Hvad får man i kontanthjælp som enlig med 2 børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2016

Carina:-)

Aristocats skriver:

Jeg synes helt åbent, at der er vigtigere ting end arbejde! Især hvis man er syg og lider. Hvis man er syg, JA! - så har man ret til at få det bedre, inden man kommer ud igen. Det siger da sig selv. Jeg kunne virkelig ikke kræve af folk der er mere eller mindre invalideret af sygdom at de skulle arbejde, med min menneskelige samvittighed i behold, ærligt talt. Og som sagt, der skal mere til, før Danmarks økonomi ramler ned om ørene på os alle sammen og vi må erklære os fallit - vi er trods alt et af de mest velfungerende (og dog...) og rige lande i verden, så at folk der tager fri for arbejde på grund af sygdom, gør os nok ikke til det næste Uland eller Grækenland ligefrem. 

Jeg tager hatten af for at du er kronisk syg og arbejder, men du kan ikke tale for alle og er ikke et enestående bevis på, at hvis man er kronisk syg så skal eller kan man bare arbejde. Jeg lider selv af noget og kan arbejde fuldtid, men det betyder altså ikke at alle der lider af det samme kan formå de ting jeg kan, uanset hvordan du vender og drejer den  Folk er forskellige og det er langt fra alle, der bare kan trodse sygdom ligeså. 

Vi kan godt være enige om at der teoretisk set findes bedre alternativer, men det gør der altid uanset hvilken situation du sætter lys på, så jeg har stadig intet til overs for bagkloghedens ord, som er mere eller mindre ubrugelige, da det ikke ændrer på noget alligevel. Tingene kan ikke altid hænge sammen på den måde som folk helst ser og folk vil altid få børn i en situation som kunne have været bedre. 

Det ændre ikke på at man på trods af retten til at få børn og sig nej til at arbejde Osv burde have så meget selvindsigt at man kan erkende at man måske lige skal få styr på sit helbred før man får børn.hvad nu hvis man vitterlig er så dårlig at man intet kan. Får en baby og graviditet en smadrer det hele. Hvem skal så passe baby? Hvor i ligger et barns tarv at blive født og aldrig nogensinde får en normal hverdag med en fungerende mor. Og ja det kan ske for alle men igen er der jo forskel på noget der sker efter man har fået børn og et bevist valg man tager selv om man er syg og ved det aldrig bliver bedre til tværtimod 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2016

Mama-M28

Anonym skriver:

Vil gerne have låst min tråd 

Dette var på ingen måde en debat om hvor usselt et menneske jeg er og jeg bare vil sidde på min flade og blive forsørget for det er jo det jeg har skrevet hele vejet igennem jeg gerne ville. 

Svare ikke mere her. 

Kære ts! 

Jeg forsøger lige, på vegne af alle de "kloge kvinder" herinde at undskylde. 

De ved ikke bedre. De svarer ud fra det snævre livssyn, de har. De får det bedre ved at fortælle folk, hvordan de burde have gjort. Ja- sådan er der bare nogen, der er. Det er også de slags folk som ser " de unge mødre" og som bagefter har så meget ondt at sige om dem. Deres selvværd stiger simpelthen af det  det er jo dejligt for dem. 

Jeg håber du er ligeglad. Du har et liv, som ingen herinde kender til. Smerter, som vi ikke aner hvordan føles. Og ikke mindst smerten over, at du overvejer at flytte- men er bekymret for økonomien. 

Jeg synes du skal tage ned på kommunen og spørge dem til råds. Jeg er sikker på, at du på kontanthjælp kan få, så dig og dine dejlige børn, kan klare jer et dejligt sted. 

Held og lykke i fremtiden. Jeg håber du klarer den og at du og dine børn får et godt liv. Sådan nogen som jer er jeg glad for, at vi i DK hjælper! 

Anmeld Citér

18. juni 2016

Aristocats

Carina:-) skriver:

Det ændre ikke på at man på trods af retten til at få børn og sig nej til at arbejde Osv burde have så meget selvindsigt at man kan erkende at man måske lige skal få styr på sit helbred før man får børn.hvad nu hvis man vitterlig er så dårlig at man intet kan. Får en baby og graviditet en smadrer det hele. Hvem skal så passe baby? Hvor i ligger et barns tarv at blive født og aldrig nogensinde får en normal hverdag med en fungerende mor. Og ja det kan ske for alle men igen er der jo forskel på noget der sker efter man har fået børn og et bevist valg man tager selv om man er syg og ved det aldrig bliver bedre til tværtimod 

Så folk der skal leve med sygdom resten af deres liv, skal ikke have børn? Så folk der er velvidende om sygdom bør ikke få børn og vil bryde barnets tarv hvis de gør? Det er ALT for sort på hvidt for mig, for der er så mange andre ting involveret også. Selvfølgelig må syge mennesker da få børn og selvfølgelig bryder de ikke barnets tarv, hvis de gør. At fratage syge menneskers ret til at få børn er da bare et endnu større skridt ind i den undertrykkelse, mange syge mennesker oplever fra samfundet. Aldrig i livet om jeg ville drømme om det. 

Men jeg slutter også af her imens legen er god for det er tit det klogeste - har vist ikke mere at sige nu, i ved hvor jeg står 

Anmeld Citér

18. juni 2016

Saphiira skriver:

Eller jo har vel fået økonomisk hjælp noget af tiden - SU.. Jeg er igang med uddannelse nummer to - trods sygdom. Netop for at sikre at jeg kan kvalificere mig til jobs på lige fod med andre  

men faktum er, at jeg er syg, og jeg kan godt forstå, hvis alle ikke kan klare arbejde osv. Hvis de er syge, men så skal man nok også tænke lidt længere mht. Børn. Det er jeg fuldstændig enig i  

Super indstilling ��

Anmeld Citér

18. juni 2016

Aristocats skriver:

Så folk der skal leve med sygdom resten af deres liv, skal ikke have børn? Så folk der er velvidende om sygdom bør ikke få børn og vil bryde barnets tarv hvis de gør? Det er ALT for sort på hvidt for mig, for der er så mange andre ting involveret også. Selvfølgelig må syge mennesker da få børn og selvfølgelig bryder de ikke barnets tarv, hvis de gør. At fratage syge menneskers ret til at få børn er da bare et endnu større skridt ind i den undertrykkelse, mange syge mennesker oplever fra samfundet. Aldrig i livet om jeg ville drømme om det. 

Men jeg slutter også af her imens legen er god for det er tit det klogeste - har vist ikke mere at sige nu, i ved hvor jeg står 

Nej det er ikke det jeg skriver . Men lad os bare blive enige om at vi ikke bliver enige i hvad vores velfærd skal bruges på.

Anmeld Citér

18. juni 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
SØS skriver:

Sejt gået af dig - det tager jeg hatten af for.

Det er sejt gået, ja. Men det gør mig ked af det, når mange er fordømmende i forhold til børn og sygdom. 

Da jeg blev gravid mødte jeg det - og kan på sin vis også forstå folk bliver skeptisk - hvorfor skulle jeg have et barn - når jeg har en sygdom, som kan drille mig? 

Jeg har altid vidst, at trods min sygdom - trods mine handicaps, som nogle gange forhindrer mig i ting, så vidste jeg, at det at blive mor ville jeg sagtens kunne klare - og fordi jeg har en utrolig støtte i form af min mand og min familie. 

Men det kræver viljestyrke, selvdisciplin og ja en fantastisk mand Og så det at kunne skåne sit barn for påvirkelse af det. 

Anmeld Citér

18. juni 2016

Mama-M28

lineog4 skriver:

Nu var det ikke til ts men til et andet svar - men jeg er også af den mening at en debat kan udvikle sig og man gerne må svare udover startspørgsmålet og ts ikke ejer en tråd men starter en tråd og så kan den udvikle sig. Ved godt alle ikke er enig i det, men...

Tænk sig! Du tænker mere på om du er i din ret til, at lade en debat udvikle sig end på, at der sidder et menneske, som har startet tråden og læser med  

Et menneske. Der har brug for hjælp. Ikke at få at vide, at man ikke skulle have fået børn. Åh Gud. Sikke nogle lede k.......... 

Mit hjerte gør så ondt. I perfekte, rigtige mennesker! I ved ikke bedre. Trist. Meget, meget trist. 

Voksne kvinder. Helt ærligt? Der går i debat om, hvorvidt syge skal arbejde - FREM for for satan at svare på spørgsmålet!! 

Det er en MOR med to børn, der spørger om hjælp for s.....!!! 

Men ok- vi kan ikke alle være lige gode mennesker 

Anmeld Citér

18. juni 2016

Sandratoft

Mama-M28 skriver:

Tænk sig! Du tænker mere på om du er i din ret til, at lade en debat udvikle sig end på, at der sidder et menneske, som har startet tråden og læser med  

Et menneske. Der har brug for hjælp. Ikke at få at vide, at man ikke skulle have fået børn. Åh Gud. Sikke nogle lede k.......... 

Mit hjerte gør så ondt. I perfekte, rigtige mennesker! I ved ikke bedre. Trist. Meget, meget trist. 

Voksne kvinder. Helt ærligt? Der går i debat om, hvorvidt syge skal arbejde - FREM for for satan at svare på spørgsmålet!! 

Har du læst det du selv skriver? Din skrivestil vidner ikke om en særlig intelligens der står bag, og for at være helt ærlig, så rammer du ikke specielt dybt med dine ord. 

Anmeld Citér

18. juni 2016

lineog4

Mama-M28 skriver:

Kære ts! 

Jeg forsøger lige, på vegne af alle de "kloge kvinder" herinde at undskylde. 

De ved ikke bedre. De svarer ud fra det snævre livssyn, de har. De får det bedre ved at fortælle folk, hvordan de burde have gjort. Ja- sådan er der bare nogen, der er. Det er også de slags folk som ser " de unge mødre" og som bagefter har så meget ondt at sige om dem. Deres selvværd stiger simpelthen af det  det er jo dejligt for dem. 

Jeg håber du er ligeglad. Du har et liv, som ingen herinde kender til. Smerter, som vi ikke aner hvordan føles. Og ikke mindst smerten over, at du overvejer at flytte- men er bekymret for økonomien. 

Jeg synes du skal tage ned på kommunen og spørge dem til råds. Jeg er sikker på, at du på kontanthjælp kan få, så dig og dine dejlige børn, kan klare jer et dejligt sted. 

Held og lykke i fremtiden. Jeg håber du klarer den og at du og dine børn får et godt liv. Sådan nogen som jer er jeg glad for, at vi i DK hjælper! 

Skønt at blive sat i bås netop af som sætter mig i bås fordi jeg sætter i bås, moral er godt men dobbelt moral er dobbelt så godt  ej synes bare det er så sjovt (på den tragiske måde), at pipper man om at den efterhånden ureflekterede holdning om man har ret ti, at blive forsørger også er en af grundene til der bliver mindre og mindre forsørgelse, så har man lille selvværd og ser de unge mødre - en serie jeg aldrig har set et eneste afsnit af, ikke fordi jeg er imod men jeg tror ikke vi har kanalen (har aldrig ledt), og det er ikke fordi jeg ikke vil stå ved min dårlige smag er fx i gang med at se Merlin på netflix og jeg har også læst the shade off Grey.

Egentlig ked af debatten hele tiden hænges op på ts for hun er i den livssituation og skal selvsagt have den hjælpe der er behov for. Men helt overordnet, og det betaler sig nogle gange at tale overordnet og ikke om enkelt sager (kontanthjælpsloftet blev en succes pga enkeltsager og fordi debatten gik fra principielt og overordnet tim den enkelte). Og helt overordnet tænker jeg det er vigtigt at tænke på et samfund ikke kun er til for at yde til den enkelte, men at den enkelte også skal yde i det omfang den enkelt kan. Et eller andet sted har samfundet som gruppe ikke institution ret til at kræve noget af gruppens medlemmer, og gruppen har også ret til at påpege ar alle handlinger ikke er de bedste for gruppen. Irriterende jo, det er det da, alle regler der begrænser mig som individ er irriterende men nogle gange er det bare ikke kun den enkelte der er i fokus men gruppen. 

Måske er der en god grund til ts valgte at få børn tidligt, hun nævner en kronisk sygdom der bliver værre. Men det gælder ikke universelt for alle, og jeg vil til stadighed mene at ja man har ret til børn (dem man kan lave), man det er altså ikke en tim alle tider ret at blive forsørget, lige nu er det i DK, men det kan forsvinde jo flere der tager det som selvfølge. 

En nævner børn kommer før arbejde, i princippet ja. Mine børn kommer før alt andet, men var til stresscoach og han bad mig sætte: Line, arbejde og børn op i prioriteret rækkefølge. Min umiddelbare var: 1. Børn, 2. Arbejde og 3. Line. Sådan stod det et kort øjeblik til jeg sagde, altså lige indtil de er syge så er arbejde 1 og børn 2. 

Så jo mine børn komme først, men også min børns fremtid og jeg håber virkelig når de bliver voksne at velfærdssamfundet består, at der er SU for jeg har ikke råd til at betale deres uddannelse, at der er gratis uddannelse, at der er KH hvis de skulle stå i en livssituation der kræver det osv. Og desværre ser jeg en dystopi hvor vi er på vej til at devaluere og udfase sikkerhedsnettet og det pga enkelthistorier og modstandernes frygt for at tale overordnet.

Anmeld Citér

18. juni 2016

lineog4

Mama-M28 skriver:

Øhhh... Vil gerne give dig, at ja mange gange glemmer jeg ikke alle synes det er interessant at debattere overordnet, debattere om livet, samfundet, politik osv.

men perfekt er jeg nu ikke, og absolut slet ikke rigtig, har faktisk truffet utrolig mange dårlige valg i mit liv og gør det stadig endda dagligt. 

Og jeg læser debatten helt anderledes end dig, jeg læser ikke en holdning der hedder syge skal arbejde, men at det at være syg og ønske sig at blive bedre er et arbejde i sig selv og en kamp og mange gange en ulige kamp som er pisse hård. 

og nej jeg er ikke et lige så godt rigtigt og perfekt menneske som dig og falder derfor nogle gange i spændende politiske debatter.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.