SØS skriver:
Præcis! Vi har skabt en samfund, hvor det er individet frem for alt. Man har ret til at tænke og føle alt og ikke mindst at sige det højt.
Jeg drømmer om en Famile bestående af y og x og får jeg to gange x har jeg ret til at lade det fylde mig med tristhed, tale om det og føle det lidt mere - hvad er pointen og hvor er fornuften?
Alle ved vel inden de kaster sig ud i en graviditet, at man kan få enten en dreng eller en pige ud af det? Jeg mener 100% oprigtigt at man kan vælge at lade sine følelser styre sig eller lade dem få plads og derefter tale "fornuft" med sig selv. Det sidste skridt er der bare mange, der ikke tager og det må være vanskeligt at agere i for en selv.
Det er så svært at forklare...
Men er der forkert at man må tale om sine følelser? Er det ikke helt fantastisk, ja der synes jeg. Det er jo en koloenorm forskel og lettelse på bare 30 år. For 39 år siden mistede min mors kusine sin datter, alt blev fjernet fra hjemme der kunne minde om hende, dagen efter begravelsen var der forventer hun startede arbejde og så var der lige som slut - de sidder nu i dag stadig i en ubearbejdet sorg.
29 år efter mistede jeg min datter, hendes ting blev i hjemmet, jeg talte med alle der gad høre, ingen forventede jeg kunne starte på arbejde og jeg sidder nu med en bearbejdet sorg.
Ved godt det er et ekstremt eksempel, men hvorfor dog være bange for følelser og muligheden for at sige dem højt. Følelserne er der jo om du siger det eller ej, du kan måske finde ud af at pakke dem vej og lukke dem inde i en kasse og smide nøgler væk, men mon ikke de alligevel sidder der og skaber uro? At sige sine følelser højt er ofte en stor hjælp til bearbejdelse.
Igen jeg har også været et lukket menneske, følelser er ikke noget man taler om, pak dem væk, lad fornuften råde og ja har så endda ikke så mange følelser. Men lærte på den hårde måde at man ikke braser sammen af at sige sine følelser højt og man dyrker dem ikke, man søber ikke rundt i dem, man er bare ærlig og med ærligheden kan man endda holde sine følelser ud i strakt arm og måske lade fornuften se på dem.
At man siger højt: ej jeg oplevede at blive skuffet, hvor kom det lige fra? Er da langr mere sundt og fornuftigt end at lyve: nej nej keg er da ligeglad om det er det ene eller det andet og så sidde alene og ruge over det.
Og ja vi kan hurtig blive enige om der er en fokus på individet og også nogle gange alt for meget navlepilleri, men vil heller ikke den anden udgave hvor man i en eller anden rangordning af menneskers indre liv sætter fornuften langt højere end følelserne og ser ned på de som er lidt mere i følelsesmennesker end rationelle mig. Jeg har også svært ved at forstå alle de følelser, jeg er logiker, fornuftsbetonet og bliver sjældent urolig (udover når min børn er ude af hjemmet og jeg stadig kan få det gip om de kan dø på et splitsekund ligesom min datter). Men derfor vil jeg da ikke se ned på de som i højere grad er tilstede med følelserne og har brug for at tale om dem.