Men man kan vel også skabe nye traditioner og lad os nu lege søsteren ikke er så gammel endnu, ikke har fået børn eller måske det første år med barn eller med kæreste eller hvad ved jeg - må hun så ikke byde ind med den eller de juletraditioner som hun ønsker at skabe. Hvem har retten til at bestemme hvad der er tradition og hvad der ikke er?
Jeg ville som søster, der måske har tænkt: jeg kunne godt tænke mig at starte en tradition hvor alle kommer til brunch hos mig 1. Juledag, for jeg savner at være noget særligt lige præcis på min dag eller måske i min kærestes familie har de altid holdt julefrokost d. 26., og det kan jeg give ved at ændre lidt på traditionerne og holde d. 25. Eller hvad der kan være bevæggrunden. Hvis jeg så blev mødt af: ej det ikek fordi vi ikke vil fejre dig, men det er bare fordi det er vores tradition, det har vi skabt og bestemt og så må du indordne dig - ja så ville jeg sgu nok tænke: okay fair nok, der er plads til mig hvis jeg nikket og siger ja og amen, men hvis jeg vil noget som ikke anses som det “rigtige” så er der ikke plads til mig.
Forstå mig ret, det handler om hvem har retten til at bestemme hvad der er tradition og hvad der kan og ikke kan lade sig gøre? Ja vi møder hinanden med en masse plejere og traditioner, men hvis vi ønsker samvær må vi også kunne ændre og finde kompromiser -og personligt meldte min bror (jeg har desværre ikke nogen) afbud for hans egen familie vade nu en tradition som var ubrydelig, så ville jeg nok tænker jeg ikke var vigtig i hans liv. Min morbror mødte en ny kone, der havde fødselsdag d. 25. Og selvfølgelig var vi da som familie parate til at ændre traditioner og være sammen på hendes fødselsdag - vi ønskede jo hende i vores liv.
Selvfølgelig kan man skabe nye traditioner, men jeg ser virkelig ingen grund til at det absolut skal være den 25., og synes ikke man “går glip” af noget ved ikke lige at holde sin fødselsdag på selve dagen. Jeg holder da fx sjældent min egen fødselsdag på selve dagen, med mindre det alligevel falder sammen med en weekenddag, simpelthen fordi det er nemmere for de fleste at passe det ind en weekenddag frem for en hverdag.
Mht hvem der har ret til at bestemme hvad der skal være tradition, så handler det jo om at trådstarter og hendes mand har skabt en tradition i deres lille familie. Og hvis søsteren så pludselig ønsker at skabe en tradition om at holde fødselsdagen på den 25., selvom hun indtil nu har holdt det den 26., så står det hende jo også frit for, men så må hun jo også bare acceptere, at trådstarter og hendes familie fravælger det, da de har andre planer.
Personligt ville jeg ikke føle mig fravalgt i denne situation, da der er tale om en dag, som rigtigt mange mennesker i forvejen har faste traditioner omkring, og så ville jeg i stedet vælge at holde det en anden dag, hvis det var meget vigtigt for mig at alle kunne komme.