Lektier i vinterferien?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2017

lineog4

Hck skriver:



Langt hen af vejen kan jeg godt følge dig, men alligevel synes jeg at det er okay, at lærerne prøver at få alle ungerne med, så de nogenlunde har lavet det samme. Nu skriver du selv, at de har arbejdet med dem i timerne og nogle er måske blevet færdige, og har dermed ikke så mange "lektier" for. Lærerne har jo også et vist pensum, som de skal prøve at " piske" ungerne igennem. Der er jo ingen der kan tvinge ham og jer til at det er lavet, men de er jo nød til at opfordre til at de sider er lavet. 

 



Det princip i den moderne folkeskole som jeg synes er vigtigst overhovedet er differentiering. Alle skal ikke lave det samme og alle skal ikke lave det i samme tempo. Hvis man har en klasse hvor en gruppe elever knokler derud af med opgaver og en anden gruppe ikke gør, så er det lærerens ypperste opgave at fodre den ene gruppe med opgaver og sørge for den anden når lige så langt med et mindre kvantum opgaver. 

 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2017

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Jeg er lærer på 9. årgang og finder det fuldstændigt rystende, at man skriver ord som "pensum" og "øgede krav" om små rollingers skolegang. 0. klasse - altså!  Det tror da pokker, mange bliver lede og kede af skolen, når de bliver ældre. 

Lektier har ingen bevislig effekt på børnenes udbytte af undervisningen, og med skolegang fra 8-14 dagligt bør der i mine øjne ikke være andre "lektier" end en daglig læsestund, leg og hyggesnak med far og mor. 

Jeg fatter ikke,  vi er kommet hertil. 



Anmeld Citér

18. februar 2017

Bb2015

Jeg synes det er helt fint at de får lektier for og læreren gør det jo ikke for at straffe børnene. De skal simpelthen imødekomme nogle krav som er fastsat af regeringen og det er sådan vores samfund pt er skruet sammen. Jeg synes man i dag kræver for meget af børnene men jeg synes det er ok de får lektier for, for de får det af en grund, og de har godt af at sidde og tænke lidt over tingene. 

Desuden finder jeg det lidt selvmodsigende at du beder om folks meninger om sagen men så "angriber" eller ihverfald modsætter dig dem, som ikke har samme mening som dig selv. Så synes jeg egentlig ikke du skal spørge hvad vi synes. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

lineog4

Ej jeg bliver simpelthen nød til at nørde lidt, for kan ikke slippe tankerne. Spring endelig ordene over hvis de bliver for nørdede.

Først jeg har været og er stadig modstander af hvad der stadig omtales som den nye folkeskolereform selvom vi nu er på 3. Skoleår og hvis den var så fantastisk nok ikke havde så mange indkørings og startsvanskeligheder. Der er mange grunde til jeg er modstander og jeg skal ikke trætte jer med dem alle sammen, men en af dem er den  i mine øjne misforståede forståelse af der er lighedstegn mellem kvantitet og kvalitet, at elever skulle lære mere fordi de befinder sig mere på skolens matrikel.

Jeg er også modstander af den retorik der er forbundet med blandt andet reformen: eleverne skal lære så meget som muligt på så kort tid som muligt, de skal i 8. Klasse kunne alt det de før kunne i 9. Klasse osv. Eleverne har super travlt og har ikke tid til de små pauser, for vi er i kamp med resten af verden og før vi ser os om kommer kineserne.

Faktum er at vi som mennesker lærer næsten halvdelen af hvad vi kan før vi starter i skole, vi lærer noget af det helt essentielle, forståelse af årsag virkningssammenhænge, at gå, at hoppe, at stå på et ben, at holde balancen, at tale, at interagere med andre, kunne lege med andre, kunne lytte til andre, kunne argumentere for sine holdninger, kunne vente på det er ens tur, ordgenkendelser, tal og mængder, filosofere og mege meget meget mere og det uden at sætte sine ben på en skole overhovedet. De lærer rigtig meget af det i fri leg og tiden til fri leg har vi nu lavet kortere (jeg har en i 0. Klasse og han er langt mere træt og flad efter skoledagen end sine søskende da de kun havde skoledag til kl 12, plus han jo så kun har 1 -2 timer i SFO med fri leg, hvor de andre havde 3-4 timer).. en stor del lærer de også fordi de har et drive mod at lære af nuet, af verden, af at være, det er ikke nødvendigt vi sætter det i skema og kasser. 

I Tyskland hvor man har haft denne kineser skræk længere end os hørte jeg det mest fantastiske begreb omkring tidspunktet hvor vi indførte reformen: Læringsbullimi, det var en del forskeres sammenfatning af; hvorfor lærer vores elever pludselig mindre end før? Det er fordi vi komprimerer læring og "glemme" at give den tid til at lejre, til at synke, til at blive en del af vores hukommelse. Når i konstant fylder på så kaster vi informationerne op istedet for at gemme dem. Sidder lige og læser Peter Kemps løgnen om dannelse som blandt andet kaster sig over kvantitets tanken og hvor meget "dannelse" der foregår i vores egen tid som ikke er skemalagt - hun kaster sig så også over kompetencer som begreb men det er er en anden historie.

Hvad er det vi vil vores børn skal nå, vi sidder med opgaver vi køber i supermarkedet en time om dagen også i ferier. OPgaver som for nogles vedkommende er okay og for andres er sølle. Vi terper bogstaver for tænk om det lige er mit barn der ikke bliver den gode læser, vi terper tal (og det er faktisk de færreste der gør det er min erfaring det er som det læsning er blevet det ypperste), men vi går det ved at sidde ned en time om dagen med papir. Prøv at tæl alle trappetrinene, tæl hvor mange røde biler I ser på jeres gåtur (det giver også en kompetence til at sortere i indtryk), læs gadeskilte, hink alfabetet, lav mad dem og lad dem afmåle madvarer. Lidt ældre lad dem læse et kort så de ved hvor I skal hen, lad dem læse opskriften, læg nummerplader sammen, tro mig det er redens bedste øvelser i tiere nervøs, skriv sms'er til dem, gå på biblioteket, læs selv så de ser voksne læser, syng sange sammen på engelsk - det er langt bedre end alle de opgaveark I kan finde. Og så bliver læring pludselig en leg, let som en leg og når det er det så lærer man ti gange mere. 

Drop pensumtanken, drop panikken. Giv jeres børn evnen til at være i nuet, til at opleve nuet, til at filosofere over nuet, evnen til at lege rollelege, evnen til at være social i et fællesskab, evnen til at være børn og lege

Anmeld Citér

18. februar 2017

Kløver

Mor og meget mere skriver:

Jeg er lærer på 9. årgang og finder det fuldstændigt rystende, at man skriver ord som "pensum" og "øgede krav" om små rollingers skolegang. 0. klasse - altså!  Det tror da pokker, mange bliver lede og kede af skolen, når de bliver ældre. 

Lektier har ingen bevislig effekt på børnenes udbytte af undervisningen, og med skolegang fra 8-14 dagligt bør der i mine øjne ikke være andre "lektier" end en daglig læsestund, leg og hyggesnak med far og mor. 

Jeg fatter ikke,  vi er kommet hertil. 



Jeg er så enig og gruer også som forældre , har 4 unger og vil gerne læse med dem men frygter da mængden af lektier i større klasser som det allerede ser ud nu

Anmeld Citér

18. februar 2017

Anonym trådstarter

Loa skriver:



Må man spørge hvorfor i har valgt selv at give dem opgaver hvis de ingen lektier havde for? 



Enig jeg synes det virker voldsomt. Hvorfor må børnene ikke holde skolefri?! 

Anmeld Citér

18. februar 2017

ESV

Jeg har en datter i 1 klasse og de har også fået lektier for. De skal læse hver dag og skrive dagbog over hvad de laver hver dag. Jeg syntes egentligt det er for meget for de har generelt mange lektier for

Anmeld Citér

18. februar 2017

ESV

Mor og meget mere skriver:

Jeg er lærer på 9. årgang og finder det fuldstændigt rystende, at man skriver ord som "pensum" og "øgede krav" om små rollingers skolegang. 0. klasse - altså!  Det tror da pokker, mange bliver lede og kede af skolen, når de bliver ældre. 

Lektier har ingen bevislig effekt på børnenes udbytte af undervisningen, og med skolegang fra 8-14 dagligt bør der i mine øjne ikke være andre "lektier" end en daglig læsestund, leg og hyggesnak med far og mor. 

Jeg fatter ikke,  vi er kommet hertil. 



Tak 

jeg har en datter i første klasse og syntes de får mange lektier for de skal lave hjemme, men i faglig fordybelse som jeg stadig ikke er helt sikker på hvad formålet egentligt er med tegner de ofte eller ser film! Nu et jeg på barsel og kan hente relativt tidligt men jeg gruer for mængden af lektier når jeg igen først kan hente 16-16.30 når jeg har fri fra arbejde og jeg syntes det er synd for mit barn at den tid hun har hjemme i hverdagen udelukkende skal bruges på letier spisning og søvn 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Loa

Anonym skriver:



Enig jeg synes det virker voldsomt. Hvorfor må børnene ikke holde skolefri?! 



Synes i øvrigt slet ikke 0 klasse bør havde lektier for. Uanset hvad der forventes af børn og unge nu til dags. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

bøllen

Anonym skriver:

Min søn er 6 år og går i 0.klasse. 

han har fået lektier for her i vinterferien, som skal laves til på mandag. Jeg må ærlig indrømme jeg synes det er noget underligt noget at give de små unger lektier for. Og så i ferien. De har vinterferie! Vi andre tager da heller ikke ferie for at arbejde?! Han gider ikke og jeg føler vi må presse ham til at få det lavet, men han vil ikke og jeg synes ærligt at det er for tidligt at stille krav til sådan noget. Rigtig ærgeligt at ungerne allerede nu skal presses og få et "dumt" forhold til lektierne. Hvad synes I?




Jeg syntes bestemt ikke børn i 0 kl skal have lektier for hverken i ferie eller weekenden . De har i forvejen nogle lange dage ,så der skal altså være plads til at slappe af.

men jeg forstå nu heller ikke at der skal være så stort et pres fagligt og så høje forventning til så små børn.

og med tanke på at mange flere børn bukker under for psykiske sygdomme så er presset og forventninger måske for stort

lad nu børnene have tid til at være børn

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.