lineog4 skriver:
Du får sat ord på et eller andet udefinerbart og alligevel mangler den sidste forklaring som nok er umulig.
For ja det at jeg brændende ønskede mig en pige, handlede ikke om prinsesse drømme - jeg er næsten antilyserød og kan slet ikke have de der små prinsesser. Hun ville have været klædt i næsten det samme som drengene måske lidt mere lilla og rødt og lidt mindre grønt og blåt, men det havde været de samme slags pludderbukser og blomster over alt.
Hun ville ikke skulle lege med dukker partout også fordi jeg er så dårlig til det, og der ville have været Briotog og biler også.
Og alligevel var det brændende ønske en pige - hvorfor? Netop fordi som du skriver mit hoved var indstillet på en pige, lykken var de to piger tusind drømme var allerede i gang og det at omstille sig er sindsyg svært og kan til tider gøre ondt.
Nu har jeg så drenge og hold kæft hvor er de skønne. De har været en gave til min store pige fordi hun er blevet udfordret på sin "drengeside" og pludselig fik en stor interesse fle fjernstyrede biler og traktorer, hvor hun før hun blev storesøster overhovedet ikke gad lege de lege med mig. Jeg ved også nu der er et eller andet med køn det er ikke bare en social konstruktion. Og jeg ved også nu at to drenge kan være meget forskellige og det samme jo nok gør sig gældende med piger. Men jeg har faktisk stadig svært ved at forstå at se drømme jeg drømte om to piger aldrig bliver en realitet
For mig er den forklaring netop umulig, fordi jeg ikke kan sætte en finger på det. Jeg ved ikke hvorfor jeg fik installeret en pige-drøm i mit hoved allerede fra mine teenageår. Som sagt var det ikke et valg jeg tog, ikke en decideret "jeg vil helst have en pige"-tanke, det faldt bare helt naturligt mit hoved ind at tænke på en pige og det var som sagt det der føltes "rigtigt" eller kan jeg næsten sige "meant to be" for mig.
Prinsesse drømmen som du også nævner har heller aldrig været en del af noget, ja, havde ingen konkrete forestillinger eller drømme om hvordan en pige skulle være - har aldrig tænkt ørhj, gid jeg får en pige så vi kan gå til ridning, så jeg kan indrette det lyserøde babyværelse, så jeg får et barn der kan sidde stille og roligt og lege med dukker i tutuskørt. Stereotypen og disse overfladiske ting var aldrig inkluderet i min pige-drøm. Jeg ville ikke være skuffet fordi jeg nu skulle til at male blåt i stedet for lyserødt eller købe drengetøj, nej, havde stadig valgt det jeg kunne lide som blandt andet er lilla og blomster, om det så skulle vise sig at jeg fik en dreng.
Jeg tror ikke det er selve drengekønnet der skuffer, ikke det at det bliver en dreng, men mere den indstilling ens hoved havde lavet om en pige nu skal ændres. At man skal til at skabe noget nyt. At alle de følelser omkring det at få en pige lige pludselig ikke holder stik med virkeligheden - det kan jo godt være en omvæltning af den ting ens hoved har skabt igennem årene lige pludselig slåes i stykker. Det essentielle tror jeg faktisk ikke er dreng/pige, men at den indstilling i ens hoved lige pludselig skal omstilles til noget helt nyt og fremmed - noget der ikke ville føltes naturligt for mig som en pige på en eller anden måde gjorde.
Det er jo altid svært at få slået en drøm i stykker så at sige, det kan godt tage noget tid at forlige sig med noget som man aldrig har været inde i før. Jeg havde jo aldrig været inde i følelserne eller den naturlige følelse omkring en dreng som med en pige. Det ville have været noget helt nyt og på en eller anden måde også uventet for mit hoved at skulle til at skabe. Jeg tror mest af alt at det er dét der er det svære/"sorgen" for den gravide og egentligt ikke så meget om barnet har en tissemand eller en tissekone eller skal hedde Victoria eller Villum.
Nu var jeg jo så "heldig" og fik min pige og endda en til som jeg sjovt nok håbede lidt på var en dreng. Min store pige er på ingen måde en "pige-pige" eller en "drenge-pige" heller (hader de udtryk). Til den dag i dag har hun endnu ikke ejet en barbie, er totalt ligeglad med pynte-smykker og legetøjs-damertasker eller huller i ørene for den sags skyld, ridning siger hende heller ikke noget haha (jeg elsker dog en ridetur i naturen). Hun elsker at være ude, klatre i træer og rode i jorden og krible krable med insekter - må virkelig holde masken nogle gange når jeg får præsenteret en stor flot edderkop eller andet sjovt for mig!! Dog synes hun det er fedt at få lagt neglelak og elsker at få tusinde perler i fletningerne. At lege vildt i sofaen er også en favorit. Så er der også sådan én som min mand som da har huller i begge ører og endda også en sten i næsen, bærer altid halskæder og har det som mange nok vil definere som langt hår der bliver pakket ind i et silketørklæde hver nat - hans mest brugte t-shirt er en lyserød og lilla batikfarvet. Er fantastisk til at sætte hår og kan lave de fineste mest komplicerede fletninger - han laver tit min favorit frisure på mig som er et flettet hårbånd, skønt med en mand der kan dulle mig op skal det lige siges...
Ja, køn er altså ikke bare så lige til... og drenge/piger er altså ikke bare så sort hvidt. Men derfor kan man jo stadig godt have en slags drøm som man bliver chokeret over lige pludselig måske ikke skal ske. For mig bør "køns-drømme" ikke være et tabu, nærmere noget der skal opfattes som noget jeg tror er ganske naturligt for mennesker at have mere eller mindre - jeg tror vi alle har forestillinger, forventninger, dagdrømme og andet sjovt i vores liv - også når det kommer til børn som du skriver i et andet indlæg...
Puh, det blev langt, men der er jo også meget at sige, netop fordi det egentligt er lidt udefinerbart hvad man egentligt føler og hvad man ikke gør