Jeg er forarget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2017

Anonym

Mor11 skriver:

Du ville komme så meget længere hvis du havde lidt argumenter. Om det så var fiktive scenarier, bare for at få os til at forstå hvad du egentlig mener er en ok undskyldning for ikke at have barn hjemme på ferie. Lige nu træder vi vande, og med din sidste kommentar om at det ikke handler om manglende overskud - fik du mig tilbage til tanken om at det så er fordi i tror det er sundest for ham at være afsted.. eller lettest for jer. 

Uden at vide om dette er jeres argument - så  ved jeg godt at børn kan være pisse umulige i en ferie! De er vant til strukturen og et højt aktivitetsniveau. Men selvom de skaber sig, så er det sundt for deres hjerne og krop at holde fri og komme ned i gear igen, eller øve sig i at komme ned i gear.. jeg synes det er hårdt ar holde fri med mine unger (2 og 5) men jeg tror stadig på at de har bedst af at få fri.. 

Ok

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Årgangs Mor skriver:

Hold fast hvor er det trist læsning. Godt nok en yderst dømmende debat. Det er måske en situation der er for dem nu men måske ikke fremad. Hvis begge er på KH kan der være flere regler som gør det, de skal stå til rådighed, økonomi, der kan være sygdom. De kan sagtens have en del aftaler alligevel, ting at nå og ordne. Ingen ud over dem, ved grundlaget. Dagplejerne har styr på det med ferie og grundende og nej det er langt fra sikkert du ved alt. Hvorfor er det så vigtigt at dømme dem og være forarget? Dagplejerne har styr på den slags og melder ind hvem som holder ferie hvornår. Så der reageres hvis noget bliver bekymrende eller barnet ikke har ferie uden en gyldig grund. Du nævner barnet er lidt over 2 når der skal afholdes ferie, altså vil barnet til den tid ha haft sit 1 år i dagplejen. Du kan umuligt vide hvorfor, den ene har måske svært ved at finde et arbejde, den anden kan være gået ned med stress så den ene må kompensere. Der findes sygdom både fysisk og psykisk, som ingen ser. 

Helt bestemt kan der være grunde både fysisk om psykisk. Eller regler vdr kh osv. Men så burde man finde en løsning andetsteds. Bedster, venner, søskende, aflastning. Noget! Det er ikke ok at sende barn afsted ALTID året rundt. Så må man søge noget hjælp udefra, for barnets skyld, indtil forældrene igen selv kan holde ferie med det. 

Anmeld Citér

2. marts 2017

NupaSofia

Mor11 skriver:

Du ville komme så meget længere hvis du havde lidt argumenter. Om det så var fiktive scenarier, bare for at få os til at forstå hvad du egentlig mener er en ok undskyldning for ikke at have barn hjemme på ferie. Lige nu træder vi vande, og med din sidste kommentar om at det ikke handler om manglende overskud - fik du mig tilbage til tanken om at det så er fordi i tror det er sundest for ham at være afsted.. eller lettest for jer. 

Uden at vide om dette er jeres argument - så  ved jeg godt at børn kan være pisse umulige i en ferie! De er vant til strukturen og et højt aktivitetsniveau. Men selvom de skaber sig, så er det sundt for deres hjerne og krop at holde fri og komme ned i gear igen, eller øve sig i at komme ned i gear.. jeg synes det er hårdt ar holde fri med mine unger (2 og 5) men jeg tror stadig på at de har bedst af at få fri.. 

Enig i det indlæg. Det er ret svært at debatere/relatere til noget, hvor man ved så lidt om situationen og så hopper de fleste nok på vognen, hvor de fordømmer, fordi det bare overordnet set virker meget fjernt fra hvordan de selv ville gøre. Og det er lidt trist, det kunne være en mere spændende debat, hvis man kendte nogle detaljer som man så kunne tænke over og forholde sig til. I hvert fald en debat, der havde lidt mere indhold end "sikke nogle nederen forældre og stakkels barn" og modsvaret "du kender dem ikke så bland dig uden om"

Anmeld Citér

2. marts 2017

Anonym

Janey skriver:

Der er flere, der skriver, at der ikke kan være en god grund til aldrig at holde ferie med sit barn, men kan der ikke det, hvis barnet nu er autist eller har en lignende diagnose, der gør, at det skal have en ens struktur i sin dagligdag? Jeg kender intet til livet med et barn med den type diagnose, så ved det ikke, så det var blot en tanke, og det kan så ikke være grunden i TS' indlæg, når forældrene er ok med, at barnet kastes rundt i ferien.

Og så bed jeg også lige mærke i, at DP holder 4 ugers sommerferie. Det er helt off topic, men en irritation for mig, da vi står med samme "problem". Enten skal far og jeg holde forskudt ferie, eller også skal vores søn i gæste-DP den ene uge, da vi ikke har 4 ugers sommerferie og ikke har nogle, der kan tages vore søn i en hel uge.

Men det er jo en hel anden debat.  Det barn trådstarteren nævner går i en helt normal dagpleje og derfor må vi antage at barnet ikke har en diagnose, eller i hvert fald ikke i så svær grad at rutiner er så vigtigt at man ikke kan holde ferie. I den situation ville barnet blive passet et helt andet sted. Det er klart en mulighed at det er tilfældet for den anden anonyme der har skrevet her i tråden, men igen så er de to situationer slet ikke noget man kan sammenlignes.

Anmeld Citér

2. marts 2017

Janey

Profilbillede for Janey
Mor11 skriver:

..... så kommer vi jo ud i en helt anden snak. Denne debat handler om et helt alm raskt barn. Vi kan ikke blande pærer og bananer  

Jeg er godt klar over, at det startede ud med et alm raskt barn i TS's indlæg, men nu spredte debatten sig til også at omhandle en anonym skrivers barn og, at det var synd for hans/hendes barn, at det ikke holdte ferie. Jeg ved selvfølgelig ikke, om deres barn har en diagnose, når vedkommende ikke vil begrunde deres valg, men da nogle skrev, at der ikke kunne være en god grund til ikke at holde ferie med barnet, tænkte jeg, at en diagnose ved barnet kunne være en god grund.

Anmeld Citér

2. marts 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
NupaSofia skriver:

Enig i det indlæg. Det er ret svært at debatere/relatere til noget, hvor man ved så lidt om situationen og så hopper de fleste nok på vognen, hvor de fordømmer, fordi det bare overordnet set virker meget fjernt fra hvordan de selv ville gøre. Og det er lidt trist, det kunne være en mere spændende debat, hvis man kendte nogle detaljer som man så kunne tænke over og forholde sig til. I hvert fald en debat, der havde lidt mere indhold end "sikke nogle nederen forældre og stakkels barn" og modsvaret "du kender dem ikke så bland dig uden om"

Meget! Jeg vil virkelig gerne have åbnet min horisont for andre scenarier end dem jeg selv kan komme i tanke om og derved blive klogere og måske få en helt anden forståelse.. 

men det er sgu svært uden et argument, en fiktiv case eller lign. ærgerligt ærgerligt 

Anmeld Citér

2. marts 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Janey skriver:

Jeg er godt klar over, at det startede ud med et alm raskt barn i TS's indlæg, men nu spredte debatten sig til også at omhandle en anonym skrivers barn og, at det var synd for hans/hendes barn, at det ikke holdte ferie. Jeg ved selvfølgelig ikke, om deres barn har en diagnose, når vedkommende ikke vil begrunde deres valg, men da nogle skrev, at der ikke kunne være en god grund til ikke at holde ferie med barnet, tænkte jeg, at en diagnose ved barnet kunne være en god grund.

Absolut! Og hvis den anden bruger fx skrev det som argument, havde jeg - tadaaaa - højst sandsynligt også en hel hel hel anden forståelse for hendes situation og valg. Men når brugeren intet skriver og som udgangspunkt sammenligner sig med den omtalte familie, går jeg udfra at brugeren også har et raskt og funktionelt barn  

Anmeld Citér

2. marts 2017

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Men det er jo en hel anden debat.  Det barn trådstarteren nævner går i en helt normal dagpleje og derfor må vi antage at barnet ikke har en diagnose, eller i hvert fald ikke i så svær grad at rutiner er så vigtigt at man ikke kan holde ferie. I den situation ville barnet blive passet et helt andet sted. Det er klart en mulighed at det er tilfældet for den anden anonyme der har skrevet her i tråden, men igen så er de to situationer slet ikke noget man kan sammenlignes.

Det er også derfor, jeg skriver, at det ikke kan være tilfældet i TS' inlæg, men da en stor del af debatten efterhånden er om den anonyme skrivers barn, var min reflektion en tanke omkring, at der jo godt kunne være en god grund i deres eller andre situation.

Anmeld Citér

2. marts 2017

Kløver

Mor11 skriver:

Helt bestemt kan der være grunde både fysisk om psykisk. Eller regler vdr kh osv. Men så burde man finde en løsning andetsteds. Bedster, venner, søskende, aflastning. Noget! Det er ikke ok at sende barn afsted ALTID året rundt. Så må man søge noget hjælp udefra, for barnets skyld, indtil forældrene igen selv kan holde ferie med det. 

Vi er da enige om børn har brug for ferie, men nu er det ikke sikkert de har de muligheder, jeg har feks selv bedster som arbejder, vi er heldige at hane min mand forældre i hverdagene. Det er guld værd. Men ikke alle har den luksus. Nu står der også at barnet er hjemme på tvungne ferier og helligdage, der kan noget af ferien jo også være brugt. Vi havde selv en dp hvor der lukkede hun i forbindelse med helligdage osv, så der gik meget ferie fra. Hvor meget er tvungne ferier, der mangler noget info og hvordan kan TS vide at de ikke har ferie mår de også har holdt ferie ? Hvis mor er tilbage fra barsel ja så er det ikke sikkert hun har ret til ferie og far har måske mistet sit job og har derfor heller ikke ret til ferie det første år, så kan de jo ikke gøre så meget. Der kan være så mange grunde, som gør at selvom alle parterne trænger til ferie er det ikke muligt. Ingen kan vide hvad de står med og hvorfor og fremtidsudsigterne, måske forældrene er sendt i aktivering eller hvis der er sygemelding så ser det ikke godt ud hvis forældrene holder for meget fri med ungerne. Der kan være så mange årsager, det kan vi ikke dømme 

Anmeld Citér

2. marts 2017

Janey

Profilbillede for Janey
Mor11 skriver:

Absolut! Og hvis den anden bruger fx skrev det som argument, havde jeg - tadaaaa - højst sandsynligt også en hel hel hel anden forståelse for hendes situation og valg. Men når brugeren intet skriver og som udgangspunkt sammenligner sig med den omtalte familie, går jeg udfra at brugeren også har et raskt og funktionelt barn  

Enig. Jeg tænker også, at en begrundelse eller ihvert fald nogle teoretiske argumenter, kunne give en bedre forståelse.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.