Når ens små børn kommentere tykke mennesker?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Marts<3 skriver:

Jeg er selv sort! Så jeg ved udemærket hvad ordet neger betyder. Ordet neger er et mega nedladende ord og bruge idag. Måske en mormor bruger ordet, da man gjorde det i gamle dage. Men idag har ordet en negativ betydning. 

Ville du sige til en sort at han/hun var en neger foran dem?

Som jeg tidligere har skrevet (og læs gerne tilbage ;-)), så har jeg skrevet at jeg ikke selv bruger ordet neger, ej heller ordet sort - jeg bruger nok ordet mørk. Men jeg ville hverken skamme mig eller blive flov hvis mit barn sagde "Der står en neger".

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2016

Marts<3

Mom skriver:

Brækker du dig ligefrem?

Et barn kan sagtens have hørt det ord i børnehaven eller skolen.

Og helt ærligt hvad er der SÅ slemt ved det ord? Personligt forbinder jeg ingen fordomme eller noget nedsættende ved ordet neger. 

Ja jeg brækker mig ved tanken om at nogle forældre vælger og lade deres børn bruge det ord. Tvivler på en lærer ville lære elever at bruge ordet neger. 

Hvis en neger var en neger, så ville jeg acceptere og blive kaldt det! Men eftersom ordet neger bliver brugt negativt og nedladende i andre sammenhæng, så ville jeg ikke acceptere og blive kaldt det! Derfor finder jeg det stødende og forkert. At folk så sidder ude i stuerne og endnu ikke ved, at det i nutiden er forkert og bruge det ord, begriber jeg ikke. 

Så kan man sidde og hive pippi eller lille Per historierne frem. Men der er sket lidt på 50 år... 

Så måske du ikke har fordomme. Men det er bare ikke længere ok og sige. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Marts<3

Mom skriver:

Som jeg tidligere har skrevet (og læs gerne tilbage ;-)), så har jeg skrevet at jeg ikke selv bruger ordet neger, ej heller ordet sort - jeg bruger nok ordet mørk. Men jeg ville hverken skamme mig eller blive flov hvis mit barn sagde "Der står en neger".

Det ville jeg så blive... 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Klumpe-dumpe

ErDetSnartNU skriver:

I følge min underviser på uni må man hverken sige "neger" eller "mulat" mere - i hvert fald må termen "mulatto" ikke bruges, når man taler engelsk. Det samme med "jew" - der skal man fx sige "a jewish man", men "muslim" og "christian" er stadig ok  

hvad siger man så om en mulat? 

Roden af mulat betyder jo blandings blod, så jeg forstår ikke hvad der er galt med det? 

Herhjemme er folk bare mere eller mindre solbrændte, alt efter hvor meget solen skinner, der hvor de kommer fra etnisk. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Marts<3 skriver:

Ja jeg brækker mig ved tanken om at nogle forældre vælger og lade deres børn bruge det ord. Tvivler på en lærer ville lære elever at bruge ordet neger. 

Hvis en neger var en neger, så ville jeg acceptere og blive kaldt det! Men eftersom ordet neger bliver brugt negativt og nedladende i andre sammenhæng, så ville jeg ikke acceptere og blive kaldt det! Derfor finder jeg det stødende og forkert. At folk så sidder ude i stuerne og endnu ikke ved, at det i nutiden er forkert og bruge det ord, begriber jeg ikke. 

Så kan man sidde og hive pippi eller lille Per historierne frem. Men der er sket lidt på 50 år... 

Så måske du ikke har fordomme. Men det er bare ikke længere ok og sige. 

En ting er hvad du pålægger dig selv, at vide om ordet neger - noget andet er hvad du pålægger børn at vide.

Et barn vil givetvis sige sort eller neger, ligesom de vil kalde en person der er tyk for netop det de er: tykke.

Jeg kunne forstå den store overvældende problematik hvis nogle kaldte mørke mennesker for Nigger eller Perker, eller kinesere for risgnaskere - for DET er fordomsfuldt. Men at kalde en sort for neger (som i ordets forstand betyder sort), kan altså ikke hidse mig op.

Hvad mener du med at HVIS en neger var en neger?

Jeg tror ærligt talt at, det er dig som måske har forudindtaget meninger om hvad andre mennesker ligger i det ord.

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Marts<3 skriver:

Og det er jo fuldstændig op til dig.

Anmeld Citér

8. marts 2016

Krydserfingre

Marts<3 skriver:

Hvad ville du helst omtales som? 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Dorthe1986

Ai sha skriver:

Prøv at læse op på hvad det betyder. Selvfølgelig er det forbudt 

Jamen når man slår det op betyder det jo bare sort. Altså man kan jo ikke forklare hvorfor ordet neger er forbudt, ved at henvise til betydningen af ordet som jo netop er sort.

Egentlig er ordet jo ikke forbudt, det er dog kontroversielt idet at NOGLE finder ordet stødende. Mens andre finder det neutralt. Så det her bliver jo en værdiladet diskussion og man kan derfor ikke forlange at andre skal kunne vide at det er et negativt ladet ord - det er jo fordomsfuldt at tro at andre ved det. Jeg har aldrig tillagt ordet neger noget negativt, derfor er det i mit hoved ikke et negativt ord. Men hvis jeg er vidende om at det støder nogen bruger jeg det ikke.

Men diskussionen omkring ordet er jo ikke anderledes end så mange andre. Ordet "fed" er for nogen meget nedsættende, mens det for andre er et faktuelt ord idet det jo også benyttes i medicinsk sammenhæng.

Men man skal passe på at man ikke selv bliver fordomsfuld, når det handler om andres viden. Altså hvis du hørte mig sige neger, kan du jo ikke pålægge mig at lægge samme betydning i ordet, som du selv gør. Du føler noget meget negativt omkring ordet neger, mens jeg ser det ligeså neutralt som sort. Men man kan jo ikke konkludere andres værdisæt omkring et ord, ud fra ens egne værdisæt.

Anmeld Citér

8. marts 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria
Mom skriver:

En ting er hvad du pålægger dig selv, at vide om ordet neger - noget andet er hvad du pålægger børn at vide.

Et barn vil givetvis sige sort eller neger, ligesom de vil kalde en person der er tyk for netop det de er: tykke.

Jeg kunne forstå den store overvældende problematik hvis nogle kaldte mørke mennesker for Nigger eller Perker, eller kinesere for risgnaskere - for DET er fordomsfuldt. Men at kalde en sort for neger (som i ordets forstand betyder sort), kan altså ikke hidse mig op.

Hvad mener du med at HVIS en neger var en neger?

Jeg tror ærligt talt at, det er dig som måske har forudindtaget meninger om hvad andre mennesker ligger i det ord.

Jeg synes bare også at man skal anerkende at ord ikke er neutrale. Det er ikke så simpelt som at ordet betyder sort, så derfor burde det ikke være problematisk. Ord bliver formet af samfundet, historiske baggrund og den kontekst ordet bliver brugt i. Man kan sammenligne det med navne. Adolf er er navn som betyder nobel ulv, men for mange mennesker i den vestlige verden associeres navnet med anden verdenskrig, med Hitler og med nazisme. Man kan ikke se bort fra dette. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Astoria skriver:

Jeg synes bare også at man skal anerkende at ord ikke er neutrale. Det er ikke så simpelt som at ordet betyder sort, så derfor burde det ikke være problematisk. Ord bliver formet af samfundet, historiske baggrund og den kontekst ordet bliver brugt i. Man kan sammenligne det med navne. Adolf er er navn som betyder nobel ulv, men for mange mennesker i den vestlige verden associeres navnet med anden verdenskrig, med Hitler og med nazisme. Man kan ikke se bort fra dette. 

Jeg anderkender skam at ordet for alle ikke er neutralt - ligesom andre må erkende at for en del mennesker er ordet altså neutralt.

Det kan aldrig blive en diskussion om ret eller forkert, da det handler om følelser - og derfor må man erkende at vi ikke alle deler samme holdning til ordet - og dermed indse at fordi en mener at ordet er negativt ladet, betyder det nødvendigvis ikke, at en anden gør det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.