Ai sha skriver:
Prøv at læse op på hvad det betyder. Selvfølgelig er det forbudt
Jamen når man slår det op betyder det jo bare sort. Altså man kan jo ikke forklare hvorfor ordet neger er forbudt, ved at henvise til betydningen af ordet som jo netop er sort.
Egentlig er ordet jo ikke forbudt, det er dog kontroversielt idet at NOGLE finder ordet stødende. Mens andre finder det neutralt. Så det her bliver jo en værdiladet diskussion og man kan derfor ikke forlange at andre skal kunne vide at det er et negativt ladet ord - det er jo fordomsfuldt at tro at andre ved det. Jeg har aldrig tillagt ordet neger noget negativt, derfor er det i mit hoved ikke et negativt ord. Men hvis jeg er vidende om at det støder nogen bruger jeg det ikke.
Men diskussionen omkring ordet er jo ikke anderledes end så mange andre. Ordet "fed" er for nogen meget nedsættende, mens det for andre er et faktuelt ord idet det jo også benyttes i medicinsk sammenhæng.
Men man skal passe på at man ikke selv bliver fordomsfuld, når det handler om andres viden. Altså hvis du hørte mig sige neger, kan du jo ikke pålægge mig at lægge samme betydning i ordet, som du selv gør. Du føler noget meget negativt omkring ordet neger, mens jeg ser det ligeså neutralt som sort. Men man kan jo ikke konkludere andres værdisæt omkring et ord, ud fra ens egne værdisæt.
Anmeld
Citér