Må lige starte med at sige: jeg er ikke fan af lektier eller i hvert fald tænker jeg man skal være åben om hvad lektier er til for: at lære at arbejde med tingene også uden for skoletiden, lære den studieform hvor du forbereder dig til de næste timer. Da man i de små klasser ofte ikke skal læse bunker af faglitteratur til næste time, pakker man den læring ind lektieark fx det meste forskning tyder på læringen ved lektier er stort set lig 0.
Jeg er endnu mere modstander af lektier som er de ting man ikke nåede.
Så er der de lektier som jeg ikke anser som lektier men som øvelse det er de 20 minutters læsning hver dag og det er givende.
Så er der lektier som er forberedelse, feed forward som at man hjemme læser ugeskemaet,måske taler om det kommende emne, taler om ord på engelsk mm. Det er det mest givende overhovedet (synes jeg).
Jeg er ikke imod lektier fordi nu har de ferier, men jeg forstår ikke pointen i et par ark med opgaver. Derimod en opgave om man skal tage på biblioteket, have læst en bog sammen med sine forældre, spille 20 minutter min første læsning på iPad, have talt 20 ting uden for, været med til at lave mad, have lært et nyt ord osv. Se det kunne jeg forstå i 0. Klasse (her er der så er problem at det fordrer alle forældre har overskudstid at få på bib, lave mad med deres børn osv).
Mine egne børn har ikke lektier i ferien (det har jeg dog som lærer), men jeg har selv giver ham i 3. Klasse opgaven, at han i dag på biblioteket skulle vælge en bog og den skal være læst i ferien. Derudover taler vi tal konstant (er både dansk og matematiklærer - mine stakkels børn
). Nå jo også har jeg bestilt orqngebillettwr til Odense så vi skal se og høre om h.c Andersen
Anmeld
Citér