KASS skriver:
Det er 231.000 danskere, der ikke har set en læge de sidste 3 år, det er 3.436 praktiserende læger, det er ikke engang 1,5 konsultation om ugen, hvor nogle vil melde afbud eller udeblive, andre vil møde op. De efterfølgende år, har lægen jo så tilset eller tilbudt at tilse samtlige i Danmark. Seriøst, hvis det vælter systemet, så skal der tilføres midler eller indføres et-barns-politik.
Jeg kører i ring, du kører i ring. Jeg læste det anderledes, sådan er det. Jeg står ved, at adgangen skal gøres lettere for nogle grupper i samfundet.
Hvis kongehuset er sådan en skide god forretning for dansk industri, så lad dem betale gildet. Hvis folk vil gøre sig til smuglere for at få deres fix, så lad dem gøre det. At afskaffe folkepensionen betyder ikke nødvendigvis, at svage ender i fattigdom, men det betyder, at de ressourcestærke må tage ansvar for deres egen alderdom.
Du får aldrig en bedre psykiatri uden omfordeling.
Jeg er medlem af et parti for at få indsigt og tage del i den politik, som fremlægges for befolkningen. Der kan vi godt finde ud af at spille bold, diskutere og ligefrem skændes uden at skyde ethvert forslag ned at once.
Jeg vil ikke afsløre, hvilket parti, der er det rigtige for mig.
Man kan jo heller ikke finde et parti, hvor man er totalt enige om alt, så man må vælge det parti, man er mest enigt med.
Men jeg tror simpelt hen ikke på tanken om at indkalde alle dem, der ikke har været i kontakt med sundhedsvæsnet i 3 år.
Netop fordi det vil være de forkerte mennesker, man får fat i. Man får ikke fat i dem, der virkelig har brug for det. Man ville nærmere få fat i dem, der netop ikke fejler noget og derfor ikke har brug for det. Fordi grunden til, at man ikke har været til læge i 3 år, ikke nødvendigvis er, at man ikke ved, hvornår og med hvad, man skal kontakte lægen.
Og hvis jeg fik sådan en indkaldelse, så ville jeg ærgre mig over, at pengene blev spildt på mig og andre, der bare lige som jeg ikke har haft brug for en læge. Og det er hvis vi taler om dem over 35 år.
Jeg ved en hel del om, hvor meget lægekonsultationer koster hver eneste måned. Og en del af de penge kunne bruges meget bedre inden for sundhedsvæsnet.
Der er jo også en grund til, at man f.eks. kun screener mennesker, der er fyldt 50 for tarm- og brystkræft.
Jeg er heller ikke uenig i, at der er nogle grupper i samfundet, som burde komme til en læge, men jeg tror ikke på din idé om, hvordan man får fat i dem. Jeg tror, der skal andre metoder til. Og en hel anden hjælp end bare at fortælle dem, at de skal holde op med at ryge og dyrke motion. For det er jo det, de får at vide hos lægen - og det hårde arbejde skal de selv gøre. Mange af dem har så store sociale problemer, at der skal andet end lægehjælp til.
Jeg tror mere på de mobile lægekonsultationer, som tilbyder f.eks. hjemløse lægetjek.
Lige som der er nogen, der burde komme til læge, så er der nogen, der render til lægen med småting, som man ikke behøver at forstyrre lægen med.
Jeg mener, at man til enhver tid hellere skal gå til lægen én gang for meget end én gang for lidt.
Du må da gerne tro, at jeg er sådan en, der bare skyder tingene ned. Det er jeg så ikke - jeg siger ikke, at man ikke kan diskutere tingene. Jeg siger bare, at det ikke er så let som at sige "afskaf kongehuset" og "afskaf folkepensionen". Det er meget kategorisk, men tingene hænger jo sammen.
Og når man debatterer på et site som dette, så er det jo bare ikke det samme som at sidde rundt om et bord og tale sammen.
Og debatterne bliver noget anderledes, hvis man kun debatterer med dem inden for sit eget parti, end hvis man debatterer med folk fra andre partier.
Og du kan tro, jeg har fulgt med i den offentlige debat om psykiatrien i mange år. Og selvfølgelig skal pengene komme et andet sted fra.
Man smugler ikke nødvendigvis, fordi man handler i udlandet. Det er endnu ikke forbudt at tage cigaretter og alkohol med over grænsen.
Jeg har da selv haft tanker som f.eks. at lade en pakke cigaretter koste 200 kr - men det vil netop øge grænsehandlen, og så er vi lige vidt.
Mth. til kongehuset - så kan man jo netop ikke sætte tal på, hvad det betyder for eksporten. Men f.eks. lægger dansk modeindustri lunt i svinget i udlandet. Og der er noget, der hedder goodwill, som jo ikke kan defineres. Men som alligevel i sidste ende også handler om økonomi. Jeg tror ikke, hverken du eller jeg kan sige, hvad det giver Danmark.
Det er nemmere at sætte tal på, hvad det koster, end hvad det giver.
Og får dansk erhvervsliv alt for svære vilkår, så flytter de produktionen til udlandet. Det er trods alt dem, der skal være med til at tjene pengene til vores velfærdssamfund.
Og gør de ikke det, ja så bliver der netop færre penge til sundhedsvæsnet - både psykiatrien og andre områder.
Og iværksættere burde have det meget nemmere her i Danmark, men mange bliver totalt kvalt i bureaukrati.
Tingene hænger så meget sammen, og det er jo også derfor, politik er så komplekst - og spændende.
Og der er altså ældre mennesker, der kun har deres folkepension. Det er så trist at tænke på, at de skal betale prisen. De har trods alt været med til at bygge velfærdssamfundet op.
Jeg har selv en rigtig god pensionsopsparing, så for mig kommer det ikke til at betyde noget.
Men det er altså ikke alle, der har haft de muligheder, jeg har.
Og jeg har så svært ved bare at blæse på dem og sige, at de bare må sejle deres egen sø.