Sundhedstjek v. lægen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. november 2018

KASS

Tommelise skriver:

Ja - som sagt har jeg ikke haft en sygedag i 6 år.

Jeg har ikke haft rigtig influenza de seneste 20 år.

Hvorfor skulle jeg så rende til læge ? - og jeg er bestemt ikke noget særsyn.

Jeg har haft forkølelser, som ikke krævede, at jeg blev hjemme fra arbejde, og som bare skulle have tid til at gå over.

Jeg synes, det er så mærkeligt, at man BØR være i kontakt med sin læge minimum en gang om året.

Give me a break. Du bombarderer mig med opslag, du kommenterer alt, jeg svarer andre, du bebrejder mig ikke at svare andre (hurtigt nok, for jeg svarede hende jo, også inden reprimanden).

Jeg har spurgt dig om en ting - Synes du, at vi når nogen vegne? Jeg synes, at vi kører i ring.

Det er min opfattelse, at du antager en masse udfra mine svar, som du så er kritisk overfor, i stedet for at stille dig undrende. Afskaf folkepensionen siger intet om, at dem uden noget intet skal have. Når jeg giver dig et eksempel på folkepensionister, der har og som får, så er det samme rille igen. Udsagnet indfør brugerbetaling hos egen læge betyder heller ikke, at dem uden penge så ikke længere har ret til lægehjælp.

Og jo, det tager under 2 min., medmindre sekretæren skal starte computeren op først. Jeg har booket og aflyst i hundredevis af aftaler, hvis det tager længere tid, så skal der effektiviseres. Hos min læge kan patienterne endda selv logge på og aflyse.

Århus Kommune forsvarede sig i sagen om Jørn med, at et voksent menneske har ret til at gå i hundene. Et voksent menneske, der ikke tør eller kan gå til lægen, har i min verden brug for en hånd. Vi er sikkert ikke så uenige, som det synes, men vi når ingen vegne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2018

Tommelise

KASS skriver:

Give me a break. Du bombarderer mig med opslag, du kommenterer alt, jeg svarer andre, du bebrejder mig ikke at svare andre (hurtigt nok, for jeg svarede hende jo, også inden reprimanden).

Jeg har spurgt dig om en ting - Synes du, at vi når nogen vegne? Jeg synes, at vi kører i ring.

Det er min opfattelse, at du antager en masse udfra mine svar, som du så er kritisk overfor, i stedet for at stille dig undrende. Afskaf folkepensionen siger intet om, at dem uden noget intet skal have. Når jeg giver dig et eksempel på folkepensionister, der har og som får, så er det samme rille igen. Udsagnet indfør brugerbetaling hos egen læge betyder heller ikke, at dem uden penge så ikke længere har ret til lægehjælp.

Og jo, det tager under 2 min., medmindre sekretæren skal starte computeren op først. Jeg har booket og aflyst i hundredevis af aftaler, hvis det tager længere tid, så skal der effektiviseres. Hos min læge kan patienterne endda selv logge på og aflyse.

Århus Kommune forsvarede sig i sagen om Jørn med, at et voksent menneske har ret til at gå i hundene. Et voksent menneske, der ikke tør eller kan gå til lægen, har i min verden brug for en hånd. Vi er sikkert ikke så uenige, som det synes, men vi når ingen vegne. 

Jeg kan godt se, at vores indlæg har krydset hinanden.

Du skyder alt ned, hvad både jeg og andre skriver.

Du skriver direkte "afskaf folkepensionen" - det er dine ord. Og så mener du, at jeg antager en masse. 

Jeg har så absolut ikke sagt, at man ikke må graduere den.

Jeg har netop skrevet, at de gerne må afskaffe folkepensionen for sådan en som mig. 

Du stiller dig jo heller ikke på nogen måder undrende. Du forholder dig ikke til noget af det, der bliver nævnt.

Du anerkender ikke, at der faktisk er mange mennesker, der ikke ønsker formynderi.

Og jeg er totalt modstander af brugerbetaling på lægebesøg. Det behøver du ikke være enig i.

Og jeg synes slet ikke du anerkender, at der er noget, man selv har ansvar for.

Man har ret til at afvise hjælp. Jeg kender også en, der er blevet opgivet af psykiatrien. De kunne ikke hjælpe ham, for han var ikke modtagelig. Tvinge folk - det kan man ikke, hvor meget man så ønsker det. Alle kan hjælpes - hvis de vil.

Nej, jeg tror heller ikke, vi er så uenige. Men vi er ikke enige om måden, det skal gøre på. 

For mig minder det lidt om den u-landsbistand, vi yder. Vi skal passe så meget på med ikke at trække ned over andre, med hvad og hvordan vi mener, de skal have hjælp. For så opnår vi bare det modsatte.

Det synes jeg serien "Liberty" er et godt eksempel på.

Jeg siger bare, at det OGSÅ handler om respekt for mennesker - og for, at vi ikke altid skal fortælle dem, hvad de skal gøre. 

Du virker meget fastlåst på, at hvis vi bare indkalder alle, der ikke har været i kontakt med lægen i 3 år, så får vi fat i mange af dem, der ellers ikke kommer afsted.

Jeg har ikke på nogen måde sagt, at der er mennesker, der ikke skal have hjælp.Tværtimod. Men jeg behøver ikke blive ved med at gentage, hvorfor jeg ikke mener, indkaldelser som du beskriver dem, er den rigtige løsning.

Hvis du mener, at vi kører i ring, så lad være med at svare mig. For du forholder dig alligevel ikke spor til nogle af de ting, jeg skriver.

Og jeg fastholder, at jeg synes, det er virkelig underligt at alle bør have kontakt med deres læge mindst en gang om året. 

Og du anerkender slet ikke, at der er mange mennesker, der aldrig er syge og derfor ikke ser nogen grund til at gå til læge - heller ikke selv om der går flere år imellem.

Der er mange forskellige former for administration. Og undersøgelser viser, at afbrydelser virkelig er tidsrøvere. Det tager ca. 15 minutter at komme ind i en opgave igen, hvis man er blevet afbrudt. 

Lige som du heller ikke anerkender, at vi faktisk har brug for det private erhvervsliv for at kunne opretholde vores velfærdssamfund.

Jeg kan faktisk også selv logge på og aflyse en tid hos min læge. Men der er absolut ingen grund til det. 

Anmeld Citér

9. november 2018

Tommelise

KASS skriver:

Og bare for at du ikke lige skal tro, at jeg ikke kender noget til kommunerne og deres ikke altid lige smidige måder at arbejde på.

Jeg har selv været igennem møllen og er blevet visiteret til fleksjob.

Anmeld Citér

9. november 2018

Tommelise

KASS skriver:

Jeg tillader mig så at tvivle på, at det havde hjulpet Jørn, at han var blevet indkaldt til et tjek hos lægen.

For ham er det noget helt andet, der skal til.

Anmeld Citér

9. november 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
KASS skriver:

Måske er vi forskellige, måske har vi ikke samme forståelse af ordene. Min samvittighed guider mig dagen lang, jeg er pligtig at følge den, ellers får jeg dårlig samvittighed.

Hvis dine bekendte ikke vil til læge, så fratager jeg dem jo ikke retten til at melde afbud. Jeg kender ikke mange, som jeg ikke ville råde til med nogle års mellemrum at tale med en læge. Jeg går fx til SMEAR hvert tredje år. Det samme gør de fleste af mine kvindelige bekendte, dem, der ikke gør, kunne godt have gavn af at turde at gå til læge.

Er den store gruppe, der ikke går til læge, fordi de ikke er syge, de 4 %, som ikke har set en læge de sidste tre år?

Smear, mammografi, afføringsprøver er jo netop indført grundet evidens for, at det virker - at celleforandringer rent faktisk konstateres i tide. Der er intet belæg for, at et standardiseret, generelt sundhedstjek skulle have samme effekt. 

Og ja, jeg går da stærkt ud fra, at størstedelen af de 4 procent, der ikke går til læge, ikke føler sig eller er syge. Det ville være ret besynderligt, hvis de mange, der ikke er syge, tilhører de 96 procent, som alligevel går til læge. På samme måde vurderer jeg, at det store flertal af dem, der går til fysioterapeut, har en grund til det, og at de fleste, der ikke gør, ikke har behovet. 

Mht. pligt og samvittighed kan det da ikke påduttes udefra. Ingen kan påvirke dig til at være begejstret for kongehuset, fordi de mener, du som dansker bør føle pligt til det - og ingen kan overbevise mig om, at forældre til børn fra 1-års-alderen skal føle pligt til at sende børnene i institution, fordi folketinget vedtager det. Hvis jeg følte mig rask og vidste, at der intet lægeligt belæg var for, at jeg skulle tjekkes af lægen, ville jeg blive irriteret over at blive indkaldt på grundlag af en ordning indført ud fra nogens mavefornemmelse. 

Vi spilder oceaner af penge i det offentlige på standardiserede tiltag, som kun er tiltænkt og fagligt begrundede for de få - kanalisér dog midlerne direkte ud til de syge, de svage, de trængende i stedet. 

Anmeld Citér

9. november 2018

Tommelise

Tommelise skriver:

Jeg tillader mig så at tvivle på, at det havde hjulpet Jørn, at han var blevet indkaldt til et tjek hos lægen.

For ham er det noget helt andet, der skal til.

Plus - hvorfor begynder du pludselig at blande Jørn og kommunen ind i debatten.

Det er en debat om tjek hos lægen. Og det har jo ikke noget med kommunen at gøre.

Anmeld Citér

9. november 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
KASS skriver:

Få systemet til at sende en indkaldelse til de patienter, som egen læge ingen kontakt har haft med i 1, 2 eller 3 år fx. Det er vel ikke meget sværere at sætte op, end når jeg får min indkaldelse til SMEAR.

Jeg er ikke uvidende. Hvad får dig til at tro, at det er det eneste sted, jeg synes, at vi kan få et bedre system? Jeg har aldrig sagt “bare fordi”, mit ønske var at skabe en vej ind for dem, der ellers aldrig ville blive set af en læge. Det er så min kæphest, du er velkommen til at finde mig utiltalende.

Men er det lang tid? 

Jeg går da ikke til lægen hvis jeg har influenza, dårlig mave og lignende for jeg ved at det går over af sig selv. Så jeg har kun, i mit voksne liv, været til lægen når det har været graviditetsrelateret. 

Og hvis jeg ikke føler mig syg ellers hvorfor skal jeg så kontakte lægen? Bare fordi det er længe siden? 

De mennesker der er tale om i medierne var jo ikke raske mennesker. Det var mennesker der ikke opsøgte læge på trods af nogle symptomer de har haft.  Hvordan vil du kun få fat i dem?

Anmeld Citér

10. november 2018

KASS

Tommelise skriver:

Jeg kan godt se, at vores indlæg har krydset hinanden.

Du skyder alt ned, hvad både jeg og andre skriver.

Du skriver direkte "afskaf folkepensionen" - det er dine ord. Og så mener du, at jeg antager en masse. 

Jeg har så absolut ikke sagt, at man ikke må graduere den.

Jeg har netop skrevet, at de gerne må afskaffe folkepensionen for sådan en som mig. 

Du stiller dig jo heller ikke på nogen måder undrende. Du forholder dig ikke til noget af det, der bliver nævnt.

Du anerkender ikke, at der faktisk er mange mennesker, der ikke ønsker formynderi.

Og jeg er totalt modstander af brugerbetaling på lægebesøg. Det behøver du ikke være enig i.

Og jeg synes slet ikke du anerkender, at der er noget, man selv har ansvar for.

Man har ret til at afvise hjælp. Jeg kender også en, der er blevet opgivet af psykiatrien. De kunne ikke hjælpe ham, for han var ikke modtagelig. Tvinge folk - det kan man ikke, hvor meget man så ønsker det. Alle kan hjælpes - hvis de vil.

Nej, jeg tror heller ikke, vi er så uenige. Men vi er ikke enige om måden, det skal gøre på. 

For mig minder det lidt om den u-landsbistand, vi yder. Vi skal passe så meget på med ikke at trække ned over andre, med hvad og hvordan vi mener, de skal have hjælp. For så opnår vi bare det modsatte.

Det synes jeg serien "Liberty" er et godt eksempel på.

Jeg siger bare, at det OGSÅ handler om respekt for mennesker - og for, at vi ikke altid skal fortælle dem, hvad de skal gøre. 

Du virker meget fastlåst på, at hvis vi bare indkalder alle, der ikke har været i kontakt med lægen i 3 år, så får vi fat i mange af dem, der ellers ikke kommer afsted.

Jeg har ikke på nogen måde sagt, at der er mennesker, der ikke skal have hjælp.Tværtimod. Men jeg behøver ikke blive ved med at gentage, hvorfor jeg ikke mener, indkaldelser som du beskriver dem, er den rigtige løsning.

Hvis du mener, at vi kører i ring, så lad være med at svare mig. For du forholder dig alligevel ikke spor til nogle af de ting, jeg skriver.

Og jeg fastholder, at jeg synes, det er virkelig underligt at alle bør have kontakt med deres læge mindst en gang om året. 

Og du anerkender slet ikke, at der er mange mennesker, der aldrig er syge og derfor ikke ser nogen grund til at gå til læge - heller ikke selv om der går flere år imellem.

Der er mange forskellige former for administration. Og undersøgelser viser, at afbrydelser virkelig er tidsrøvere. Det tager ca. 15 minutter at komme ind i en opgave igen, hvis man er blevet afbrudt. 

Lige som du heller ikke anerkender, at vi faktisk har brug for det private erhvervsliv for at kunne opretholde vores velfærdssamfund.

Jeg kan faktisk også selv logge på og aflyse en tid hos min læge. Men der er absolut ingen grund til det. 

Du skrev jo netop, at der ingen penge var at spare, hvis der alligevel var en folkepensionslignende ydelse til dem, der intet andet har. Nu antager du, at jeg går ind for brugerbetaling, fordi jeg bruger det som eksempel på, at A ikke er lig med B. Mekanismen er den samme, når det handler om mit forslag, hvor du ikke mener, at udsagnet Indkald dem, der ellers ingen læge ser ikke er lig med, at de vil blive set af en læge.

Du antager, at jeg ikke vil det private erhvervsliv og dansk industri, fordi jeg foreslår at kvitte kongehuset. Hvis det var så afhængigt af kongehuset, kunne tallene vel fremlægges? Hvis de 750 mia., der blev eksporteret for sidste år, var betinget af en udgift på 3-400 mio., så burde der da være velvillighed til at betale, hvis alternativet var afskaffelse.

Jeg tror på samvittighed og pligt, så selvfølgelig går jeg ind for personligt ansvar og tillægger det stor værdig. Men er du ikke glad og taknemmelig for, at der var nogle til at hjælpe dig, da du ramt af depression ikke selv formåede at søge hjælpen selv? Det var sådan set bare den hånd, jeg gerne ville tilbyde. Jørn er et eksempel på, at man ikke kan pålægge folk et ansvar, som de ikke er i stand til at påtage sig.

Og jeg anser det ikke som formynderisk at få en indkaldelse til SMEAR, fordi jeg kunne tage ansvar for situationen selv. Og jeg tager derop af pligt, for jeg har ikke umiddelbart lyst til at ligge med stængerne i bøjlerne.

Og en sekretær i praksis sidder ikke i telefontiden og bøvler med årsregnskabet, hun tager primært det ene opkald efter det andet og betjener de fremmødte patienter, så hun bruger ikke 15 min. på at grave sig ned i stoffet igen. Og hvis du vil aflyse en tid og selv kan gøre det, så belemrer du hende slet ikke. Det vil måske bare være en glædelig begivenhed at opdage en ledig tid i et booket program.

Jeg tror ikke på, at der er en kæmpe gruppe, der ikke har behov for at se en lægen, når 96 % har set en inden for de sidste tre år.

Og det ville være lettere at svare dig, hvis du ikke postede mange opslag til hvert eneste af mine. Du tror ikke på mit forslag, har du et forslag til at nå de mænd (og kvinder), som kan kan eller tør gå til lægen? Eller skal de bare tage sig sammen eller dø det tidligere end os andre? 

Synes du, at vi når nogen vegne?

Anmeld Citér

10. november 2018

KASS

mor:) skriver:

Men er det lang tid? 

Jeg går da ikke til lægen hvis jeg har influenza, dårlig mave og lignende for jeg ved at det går over af sig selv. Så jeg har kun, i mit voksne liv, været til lægen når det har været graviditetsrelateret. 

Og hvis jeg ikke føler mig syg ellers hvorfor skal jeg så kontakte lægen? Bare fordi det er længe siden? 

De mennesker der er tale om i medierne var jo ikke raske mennesker. Det var mennesker der ikke opsøgte læge på trods af nogle symptomer de har haft.  Hvordan vil du kun få fat i dem?

Jeg siger da heller, at man skal gå til læge med influenza og dårlig mave? Jeg siger heller ikke, at du skal. Jeg siger, at der kan være en idé i det, og at tilbud om at blive set hos lægen kan være en indgangsvinkel for dem, der ikke kan finde vejen ind i sundhedsvæsenet.

Hvis du har været til læge ifm. graviditet, så ville forslaget jo ikke indbefatte dig. Hvis du gik til SMEAR, ville det heller ikke.

Anmeld Citér

10. november 2018

KASS

Mor og meget mere skriver:

Smear, mammografi, afføringsprøver er jo netop indført grundet evidens for, at det virker - at celleforandringer rent faktisk konstateres i tide. Der er intet belæg for, at et standardiseret, generelt sundhedstjek skulle have samme effekt. 

Og ja, jeg går da stærkt ud fra, at størstedelen af de 4 procent, der ikke går til læge, ikke føler sig eller er syge. Det ville være ret besynderligt, hvis de mange, der ikke er syge, tilhører de 96 procent, som alligevel går til læge. På samme måde vurderer jeg, at det store flertal af dem, der går til fysioterapeut, har en grund til det, og at de fleste, der ikke gør, ikke har behovet. 

Mht. pligt og samvittighed kan det da ikke påduttes udefra. Ingen kan påvirke dig til at være begejstret for kongehuset, fordi de mener, du som dansker bør føle pligt til det - og ingen kan overbevise mig om, at forældre til børn fra 1-års-alderen skal føle pligt til at sende børnene i institution, fordi folketinget vedtager det. Hvis jeg følte mig rask og vidste, at der intet lægeligt belæg var for, at jeg skulle tjekkes af lægen, ville jeg blive irriteret over at blive indkaldt på grundlag af en ordning indført ud fra nogens mavefornemmelse. 

Vi spilder oceaner af penge i det offentlige på standardiserede tiltag, som kun er tiltænkt og fagligt begrundede for de få - kanalisér dog midlerne direkte ud til de syge, de svage, de trængende i stedet. 

Selvfølgelig er en kæmpe andel af de 96 % ikke syge. Jeg er ikke syg, fordi jeg får foretaget SMEAR. Mine børn er det heller ikke, fordi de får til kontrol.

Hvis jeg var en af dem, der gik til læge, hver gang jeg kastede op eller var snottet, men ellers ikke fejler noget, ville jeg heller ikke decideret kunne kaldes syg, men jeg ville optage en masse tid hos lægen. Gid vi kunne genopfinde OBS, så flere kunne blive hjemme med det, som man trygt og godt kan se an i hjemmet. Det ville formentlig frigive langt flere ressourcer end det koster, at tilbyde 4 % af befolkningen en tid hos lægen hvert, hvert andet eller hvert tredje år.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.