Lektier i vinterferien?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2017

Mariposa2

Jeg er så glad for at vores skole er lektiefri. Jeg arbejder heller ikke i mine weekender og ferier, så for mig giver det ingen mening at små børn skal bruge tid udover deres 30/32 timers skoleuge på diverse opgaver i deres fritid. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2017

CBbaby

Lektier giver generelt ikke mening, jo mindre du har nogen til at give feedback med det samme. Spørge ind til fejl og mangler og få dig til at reflektere. Sådan er det også hos voksne. At sætte dig ned og lave repetitive ark giver ligeså meget mening som at skrive 100 gange på tavlen "jeg laver lektier". Du gør det fordi du skal og ikke fordi, der sker en reel læring deraf. 

Men det vil folk ikke acceptere. Som uddannet inden for indlæring, kan jeg kun sige, drop lektier.  De skal laves i skolen med en lærer, som kan sige "hvad tænkte du der? Hvad mener du med det? Kan du huske, at man sætter 'R' på i nutid? Se når man taler om udsagnsord, så taler vi om tider..." Osv.

Børn (og voksne generelt) kan ikke reflektere over fejl så detaljeret, at de kan få det store ud af det. 

Det er en for simpelt og meget gammeldags måde at tænke læring, hvis man giver lektier for, uden at have styr på, hvem der er der, mens indlæringen finder sted. For sådan lærer man også elevernes individuelle læringsstrategier. 

Jeg giver KUN læselektier for - eller film. For her er der tale om umiddelbare indtryk, som man kan forholde sig til og reflektere over. At bede små børn (og voksne) lave ark med opgaver og bagefter tale om - det giver ikke mening. Hukommelsen virker ikke sådan. Det er bevist gang på gang. I min egen forskning lader det også, at de bedste elever er de, som har en feedback med det samme. Og de svageste elever bliver markant bedre. Men det kræver for meget i forhold til de forhold vi har i dag. 

Så er det nemmere at sige "de skal jo gøres klar til et arbejdsmarked"... Helt ærligt. Jeg har aldrig lavet lektier. Kun tvunge stile og lektier, jeg forstod ideen i. Og det fik jeg lov til. 

Jeg har I dag en fin karriere to kandidatuddannelser osv. Jeg er selvfølgelig et helt andet menneske end andre - men det var blot for at give et eksempel på, at ingen lektier ikke er lig "dårlig uddannelse eller forståelse af arbejdsmarkedet". Min opdragelse har gjort mig meget mere klar end skolen har. Nemlig at jeg gør det af lyst, fordi jeg har ansvar og fordi opgaverne giver mening.

(Beklager stavefejl. Er på fra telefonen)

Anmeld Citér

18. februar 2017

Mortilah

Loa skriver:

Må man spørge hvorfor i har valgt selv at give dem opgaver hvis de ingen lektier havde for? 

Fordi de hver især har fag, hvor de kunne blive bedre. Jeg synes også det er fint at de har noget de "skal" når nu de ikke hjælper til i hjemmet.

Vi ser det ikke som noget surt at skulle igennem, men en god mulighed for at få hjælp til det de har svært ved eller som mulighed for at lære noget nyt. Det er bare en del af dagen og ungerne har det fint med det. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Mortilah

Anonym skriver:

Enig jeg synes det virker voldsomt. Hvorfor må børnene ikke holde skolefri?! 

Nu var kommentaren til mig. Jeg er ret sikker på at hvis du kunne kigge med, ville du ikke synes det var spor "voldsomt"...:-) 

Selvfølgelig må de holde "fri" hvis de har behov for bare at sidde og lave ingenting. Men hvis de er almindeligt friske tager vi lige lidt øvetid. Vores børn kan godt lide at øve sig i et eller andet med mor på sidelinien. Om det er at læse en bog, gennemgå den engelske popsang, læse højt for lillesøster, løse de der dumme 0-100 stykker som driller. Her får de 100% opmærksomhed og støtte. Jeg kan virkelig ikke se noget som helst negativt i det. Men jeg tænker heller ikke at det lige er noget for alle og enhver. Men vi er glade for det. Vi er nok bare en atypisk familie. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Michfich skriver:

Jeg synes det er helt fint at de får lektier for og læreren gør det jo ikke for at straffe børnene. De skal simpelthen imødekomme nogle krav som er fastsat af regeringen og det er sådan vores samfund pt er skruet sammen. Jeg synes man i dag kræver for meget af børnene men jeg synes det er ok de får lektier for, for de får det af en grund, og de har godt af at sidde og tænke lidt over tingene. 

Desuden finder jeg det lidt selvmodsigende at du beder om folks meninger om sagen men så "angriber" eller ihverfald modsætter dig dem, som ikke har samme mening som dig selv. Så synes jeg egentlig ikke du skal spørge hvad vi synes. 

Nej, regeringen har ikke fastsat nogle detailkrav om lektier hverken i 0. eller resten af skoleforløbet, og folketingspolitikerne ved uendeligt lidt om den konkrete udmøntning af de fælles mål - som iøvrigt for 0. klasses vedkommende er meget åbne og ret begrænsede. Flere af politikerne bag folkeskoleforliget er fortsat overbeviste om, at folkeskolen efter reformen er lektiefri. Lektier i 0. kan ikke tørres af på politikerne, og hverken samfund eller skole er "skruet sådan sammen" - men NOGLE skoler og NOGLE lærere vælger at køre fuld skrue på lektiefronten. Det ville jeg problematisere, hvis det var mit barn, der ikke kunne holde fuldstændigt skolefri i sin ferie. 

Jeg mener ikke, børn nødvendigvis har godt af at "tænke lidt over tingene" i dén ramme, der hedder 11 siders opgaver i ferien. Jeg mener, de har langt bedre af at koble fra, besøge mormor, stå på ski i Østrig, bage pandekager, snakke med deres forældre og hvad mine egne elever i 9. nu ellers fordriver ferien med. Og hér kan man ellers tale om et travlt skoleår og pensa, men det kan godt nås udenfor ferierne! Jeg har selv holdt helt fri - det ved jeg, at både børn og voksne har rigtigt godt af, og det gælder da i særdeleshed 6-årige, som hurtigt nok kan køre sure i skoleræset. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Newsence

Anonym skriver:

Min søn er 6 år og går i 0.klasse. 

han har fået lektier for her i vinterferien, som skal laves til på mandag. Jeg må ærlig indrømme jeg synes det er noget underligt noget at give de små unger lektier for. Og så i ferien. De har vinterferie! Vi andre tager da heller ikke ferie for at arbejde?! Han gider ikke og jeg føler vi må presse ham til at få det lavet, men han vil ikke og jeg synes ærligt at det er for tidligt at stille krav til sådan noget. Rigtig ærgeligt at ungerne allerede nu skal presses og få et "dumt" forhold til lektierne. Hvad synes I?

Vi havde samme problem og læren sagde at nu var der jo flere dage så flere lektier.

vi sagde klart fra. Ferien er ikke lektie tid. Så vi lavede hvad der svare til en dags lektier ( som havde det været fra Eks onsdag til torsdag) og gjorde det klart at det var de voksnes valg.

læren gav også altid flere lektier for i weekenden. Vi gjorde det klart at grunden til man har weekend og ferier er fordi man har brug for pauser både fysisk men også psykisk så børnenes pauser i form af fridage, weekender og ferier skulle respekteres.. 

derudover gav hun i hverdagen så mange lektier for at vi tit sad over 3 timer. Men det er heldigvis stoppet nu

Anmeld Citér

19. februar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Har du snakket med læreren om det? Det kan jo tænkes der er en god grund eller læreren ikke er opmærksom på hvor meget det er. 

Jeg vil da altid anbefale dialog istedet for brok eller sololøb. 

Anmeld Citér

19. februar 2017

lineog4

Mortilah skriver:

Fordi de hver især har fag, hvor de kunne blive bedre. Jeg synes også det er fint at de har noget de "skal" når nu de ikke hjælper til i hjemmet.

Vi ser det ikke som noget surt at skulle igennem, men en god mulighed for at få hjælp til det de har svært ved eller som mulighed for at lære noget nyt. Det er bare en del af dagen og ungerne har det fint med det. 

Ærligt jeg ville hellere opfordre til de hjalp til der hjemme. At være med til at lave mad efter en opskrift giver en anden læsestrategi end fx frilæsningsbøger, en læsestrategi som er lige sp vigtig. Det giver forståelse af matematiske begreber som gram, deciliter mm. Det giver en forståelse af råvarer. At dække bord træner arbejdshukommelse. At rydde op styrkernkoordination, struktur og overblik. Og jeg kunne blive ved. 

Men skønt I har en god tid, men fx at lære klokken giver bare så meget mere mening for de små hvis man fx siger: vi skal gå halv ni, siger du til? 

Anmeld Citér

19. februar 2017

Mortilah

lineog4 skriver:

Ærligt jeg ville hellere opfordre til de hjalp til der hjemme. At være med til at lave mad efter en opskrift giver en anden læsestrategi end fx frilæsningsbøger, en læsestrategi som er lige sp vigtig. Det giver forståelse af matematiske begreber som gram, deciliter mm. Det giver en forståelse af råvarer. At dække bord træner arbejdshukommelse. At rydde op styrkernkoordination, struktur og overblik. Og jeg kunne blive ved. 

Men skønt I har en god tid, men fx at lære klokken giver bare så meget mere mening for de små hvis man fx siger: vi skal gå halv ni, siger du til? 

Alt det du skriver gør vi allerede. Jeg har ikke beskrevet hvad vi gør derhjemme, da denne tråd  handlede om lektier. 

Men jeg er da enig i at det er godt at indrage børnene. Jeg skrev faktisk netop dét med at øve klokken med hende der var 4-5. . Da jeg skrev "ikke hjælper til i hjemmet" mente jeg pligter. Så som at bære skraldet ud, støvsuge, tømme opvaskemaskinen. Alle hjælper til med mad, har maddage hvor de selv står for planlægning, indkøb og tilberedning. De store går alene på indkøb osv.

Det ene udelukker ikke det andet. Vores børn har skolefri kl 13-14 hver dag og jeg er hjemmegående. Der er rigeligt tid til det hele. Her hvor vi bor bliver man fordelt på de forskellige skoler efter 4 klasse. Hvis man ikke følger godt med er det svært at indhente. Det kommer til at gå udover det videre skoleforløb. Jeg synes ikke det er nogen god ide, men sådan er det bare her. 

Hvis de har problemer med fx stavning kan vi ikke bare læne os tilbage og sige "det klarer skolen for os". Det forventes at forældrene hjælper til. Jeg vil hellere selv hjælpe end at købe mig til hjælp udefra som så mange andre gør. (Som jeg igen sagtens kan forstå de gør, hvis forældrene har fuldtidsjob).  Det blev lidt langt..

Anmeld Citér

19. februar 2017

K&S

Mortilah skriver:

Alt det du skriver gør vi allerede. Jeg har ikke beskrevet hvad vi gør derhjemme, da denne tråd  handlede om lektier. 

Men jeg er da enig i at det er godt at indrage børnene. Jeg skrev faktisk netop dét med at øve klokken med hende der var 4-5. . Da jeg skrev "ikke hjælper til i hjemmet" mente jeg pligter. Så som at bære skraldet ud, støvsuge, tømme opvaskemaskinen. Alle hjælper til med mad, har maddage hvor de selv står for planlægning, indkøb og tilberedning. De store går alene på indkøb osv.

Det ene udelukker ikke det andet. Vores børn har skolefri kl 13-14 hver dag og jeg er hjemmegående. Der er rigeligt tid til det hele. Her hvor vi bor bliver man fordelt på de forskellige skoler efter 4 klasse. Hvis man ikke følger godt med er det svært at indhente. Det kommer til at gå udover det videre skoleforløb. Jeg synes ikke det er nogen god ide, men sådan er det bare her. 

Hvis de har problemer med fx stavning kan vi ikke bare læne os tilbage og sige "det klarer skolen for os". Det forventes at forældrene hjælper til. Jeg vil hellere selv hjælpe end at købe mig til hjælp udefra som så mange andre gør. (Som jeg igen sagtens kan forstå de gør, hvis forældrene har fuldtidsjob).  Det blev lidt langt..

Jeg spørger af ren nysgerrighed - hvor i landet bor I? 

Og undrende, opklarende - bliver eleverne fordelt efter faglig kunnen ved 4. klasse? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.