Lektier i vinterferien?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. februar 2017

heaven

Mor og meget mere skriver:

Hvad er det for en stor læseplan, nogle lærere åbenbart skal igennem? Det undrer mig virkelig, hvor den opfattelse kommer fra. Ja, vi har de fælles mål, men nu har jeg nærlæst dem for 0. klasse og kan ikke på nogen måde se, at de berettiger/gør det nødvendigt med lektier i weekends og ferier. Og hvis argumentet virkelig er, at de små poder skal vænnes til lektier, fordi de en dag bliver ældre og skal læse videre, så ER det jo lektier for lektiernes skyld. Ti års træningslejr til gymnasiet? Det er ikke den folkeskole, jeg kender eller ønsker at bakke op om. Og slet ikke det børneliv, jeg ønsker for nogen. 

I løbet af de ti år bliver små rollinger til store elever, som tilbringer 35 timer om ugen på skolen. At det er nødvendigt at gå all in på lektier fra starten, går over min forstand. Med det forøgede antal undervisningstimer, der kom med reformen, burde lektiemængden være skåret voldsomt ned. Jeg kan ikke få ind i mit hoved, hvordan det kan være en bydende nødvendighed med lektier til 6-årige, når mine kolleger og jeg i skoleforløbets sidste og travleste år kan lade eleverne holde lektiefri i ferien og alligevel nå pensum og fine resultater til prøverne. Men jeg kan godt forstå, flere og flere børn og unge bliver hamrende skoletrætte. 

Før reformen skete det, at meget ambitiøse forældre efterspurgte flere lektier, når vi havde samtaler - uagtet, at deres børn klarede sig fremragende fagligt. Jeg plejede at sige, at når der ikke var lektier, så kunne de jo på egen hånd fordybe sig - se og læse nyheder, læse en bog, opsøge viden om det, de ønskede at vide mere om. Det er dét, de får brug for at kunne fremadrettet - selvstændigt at sætte ind dér, hvor de har behov. Her efter reformen hører jeg ALDRIG forældre efterlyse lektier - de kan godt se på deres børn, at de har skole nok! - men til gengæld kontaktes jeg langt oftere af forældre, hvis pligtopfyldende børn er stressede og pressede grundet forestående fremlæggelser, afleveringsopgaver og en helt ubegrundet frygt for ikke at gøre det godt nok. Og så er der dem, der har det fagligt svært og er kørt helt døde i at skulle være på skolen en fuld arbejdsuge. At tro, de "lærer at blive glade for det" ved at lægge yderligere beslag på deres tid med lektier, svarer til at tvinge mig, der hader at løbe og er elendig til det, til løbetræning 8-17 dagligt og forvente, jeg bliver en dygtig og begejstret maratonløber. 

Nå - mit spørgsmål gik egentlig på "den store læseplan". Hvad er det for én? 

Hvor er du bare go' - du skriver lige nøjagtig det jeg ikke kan få formuleret ordenligt.... synes det er så spot on

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2017

lineog4

Thilde86 skriver:

Jeg synes det er fuldstændigt i orden med lektier i ferier og i weekender. Lærerne har en ret stor læseplan de skal igennem med eleverne, og derfor synes jeg det er fint at de også får noget for i ferier og weekender.

Jeg er selv barn af to folkeskolelærere, så ved ikke om jeg er farvet af det, men kan absolut ikke se noget forkert i det. Jo tidligere de lærer at man ikke bare kan holde fri fra lektierne, og at det hører med til det at gå i skole at have lektier, des nemmere bliver det for dem, når/hvis de skal studere videre efter folkeskolen, så tænker egentlig at deres lærere gør dem en tjeneste ved at give dem lektier både hverdage, weekender og ferier helt fra start af.

Selvfølgelig kommer det meget an på omfanget af lektier, og skal heller ikke kun være for lektiernes skyld. Men fordi de måske skal bruge en time ud af en hel uges ferie på lektier, så synes jeg bestemt ikke der er noget galt i det. Det giver stadig masser af tid til at holde fri og slappe af og lege osv også 

Har levet med skole hele mit liv først som barn af lærere og nu endda også selv som lærer. Her selv været barn i 0. Klasse og er nu på 3. Barn i 0. Klasse - det har endnu ikke været nødvendigt for læreren til 0. Klasse at give andre lektier end: i må gerne tale om hvad I ved om kattedyr. 

jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med den store læseplan, for kender efterhånden den fra 0. Godt fordi jeg også bruger den i specialklasse en gang imellem og den er god og brugbar men ikke stor og der står fx ikke at man skal have været igennem x antal opgaver. 

Og du har ret som jeg ser de fleste lektier handler de alene om at træne børn/unge til at kunne studere dvs. Kunne tage tid ud af den såkaldte fritid og lave en feedforward forberedelse alla læse en bog eller tekst til det de skal undervises i, og så til at lave afleveringsopgaver der kan vurderes. Det er at skyde blår i øjnene på forældre og lægmænd at sige de bliver dygtigere til matematik af at lave 30 min på matematikfessor, de træner måske færdigheder men de bliver ikke dygtigere matematikere. De bliver måske bedre til at bruge deres fritid til skole eller måske bliver de dårligere især hvis vi starter allerede i 0. Klasse med at kræve mere og mere og mere så de kan nå at hade lektier før de starter i 3. Klasse 

og jeg som forælder vil gerne bede til at lektier bliver reduceret for jeg har børn hjemme som er rigelig brug efter lange skoledage 

Anmeld Citér

21. februar 2017

Anonym trådstarter

Muhmi skriver:

Hvorfor skulle de ikke få lektier for i vinterferien? De får jo også lektier for i weekenderne?
Tror måske hans "ugidelighed" kommer lidt af at DU synes det er dumt, at der er er lektier for. Sådan en holdning smitter altså

Ej gider du lige? Jeg har ikke på nogen måde givet udtryk for over for min søn at JEG synes det er åndssvagt. Så det kan du slet ikke udtale dig om. 

Når vi voksne går på arbejde. Og tager ferie. Tager vi så ferie for at arbejde? Nej vel? Så er det for at koble af og samle kræfter. Så det giver ingen mening for mig at man som barn skal "arbejde" imens de voksne ikke skal

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.