Tommelise skriver:
Beklager på forhånd. Det bliver nok lidt langt og måske også lidt rodet.
Min pointe er, at det ikke var en indkaldelse til et lægetjek, der fik mig i behandling.
Faktisk var jeg nok ret tæt på at blive opgivet. Min søster har i hvert fald senere fortalt mig, at hun (selvfølgelig uden at jeg vidste det) havde ringet og spurgt, hvor længe jeg kunne blive ved med at gå der. Og hun fik at vide, at det var der ingen tidsbegrænsning på, men at "hun (altså mig) skal snart til at samarbejde med os".
Jeg kom faktisk til at tænke på denne tråd midt i andestegen i aftes. Min kæreste + hans ældste bror og svigerinde holdt Mortens Aften hos hans mor. Både min svigermor, min kæreste og hans svigerinde sagde til hans bror, at han skulle gå til lægen, fordi der ikke er ret meget tvivl om, at han har for højt blodtryk og er i risiko for blodprop eller hjerneblødning. Han døjer med hovedpine og alle hans tre brødre er i behandling for for højt blodtryk. Han svarede ikke rigtigt, mumlede bare et eller andet.
Han er ikke ressourcesvag. Han er ikke ude af stand til at tage ansvar for at kontakte lægen, han har lige så let adgang til lægen som f.eks. brødrene. Men undskyldningerne står åbenbart i kø.
Jeg har egentlig ikke lyst til at lære ham, at han ikke behøver at tage ansvar, for det gør det offentlige for ham ved at indkalde ham.
Der er ganske rigtigt mennesker, der ikke er i stand til at tage et ansvar - men han er ikke en af dem.
Han ved godt, hvad han skal gøre. Han skal tage sin telefon, ringe til lægen og fortælle, at han døjer med hovedpine, og hans tre brødre er i behandling for for højt blodtryk.
Men han vælger at lade være.
Jeg tror, han ville svare, at han ville komme, hvis han blev indkaldt - men det synes jeg jo så bare er at vise ham, at andre nok skal tage sig af det, så han kan bare læne sig tilbage.
Derimod synes jeg, det er rigtig godt med spot med de 7 tegn, som man skal være opmærksom på og netop det faktum, at særligt mænd bør være bedre til at gå til lægen.
Jeg har cøliaki. Det blev første konstateret for 2 1/2 år siden. Man bliver indkaldt til den første blodprøvekontrol, og derefter skal man selv sørge for det.
Har jeg så fået det gjort ? - nej. Handler det om, at jeg skal tage mig sammen ? - ja.
Hvis Dansk Cøliaki Foreningen interwievede alle cøliakere i Danmark, så ville jeg også svare, at jeg ikke havde fået foretaget kontrollen, og jeg ville også svare ja, hvis jeg blev spurgt, om jeg ville komme, hvis jeg blev indkaldt.
Men det er da noget sjusk, at jeg ikke har fået det gjort, og jeg synes ikke, det er det offentliges ansvar. Selvfølgelig ville det være bekvemt for mig, men det synes jeg ikke, er grund nok.
Man fanger ikke mennesker som Jørn, som ganske rigtigt ikke er i stand til at tage ansvar, ved at indkalde ham.
Jeg var faktisk også for efterhånden nogle år siden ved at få kaffen galt i halsen, da jeg læste en fed overskrift i avisen: "Halvdelen af fleksjobberne kan sagtens tage et ordinært job"
Det var konkluderet ud fra en spørgeskemaundersøgelse - og det kunne man sagtens konkludere, for det var jo fleksjobberne selv, der havde svaret på spørgsmålene.
Jeg har intet imod, at en virksomhed vælger at tegne en forsikring og sørge for lægetjek af medarbejderne. Har selv været ansat på en virksomhed, hvor de ansatte i produktionen Det er for mig ikke det samme som at sende en indkaldelse ud til alle, der f.eks. ikke har været i kontakt med lægen i 3 år.
For hvor mange af dem er kvinder ? - hvor mange af dem er kun 25 år gamle ? Hvor mange af dem er bare aldrig syge ?
Hvor mange af dem er så ressoucesvage, at de ikke kan tage et ansvar ? Ja, nogen vil være det.
Når jeg bliver medicinfri - og det forventer jeg at blive inden for det næste halve år - så har jeg ikke tænkt mig at have kontakt med lægen mindst en gang om året, bare fordi det "bør man".
Bare lige en lille tilføjelse - min kærestes bror har ikke grund til at være bange for at få at vide, at han fejler noget alvorligt - han ved godt, at han bare skal sørge for at få målt blodtrykket, og så skal han sandsynligvis have blodtryksmedicin - han har mere grund til at være bange for at lade være med at gå til læge.
Men tvinge ham kan vi jo ikke.