Sundhedstjek v. lægen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.884 visninger
90 svar
104 synes godt om
6. november 2018

Momselomse

Profilbillede for Momselomse

Hej, er der nogle af jeg der får lavet sundhedstjek ved egen læge én gang om året? 

Jeg vil gerne men kan ikke finde ud af om det er 'dumt' nu hvor jeg "kun" er midt i 30'erne. Altså om man bør vente til 40- 50 års alderen?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2018

Rockertand

Hej, er der nogle af jeg der får lavet sundhedstjek ved egen læge én gang om året? 

Jeg vil gerne men kan ikke finde ud af om det er 'dumt' nu hvor jeg "kun" er midt i 30'erne. Altså om man bør vente til 40- 50 års alderen?

Det bestemmer du selv, hvis du har behov, så er det da fint, men jeg ville kun gøre det ved arvelighed for f.eks. hjerte-kar-sygdomme (blodprøver/blodtryk) eller andet i den boldgade. Hvis du ikke er i større risikogruppe, så er der ikke grund til det - måske det kunne være interessant at tænke over, hvad lægen konkret skal gøre i konsultationen?

Anmeld Citér

7. november 2018

Momselomse

Profilbillede for Momselomse
Rockertand skriver:

Det bestemmer du selv, hvis du har behov, så er det da fint, men jeg ville kun gøre det ved arvelighed for f.eks. hjerte-kar-sygdomme (blodprøver/blodtryk) eller andet i den boldgade. Hvis du ikke er i større risikogruppe, så er der ikke grund til det - måske det kunne være interessant at tænke over, hvad lægen konkret skal gøre i konsultationen?

Jamen jeg tænker blodprøver (ift. vitaminer), kolesteroltal, højde og vægt...sådan et generelt 'servicetjek'

Hvis jeg var disponeret overfor særlige sygdomme ville jeg helt klart. 

Anmeld Citér

7. november 2018

Skrukkie

Det ser jeg absolut ingen grund til at gøre. Det er ressourcespild, medmindre man skranter lidt for ofte. 

Anmeld Citér

7. november 2018

KASS

Skrukkie skriver:

Det ser jeg absolut ingen grund til at gøre. Det er ressourcespild, medmindre man skranter lidt for ofte. 

Det kommer da an på, hvad man forventer. At ens egen læge kigger på en 10 min. om året og evt. derved kan forebygge sygdom fremfor senere at skulle behandle er da en billig løsning.

Min mand skal på sit arbejde jævnligt gennemgå et større lægetjek. Det er jeg personligt glad for, ellers ville han aldrig se en læge. Og hvert år er der medarbejdere, der sendes til videre udredning og behandling, som ellers syntes, at de havde det fint og ikke havde søgt egen læge. Det kan fx være svært at mærke sit blodtryk.

Vi går jo også til kontrol med vores børn, selvom de er sunde og raske.

Anmeld Citér

7. november 2018

Abracadabra

KASS skriver:

Det kommer da an på, hvad man forventer. At ens egen læge kigger på en 10 min. om året og evt. derved kan forebygge sygdom fremfor senere at skulle behandle er da en billig løsning.

Min mand skal på sit arbejde jævnligt gennemgå et større lægetjek. Det er jeg personligt glad for, ellers ville han aldrig se en læge. Og hvert år er der medarbejdere, der sendes til videre udredning og behandling, som ellers syntes, at de havde det fint og ikke havde søgt egen læge. Det kan fx være svært at mærke sit blodtryk.

Vi går jo også til kontrol med vores børn, selvom de er sunde og raske.

Ja, vi går til tjek med vores raske børn - men også for at se på deres vækst og udvikling. De færreste voksne har brug for at få set på deres motoriske udvikling - medmindre de selv har mærket, at højre hånd pludselig ikke virker - og så skal de edderbroderemig ikke vente til det næste sundhedstjek!!

Børnene får også tjekket synet, men de fleste voksne kan godt finde ud af, hvis brillerne pludselig ikke virker. Børn derimod tilpasser sig bare og rykker nærmere på TV'et.

Så hvorfor gå til lægen for blodprøver (ift. vitaminer), når de allerfleste danskere har glæde af lidt ekstra D-vitamin og intet andet? Rent praktisk tjekker man måske en blodprocent og D-vitamin. Man tjekker jo ikke en generel vitaminprofil, for det er udfra et lægefagligt synspunkt helt meningsløst hos raske.

Hvad så med højde og vægt? Tjah... Har du ikke selv en vægt derhjemme? Eller kan veje dig i svømmehallen én gang om året? Hvorfor skal en læge veje dig?

Så er der kolesterol... Du skal leve sundt. Helt generelt skal du lade være med at leve af McD-mad mm. Kolesterolsænkende medicin er ikke specielt virkningsfuldt, så for de allerfleste er det kosten, man skal kigge på. Så er der dem med arvelige kolesterolsygdomme - de SKAL selvfølgelig undersøges. Alle os andre skal tænke os om.

Blodtrykket er straks en anden historie. Der er nok ikke nogen grund til at måle en rask voksens blodtryk særligt hyppigt, men hvis man er bekymret for sit blodtryk, skal man da have det målt! I den sammenhæng bliver man nok også målt og vejet, og hvis lægen mistænker underliggende lidelse, bliver der formentlig taget blodprøver.

Den slags sundhedstjek tiltaler typisk de sundere og mere velstillede danskere, hvor de tykke inaktive rygende fattigrøve med præ-diabetes bliver hjemme. Så vi kanaliserer penge fra den samlede pulje over i de raskeste. Det giver ikke rigtigt mening.

Hvis man er bekymret for sygdom, skal man gå til lægen. Hvis man bare kommer for at blive vejet og bekræftet i, at man er rask, skal man blive hjemme.

Anmeld Citér

7. november 2018

KASS

Jeg har intet sted skrevet om noget om blodprøver - Det må være lægens vurdering. Eller om højde eller vægt. Jeg har skrevet, at der kan være en idé i, at egen læge ser på en 10 min. om året. De fleste kvinder med små børn kommer jo hos lægen 10 min. om året, og så kan man jo få en tid, hvis lægen synes, at der er grund til det.

De tykke inaktive rygende fattigrøve med præ-diabetes kommer jo ikke til at gå til læge af at italesætte en kontrol hos egen lægen som ressourcespild. Og det gør mændene heller ikke. Og hvis de nu vidste, at de skulle derop en gang om året alligevel, så ville vejen være kortere, når de havde hostet nogle uger eller havde ondt i knæene.

Jeg har arbejdet i en akutmodtagelse, og every fucking day væltede det ind kl. 16 med typer, der ikke ville ligge egen læge til last eller bruge egen arbejdstid på at gå til lægen, eller typer, der skulle have henvendt sig til læge langt tidligere i stedet for at blive indlæggelseskrævende. Det ville være langt bedre og meget billigere, hvis vejen til egen læge var kortere og lettere.

Jeg er enig i, at helsetyper med god økonomi kan tage på Hamlet, hvis de vil have bekræftelse.

Anmeld Citér

7. november 2018

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nej, det mener jeg ikke, at man skal med mindre, at man er disponiel for noget. Det er spild af lægens tid og samfundets penge.

Hvis man gerne vil, så kan man tage på privathospital og betale det som det koster.

Anmeld Citér

7. november 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Momselomse skriver:

Jamen jeg tænker blodprøver (ift. vitaminer), kolesteroltal, højde og vægt...sådan et generelt 'servicetjek'

Hvis jeg var disponeret overfor særlige sygdomme ville jeg helt klart. 

Højde og vægt? Seriøst? 

Anmeld Citér

7. november 2018

Carina:-)

Jeg  bliver tjekket hver 3 måned på sygehuset med blodprøver vægt og blodtryk osv og syntjelkes 1 hang årligt 

Men jeg har så også type1 diabetes og dermed en kronisk sygdom der kan give prob. 

Og forebyggelse af de prob. Er mindre kostbart kontra behandling når det er gået galt . 

Det koster kassen for systemet og absolut ikke noget man skal misbruge.

Så hvis du føler for et alm tjek uden nogen grund end at du gerne vil vide om du er for tyk osv må du på et privat hospital.

Alt andet er unødvendig misbrug af et i forvejen skrantende sundhedsvæsen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.