Melde afbud på invitation?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. december 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Hvorfor er det ganske enkelt ikke iorden at sige nej tak, når man nu har andre planer - selvom de planer er "intet"?

Hvorfor skal man absolut prioriterer andre, når det set med mine briller er mindst ligeså vigtigt at prioritere en dag med ro og fred - hvis det nu netop er traditionen i ens lille familie?

Jeg er egentlig enig. Man bliver så selv nødt til at mønstre et lignende overskud hvis andre så melder fra til ting man selv holder selvom det er af grunde man ikke helt kan sætte sig ind i .

Opdatering: meget apropos stødte jeg lige på denne her på DR.dk  https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/familieterapeut-det-er-ok-sige-ja-til-sofaen-og-nej-til-familien-i-julen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2017

Carina:-)

Jeg ville ikke melde afbud.

Vores den yngste er født d 23 og folk har ikke gjort andet end at brokke sig over datoen .

For ih Det er jo lillejuleaften og der plejer vi og der er jo så tæt på jul og hvad nu med det vi plejer at gøre lige den dag  og bla bla bla. 

Nu har han altså fødselsdag den dag  og bare fordi det lige er ubelejligt for nogen ændre det jo ikke datoen 

Og det samme med din svigerinde 

Hun har fødselsdag den dag og hele verden går altså ikke i stå fordi det er jul 

Nogen går ligefrem på arbejde den dag.     

Så selvfølgelig tager i med og fejre hende. Ligesom i ville gøre hvis det var dit barn der havde fødselsdag d 25.

Der ville i vel heller ikke aflyse pga o plejer at hygge den dag?

Vi har også altid hygget d 25 men i år er vi inv til julefrokost og naturligvis kommer vi 

Akkurat som vi tager til 1 års fødselsdag d 26.

Af respekt for dem som gider se en og fordi ingen vælger deres fødselsdagsdato.  Og slet ikke inv nogen for at genere dem.

Anmeld Citér

20. december 2017

Mom

Profilbillede for Mom
IenFart skriver:

Jeg er egentlig enig. Man bliver så selv nødt til at mønstre et lignende overskud hvis andre så melder fra til ting man selv holder selvom det er af grunde man ikke helt kan sætte sig ind i .

Opdatering: meget apropos stødte jeg lige på denne her på DR.dk  https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/familieterapeut-det-er-ok-sige-ja-til-sofaen-og-nej-til-familien-i-julen

Helt enig. Man kan ikke blive sur hvis andre så melder afbud til noget man selv holder. Personligt sætter jeg pris på ærlighed og kunne aldrig blive sur over at folk melder afbud hvis de gerne vil have ro oven på en anden begivenhed eller blot hvis de ikke kan overskue det.

Anmeld Citér

20. december 2017

Loa

IenFart skriver:

Men ærligt, hvor mange dage i julen drejer det sig lige om? (For lige at snakke om artiklen) 3 dage? Er det virkelig nødvendigt at melde fra til 1 ud af 3 arrangementer fordi man trænger til en fridag efter 1-2 sammenkomster med familien?

Jeg tænker flertallet har en alm familie, så det burde være til at overskue. (Er der druk, vold og alt “unormalt” i familien, så er det en anden sag...)

mon ikke der en ledig dag i julen til alligevel at holde en fridag på sofaen. 

Anmeld Citér

20. december 2017

Thilde86

Men man kan vel også skabe nye traditioner og lad os nu lege søsteren ikke er så gammel endnu, ikke har fået børn eller måske det første år med barn eller med kæreste eller hvad ved jeg - må hun så ikke byde ind med den eller de juletraditioner som hun ønsker at skabe. Hvem har retten til at bestemme hvad der er tradition og hvad der ikke er?

Jeg ville som søster, der måske har tænkt: jeg kunne godt tænke mig at starte en tradition hvor alle kommer til brunch hos mig 1. Juledag, for jeg savner at være noget særligt lige præcis på min dag eller måske i min kærestes familie har de altid holdt julefrokost d. 26., og det kan jeg give ved at ændre lidt på traditionerne og holde d. 25. Eller hvad der kan være bevæggrunden. Hvis jeg så blev mødt af: ej det ikek fordi vi ikke vil fejre dig, men det er bare fordi det er vores tradition, det har vi skabt og bestemt og så må du indordne dig - ja så ville jeg sgu nok tænke: okay fair nok, der er plads til mig hvis jeg nikket og siger ja og amen, men hvis jeg vil noget som ikke anses som det “rigtige” så er der ikke plads til mig.

Forstå mig ret, det handler om hvem har retten til at bestemme hvad der er tradition og hvad der kan og ikke kan lade sig gøre? Ja vi møder hinanden med en masse plejere og traditioner, men hvis vi ønsker samvær må vi også kunne ændre og finde kompromiser -og personligt meldte min bror (jeg har desværre ikke nogen) afbud for hans egen familie vade nu en tradition som var ubrydelig, så ville jeg nok tænker jeg ikke var vigtig i hans liv. Min morbror mødte en ny kone, der havde fødselsdag d. 25. Og selvfølgelig var vi da som familie parate til at ændre traditioner og være sammen på hendes fødselsdag - vi ønskede jo hende i vores liv. 

Selvfølgelig kan man skabe nye traditioner, men jeg ser virkelig ingen grund til at det absolut skal være den 25., og synes ikke man “går glip” af noget ved ikke lige at holde sin fødselsdag på selve dagen. Jeg holder da fx sjældent min egen fødselsdag på selve dagen, med mindre det alligevel falder sammen med en weekenddag, simpelthen fordi det er nemmere for de fleste at passe det ind en weekenddag frem for en hverdag.

Mht hvem der har ret til at bestemme hvad der skal være tradition, så handler det jo om at trådstarter og hendes mand har skabt en tradition i deres lille familie. Og hvis søsteren så pludselig ønsker at skabe en tradition om at holde fødselsdagen på den 25., selvom hun indtil nu har holdt det den 26., så står det hende jo også frit for, men så må hun jo også bare acceptere, at trådstarter og hendes familie fravælger det, da de har andre planer.

Personligt ville jeg ikke føle mig fravalgt i denne situation, da der er tale om en dag, som rigtigt mange mennesker i forvejen har faste traditioner omkring, og så ville jeg i stedet vælge at holde det en anden dag, hvis det var meget vigtigt for mig at alle kunne komme.

Anmeld Citér

20. december 2017

lineog4

Mom skriver:

Hvorfor er det ganske enkelt ikke iorden at sige nej tak, når man nu har andre planer - selvom de planer er "intet"?

Hvorfor skal man absolut prioriterer andre, når det set med mine briller er mindst ligeså vigtigt at prioritere en dag med ro og fred - hvis det nu netop er traditionen i ens lille familie?

Det er vel heller ikke forkert, men man skal vel bare overveje hvilket signal man sender og også om hvor vigtigt det menneske er i ens liv. Jeg har ikke haft søskende, og har måske en romantisk drøm on, at søskende er nogle man vitterlig gerne vil i sit liv og man derfor kan ændre en plan for at kunne fejre netop sin søster. 

Men udover det så er jeg nok af den gamle skole og ved der er kan ting og skal ting og for mig er en fødselsdag hos tør familiemedlem en skal ting.

Anmeld Citér

20. december 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Loa skriver:

Men ærligt, hvor mange dage i julen drejer det sig lige om? (For lige at snakke om artiklen) 3 dage? Er det virkelig nødvendigt at melde fra til 1 ud af 3 arrangementer fordi man trænger til en fridag efter 1-2 sammenkomster med familien?

Jeg tænker flertallet har en alm familie, så det burde være til at overskue. (Er der druk, vold og alt “unormalt” i familien, så er det en anden sag...)

mon ikke der en ledig dag i julen til alligevel at holde en fridag på sofaen. 

Hvorfor er det ikke okay, at holde fast i sine planer om "ingenting", også selvom det måske ikke er bidende nødvendigt, men blot fordi det er rart, og det man som familie har set frem til?

Anmeld Citér

20. december 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Carina:-) skriver:

Jeg ville ikke melde afbud.

Vores den yngste er født d 23 og folk har ikke gjort andet end at brokke sig over datoen .

For ih Det er jo lillejuleaften og der plejer vi og der er jo så tæt på jul og hvad nu med det vi plejer at gøre lige den dag  og bla bla bla. 

Nu har han altså fødselsdag den dag  og bare fordi det lige er ubelejligt for nogen ændre det jo ikke datoen 

Og det samme med din svigerinde 

Hun har fødselsdag den dag og hele verden går altså ikke i stå fordi det er jul 

Nogen går ligefrem på arbejde den dag.     

Så selvfølgelig tager i med og fejre hende. Ligesom i ville gøre hvis det var dit barn der havde fødselsdag d 25.

Der ville i vel heller ikke aflyse pga o plejer at hygge den dag?

Vi har også altid hygget d 25 men i år er vi inv til julefrokost og naturligvis kommer vi 

Akkurat som vi tager til 1 års fødselsdag d 26.

Af respekt for dem som gider se en og fordi ingen vælger deres fødselsdagsdato.  Og slet ikke inv nogen for at genere dem.

Åh Gud, hvor jeg kender det. Det er ligesom folk tror det er mere okay at være sådan, fordi man har er decemberbarn.

man har ikke selv valgt, hvornår man har fødselsdag..

Anmeld Citér

20. december 2017

MorTil3+

Vi havde meldt afbud hvis vi var inviteret til noget kl 10 den dag. Vores unger er også oppe til midnat ca, så falder de gerne i søvn på vej hjem i bilen, de er 2, 5 og 11 år. Forrige år fald den lille i søvn ved 22 tiden men der var han også kun 10 mdr. Og når vi kommer hjem juleaften plejer jeg at stille alle deres julegaver frem inde i stuen og når de så vågner hen af 10-11 tiden så fiser de ind i stuen og får pakket deres ting ordentlig ud og så går resten af dagen tit med at få samlet og leget med alle de nye spændende ting de har fået. Hvis det havde været til eftermiddags kaffe så havde vi måske sagt ja. Og nu er jeg en dårlig mor i manges øjne herinde kan jeg forstå for til nytår sidste år var alle mine unger vågne til kl 3 og de nød hvert eneste minut selvom de var 1,10 år, 4 år og 10 år. De to små faldt i søvn på sofaen og den store gik i seng kl 4 da vi andre gik i seng. 

Anmeld Citér

20. december 2017

Loa

Mom skriver:

Hvorfor er det ikke okay, at holde fast i sine planer om "ingenting", også selvom det måske ikke er bidende nødvendigt, men blot fordi det er rart, og det man som familie har set frem til?

Fordi jeg tænker det bliver mere en principsag/irritation over svigerfamilie at netop skulle holde den 25 ledig. Er der vitterligt ingen andre dage at kunne slappe af på, så man kan være så sød ved familien at komme til fødselsdagen. 

Hvad så når fasteren fylder rund? Så melder man også bare fra, fordi man SKAL slappe af den 25? Man kan vel slappe af hver søndag eller resten af juleferien. Netop når børnene er så små lægger de nok ikke mærke til at traditionen ændres lidt...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.