Lektier i vinterferien?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2017

EnGodMor

Jeg har ikke læst alle de andre svar, og ved ikke hvor mange lektier det drejer sig om. 

Men jeg syntes det er helt fint, at der er lektier for i ferien, har selv et barn i 0 klasse, og vi lever i 2000 tallet, ligesåvel, som alt andet kræver mere og mere, så bliver der os krævet mere af børnehaveklasse børn.

Men alt efter hvornår lektierne er blevet meddelt de havde for, så syntes jeg at man fredag da ferien så småt begyndt, der kunne man godt have lavet de lektier der nu var for, så var det overstået. 

Hvis det er blevet meddelt på intra i løbet af ferien, så skulle de da bare have været lavet ligeså snart man  læste beskeden om det.

og så kan det godt være at børnene hader lektier, men der syntes jeg at det er vigtigt, at vi som forældre får vendt det til noget "sjovt" og positivt det at lave lektier, vi skal lærer vores børn at der altså bare er nogle ting man skal, og jo sjovere man selv Gør det, jo nemmere bliver det at lave lektierne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Det er nogle ark De har arbejdet med i timerne... 

Men jeg synes det er meget der ihvertfald 11 forskellige opgaver og det tager ikke bare lige 15 minutter... og kan heller ikke bare lige laves over en weekend fx uden det bliver for meget. Jeg er ovverrasket over at De har bedt os over INTRA at ungerne skal have lavet til mandagen efter ferien. Så fylder opgaverne jo også i ferien. 

Langt hen af vejen kan jeg godt følge dig, men alligevel synes jeg at det er okay, at lærerne prøver at få alle ungerne med, så de nogenlunde har lavet det samme. Nu skriver du selv, at de har arbejdet med dem i timerne og nogle er måske blevet færdige, og har dermed ikke så mange "lektier" for. Lærerne har jo også et vist pensum, som de skal prøve at " piske" ungerne igennem. Der er jo ingen der kan tvinge ham og jer til at det er lavet, men de er jo nød til at opfordre til at de sider er lavet. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Kløver

Har ikke læst alle svar og min den ældste starter først til august. Men jeg synes helt ærligt at i vores tid hvor skoledage er så lange så skal weekender og ferier altså være hellige. Fair nok der er lidt hvis det er en lang sommerferie, men hjernen gar også brug for pauser ogfor at hvile, og har bla set udsendelser om hvor der blev lavet undersøgelser om emnet, hvor skolebørn uden lektier og korte skoledage, lærte mere end de som havde lange dage og mange lektier 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg er lærer på 9. årgang og finder det fuldstændigt rystende, at man skriver ord som "pensum" og "øgede krav" om små rollingers skolegang. 0. klasse - altså!  Det tror da pokker, mange bliver lede og kede af skolen, når de bliver ældre. 

Lektier har ingen bevislig effekt på børnenes udbytte af undervisningen, og med skolegang fra 8-14 dagligt bør der i mine øjne ikke være andre "lektier" end en daglig læsestund, leg og hyggesnak med far og mor. 

Jeg fatter ikke,  vi er kommet hertil. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Mor og meget mere skriver:

Jeg er lærer på 9. årgang og finder det fuldstændigt rystende, at man skriver ord som "pensum" og "øgede krav" om små rollingers skolegang. 0. klasse - altså!  Det tror da pokker, mange bliver lede og kede af skolen, når de bliver ældre. 

Lektier har ingen bevislig effekt på børnenes udbytte af undervisningen, og med skolegang fra 8-14 dagligt bør der i mine øjne ikke være andre "lektier" end en daglig læsestund, leg og hyggesnak med far og mor. 

Jeg fatter ikke,  vi er kommet hertil. 

Jeg brugte ordet pensum, måske i mangel af bedre. Men hvad er et bedre ord, for det man forventer at ungerne kommer igennem i løbet af et skole år ?. Årsplaner, lærings planer,  forventet læring fra regeringens side af, eller hvad ?.

Anmeld Citér

18. februar 2017

Ena

Anonym skriver:

Min søn er 6 år og går i 0.klasse. 

han har fået lektier for her i vinterferien, som skal laves til på mandag. Jeg må ærlig indrømme jeg synes det er noget underligt noget at give de små unger lektier for. Og så i ferien. De har vinterferie! Vi andre tager da heller ikke ferie for at arbejde?! Han gider ikke og jeg føler vi må presse ham til at få det lavet, men han vil ikke og jeg synes ærligt at det er for tidligt at stille krav til sådan noget. Rigtig ærgeligt at ungerne allerede nu skal presses og få et "dumt" forhold til lektierne. Hvad synes I?

Generelt synes jeg, at lektier er fuldstændig overvurderet og overdrevet, og med så lange skoledage burde fritid være fri for lektier.

Som Mor og meget mere skriver, er der ingen beviselig gavnlig effekt af lektier. Derimod er det et faktum, at der er en bekymrende stor stigning af børn og unge, der bliver tilknyttet det psykiatriske system pga. af stress og angst for ikke at kunne slå til, følge med i skolen, leve op til kravene og det der forventes, få dårlige karakterer og hvad endnu værre er; så er de nervøse for kun at få middelmådige karaketerer. Det er en katastrofe og lektier i ferien er i hvert fald ikke den rigtige vej, hvis forholdene for vores børn og unge skal forbedres. 

Mine børn går på en friskole, hvor lektier og karakterer fylder det i elevernes liv, som de skal - og hverken mere eller mindre. Men min ældstes klasselærer var sygemeldt i 3 mdr., hvor vikaren var gavmild med at give lektier for. Det blev hurtigt tydeligt, hvordan samtlige elever i klassen lynhurtigt mærkede et pres, der på ingen måder var gavnligt. Som forældre har vi lov til at opponere, og det gjorde vi så og med skolens ledelse i ryggen. I det øjeblik lektierne igen var tilbage på en acceptabelt niveau, fik klassen det igen godt og det var uden at det faglige niveau faldt. Tværtimod er det svært at lære noget, hvis man er stresset og bekymret. Trivsel frem for alt. 

Jeg er selv læreruddannet, og har faktisk aldrig givet mine elever lektier for udover det aller mest nødvendige såsom stile, der jo er fuldstændig nødvendige for at være forberedt på og klare afgangseksamenerne. Mine elever har klaret sig forrygende.

Anmeld Citér

18. februar 2017

Loa

Mortilah skriver:

Jeg synes det er ok med lektier. Der er jo en uge plus en weekend at fordele dem på. Hos os får børnene opgaver (matematik, engelsk, tysk) hvis de ikke har lektier for fra skolen. Så ingen har "fri" i weekender, hverdage eller ferier. Vi har selv købt opgavehæfter, bøger osv. som de så kan lave 1/2-1 time i hver dag. Da vi havde en i børnehave fik hun lov at øve klokken imens de andre lavede rigtige opgaver. Jeg mærker ikke at nogen af dem er kede af den ordning.. alle sidder omkring bordet og alle har hver deres at komme igennem. Jeg hjælper hvis der er tvivl.  Jeg ville nok bare gøre det til en hyggestund, måske med lidt lækkert snacks til 

Må man spørge hvorfor i har valgt selv at give dem opgaver hvis de ingen lektier havde for? 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Bebsen

Anonym skriver:

han har fået lektier for her i vinterferien, som skal laves til på mandag. Jeg må ærlig indrømme jeg synes det er noget underligt noget at give de små unger lektier for. Og så i ferien. De har vinterferie! Vi andre tager da heller ikke ferie for at arbejde?! Han gider ikke og jeg føler vi må presse ham til at få det lavet, men han vil ikke og jeg synes ærligt at det er for tidligt at stille krav til sådan noget. Rigtig ærgeligt at ungerne allerede nu skal presses og få et "dumt" forhold til lektierne. Hvad synes I?

Jeg er meget enig og syns generelt ungerne presses alt for meget i forvejen. Min går på privat/friskole og der har de ingen lektier, ej heller i hverdage. De har i gennemsnit desuden 1,5 times undervisning mindre PR DAG - end de af mine veninder og søstres børn der går i 0. Kl nu i folkeskolen. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

2babygirls

Anonym skriver:

Min 6årige har slet ikke haft lektier for endnu 

Anmeld Citér

18. februar 2017

lineog4

Må lige starte med at sige: jeg er ikke fan af lektier eller i hvert fald tænker jeg man skal være åben om hvad lektier er til for: at lære at arbejde med tingene også uden for skoletiden, lære den studieform hvor du forbereder dig til de næste timer. Da man i de små klasser ofte ikke skal læse bunker af faglitteratur til næste time, pakker man den læring ind lektieark fx det meste forskning tyder på læringen ved lektier er stort set lig 0. 

Jeg er endnu mere modstander af lektier som er de ting man ikke nåede. 

Så er der de lektier som jeg ikke anser som lektier men som øvelse det er de 20 minutters læsning hver dag og det er givende. 

Så er der lektier som er forberedelse, feed forward som at man hjemme læser ugeskemaet,måske taler om det kommende emne, taler om ord på engelsk mm. Det er det mest givende overhovedet (synes jeg). 

Jeg er ikke imod lektier fordi nu har de ferier, men jeg forstår ikke pointen i et par ark med opgaver. Derimod en opgave om man skal tage på biblioteket, have læst en bog sammen med sine forældre, spille 20 minutter min første læsning på iPad, have talt 20 ting uden for, været med til at lave mad, have lært et nyt ord osv. Se det kunne jeg forstå i 0. Klasse (her er der så er problem at det fordrer alle forældre har overskudstid at få på bib, lave mad med deres børn osv).

Mine egne børn har ikke lektier i ferien (det har jeg dog som lærer), men jeg har selv giver ham i 3. Klasse opgaven, at han i dag på biblioteket skulle vælge en bog og den skal være læst i ferien. Derudover taler vi tal konstant (er både dansk og matematiklærer - mine stakkels børn ). Nå jo også har jeg bestilt orqngebillettwr til Odense så vi skal se og høre om h.c Andersen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.