Melde afbud på invitation?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. december 2017

Lje

A-1995 skriver:

Vi er inviteret til fødselsdag d. 25 kl 10 ��... det er min mands søster der har fødselsdag. Hun plejer at holde d. 26 men i år har hun så valgt at invitere til d. 25 som er hendes rigtige fødselsdag.
Jeg synes bare det er så træls for ungerne. De får lov at være så længe oppe som de vil juleaften og så har de brug for at sove længe næste dag. Så synes jeg virkelig det er synd at vække dem for at slæbe dem til fødselsdag. Vi plejer at øremærke d. 25 til at sove længe og ellers tulle rundt i nattøj og lege med det nye legetøj.

Så jeg har virkelig lyst til at melde afbud... hvad havde i gjort? ��

Børnene er 2 og 3 år ��

Du har besluttet dig for, at du ikke vil afsted til sin svigerindes fødselsdag. Og med den attitude er du nok heller ikke velkommen. Det havde du ikke været hos mig. Men hvis jeg alligevel skal komme med en mere løsningsorienteret tilgang:

Forslag:

Send din mand

Smid dine små børn i seng til anstændig tid

Lad dine børn blive oppe og ta' dine trætte børn med (alle mand overlever nok) og lad dem blive i nat tøjet. 

Jeg forstår heller ikke, I flytter jeres datters fødselsdag. I vores familie holder man (tæt) på dagen og dem, der kan, kommer. Men alle holder jo fødselsdag der, hvor det passer fødselaren. Inkl. din svigerinde. 

Vh. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2017

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

For det første, så er det self meget for børnenes skyld med juleaften. Men ligefrem en 2 årig og en 3 årig er helt oppe til midnat. Det sku ikke for deres skyld at være oppe så længe. 2-3 timer over deres normale tid på selve jule aften vil en 2 årig og en 3 årig vil synes det længe nok. 

Hvad så når de bliver 4 år og 5 år. Er de så oppe til næste morgen eller hvad? 

Enkelt er det. Du putter dem til kl 22 når nu i ved at i skal til fødselsdag D. 25 . Og ja faktisk synes jeg ikke du kan være bekendt. Da det er trods alt dine børns faster. 

Anmeld Citér

20. december 2017

A-1995

Hold da op hvor har i travlt med at være bebrejdende. Havde lige glemt det var sådan debatterne foregik herinde ��

Jeg tror mine børn er rimelig lige glade med at gå glip af deres fasters fødselsdag. De har mødt hende 3- 4 gange og hun har kun været til den stores fødselsdag 1 gang. - ikke fordi hun ikke he været inviteret, det bliver hun altid. ☺️

I mener virkelig at det er bedre for små børn med to dage i stræk hvor der er gang i den, en en dag hvor de får lov at være længe oppe og have tøffedag hele næste dag. Der må jeg virkelig erklære mig uenig... 

Anmeld Citér

20. december 2017

Lje

A-1995 skriver:

Hold da op hvor har i travlt med at være bebrejdende. Havde lige glemt det var sådan debatterne foregik herinde ��

Jeg tror mine børn er rimelig lige glade med at gå glip af deres fasters fødselsdag. De har mødt hende 3- 4 gange og hun har kun været til den stores fødselsdag 1 gang. - ikke fordi hun ikke he været inviteret, det bliver hun altid. ☺️

I mener virkelig at det er bedre for små børn med to dage i stræk hvor der er gang i den, en en dag hvor de får lov at være længe oppe og have tøffedag hele næste dag. Der må jeg virkelig erklære mig uenig... 

Så er debatten jo ret vellykket!

Du fremstiller et dilemma/stiller et spørgsmål

En masse byder ind med løsninger. Nogen enige med dig. Andre uenige. 

Du erklærer dig uenig med flertallets holdninger og er nu sikker på, at du skal følge din egen holdning. 

Det er jo noget af det skønne ved debatfora: selvom man er uenige, så så kommer man næsten altid i mål med en løsning 

Vh 

Anmeld Citér

20. december 2017

Hck

Profilbillede for Hck

Men, så melder du jo bare afbud, længere er den ikke. Det er jo klart, at hvis man ikke rigtig selv gider, så ser man kun alle begrænsningerne, ( sådan kan det jo være med mange ting). Jeg er sådan set ligeglad med, hvad tid dine børn kommer i seng juleaften, men jeg er også sikker på at hvis du virkelig havde lyst til at komme med til fødselsdagen, så havde du også set lidt lysere på de muligheder der er.

Anmeld Citér

20. december 2017

Mom

Profilbillede for Mom
A-1995 skriver:

Vi er inviteret til fødselsdag d. 25 kl 10 ��... det er min mands søster der har fødselsdag. Hun plejer at holde d. 26 men i år har hun så valgt at invitere til d. 25 som er hendes rigtige fødselsdag.
Jeg synes bare det er så træls for ungerne. De får lov at være så længe oppe som de vil juleaften og så har de brug for at sove længe næste dag. Så synes jeg virkelig det er synd at vække dem for at slæbe dem til fødselsdag. Vi plejer at øremærke d. 25 til at sove længe og ellers tulle rundt i nattøj og lege med det nye legetøj.

Børnene er 2 og 3 år ��

Hos er den 25 december helliget det at sove længe, drysse rundt, tage en lur, lege med julegaver, se tv eller andet. 

Jeg ville uden dårlig samvittighed melde fra. Og hvis andre skulle have lyst til at melde fra til noget som vi indbyder til fordi de skal noget andet, eller har lavet noget sent om aftenen dagen før, så er der helt okay. Jeg er stået af det der "fordi-man-skal-og-fordi-det-forventes-af-os" ræs.

Jeg vil ønske at de mennesker som kommer i vores hjem, kommer fordi de har lyst, ligesom jeg kommer i deres hjem fordi jeg har lyst. I vores familie er det helt okay, og forventeligt at man melder fra, hvis man ikke kan overskue det eller andet - på den måde er alle mand glade. Og vær heller ikke i tvivl, mine børns behov, vores lille families behov, traditioner osv. vil altid kommer før en eller andens fødselsdag.

Så meld fra - og ha´det godt med det

Anmeld Citér

20. december 2017

AnoMom

A-1995 skriver:

Hvorfor spørger du hvad andre ville have gjort når du på forhånd har besluttet dig for at du vil melde afbud? Så er det ho fuldstændig ligegyldigt hvad andre ville have gjort. 

Er sikker på at børnene er ligeså ligeglade med om de er oppe til midnat d 24 som de er ved at komme med til fødselsdag d 25. Hvis du spurgte dem hvad de helst ville så ville de ikke engang være i stand til at tage stilling i den alder. 

Anmeld Citér

20. december 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
A-1995 skriver:

Hvorfor stiller du spørgsmålet hvis du på forhånd selv har taget en beslutning og ikke ser det som noget der kan/bør rykkes ved? 

Så er der jo alligevel ikke nogen bud der er brugbare andet end dem der skriver at i skal melde afbud jeg synes da kompromiset med at putte ungerne over alm sengetid - men knapt så sent som midnat, er en fin måde at kunne gøre det hele på. Det er da hverken et angreb eller en tilsvining af jeres måde at holde jul på.

Men du spørger selv - og derfor antager man at i egentlig gerne vil begge dele - men ikke kan se hvordan det kan løses på en god måde. Men i virkeligheden kan jeg se nu, at den fødselsdag slet ikke er så vigtig for jer - og så er det da bare at melde fra. Problem løst. 

Anmeld Citér

20. december 2017

Tip!

A-1995 skriver:

Børnene er 2 og 3 år ��

Hvis det var din søster eller bror, havde du så samme holdning? 

Hvad siger din mand til det? Det er hans familie.. og han har vel også noget at skulle sige, ang sengetid den 24.. 

Anmeld Citér

20. december 2017

Thilde86

Lige omkring julen er jeg virkelig traditionsbundet, og mener at traditioner er enormt vigtige og skal værnes om.

Hos jer er det en tradition at rive dagen ud af kalenderen den 25. og bare hygge derhjemme - en god tradition i mine øjne, da børnene sjældent når at lege ret meget med legetøjet den 24., og så er det skønt at kunne fordybe sig i det den 25. og bare slappe af oven på en dag, hvor man har været “på” hele tiden.

Da jeg var barn havde vi familiejulefrokost i min mors familie den 26., og det var faktisk også lige tidligt nok for mig ift juleaften, især fordi vi sommetider var hos min fars familie på Lolland den 24., og så måske skulle til julefrokost i Nordjylland hos min mors familie. Så fordi der var meget kørsel, så blev det ikke til ret meget tid til afslapning og fordybning i sine julegaver. I dag holdes den i januar i stedet for, og det er jeg super glad for.

Jeg synes ikke der er noget som helst galt i at I melder fra til fødselsdagen, når hun har valgt at holde den på jeres traditionelle slappe-af dag i år. Synes dog I skal gøre hende det klart at det ikke handler om at I ikke har lyst til at være med til at fejre hende, men at denne dag hjemme er vigtige for jeres familie. Det havde også været noget andet, hvis hun hele sit liv havde holdt den den 25., for så ville det jo også være en tradition, men når hun plejer at holde den den 26., så ser jeg ikke noget forkert i at I prioriterer jeres tradition hjemme.

Dog vil jeg erklære mig enig med mange andre i at det ikke er så små børns behov at være oppe til midnat. Synes det er ok at rykke sengetiden den aften med måske et par timer, så de stadig kan være længere oppe og være med lidt længere. Men ellers vil jeg mene at man hellere skal tilpasse aftenen til at man har små børn, og så evt spise en time tidligere osv. Men det er jo selvfølgelig jeres eget valg, jeg mener bare at små børn har brug for mere struktur end det, fordi de på mange områder kan sammenlignes med autister i forhold til behovet for struktur.

Men synes måske du får nogle lidt for hårde kommentarer med på vejen i forhold til dit ønske om at melde afbud. Synes ikke du skal have dårlig samvittighed, men som sagt forklare søsteren hvorfor, så hun (forhåbentligt) vælger at holde sin fødselsdag den 26. igen næste år, så I også kan være med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.