Lektier i vinterferien?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Muhmi skriver:



Hvorfor skulle de ikke få lektier for i vinterferien? De får jo også lektier for i weekenderne?
Tror måske hans "ugidelighed" kommer lidt af at DU synes det er dumt, at der er er lektier for. Sådan en holdning smitter altså



Hvad taler da for, at de skal have lektier? Efter tyve år i faget og da særligt efter en reform, der har givet eleverne betydeligt flere skoletimer, forstår jeg simpelthen ikke den selvfølgelighed, nogle lærere og forældre lægger i lektielæsning - om så i 0. klasse! 

Jeg er nødt til at give mine store unger i 9. afleveringsopgaver og læselektier for fra tid til anden, omend sjældnere end før, eftersom der med det forøgede antal undervisningstimer er tid til at lade dem skrive opgaver og læse i skoletiden. Men jeg har aldrig givet lektier for for lektiernes skyld, og når jeg lukker og slukker i 9. fredag kl. 15, efter at de har haft timer fra 8-15 dagligt hele ugen, så beder jeg til, at de får hygget og sovet og snakket og kysset i weekenden - ikke, at de terper kommaer eller litteraturhistorie. Mine elever klarer sig fremragende fagligt, og der er som så ofte nævnt ingen evidens for, at lektier i sig selv fremmer indlæringen. Så meget desto mere forbløffer det mig, at små rollinger i 0. i nogles øjne skal bruge weekend- eller ferieliv på skolearbejde - hvorfor? Tror nogle virkelig, at ungerne kommer på B-holdet i samfundet og bliver overhalet af kineserne, fordi de som 6-årige holdt ferie i ferien? Eller er det som forberedelse til gymnasiet, de skal vænnes til at lave lektier - fra 0. klasse?!?? 

Jeg er væsentligt mere bekymret over, at små poder bliver kede af skolen, og at store, samvittighedsfulde elever får stress og aldrig tror, de gør det godt nok. 

 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2017

lineog4

Mor og meget mere skriver:



Hvad taler da for, at de skal have lektier? Efter tyve år i faget og da særligt efter en reform, der har givet eleverne betydeligt flere skoletimer, forstår jeg simpelthen ikke den selvfølgelighed, nogle lærere og forældre lægger i lektielæsning - om så i 0. klasse! 

Jeg er nødt til at give mine store unger i 9. afleveringsopgaver og læselektier for fra tid til anden, omend sjældnere end før, eftersom der med det forøgede antal undervisningstimer er tid til at lade dem skrive opgaver og læse i skoletiden. Men jeg har aldrig givet lektier for for lektiernes skyld, og når jeg lukker og slukker i 9. fredag kl. 15, efter at de har haft timer fra 8-15 dagligt hele ugen, så beder jeg til, at de får hygget og sovet og snakket og kysset i weekenden - ikke, at de terper kommaer eller litteraturhistorie. Mine elever klarer sig fremragende fagligt, og der er som så ofte nævnt ingen evidens for, at lektier i sig selv fremmer indlæringen. Så meget desto mere forbløffer det mig, at små rollinger i 0. i nogles øjne skal bruge weekend- eller ferieliv på skolearbejde - hvorfor? Tror nogle virkelig, at ungerne kommer på B-holdet i samfundet og bliver overhalet af kineserne, fordi de som 6-årige holdt ferie i ferien? Eller er det som forberedelse til gymnasiet, de skal vænnes til at lave lektier - fra 0. klasse?!?? 

Jeg er væsentligt mere bekymret over, at små poder bliver kede af skolen, og at store, samvittighedsfulde elever får stress og aldrig tror, de gør det godt nok. 

 



Min skønsak i 7. Klasse kom hjem og spurgte: mor vil du blive skuffet over mig hvis jeg får 2? Eller er det ikke også rigtig du bare er stolt når jeg gør det bedste jeg kan? Jo skat, men hvorfor spørger du? For pigerne i klassen talte om der i dag og de fleste tror deres forældre bliver skuffede hvis de ikke får gode karakterer. Nogle mente endda at deres forældre blev skuffede hvis de ikke får enten 10 eller 12. 

Hvad pokker er det for et pres - ja jo uddannelse er vigtig, men at de små pus lige frem går rundt og tror vi bliver skuffede over dem, ikke over deres præstation, men over dem. Og er ikke bedre selv for min søn blev spurgt, hvad gør din mor glad og svarede: at jeg har 0 fejl i diktat. Øh nej der er 100 ting jeg bliver langt mere glad for.  

Anmeld Citér

19. februar 2017

Bananaalice

Helt ærligt, jeg synes det er SÅ forkert at børnene skal "bøde" for at man ikke kan administrere det anderledes.
FAIR NOK hvis lektien er at beskrive sin vinterferie, finde noget i naturen eller whatever, male sin ferie, noget simpelt og sjovt der lærer børnene at reflektere og snakke, men opgaver! Jeg synes det er så forkert.

Anmeld Citér

19. februar 2017

heaven

Joanhs skriver:

Helt ærligt, jeg synes det er SÅ forkert at børnene skal "bøde" for at man ikke kan administrere det anderledes.
FAIR NOK hvis lektien er at beskrive sin vinterferie, finde noget i naturen eller whatever, male sin ferie, noget simpelt og sjovt der lærer børnene at reflektere og snakke, men opgaver! Jeg synes det er så forkert.



Well Said.....!!!!

Anmeld Citér

19. februar 2017

SHERO

Synes det er lidt vildt... min søn i 0. klasse har aldrig lektier for... ikke en gang har han haft noget med hjem, foruden et skema vi skulle lave sammen til sundhedsplejersken... Her læser vi lidt hver aften, og det er kun når han selv kan overskue det...

Anmeld Citér

20. februar 2017

heaven

Mor og meget mere skriver:



Hvad taler da for, at de skal have lektier? Efter tyve år i faget og da særligt efter en reform, der har givet eleverne betydeligt flere skoletimer, forstår jeg simpelthen ikke den selvfølgelighed, nogle lærere og forældre lægger i lektielæsning - om så i 0. klasse! 

Jeg er nødt til at give mine store unger i 9. afleveringsopgaver og læselektier for fra tid til anden, omend sjældnere end før, eftersom der med det forøgede antal undervisningstimer er tid til at lade dem skrive opgaver og læse i skoletiden. Men jeg har aldrig givet lektier for for lektiernes skyld, og når jeg lukker og slukker i 9. fredag kl. 15, efter at de har haft timer fra 8-15 dagligt hele ugen, så beder jeg til, at de får hygget og sovet og snakket og kysset i weekenden - ikke, at de terper kommaer eller litteraturhistorie. Mine elever klarer sig fremragende fagligt, og der er som så ofte nævnt ingen evidens for, at lektier i sig selv fremmer indlæringen. Så meget desto mere forbløffer det mig, at små rollinger i 0. i nogles øjne skal bruge weekend- eller ferieliv på skolearbejde - hvorfor? Tror nogle virkelig, at ungerne kommer på B-holdet i samfundet og bliver overhalet af kineserne, fordi de som 6-årige holdt ferie i ferien? Eller er det som forberedelse til gymnasiet, de skal vænnes til at lave lektier - fra 0. klasse?!?? 

Jeg er væsentligt mere bekymret over, at små poder bliver kede af skolen, og at store, samvittighedsfulde elever får stress og aldrig tror, de gør det godt nok. 

 



Du måtte godt være min søns lærer

Anmeld Citér

20. februar 2017

Thilde86

Jeg synes det er fuldstændigt i orden med lektier i ferier og i weekender. Lærerne har en ret stor læseplan de skal igennem med eleverne, og derfor synes jeg det er fint at de også får noget for i ferier og weekender.

Jeg er selv barn af to folkeskolelærere, så ved ikke om jeg er farvet af det, men kan absolut ikke se noget forkert i det. Jo tidligere de lærer at man ikke bare kan holde fri fra lektierne, og at det hører med til det at gå i skole at have lektier, des nemmere bliver det for dem, når/hvis de skal studere videre efter folkeskolen, så tænker egentlig at deres lærere gør dem en tjeneste ved at give dem lektier både hverdage, weekender og ferier helt fra start af.

Selvfølgelig kommer det meget an på omfanget af lektier, og skal heller ikke kun være for lektiernes skyld. Men fordi de måske skal bruge en time ud af en hel uges ferie på lektier, så synes jeg bestemt ikke der er noget galt i det. Det giver stadig masser af tid til at holde fri og slappe af og lege osv også 

Anmeld Citér

20. februar 2017

A. Nonymsen



Min søn er 6 år og går i 0.klasse. 

han har fået lektier for her i vinterferien, som skal laves til på mandag. Jeg må ærlig indrømme jeg synes det er noget underligt noget at give de små unger lektier for. Og så i ferien. De har vinterferie! Vi andre tager da heller ikke ferie for at arbejde?! Han gider ikke og jeg føler vi må presse ham til at få det lavet, men han vil ikke og jeg synes ærligt at det er for tidligt at stille krav til sådan noget. Rigtig ærgeligt at ungerne allerede nu skal presses og få et "dumt" forhold til lektierne. Hvad synes I?



fejl

Anmeld Citér

20. februar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Thilde86 skriver:

Jeg synes det er fuldstændigt i orden med lektier i ferier og i weekender. Lærerne har en ret stor læseplan de skal igennem med eleverne, og derfor synes jeg det er fint at de også får noget for i ferier og weekender.

Jeg er selv barn af to folkeskolelærere, så ved ikke om jeg er farvet af det, men kan absolut ikke se noget forkert i det. Jo tidligere de lærer at man ikke bare kan holde fri fra lektierne, og at det hører med til det at gå i skole at have lektier, des nemmere bliver det for dem, når/hvis de skal studere videre efter folkeskolen, så tænker egentlig at deres lærere gør dem en tjeneste ved at give dem lektier både hverdage, weekender og ferier helt fra start af.

Selvfølgelig kommer det meget an på omfanget af lektier, og skal heller ikke kun være for lektiernes skyld. Men fordi de måske skal bruge en time ud af en hel uges ferie på lektier, så synes jeg bestemt ikke der er noget galt i det. Det giver stadig masser af tid til at holde fri og slappe af og lege osv også 



Hvad er det for en stor læseplan, nogle lærere åbenbart skal igennem? Det undrer mig virkelig, hvor den opfattelse kommer fra. Ja, vi har de fælles mål, men nu har jeg nærlæst dem for 0. klasse og kan ikke på nogen måde se, at de berettiger/gør det nødvendigt med lektier i weekends og ferier. Og hvis argumentet virkelig er, at de små poder skal vænnes til lektier, fordi de en dag bliver ældre og skal læse videre, så ER det jo lektier for lektiernes skyld. Ti års træningslejr til gymnasiet? Det er ikke den folkeskole, jeg kender eller ønsker at bakke op om. Og slet ikke det børneliv, jeg ønsker for nogen. 

I løbet af de ti år bliver små rollinger til store elever, som tilbringer 35 timer om ugen på skolen. At det er nødvendigt at gå all in på lektier fra starten, går over min forstand. Med det forøgede antal undervisningstimer, der kom med reformen, burde lektiemængden være skåret voldsomt ned. Jeg kan ikke få ind i mit hoved, hvordan det kan være en bydende nødvendighed med lektier til 6-årige, når mine kolleger og jeg i skoleforløbets sidste og travleste år kan lade eleverne holde lektiefri i ferien og alligevel nå pensum og fine resultater til prøverne. Men jeg kan godt forstå, flere og flere børn og unge bliver hamrende skoletrætte. 

Før reformen skete det, at meget ambitiøse forældre efterspurgte flere lektier, når vi havde samtaler - uagtet, at deres børn klarede sig fremragende fagligt. Jeg plejede at sige, at når der ikke var lektier, så kunne de jo på egen hånd fordybe sig - se og læse nyheder, læse en bog, opsøge viden om det, de ønskede at vide mere om. Det er dét, de får brug for at kunne fremadrettet - selvstændigt at sætte ind dér, hvor de har behov. Her efter reformen hører jeg ALDRIG forældre efterlyse lektier - de kan godt se på deres børn, at de har skole nok! - men til gengæld kontaktes jeg langt oftere af forældre, hvis pligtopfyldende børn er stressede og pressede grundet forestående fremlæggelser, afleveringsopgaver og en helt ubegrundet frygt for ikke at gøre det godt nok. Og så er der dem, der har det fagligt svært og er kørt helt døde i at skulle være på skolen en fuld arbejdsuge. At tro, de "lærer at blive glade for det" ved at lægge yderligere beslag på deres tid med lektier, svarer til at tvinge mig, der hader at løbe og er elendig til det, til løbetræning 8-17 dagligt og forvente, jeg bliver en dygtig og begejstret maratonløber. 

Nå - mit spørgsmål gik egentlig på "den store læseplan". Hvad er det for én? 

 

Anmeld Citér

20. februar 2017

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Jeg har en datter i 10 klasse, som har så høje krav til sig selv, at hun er ved at gå ned med stress.. hun kæmper og kæmper med de lektier, fordi de konstant har lektier for, også i ferien.. Jeg synes det er lige lovlig meget.. hun går på en privat skole, hvor fagligheden er altafgørende for skolen, at de glemmer de menneskelig kvalifikationer.. 

Hun vil meget gerne på HHX, men hendes karakter er måske ikke til det, selvom hun sproglig er meget fremmelig, men da hun er ordblind/talblind, så kæmper hun skriftligt... men hun er sindsyg dygtig, og det bekymre mig, at det samfund, som vi har bygget op, ikke ser hele mennesket, men efterhånden kun karakteren på papiret. For hun kan til enhver tid forsvarer sig mundligt og får også gode karakter der, men de skriftlig trækker ned.. 

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.