Mor og meget mere skriver:
Jeg kunne så godt unde jer alle at have fået børn, før kønsscanninger var en mulighed. Netop dét, at man bliver stormende forelsket i det øjeblik, man får miraklet i armene og er bedøvende ligeglad med køn - hey, verdens lækreste baby er lige ankommet til verden! - er for mig den vægtigste årsag til, at jeg priser mig lykkelig for at have undgået kønsscanning.
Hmm, både ja og nej...
Vi valgte ikke at kende kønnet. Det meste af graviditeten var jeg overbevist om, at det var en pige. Men ud kom en dreng. Jeg må indrømme, at lige da vi fik kønnet at vide, var jeg overrasket. Jeg ved ikke, om jeg ville kalde det skuffet, men det var ikke det, jeg havde forestillet mig.
Nu kunne det selvfølgelig slet ikke være anderledes, og jeg elsker at være drengemor.
Og med hensyn til det med at elske sit barn fra starten. Det er desværre et kæmpe tabu, men for nogen tager det lidt ekstra tid. Jeg kunne først for alvor sige, at jeg elskede min søn, da han var en måned. Jeg skulle lige lære ham at kende. Han var vidunderlig fra starten, og det skal selvfølgelig heller ikke forstås som, at jeg ikke kunne lide ham, ja, jeg havde altså brug for lidt mere tid. Jeg synes, det er ærgerligt, at alle siger, at man elsker sit barn fra starten, for jeg følte mig dælme forkert i de første uger, og det er vanvittigt svært at tale med andre om.
Men jeg forstår din pointe :-) Det er sværere at blive skuffet under fødslen end til en kønsscanning. Men jeg synes nu også, det er godt, at vi har muligheden, fordi der er nogle, der har brug for mere tid for at bearbejde kønnet (især hvis det ikke er som forventet/ønsket). Hvis man har virkeligt stærke følelser omkring kønnet, kunne jeg godt forestille mig, at det kunne være svært at bearbejde, hvis man først får det at vide ved fødslen.