Lektier i vinterferien?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2017

Muhmi

Min søn er 6 år og går i 0.klasse. 

han har fået lektier for her i vinterferien, som skal laves til på mandag. Jeg må ærlig indrømme jeg synes det er noget underligt noget at give de små unger lektier for. Og så i ferien. De har vinterferie! Vi andre tager da heller ikke ferie for at arbejde?! Han gider ikke og jeg føler vi må presse ham til at få det lavet, men han vil ikke og jeg synes ærligt at det er for tidligt at stille krav til sådan noget. Rigtig ærgeligt at ungerne allerede nu skal presses og få et "dumt" forhold til lektierne. Hvad synes I?

Hvorfor skulle de ikke få lektier for i vinterferien? De får jo også lektier for i weekenderne?
Tror måske hans "ugidelighed" kommer lidt af at DU synes det er dumt, at der er er lektier for. Sådan en holdning smitter altså

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2017

Muhmi

Anonym skriver:

Nu er det ikke fordi han har svært ved opgaverne. Jeg synes også det ok at ha lektier for MEN at skulle lave 10-11 opgaver i vinterferien når de alle andre gange ikke har det store for så synes jeg det er for meget at "kræve" af så små børn. Hver sin holdning.

En eller to opgaver om dagen i en ferie er da ikke voldsomt... Man kan jo lade være med at lave dem alle sammen på én gang

Anmeld Citér

19. februar 2017

lineog4

Muhmi skriver:

En eller to opgaver om dagen i en ferie er da ikke voldsomt... Man kan jo lade være med at lave dem alle sammen på én gang

Spørgsmålet er egentlig ikke om det er voldsomt men i højere grad hvad er formålet? Vi taler så meget om børnene skal forstå hvad de skal lære, målet skal være synligt, men det er mindst lige så vigtigt det giver mening og hvad er målet og meningen med at lave 2 opgaver om dagen i sin ferie?

Jeg er "heldig" ingen af mine 3 børn (0., 3. Og 7. Klasse har lektier for i ferien), men jeg tænker ikke deres læring stopper fordi de ikke har det. 

Vi skal blandt andet til Jægersprisslot, H.C. Andersens hus i Odense, var i dag til Master Fatmans jazzskole, de skal i teatret, på biblioteket, gå en hel dag med nattøj og få læst højt, de skal måske have et par legeaftaler og så skal vi være arkæologer på et museum og så alle de ting vi lige finder på - hvorfor skulle de dog lave to intetsigende opgaver om dagen oven i? 

Anmeld Citér

19. februar 2017

lineog4

Mortilah skriver:

Alt det du skriver gør vi allerede. Jeg har ikke beskrevet hvad vi gør derhjemme, da denne tråd  handlede om lektier. 

Men jeg er da enig i at det er godt at indrage børnene. Jeg skrev faktisk netop dét med at øve klokken med hende der var 4-5. . Da jeg skrev "ikke hjælper til i hjemmet" mente jeg pligter. Så som at bære skraldet ud, støvsuge, tømme opvaskemaskinen. Alle hjælper til med mad, har maddage hvor de selv står for planlægning, indkøb og tilberedning. De store går alene på indkøb osv.

Det ene udelukker ikke det andet. Vores børn har skolefri kl 13-14 hver dag og jeg er hjemmegående. Der er rigeligt tid til det hele. Her hvor vi bor bliver man fordelt på de forskellige skoler efter 4 klasse. Hvis man ikke følger godt med er det svært at indhente. Det kommer til at gå udover det videre skoleforløb. Jeg synes ikke det er nogen god ide, men sådan er det bare her. 

Hvis de har problemer med fx stavning kan vi ikke bare læne os tilbage og sige "det klarer skolen for os". Det forventes at forældrene hjælper til. Jeg vil hellere selv hjælpe end at købe mig til hjælp udefra som så mange andre gør. (Som jeg igen sagtens kan forstå de gør, hvis forældrene har fuldtidsjob).  Det blev lidt langt..

Det lyder til dine børn er i et helt andet skolesystem end det mine børn er i. Og ja man kan ikke ændre er lands/egns skolesystem med et tryllestav og må følge strømmen. 

Men hvor er jeg dog glad for mine børn er i der skolesystem de er, for når jeg læser din beskrivelse får jeg da helt ondt i maven over det pres der er til børnene og forældrene. 

Jeg vil nyde mine ferie med ungerne og vide at selvom min skønne datter på 13 staver som EB brækket arm så bliver hun ikke tabt i skolesystemet for man sætter fokus på det hun er god til fx at kunne analysere en multimodal tekst og "almindelig" tekst og selv skrive og lege med ordene selvom de er stavet forkert 

Anmeld Citér

19. februar 2017

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Min søn er 6 år og går i 0.klasse. 

han har fået lektier for her i vinterferien, som skal laves til på mandag. Jeg må ærlig indrømme jeg synes det er noget underligt noget at give de små unger lektier for. Og så i ferien. De har vinterferie! Vi andre tager da heller ikke ferie for at arbejde?! Han gider ikke og jeg føler vi må presse ham til at få det lavet, men han vil ikke og jeg synes ærligt at det er for tidligt at stille krav til sådan noget. Rigtig ærgeligt at ungerne allerede nu skal presses og få et "dumt" forhold til lektierne. Hvad synes I?

Jeg Syntes det er okay med lektier i ferien.

Som barn havde jeg også lektier det skulle laves i ferien. ( dog ikke sommerferien)

Vores søn er i 2 klasse og han har både noget som skal læses. Skrives og 2 sider matematik og en regneopgave på matematik fessor. 

Det meste lavede han fredag og lørdag før ferien. Dog mangler læsning som klares i dag søndag så han kan huske det i morgen.

Anmeld Citér

19. februar 2017

Mortilah

K&S skriver:

Jeg spørger af ren nysgerrighed - hvor i landet bor I? 

Og undrende, opklarende - bliver eleverne fordelt efter faglig kunnen ved 4. klasse? 

Vi bor ikke i DK;-) derfor.. det er lige lidt anderledes her. Gymnasiet starter i "5. Klasse". Der ryger man videre på forskellige skoler alt efter hvad karakterbladet viser. Dermed ikke sagt at man ikke kan indhente eller efteruddanne sig senere end 4. Klasse, men det er godt nok hårdt at skulle. Selvfølgelig kan man også vælge en skole med lavere ambitioner. Men det er ikke sjovt at have begrænset jobmulighederne senere hen pga skolevalget, da man var 7-9 år gammel. Så vi laver hellere en god læringsrutine tidligt og slipper for at skulle indhente senere. 

Anmeld Citér

19. februar 2017

B&J

Ingen lektier her men selv om det er ferien øver vi stadig alfabetet og andre ord men vi vi gør det på sjove måder så lektier bliver sjove 

Anmeld Citér

19. februar 2017

K&S

Mortilah skriver:

Vi bor ikke i DK;-) derfor.. det er lige lidt anderledes her. Gymnasiet starter i "5. Klasse". Der ryger man videre på forskellige skoler alt efter hvad karakterbladet viser. Dermed ikke sagt at man ikke kan indhente eller efteruddanne sig senere end 4. Klasse, men det er godt nok hårdt at skulle. Selvfølgelig kan man også vælge en skole med lavere ambitioner. Men det er ikke sjovt at have begrænset jobmulighederne senere hen pga skolevalget, da man var 7-9 år gammel. Så vi laver hellere en god læringsrutine tidligt og slipper for at skulle indhente senere. 

Jeg havde godt på fornemmelsen, at det ikke var her i DK :-) 

Må jeg spørge, hvor i verden I bor? 

Anmeld Citér

19. februar 2017

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg har børn i bla 2 og 5 klasse, og ingen af dem laver (eller skal lave) lektier i ferien. Nogle gange laver de lektier i weekenden, hvis der er noget de ikke har nået i ugens løb. Pt. vil jeg som forældre også holde på at i ferien er der ingen lektier, der er det familie/ sociael/ hyggetid, men når de kommer i udskolningen ændre det sig nok

Anmeld Citér

19. februar 2017

Mortilah

K&S skriver:

Jeg havde godt på fornemmelsen, at det ikke var her i DK :-) 

Må jeg spørge, hvor i verden I bor? 

Det er såmænd bare Tyskland

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.