Abracadabra skriver:
Så formålet med regelmæssige besøg hos lægen er at sikre, at patienten kender lægen og vil gå derop med sine lidelser, hvis nu de skulle opstå? Men hvad skal lægen kigge efter? Hvad skal indholdet være i de 10 minutters årlige kontrol?
Det giver mening at screene raske for fx livmoderhalskræft. Der er formentlig andre screeningsprogrammer, der også giver mening. Men det giver ikke mening at gå til lægen bare for at gå til lægen.
Jeg skriver, at der er en idé i at se egen læge en gang om året som opposition til kun/først at gøre det, når man skranter. Jeg taler ikke om et screeningsprogram, hvor alle skal til et (ekstra) tjek.
Jeg tror, at der er en idé i, at alle ser deres læge en gang om året eller hvert andet for den sags skyld. Jeg tror, at flere af dem, som ikke går til læge i dag, ville møde op, hvis de blev indkaldt. Og jeg tror, at det efterfølgende vil være lettere at gå til lægen med blod i afføringen, selvom det måske bare er en rift.
Min læge indkaldte mig til samtale, da jeg flyttede til, fordi hun ikke bryder sig om at have et kartotek af patienter, som hun ikke ved noget som helst om. Hun spurgte bl.a. til, om jeg sov om natten, havde smerter, blødningsforstyrrelser, blod i afføringen eller bekymringer. Det var en fin samtale.
Jeg er som sådan ikke uenig med dig, jeg ville bare ønske, at det for flere mennesker føltes som legalt at gå til lægen, førend man frygter for sit liv. Og at mennesker, der kunne gå til egen læge, benyttede sig af den mulighed fremfor 1813/vagtlæge/akutmodtagelse. Og jeg tror, at bedre kontakt til egen læge kan være et middel.