KASS skriver:
Du skrev jo netop, at der ingen penge var at spare, hvis der alligevel var en folkepensionslignende ydelse til dem, der intet andet har. Nu antager du, at jeg går ind for brugerbetaling, fordi jeg bruger det som eksempel på, at A ikke er lig med B. Mekanismen er den samme, når det handler om mit forslag, hvor du ikke mener, at udsagnet Indkald dem, der ellers ingen læge ser ikke er lig med, at de vil blive set af en læge.
Du antager, at jeg ikke vil det private erhvervsliv og dansk industri, fordi jeg foreslår at kvitte kongehuset. Hvis det var så afhængigt af kongehuset, kunne tallene vel fremlægges? Hvis de 750 mia., der blev eksporteret for sidste år, var betinget af en udgift på 3-400 mio., så burde der da være velvillighed til at betale, hvis alternativet var afskaffelse.
Jeg tror på samvittighed og pligt, så selvfølgelig går jeg ind for personligt ansvar og tillægger det stor værdig. Men er du ikke glad og taknemmelig for, at der var nogle til at hjælpe dig, da du ramt af depression ikke selv formåede at søge hjælpen selv? Det var sådan set bare den hånd, jeg gerne ville tilbyde. Jørn er et eksempel på, at man ikke kan pålægge folk et ansvar, som de ikke er i stand til at påtage sig.
Og jeg anser det ikke som formynderisk at få en indkaldelse til SMEAR, fordi jeg kunne tage ansvar for situationen selv. Og jeg tager derop af pligt, for jeg har ikke umiddelbart lyst til at ligge med stængerne i bøjlerne.
Og en sekretær i praksis sidder ikke i telefontiden og bøvler med årsregnskabet, hun tager primært det ene opkald efter det andet og betjener de fremmødte patienter, så hun bruger ikke 15 min. på at grave sig ned i stoffet igen. Og hvis du vil aflyse en tid og selv kan gøre det, så belemrer du hende slet ikke. Det vil måske bare være en glædelig begivenhed at opdage en ledig tid i et booket program.
Jeg tror ikke på, at der er en kæmpe gruppe, der ikke har behov for at se en lægen, når 96 % har set en inden for de sidste tre år.
Og det ville være lettere at svare dig, hvis du ikke postede mange opslag til hvert eneste af mine. Du tror ikke på mit forslag, har du et forslag til at nå de mænd (og kvinder), som kan kan eller tør gå til lægen? Eller skal de bare tage sig sammen eller dø det tidligere end os andre?
Synes du, at vi når nogen vegne?
“Jeg tror ikke på, at der er en kæmpe gruppe, der ikke har behov for at se en lægen, når 96 % har set en inden for de sidste tre år.”
De praktiserende læger oplever jo ikke ligefrem, at alle 96 % har et reelt behov for lægekonsultationer. Tværtom bruger de oceaner af tid på fysisk og psykisk raske mennesker, som enten kommer med bagateller eller af ensomhed. Min kusine fravalgte almen medicin - som hun ellers havde satset på - da hun under sin turnus oplevede, at en meget, meget stor del af “patienterne” intet fejlede. Særligt mødte hun adskillige udsatte borgere, som havde haft større gavn af en socialarbejder eller bare en god ven. Dét kan der gøres noget ved - men det er ikke den praktiserende læges opgave eller speciale.
Det er også påfaldende, at mens vi aldrig har haft lettere adgang til information om sundhed og sygdom, symptomer og behandling - der findes jo deciderede guides på nettet til, hvad man bør søge læge for, og hvornår det er absolut unødvendigt - så søger adskillige alligevel læge pga. lidt feber eller en smule udslæt.
Så de 96 % har laaaangt fra alle behov for at se en læge. Jeg går på ingen måde ind for brugerbetaling, never ever, men lidt sund fornuft og tålmodighed ville afgjort skære gevaldigt ned på tallet. Dertil kommer, at en del af de 96 % går til læge, fordi de er gravide, skal have prævention, vaccineres, have smear, er børn, der skal til kontrol etc. etc. - og trækker du dem fra, bliver antallet selvsagt væsentligt lavere.