden for administration og kontor, og man hører netop så tit den der "det tager kun 2 minutter" - og nej, det gør det ikke.
Nu skriver du jo heldigvis, at din omskrivning kan læses i sjov - og det er jeg glad for, for ellers ville jeg synes, at du var direkte flabet ved at skrive at "Hvis bare folk kunne tage sig sammen, så havde vi ikke så mange problemer tilbage"
Jeg har været ramt af voldsom depression, og derfor ved jeg selvfølgelig alt om, hvad det vil sige, når man ikke kan tage sig sammen.
MEN - hvis jeg mærkede en knude i brystet - og ikke straks søgte læge, fordi jeg var bange og fordi jeg måske tænkte "Så længe, jeg ikke har fået at vide, at det er kræft, så er jeg ikke syg."
Så ville det handle om, at jeg ikke tog ansvar for at opsøge lægen.
Og det ville det også handle om, hvis jeg ikke gik til læge efter at have hostet 7 uger i træk.
Er det mit ansvar, hvis jeg ikke går til lægen med en knude i brystet - eller er det det offentliges ?
Hvis min kæreste havde hostet 7 uger i træk, og jeg bad ham søge læge og han så sagde "Jeg får alligevel en indkaldelse, så jeg kan lige så godt vente" - så ville jeg bede ham om selv at tage ansvar for at komme til læge.
Og i forhold til kvinder og løn - jo, nogle kvinder tør godt at kræve en høj løn - om de så får en lønforhøjelse er en anden sag.
Og det er jo også et spørgsmål, om vi egentlig vil - jeg er vokset op i slipstrømmen af kvindefrigørelsen, og vi kan bare ikke altid det hele, selv om det var det, alle forsøgte at bilde os ind. Både børn og karriere. For nogle lykkes det, men for mange giver det stress. Kvinder er ikke altid parate til at give det, det kræver at nå op på siden af mændene.
Du har nogle forslag til, hvordan vi skaffer midlerne. På nogle områder er jeg enig med dig - på andre er jeg ikke.
Jeg synes ikke, vi skal afskaffe kongehuset. For jeg tror ikke, det ville blive billigere med en republik.
Og Mary er et kæmpe stilikon - og netop dansk mode klarer sig rigtig godt i udlandet.
Du forholder dig heller ikke til, at jeg skriver, at hvis det bliver for besværligt for industrivirksomhederne - så flytter de produktionen, og dermed går vi glip af indtægter, som netop kan bruges i sundhedsvæsnet.
Vi har brug for det private erhvervsliv for at kunne opretholde velfærdssamfundet.
Så tingene hænger sammen.
Jeg synes, det er lidt underligt, at du svarer mig - og ikke "mor og meget mere" (hvis synspunkter jeg finder meget fornuftige).