Thilde86 skriver:
Selvfølgelig kan man skabe nye traditioner, men jeg ser virkelig ingen grund til at det absolut skal være den 25., og synes ikke man “går glip” af noget ved ikke lige at holde sin fødselsdag på selve dagen. Jeg holder da fx sjældent min egen fødselsdag på selve dagen, med mindre det alligevel falder sammen med en weekenddag, simpelthen fordi det er nemmere for de fleste at passe det ind en weekenddag frem for en hverdag.
Mht hvem der har ret til at bestemme hvad der skal være tradition, så handler det jo om at trådstarter og hendes mand har skabt en tradition i deres lille familie. Og hvis søsteren så pludselig ønsker at skabe en tradition om at holde fødselsdagen på den 25., selvom hun indtil nu har holdt det den 26., så står det hende jo også frit for, men så må hun jo også bare acceptere, at trådstarter og hendes familie fravælger det, da de har andre planer.
Personligt ville jeg ikke føle mig fravalgt i denne situation, da der er tale om en dag, som rigtigt mange mennesker i forvejen har faste traditioner omkring, og så ville jeg i stedet vælge at holde det en anden dag, hvis det var meget vigtigt for mig at alle kunne komme.
Men det gør søsteren så, altså synes det er nødvendigt det er d.25.12. På hendes fødselsdag i år. På samme måde kan hun vel sige: det er vel ikke nødvendigt pyjamasdagen er d.25. Og ikkw d.26.
Jo jeg forstår irritationen, ville selv blive irriteret og øv hvis jeg skulle ændre noget jeg ellers plejer at opleve som hyggeligt og godt, men så er det heller ikke værre end jeg råbte øv og var sur og gnaven 10 minutter og som måtte jeg finde det gode i den situation.
Og så er jeg nok en af dem, der ikke mener mine traditioner er vigtigere end andres og at de heller ikke er vigtigere end de kan ændres og så får vi det bedste ud af det. Og jeg ville aldrig fravælge et menneske jeg holdt af, hvis dette menneske ønskede jeg kom og det på nogen måde var muligt.
Og udover det er mine traditioner for julen blevet ændret mange gange. Før min mor pg far blev skilt var traditionen at vi var på skift hos farmor og mormor og den anden 1. Juledag. Så blev de skilt og så hed det et år hos far og et år hos mor, så døde min far og så hed der kun mor, så blev der godt en ind i familien der havde fødselsdag d.25. Og hvert andet år var der så fødselsdag d.25. Så døde hun, så kom min mand med hans italienske jul, så døde min morfar så ændrede det på traditionerne osv. Livet er omskiftelig og jeg følger med. Nå ja og så døde min datter lige op til jul og så blev julen igen noget helt andet - for mig er julen at være sammen med dem jeg holder af og heller slappe af og nyde alle end stresse og ikke kunne nyde alle.