Sundhedstjek v. lægen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2018

Abracadabra

KASS skriver:

Jeg har intet sted skrevet om noget om blodprøver - Det må være lægens vurdering. Eller om højde eller vægt. Jeg har skrevet, at der kan være en idé i, at egen læge ser på en 10 min. om året. De fleste kvinder med små børn kommer jo hos lægen 10 min. om året, og så kan man jo få en tid, hvis lægen synes, at der er grund til det.

De tykke inaktive rygende fattigrøve med præ-diabetes kommer jo ikke til at gå til læge af at italesætte en kontrol hos egen lægen som ressourcespild. Og det gør mændene heller ikke. Og hvis de nu vidste, at de skulle derop en gang om året alligevel, så ville vejen være kortere, når de havde hostet nogle uger eller havde ondt i knæene.

Jeg har arbejdet i en akutmodtagelse, og every fucking day væltede det ind kl. 16 med typer, der ikke ville ligge egen læge til last eller bruge egen arbejdstid på at gå til lægen, eller typer, der skulle have henvendt sig til læge langt tidligere i stedet for at blive indlæggelseskrævende. Det ville være langt bedre og meget billigere, hvis vejen til egen læge var kortere og lettere.

Jeg er enig i, at helsetyper med god økonomi kan tage på Hamlet, hvis de vil have bekræftelse.

Så formålet med regelmæssige besøg hos lægen er at sikre, at patienten kender lægen og vil gå derop med sine lidelser, hvis nu de skulle opstå? Men hvad skal lægen kigge efter? Hvad skal indholdet være i de 10 minutters årlige kontrol?

Det giver mening at screene raske for fx livmoderhalskræft. Der er formentlig andre screeningsprogrammer, der også giver mening. Men det giver ikke mening at gå til lægen bare for at gå til lægen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Momselomse skriver:

Hej, er der nogle af jeg der får lavet sundhedstjek ved egen læge én gang om året? 

Jeg vil gerne men kan ikke finde ud af om det er 'dumt' nu hvor jeg "kun" er midt i 30'erne. Altså om man bør vente til 40- 50 års alderen?

jeg går lidt oftere, men det er fordi jeg sundsheds problemer, og gerne vil tjekkes til tider, men det er så også mere end 1 gang om året. 

Men hvis jeg var rask og sådan, ville jeg ikke gøre det. 

Anmeld Citér

7. november 2018

KASS

Abracadabra skriver:

Så formålet med regelmæssige besøg hos lægen er at sikre, at patienten kender lægen og vil gå derop med sine lidelser, hvis nu de skulle opstå? Men hvad skal lægen kigge efter? Hvad skal indholdet være i de 10 minutters årlige kontrol?

Det giver mening at screene raske for fx livmoderhalskræft. Der er formentlig andre screeningsprogrammer, der også giver mening. Men det giver ikke mening at gå til lægen bare for at gå til lægen.

Jeg skriver, at der er en idé i at se egen læge en gang om året som opposition til kun/først at gøre det, når man skranter. Jeg taler ikke om et screeningsprogram, hvor alle skal til et (ekstra) tjek.

Jeg tror, at der er en idé i, at alle ser deres læge en gang om året eller hvert andet for den sags skyld. Jeg tror, at flere af dem, som ikke går til læge i dag, ville møde op, hvis de blev indkaldt. Og jeg tror, at det efterfølgende vil være lettere at gå til lægen med blod i afføringen, selvom det måske bare er en rift.

Min læge indkaldte mig til samtale, da jeg flyttede til, fordi hun ikke bryder sig om at have et kartotek af patienter, som hun ikke ved noget som helst om. Hun spurgte bl.a. til, om jeg sov om natten, havde smerter, blødningsforstyrrelser, blod i afføringen eller bekymringer. Det var en fin samtale.

Jeg er som sådan ikke uenig med dig, jeg ville bare ønske, at det for flere mennesker føltes som legalt at gå til lægen, førend man frygter for sit liv. Og at mennesker, der kunne gå til egen læge, benyttede sig af den mulighed fremfor 1813/vagtlæge/akutmodtagelse. Og jeg tror, at bedre kontakt til egen læge kan være et middel.

Anmeld Citér

7. november 2018

Rockertand

Momselomse skriver:

Jamen jeg tænker blodprøver (ift. vitaminer), kolesteroltal, højde og vægt...sådan et generelt 'servicetjek'

Hvis jeg var disponeret overfor særlige sygdomme ville jeg helt klart. 

Jeg tænker, at du er med på, hvor høj du er - og du er nok også klar over, om du vejer for meget, ellers findes der utallige BMI-beregnere på nettet.

Hvis du spiser sundt og varieret, får du dit vitaminbehov dækket, og kolesteroltal er kun aktuelle ved disposition eller overvægt eller ensidig usund kost.

Så spørgsmålet er egentlig, om det ikke er spild af tid og ressourcer? Det kan du bedst selv vurdere.

Anmeld Citér

7. november 2018

Tommelise

KASS skriver:

Jeg skriver, at der er en idé i at se egen læge en gang om året som opposition til kun/først at gøre det, når man skranter. Jeg taler ikke om et screeningsprogram, hvor alle skal til et (ekstra) tjek.

Jeg tror, at der er en idé i, at alle ser deres læge en gang om året eller hvert andet for den sags skyld. Jeg tror, at flere af dem, som ikke går til læge i dag, ville møde op, hvis de blev indkaldt. Og jeg tror, at det efterfølgende vil være lettere at gå til lægen med blod i afføringen, selvom det måske bare er en rift.

Min læge indkaldte mig til samtale, da jeg flyttede til, fordi hun ikke bryder sig om at have et kartotek af patienter, som hun ikke ved noget som helst om. Hun spurgte bl.a. til, om jeg sov om natten, havde smerter, blødningsforstyrrelser, blod i afføringen eller bekymringer. Det var en fin samtale.

Jeg er som sådan ikke uenig med dig, jeg ville bare ønske, at det for flere mennesker føltes som legalt at gå til lægen, førend man frygter for sit liv. Og at mennesker, der kunne gå til egen læge, benyttede sig af den mulighed fremfor 1813/vagtlæge/akutmodtagelse. Og jeg tror, at bedre kontakt til egen læge kan være et middel.

Jeg synes ikke, der er grund til at gå til lægen for et helbredstjek, når man kun er midt i 30´erne.

Der er da forskel på lige at indkalde nye patienter til en samtale og så på at gå til lægen uden grund en gang om året.

Jeg synes, det er spild af sundhedsvæsnets ressourcer, hvis alle fra 35 år og opefter skulle gå til et årligt sundhedstjek.

Lægerne er presset nok i forvejen.

Vi har vel et ansvar for vores eget helbred og for at leve sundt. 

Anmeld Citér

7. november 2018

lineog4

Jeg var til læge for en uges tid siden - jeg er ikke en der kommer så tit, men begrundelsen var denne gang, at jeg bare er så træt så jeg dårligt kan hænge sammen, og så var det at få set på et modermærke og lige få repeteret tegnene. Da jeg havde flere indikationer på noget med skjoldbruskkirtlen blev der taget en blodprøve. Men da jeg spurgte om, vi så ikke lige så godt kunne tjekke vitaminer nu, hvor jeg er så træt, var svaret, at i min region har de besluttet der ike tjekkes med mindre der er indicier for der er mangel på b vitamin, eller andre målinger er skæve. D vitamin tjekker de ikke for, men råder alle til at at tage ekstra tilskud. Begrundelsen er økonomi - jeg købte begrundelsen og d vitaminer og b12. 

Fik svar om, at skjoldbruskkirtlen burde være helt normal, og et er så det. Jeg er stadig møg træt, husker som en si og og og.... men venter nu lige et år mer, og erkender det vel også handler om, at jeg har fuldtidsarbejde, deltidsstudie og er mor til tre børn og og og og

Anmeld Citér

7. november 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Momselomse skriver:

Hej, er der nogle af jeg der får lavet sundhedstjek ved egen læge én gang om året? 

Jeg vil gerne men kan ikke finde ud af om det er 'dumt' nu hvor jeg "kun" er midt i 30'erne. Altså om man bør vente til 40- 50 års alderen?

Ud fra de andre indlæg kunne det godt se ud til, at der er forskellige holdninger i de forskellige regioner/kommuner. Jeg har en veninde, der lige er blevet 40, og hun har fået et sundhedstjek, da det er noget hendes læge anbefaler, og hun lider ikke af nogle sygdomme. Tjekket viste så, at hun har for højt blodtryk, som skal medicineres, så det var godt, at hun fik tjekket. 

Jeg har snart en tid ved vores læge med det ene barn, så der havde jeg da tænkt mig at høre, hvad hendes anbefaling er, men jeg kan se, at mange mener, at det er ressourcespild. Jeg tror nu, at jeg spørger om hendes holdning alligevel.

Anmeld Citér

8. november 2018

KASS

Tommelise skriver:

Jeg synes ikke, der er grund til at gå til lægen for et helbredstjek, når man kun er midt i 30´erne.

Der er da forskel på lige at indkalde nye patienter til en samtale og så på at gå til lægen uden grund en gang om året.

Jeg synes, det er spild af sundhedsvæsnets ressourcer, hvis alle fra 35 år og opefter skulle gå til et årligt sundhedstjek.

Lægerne er presset nok i forvejen.

Vi har vel et ansvar for vores eget helbred og for at leve sundt. 

Fordi du antager, at det vil være uden grund, og at begge parter vil gå derfra og tænke, at det var meningsløst. Og jeg taler kun om, at det kan være en idé for dem, som ellers aldrig ville se en læge.

Jeg tænker, at når en yngre kvinde spørger til at få sit helbred tjekket, så har hun en bekymring, som hun ikke kan pin pointe, eller en tilstand, hvor hun ikke er sikker på at kunne forsvare at bruge lægens tid. Det er måske en måde for hende at kunne komme til læge uden dårlig samvittighed.

Vi har et ansvar, men hvis hele ansvaret uden nogen form for hjælp ligger hos den enkelte, så kan vi ikke forvente, at mændene eller de socialt udsatte grupper pludselig begynder at gå til lægen af sig selv. Og så vil de højtuddannede kvinder leve længst - Heldigt, at man tilhører den gruppe.

Hvis systemet er så presset, at egen læge ikke har tid til 10 min. om en gang hvert eller hvert andet til en patientgruppe, som de ellers slet ikke er i kontakt med og derfor intet ved om, så skal systemet opfedes.

Anmeld Citér

8. november 2018

Tommelise

KASS skriver:

Fordi du antager, at det vil være uden grund, og at begge parter vil gå derfra og tænke, at det var meningsløst. Og jeg taler kun om, at det kan være en idé for dem, som ellers aldrig ville se en læge.

Jeg tænker, at når en yngre kvinde spørger til at få sit helbred tjekket, så har hun en bekymring, som hun ikke kan pin pointe, eller en tilstand, hvor hun ikke er sikker på at kunne forsvare at bruge lægens tid. Det er måske en måde for hende at kunne komme til læge uden dårlig samvittighed.

Vi har et ansvar, men hvis hele ansvaret uden nogen form for hjælp ligger hos den enkelte, så kan vi ikke forvente, at mændene eller de socialt udsatte grupper pludselig begynder at gå til lægen af sig selv. Og så vil de højtuddannede kvinder leve længst - Heldigt, at man tilhører den gruppe.

Hvis systemet er så presset, at egen læge ikke har tid til 10 min. om en gang hvert eller hvert andet til en patientgruppe, som de ellers slet ikke er i kontakt med og derfor intet ved om, så skal systemet opfedes.

Hvis man har en reel bekymring, går man til sin læge.

Men hvis det handler om, at ALLE danskere fra 35 år og opefter skal til et årligt tjek, så tager det meget mere end 10 minutter

Det vil koste en svimlende sum, som er bedre brugt på forskning i behandling af kræft osv.

Anmeld Citér

8. november 2018

Hck

Profilbillede for Hck
KASS skriver:

Men det er jo ikke kun de 10 min hos lægen det drejer sig om. Hvis du skal have et Mere fyldstgørende svar på din helbredstilstand, så skal næsten hele “blodprøveskemaet” også køres igennem, og det koster kassen. Jeg ville ønske at pengene var til det i det danske samfund, men det er de bare ikke, så hvis alle bare lige ville tjekkes for en sikkerheds skyld, bliver pengene desværre væk andre steder fra.

jeg synes det er helt fair, at man går til sin læge, hvis man har symptomer, eller har en reel bekymring, ( og ja f.eks stor træthed er nok), men ikke bare fordi at man lige for lyst

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.