Sundhedstjek v. lægen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. november 2018

Abracadabra

Tommelise skriver:

Hvis man har en reel bekymring, går man til sin læge.

Men hvis det handler om, at ALLE danskere fra 35 år og opefter skal til et årligt tjek, så tager det meget mere end 10 minutter

Det vil koste en svimlende sum, som er bedre brugt på forskning i behandling af kræft osv.

Enig.

Vi er 5,6 mio danskere, vores gennemsnitlige levealder er omkring de 80. Uden at jeg ved det, kan man måske antage, at der er 3,5mio danskere over 35 år. En lægekonsultation koster 142kr, hvis der ikke skal foretages blodprøver mm.  Mange af de 3,5mio danskere er gamle og lider af forskellige kroniske sygdomme. Så lad os antage, at der er 2mio raske voksne tilbage, som vil skulle indkaldes til årlige tjek. Det svarer til en ekstra årlig udgift på 284mio kr årligt.

Hvis det så bare VIRKEDE!! Men det gør det ikke...

https://videnskab.dk/krop-sundhed/ny-forskning-slaar-fast-helbredstjek-virker-ikke

Det er penge, som vi LANGT hellere skulle bruge de rigtigt syge.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2018

KASS

Tommelise skriver:

Hvis man har en reel bekymring, går man til sin læge.

Men hvis det handler om, at ALLE danskere fra 35 år og opefter skal til et årligt tjek, så tager det meget mere end 10 minutter

Det vil koste en svimlende sum, som er bedre brugt på forskning i behandling af kræft osv.

Jeg har aldrig sagt alle. Jeg har mange gange pointeret, at der er en idé i det for dem, der ellers aldrig ser en læge - Det er 4 % af befolkning, der ikke har set en læge i tre år!  https://sundhedsdatastyrelsen.dk/-/media/sds/filer/find-tal-og-analyser/sundhedsvaesnet/almen-praksis/almen-praksis_befokningens-kontakter_sum.pdf

Nogle går til lægen ved bekymring, andre gør ikke, og det er dem, jeg taler om, de er bl.a. bange for at ligge systemet til last, når nogle har det værre. Eller en her, som søger et helbredstjek, fordi han ikke ved, hvordan han skal gribe det an at gå til læge,  http://sundmand.dk/PDF-filer/Manden%20&%20Lægen%20C.pdf

Jeg tror på, at jævnlige besøg hos egen læge er tillidsskabende og gør, at man tør henvende sig, også når man har svært ved at pin pointe sin bekymring eller ikke ved, om det overhovedet er en medicinsk problemstilling.

De, der ikke kan finde ud af balancegangen mellem at henvende sig eller blive derhjemme og se det an, vil nok have gavn af at tale med egen læge om, hvornår man gør det ene eller er tryg ved det andet.

Jeg har ikke mere at sige.

Anmeld Citér

8. november 2018

Tommelise

KASS skriver:

Jeg har aldrig sagt alle. Jeg har mange gange pointeret, at der er en idé i det for dem, der ellers aldrig ser en læge - Det er 4 % af befolkning, der ikke har set en læge i tre år!  https://sundhedsdatastyrelsen.dk/-/media/sds/filer/find-tal-og-analyser/sundhedsvaesnet/almen-praksis/almen-praksis_befokningens-kontakter_sum.pdf

Nogle går til lægen ved bekymring, andre gør ikke, og det er dem, jeg taler om, de er bl.a. bange for at ligge systemet til last, når nogle har det værre. Eller en her, som søger et helbredstjek, fordi han ikke ved, hvordan han skal gribe det an at gå til læge,  http://sundmand.dk/PDF-filer/Manden%20&%20Lægen%20C.pdf

Jeg tror på, at jævnlige besøg hos egen læge er tillidsskabende og gør, at man tør henvende sig, også når man har svært ved at pin pointe sin bekymring eller ikke ved, om det overhovedet er en medicinsk problemstilling.

De, der ikke kan finde ud af balancegangen mellem at henvende sig eller blive derhjemme og se det an, vil nok have gavn af at tale med egen læge om, hvornår man gør det ene eller er tryg ved det andet.

Da jeg var yngre, kunne der da sagtens gå 5 år imellem et lægebesøg, hvis vi ser bort fra screeninger for livmoderhalskræft.

Det, TS spørger om, er, om der er grund til et årligt helbredstjek, fra man er midt i 30´erne. Det er det, jeg svarer på.

Der er ingen grund til at bruge en masse tid og ressourcer på sunde og raske mennesker.

Og det er da helt tosset at gå til læge jævnligt "bare fordi".

Der har været SÅ MANGE tv-spot om, at mænd skal gå til lægen, når de mærker symptomer.

Hvor mange har ikke fået at vide af lægen, at de skal tabe sig og holde op med at ryge. Men hvor mange følger lægens råd ? - ikke særlig mange, hvis vi taler om socialt udsatte. De har brug for en helt anden form for hjælp. 

Og der har været meget spot på, hvor mange der misbruger vagtlægen.

Jeg har desværre set en hel del til sundhedsvæsnet indefra - både som patient og pårørende. 

Derfor synes jeg, det er så vigtigt, at ressourcerne bruges rigtigt. For de er ikke uanede, selv om man kunne ønske det.

Vi er alle sammen nødt til at tænke på, hvordan vi bruger sundhedsvæsnet. Ellers risikerer vi at ende med brugerbetaling, og det ville ikke være godt.

Anmeld Citér

8. november 2018

Abracadabra

KASS skriver:

Men selvom du ‘tror på’ sundhedstjek, er du vel nødt til at forholde dig til, at de intet godt gør for befolkningens sundhed? Og at det er spild af penge, der kan bruges bedre. 

Anmeld Citér

8. november 2018

Tommelise

KASS skriver:

Det kommer da an på, hvad man forventer. At ens egen læge kigger på en 10 min. om året og evt. derved kan forebygge sygdom fremfor senere at skulle behandle er da en billig løsning.

Min mand skal på sit arbejde jævnligt gennemgå et større lægetjek. Det er jeg personligt glad for, ellers ville han aldrig se en læge. Og hvert år er der medarbejdere, der sendes til videre udredning og behandling, som ellers syntes, at de havde det fint og ikke havde søgt egen læge. Det kan fx være svært at mærke sit blodtryk.

Vi går jo også til kontrol med vores børn, selvom de er sunde og raske.

Nej, man kan ikke altid mærke sit blodtryk.

Men det er ikke ligefrem raketvidenskab, at man kan forebygge forhøjet blodtryk ved at spise sundt og dyrke motion. 

Det er bedre end at skulle have blodtryksmedicin.

Vi ved det jo godt - vi ved godt, at vi mange af os bør leve sundere, end vi gør.

Og man kan faktisk købe et blodtryksapparat, hvis man vil holde øje med blodtrykket. De er ikke lige gode alle sammen, men de kan give et fingerpeg.

Anmeld Citér

8. november 2018

KASS

Abracadabra skriver:

Men selvom du ‘tror på’ sundhedstjek, er du vel nødt til at forholde dig til, at de intet godt gør for befolkningens sundhed? Og at det er spild af penge, der kan bruges bedre. 

Og du er vel nødt til at forholde dig til, at jeg ikke taler om at indføre sundhedstjek, men at sundhedstjek kan ses som en indgangsvinkel til sundhedsvæsnet for dem, der ikke ved med hvad, man kan eller bør henvende sig med?

Anmeld Citér

8. november 2018

KASS

Tommelise skriver:

Da jeg var yngre, kunne der da sagtens gå 5 år imellem et lægebesøg, hvis vi ser bort fra screeninger for livmoderhalskræft.

Det, TS spørger om, er, om der er grund til et årligt helbredstjek, fra man er midt i 30´erne. Det er det, jeg svarer på.

Der er ingen grund til at bruge en masse tid og ressourcer på sunde og raske mennesker.

Og det er da helt tosset at gå til læge jævnligt "bare fordi".

Der har været SÅ MANGE tv-spot om, at mænd skal gå til lægen, når de mærker symptomer.

Hvor mange har ikke fået at vide af lægen, at de skal tabe sig og holde op med at ryge. Men hvor mange følger lægens råd ? - ikke særlig mange, hvis vi taler om socialt udsatte. De har brug for en helt anden form for hjælp. 

Og der har været meget spot på, hvor mange der misbruger vagtlægen.

Jeg har desværre set en hel del til sundhedsvæsnet indefra - både som patient og pårørende. 

Derfor synes jeg, det er så vigtigt, at ressourcerne bruges rigtigt. For de er ikke uanede, selv om man kunne ønske det.

Vi er alle sammen nødt til at tænke på, hvordan vi bruger sundhedsvæsnet. Ellers risikerer vi at ende med brugerbetaling, og det ville ikke være godt.

Lige præcis, hvis du ser bort fra dine systematiserede besøg hos lægen. Det gør sig så ikke gældende for hele befolkningen. 

Ja, du kan købe et blodtryksapparat, hvis du er bekymret. Du kan også tage på Hamlet med dine modermærker eller føde med en privat jordemoder, hvis du ikke vil ligge til last.

Jeg tolker hendes spørgsmål som en bekymring, hun ikke kan sætte klarere ord på, du tolker det som manglende evne til at navigere i sundhedsvæsenet. Vi bliver bare ikke enige. 

Anmeld Citér

8. november 2018

Tommelise

KASS skriver:

Og du er vel nødt til at forholde dig til, at jeg ikke taler om at indføre sundhedstjek, men at sundhedstjek kan ses som en indgangsvinkel til sundhedsvæsnet for dem, der ikke ved med hvad, man kan eller bør henvende sig med?

Men det kan man jo ikke gennemføre uden at indføre sundhedstjek.

Anmeld Citér

8. november 2018

Tommelise

KASS skriver:

Lige præcis, hvis du ser bort fra dine systematiserede besøg hos lægen. Det gør sig så ikke gældende for hele befolkningen. 

Ja, du kan købe et blodtryksapparat, hvis du er bekymret. Du kan også tage på Hamlet med dine modermærker eller føde med en privat jordemoder, hvis du ikke vil ligge til last.

Jeg tolker hendes spørgsmål som en bekymring, hun ikke kan sætte klarere ord på, du tolker det som manglende evne til at navigere i sundhedsvæsenet. Vi bliver bare ikke enige. 

Læs nu lige hvad hun skriver.

Hun spørger, om der er grund til at gå til et årligt sundhedstjek fra man er midt i 30 ´erne.

Og nej  - det er der ikke.

Anmeld Citér

8. november 2018

KASS

Tommelise skriver:

Læs nu lige hvad hun skriver.

Hun spørger, om der er grund til at gå til et årligt sundhedstjek fra man er midt i 30 ´erne.

Og nej  - det er der ikke.

Jeg har erkendt, at vi ikke bliver enige. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.