Lektier giver generelt ikke mening, jo mindre du har nogen til at give feedback med det samme. Spørge ind til fejl og mangler og få dig til at reflektere. Sådan er det også hos voksne. At sætte dig ned og lave repetitive ark giver ligeså meget mening som at skrive 100 gange på tavlen "jeg laver lektier". Du gør det fordi du skal og ikke fordi, der sker en reel læring deraf.
Men det vil folk ikke acceptere. Som uddannet inden for indlæring, kan jeg kun sige, drop lektier. De skal laves i skolen med en lærer, som kan sige "hvad tænkte du der? Hvad mener du med det? Kan du huske, at man sætter 'R' på i nutid? Se når man taler om udsagnsord, så taler vi om tider..." Osv.
Børn (og voksne generelt) kan ikke reflektere over fejl så detaljeret, at de kan få det store ud af det.
Det er en for simpelt og meget gammeldags måde at tænke læring, hvis man giver lektier for, uden at have styr på, hvem der er der, mens indlæringen finder sted. For sådan lærer man også elevernes individuelle læringsstrategier.
Jeg giver KUN læselektier for - eller film. For her er der tale om umiddelbare indtryk, som man kan forholde sig til og reflektere over. At bede små børn (og voksne) lave ark med opgaver og bagefter tale om - det giver ikke mening. Hukommelsen virker ikke sådan. Det er bevist gang på gang. I min egen forskning lader det også, at de bedste elever er de, som har en feedback med det samme. Og de svageste elever bliver markant bedre. Men det kræver for meget i forhold til de forhold vi har i dag.
Så er det nemmere at sige "de skal jo gøres klar til et arbejdsmarked"... Helt ærligt. Jeg har aldrig lavet lektier. Kun tvunge stile og lektier, jeg forstod ideen i. Og det fik jeg lov til.
Jeg har I dag en fin karriere to kandidatuddannelser osv. Jeg er selvfølgelig et helt andet menneske end andre - men det var blot for at give et eksempel på, at ingen lektier ikke er lig "dårlig uddannelse eller forståelse af arbejdsmarkedet". Min opdragelse har gjort mig meget mere klar end skolen har. Nemlig at jeg gør det af lyst, fordi jeg har ansvar og fordi opgaverne giver mening.
(Beklager stavefejl. Er på fra telefonen)