Aristocats skriver:
Jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg ikke har haft specifikke køns-ønsker. Før jeg blev gravid, havde jeg altid forestillet mig at være mor til en pige. Hvorfor ved jeg ikke, det var ikke en beslutning jeg tog, det var bare altid det der dominerede mine tanker når jeg tænkte på at blive mor - allerede som teenager. Kan faktisk huske at jeg selv dengang nogle gange tænkte på hvordan det ville være at få en dreng.... tanken var på ingen måder ulidelig, men jeg syntes det føltes fremmed og jeg kunne ikke forlige mig med det på samme måde som tanken om en pige - tanken om en pige føltes bare så naturlig og ja, tør jeg sige "rigtig". Og det skal lige siges at det faktisk ikke var en specifik forestilling om at piger var på en bestemt måde, har aldrig rigtigt tænkt om køn på den måde - det var ikke en speciel "pige-personlighed" jeg ledte efter og hvis jeg fik en dreng havde han 100 % stadig fået lilla seng og blomstertøj fordi det er det jeg kan lide. Det var ikke dét der udgjorde min drøm om en pige, jeg kan stadig ikke pinpoint det den dag i dag, som sagt så føltes det bare RIGTIGT.
Jeg fik så en pige. Og gudhjælpemig om jeg ikke fik en pige til i min anden graviditet! Det sjove var bare, at jeg drømte om en dreng ved min anden... jeg blev ikke skuffet da jeg fik at vide at min anden også var en pige. Men jo, jeg havde da stadig tænkt "ej, nu vil jeg faktisk gerne have en dreng". Om jeg ville blive skuffet over at have fået en dreng med min første.... det kan jeg faktisk ikke svare på, tror bare mere det ville være noget nyt jeg skulle til at bygge op - mine tanker om at være mor til en pige som var blevet bygget op siden mine teenageår - det som føltes naturligt i alle de år - skulle jo pakkes væk og gøres til noget nyt så at sige. Uanset hvad, så kan det jo godt være en langvarig forestilling som lige pludselig bliver slået i stykker. Og det kan jo godt kræve at man lige kommer op på hesten igen - måske er det ikke så meget selve kønnet der egentligt slår én ud hvis det er, måske er det de forestillinger som måske har fulgt en i mange år der gør. Det at skulle indstille sig på at tingene er anderledes end hvad man havde følt eller forestillet sig.
Det er et tabu at være skuffet over kønnet men samtidig tror jeg det er mere udbredt end vi tror - mange folk tør bare ikke sige det højt. Jeg tænker, at det er helt naturligt for mange kvinder at gå og lege med tanken om et specifikt køn - nogle mere end andre. Men jeg gjorde det da. Og jeg har aldrig haft drømmen om prinsesse-pigen, den søde og artige med kjoler... ingen "overfladiske" og kønsstereotypt forestillinger. Mit hoved indstillede mig bare på en eller anden måde på at få en pige - og den langvarige indstilling der lige skulle have et twist i forhold til en dreng kunne jo godt have været en lille omvæltning.
Du får sat ord på et eller andet udefinerbart og alligevel mangler den sidste forklaring som nok er umulig.
For ja det at jeg brændende ønskede mig en pige, handlede ikke om prinsesse drømme - jeg er næsten antilyserød og kan slet ikke have de der små prinsesser. Hun ville have været klædt i næsten det samme som drengene måske lidt mere lilla og rødt og lidt mindre grønt og blåt, men det havde været de samme slags pludderbukser og blomster over alt.
Hun ville ikke skulle lege med dukker partout også fordi jeg er så dårlig til det, og der ville have været Briotog og biler også.
Og alligevel var det brændende ønske en pige - hvorfor? Netop fordi som du skriver mit hoved var indstillet på en pige, lykken var de to piger tusind drømme var allerede i gang og det at omstille sig er sindsyg svært og kan til tider gøre ondt.
Nu har jeg så drenge og hold kæft hvor er de skønne. De har været en gave til min store pige fordi hun er blevet udfordret på sin "drengeside" og pludselig fik en stor interesse fle fjernstyrede biler og traktorer, hvor hun før hun blev storesøster overhovedet ikke gad lege de lege med mig. Jeg ved også nu der er et eller andet med køn det er ikke bare en social konstruktion. Og jeg ved også nu at to drenge kan være meget forskellige og det samme jo nok gør sig gældende med piger. Men jeg har faktisk stadig svært ved at forstå at se drømme jeg drømte om to piger aldrig bliver en realitet