Lige omkring julen er jeg virkelig traditionsbundet, og mener at traditioner er enormt vigtige og skal værnes om.
Hos jer er det en tradition at rive dagen ud af kalenderen den 25. og bare hygge derhjemme - en god tradition i mine øjne, da børnene sjældent når at lege ret meget med legetøjet den 24., og så er det skønt at kunne fordybe sig i det den 25. og bare slappe af oven på en dag, hvor man har været “på” hele tiden.
Da jeg var barn havde vi familiejulefrokost i min mors familie den 26., og det var faktisk også lige tidligt nok for mig ift juleaften, især fordi vi sommetider var hos min fars familie på Lolland den 24., og så måske skulle til julefrokost i Nordjylland hos min mors familie. Så fordi der var meget kørsel, så blev det ikke til ret meget tid til afslapning og fordybning i sine julegaver. I dag holdes den i januar i stedet for, og det er jeg super glad for.
Jeg synes ikke der er noget som helst galt i at I melder fra til fødselsdagen, når hun har valgt at holde den på jeres traditionelle slappe-af dag i år. Synes dog I skal gøre hende det klart at det ikke handler om at I ikke har lyst til at være med til at fejre hende, men at denne dag hjemme er vigtige for jeres familie. Det havde også været noget andet, hvis hun hele sit liv havde holdt den den 25., for så ville det jo også være en tradition, men når hun plejer at holde den den 26., så ser jeg ikke noget forkert i at I prioriterer jeres tradition hjemme.
Dog vil jeg erklære mig enig med mange andre i at det ikke er så små børns behov at være oppe til midnat. Synes det er ok at rykke sengetiden den aften med måske et par timer, så de stadig kan være længere oppe og være med lidt længere. Men ellers vil jeg mene at man hellere skal tilpasse aftenen til at man har små børn, og så evt spise en time tidligere osv. Men det er jo selvfølgelig jeres eget valg, jeg mener bare at små børn har brug for mere struktur end det, fordi de på mange områder kan sammenlignes med autister i forhold til behovet for struktur.
Men synes måske du får nogle lidt for hårde kommentarer med på vejen i forhold til dit ønske om at melde afbud. Synes ikke du skal have dårlig samvittighed, men som sagt forklare søsteren hvorfor, så hun (forhåbentligt) vælger at holde sin fødselsdag den 26. igen næste år, så I også kan være med.