Lektier i vinterferien?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2017

Solsikken15

Jeg er ikke enig. Børn er ikke så skrøbelige, og de tager ikke skade af at have noget, de 'skal'. Jeg er lærer, og hvis du vidste, hvor meget så små børn glemmer på en uges ferie, ville du nok have en anden holdning. Langt hen ad vejen skal vi starte forfra efter efterårsferien, juleferien, vinterferien og igen omkring påske. Når de kommer i 1. klasse er det typisk sommerferie, efterårsferie og juleferie, der nulstiller alt, hvad de har lært. Så det største problem er helt klart, hvis I over for jeres søn giver udtryk for, at det er synd, han har lektier for. Hvis I tager det i stiv arm og sætter jer ned og kommer i gang- så hjælper I ham både på den korte og den lange bane! Ja, det lyder lidt hårdt. Men hvis I allerede nu i 0. klasse giver udtryk for, at det er synd at have pligter forbundet med sin skolegang, så er der godt nok mange år til studenterhuen er hjemme. Hjælp ham blot med at tilrettelægge sin tid. Det kan han ikke endnu, og det er givet rigtig godt ud. Vi voksne gør også ting, vi ikke synes er sjovt. Det kan børn godt forstå. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2017

Anonym trådstarter

Altså da jeg gik i 0.klasse kunne jeg ikke samle mig og lave skrive opgaver osv. Men det er også en anden tid. Kravene er større nu. MEN jeg synes det er for meget at De allerede i 0.klasse skal have lektier for i den kaliber

Anmeld Citér

18. februar 2017

Anonym trådstarter

Solsikken15 skriver:

Jeg er ikke enig. Børn er ikke så skrøbelige, og de tager ikke skade af at have noget, de 'skal'. Jeg er lærer, og hvis du vidste, hvor meget så små børn glemmer på en uges ferie, ville du nok have en anden holdning. Langt hen ad vejen skal vi starte forfra efter efterårsferien, juleferien, vinterferien og igen omkring påske. Når de kommer i 1. klasse er det typisk sommerferie, efterårsferie og juleferie, der nulstiller alt, hvad de har lært. Så det største problem er helt klart, hvis I over for jeres søn giver udtryk for, at det er synd, han har lektier for. Hvis I tager det i stiv arm og sætter jer ned og kommer i gang- så hjælper I ham både på den korte og den lange bane! Ja, det lyder lidt hårdt. Men hvis I allerede nu i 0. klasse giver udtryk for, at det er synd at have pligter forbundet med sin skolegang, så er der godt nok mange år til studenterhuen er hjemme. Hjælp ham blot med at tilrettelægge sin tid. Det kan han ikke endnu, og det er givet rigtig godt ud. Vi voksne gør også ting, vi ikke synes er sjovt. Det kan børn godt forstå. 

Jeg er kommet med min holdning. Jeg sidder ikke og klapper min søn på hovedet og siger til ham at det er synd for ham. Jeg skriver det herinde at jeg synes det er lige lovligt voldsomt at der skal så mange lekter til i en ferie. Det synes jeg ikke er ok. En ting er man som forældre kan snakke med sit barn om stavelser osv men at de SKAL lave over 11 opgaver til mandagen efter ferien det synes jeg er for meget i så ung en alder. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Solsikken15

Anonym skriver:

Jeg er kommet med min holdning. Jeg sidder ikke og klapper min søn på hovedet og siger til ham at det er synd for ham. Jeg skriver det herinde at jeg synes det er lige lovligt voldsomt at der skal så mange lekter til i en ferie. Det synes jeg ikke er ok. En ting er man som forældre kan snakke med sit barn om stavelser osv men at de SKAL lave over 11 opgaver til mandagen efter ferien det synes jeg er for meget i så ung en alder. 

Fair nok. Jeg er ikke enig. Hvis det er så uoverskueligt for jeres dreng (hvilket der kan være mange årsager til), så synes jeg I skal lave et par af opgaverne. Derefter sender I en mail til læreren om, at X har lavet opg. 1-4, og resten laver I ved lejlighed i den kommende uge. Det viser velvilje fra jeres side, og det lærer også jeres dreng at 'lidt har også ret'. Dernæst kan I vende det til skole-hjem-samtalerne i foråret. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Anonym trådstarter

Fair nok. Jeg er ikke enig. Hvis det er så uoverskueligt for jeres dreng (hvilket der kan være mange årsager til), så synes jeg I skal lave et par af opgaverne. Derefter sender I en mail til læreren om, at X har lavet opg. 1-4, og resten laver I ved lejlighed i den kommende uge. Det viser velvilje fra jeres side, og det lærer også jeres dreng at 'lidt har også ret'. Dernæst kan I vende det til skole-hjem-samtalerne i foråret. 

Nu er det ikke fordi han har svært ved opgaverne. Jeg synes også det ok at ha lektier for MEN at skulle lave 10-11 opgaver i vinterferien når de alle andre gange ikke har det store for så synes jeg det er for meget at "kræve" af så små børn. Hver sin holdning.

Anmeld Citér

18. februar 2017

Ciss

Jeg synes, det er mærkeligt at give lektier til ferien i 0.

Selv hvis der er noget, man ikke har nået at blive færdig med før ferien, så må man vel bare sige, at det ordner vi så efter ferien. 

Jeg har to skolebørn. Den ældste går i 3. I sommer havde de for første gang ferielektier,  hvor de i løbet af ferien skulle læse 5 selvvalgte bøger. Her fra 3. Klasse får de hver mandag en stribe lektier, som skal være gjort før fredag. Hvis de ikke får dem gjort, må de gøre dem i weekenden. 

Den yngste går i 1.klasse. De har lektieindlevering hver torsdag. Det har skete en enkelt gang, at det ikke var blevet gjort. Vi fikk ikke noget krav om at gøre det i weekenden, men vi valgte selv at få det gjort alligevel.

Hvis pensum er så stramt at de smås ferie må indrages til lektier, så må pensum være for stort. De er små, og selvfølgelig skal de lære, at lektier er man altså nødt til at gøre. Men de er netop små, og de har en hård hverdag, så det kan betale sig at give dem pusterum og ikke lade skolen henge over dem i fridagene. Ødelegger man først deres forhold til skole og lektier, så kan det virkelig give problemer i årene, som kommer.

Anmeld Citér

18. februar 2017

Anonym trådstarter

Ciss skriver:

Jeg synes, det er mærkeligt at give lektier til ferien i 0.

Selv hvis der er noget, man ikke har nået at blive færdig med før ferien, så må man vel bare sige, at det ordner vi så efter ferien. 

Jeg har to skolebørn. Den ældste går i 3. I sommer havde de for første gang ferielektier,  hvor de i løbet af ferien skulle læse 5 selvvalgte bøger. Her fra 3. Klasse får de hver mandag en stribe lektier, som skal være gjort før fredag. Hvis de ikke får dem gjort, må de gøre dem i weekenden. 

Den yngste går i 1.klasse. De har lektieindlevering hver torsdag. Det har skete en enkelt gang, at det ikke var blevet gjort. Vi fikk ikke noget krav om at gøre det i weekenden, men vi valgte selv at få det gjort alligevel.

Hvis pensum er så stramt at de smås ferie må indrages til lektier, så må pensum være for stort. De er små, og selvfølgelig skal de lære, at lektier er man altså nødt til at gøre. Men de er netop små, og de har en hård hverdag, så det kan betale sig at give dem pusterum og ikke lade skolen henge over dem i fridagene. Ødelegger man først deres forhold til skole og lektier, så kan det virkelig give problemer i årene, som kommer.

Ja kunne ikke have skrevet det bedre selv

Anmeld Citér

18. februar 2017

Goggelogge

Nu har jeg ikke læst alle de andres svar.

men jeg synes det er helt i orden at de får lidt lektier for i ferien. Ved godt at han kun går i 0 klasse, men kravene bliver meget hårdere nu end dengang vi andre gik i skole.

så de kan lige så godt lære det fra starten af også skal du også ændre din holdning til det, motivere og gøre det hyggeligt 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Mortilah

Jeg synes det er ok med lektier. Der er jo en uge plus en weekend at fordele dem på. Hos os får børnene opgaver (matematik, engelsk, tysk) hvis de ikke har lektier for fra skolen. Så ingen har "fri" i weekender, hverdage eller ferier. Vi har selv købt opgavehæfter, bøger osv. som de så kan lave 1/2-1 time i hver dag. Da vi havde en i børnehave fik hun lov at øve klokken imens de andre lavede rigtige opgaver. Jeg mærker ikke at nogen af dem er kede af den ordning.. alle sidder omkring bordet og alle har hver deres at komme igennem. Jeg hjælper hvis der er tvivl.  Jeg ville nok bare gøre det til en hyggestund, måske med lidt lækkert snacks til 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Troldemommi

Anonym skriver:

Min søn er 6 år og går i 0.klasse. 

han har fået lektier for her i vinterferien, som skal laves til på mandag. Jeg må ærlig indrømme jeg synes det er noget underligt noget at give de små unger lektier for. Og så i ferien. De har vinterferie! Vi andre tager da heller ikke ferie for at arbejde?! Han gider ikke og jeg føler vi må presse ham til at få det lavet, men han vil ikke og jeg synes ærligt at det er for tidligt at stille krav til sådan noget. Rigtig ærgeligt at ungerne allerede nu skal presses og få et "dumt" forhold til lektierne. Hvad synes I?

Jeg kan godt forstå dig, der er jo meningen de skal holde ferie, det kunne jo være der er mange der tager på vinterferie og først kommer hjem her i weekenden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.