lineog4 skriver:
Jeg tror egentlig ikke du har ret og det er baseret på de historier jeg har hørt om folk der vitterlig havde stærke ønsker om køb. Havde en bekendt som ønskede sig en pige brændende, hun endte med 5 drenge. Hun ønskede hver gang at vide kønnet så hurtigt som muligt for at hvis det blev en dreng kunne hun bearbejde det og netop kunne rumme ham når han blev født. For første gang kendte hun ikke kønnet og kunne slet ikke rumme sin dreng før efter et stykke tid.
Ja det er så en der har et brændende ønske og drt er forhåbentlig de færreste. Jeg personlig synes der går noget af magien væk ved at kende kønnet på forhånd, men jeg tror ikke man bliver mindre skuffet hvis man først opdager det er modsat køn fordi man først finder ud af det ved fødslen. Måske næsten tværtimod fordi man har haft 9 mnd til at skabe alle drømmene, billederne og forestillingerne og måske endda talt til baby med et bestemt Kønsnavn, måske endda været så tosset så man har købt lige det sæt skønne matrossæt eller....
Jeg tror, jeg har ret i mange tilfælde, hvilket selvfølgelig er baseret ud fra oplevelser og erfaringer i de år, jeg fik børn, hvor kønsscanning ikke var på tale for det store flertal. Jeg husker kun ét eksempel på en voldsom reaktion på barnets køn - vi gik til fødselsforberedelse med et flippet par, som bare VIDSTE, de fik en pige ud fra fornemmelser og tegn i sol, måne og stjerner. Da det så var en dreng, havde de begge protesteret og i dybeste alvor sagt, at det ikke kunne passe - selvom han altså lå lige der med tap og lige var kommet ud af maven
Det var ikke en forfærdelig oplevelse, bare en reaktion, de selv grinede af efterfølgende.
Men altså, selvfølgelig var der lige så mange håb og drømme om et bestemt køn dengang - det med køn FYLDTE bare ikke så meget, fordi vi alle var i samme, uvisse båd og KUN kunne gå ud fra, at vi fik en baby. Der var ingen - på nær måske førstnævnte par - som gik amok i kønsspecifik indretning af børneværelset, vi købte og strikkede kønsneutralt tøj og havde to lister med navne. Og fødslen havde et ekstra element af overraskelse og mystik over sig, fordi vi først da fik vished for, om det var en dreng eller pige. Præmissen var en anden - vi fik både baby og dreng eller pige på samme tid - og som nu var de fleste overvældede og overstrømmede alene over dét at have barnet i armene.
Selvfølgelig var der dem, der "bestilte" en pige og undrede sig eller kortvarigt skuffedes over at få en dreng. Men der var ikke måneder givet til at gå for sig selv og "bearbejde" en evt. skuffelse - nu var barnet der, dreng eller pige, og kaldte på forældrenes omsorg og opmærksomhed prompte. Og ja, i svære tilfælde skal der da nok have været nogle, som vitterlig bar på skuffelsen længe. Men jeg er aldrig stødt på så mange skuffelser og lange bearbejdningsfaser som efter kønsscanningernes indtog - og nej, jeg tror ikke, det var et større tabu dengang end nu. Jeg kendte i sagens natur en million nybagte forældre dengang - det gør man jo i de år, man selv får børn - og det var bare ikke et stort issue generelt.
Jeg tror, at det forholder sig lidt på samme måde som med den bieffekt af den relativt lange barselsorlov før fødslen, det er, at højgravide kvinder får oceaner af tid til at mærke efter og fokusere enormt på symptomer, manglende symptomer osv. - jo mere tid og rum, der er for at tænke og overtænke og føle og reagere, jo større kan en i grunden lille problematik vokse sig hos kvinden. Du kan sige, hun har mere tid til at forlige sig og bearbejde det - jeg siger, at hun i nogle tilfælde har mere tid til at lade sine følelser og tanker løbe løbsk og gøre en lille sten på vejen klippestor. Og det er ikke fordømmende ment - jeg kunne givetvis selv havne i den grøft. For jeg har også prøvet at ønske mig datter nr. to i smug og så opdage ved fødslen, at "hun" var en kæmpestor dreng - men hey, jeg fik sgu en baby lige der, fantastisk!
Og hvad angår de meget voldsomme skuffelser og depressionslignende reaktioner, så tror jeg, vi er ude i noget så sjældent og særligt, at det ikke er noget, jeg vil gøre mig klog på forebyggelse og bearbejdning af.