Når ens små børn kommentere tykke mennesker?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2016

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Tak til jer der har svaret på mit spørgsmål!

til den anden del af debatten, siger jeg spændene og fortsæt endelig den gode tone!! 

Haha, ja det var vist ikke helt den debat du oprindeligt startede ;-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2016

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
lineog4 skriver:

Så må jeg erkende jeg så åbenbart er et dårligt menneske, eller mor eller... For mine børn kender også ordet neger, om de bruger det ved jeg faktisk ikke - vi har talt om det for min ene søn spurgte hvad må man sige hvis man ikke må siger neger (og ja han er kun 8 og ja han har nok hørt ordet her igennem Pippi, elefantens vuggevise eller....). 

Her er lille citat fra forfatterweb om Pippi:

Pippi siger, at hendes far kommer tilbage efter hende en dag, men først når han har fået lavet en ordentlig båd. Indtil da er han negerkonge, for han er nemlig skyllet i land på en ø fuld af negre. 

Så her er jo en mulighed for at høre begrebet.

jeg har siden mit første barn lå i maven sunget elefantens vuggevise, har politisk korrekt lavet det om til negerdukkedreng, men neger er der stadig som ord. 

Går også til bekendelse og sige vi elsker lille sorte sambo, der står godt nok ikke neger, men.... 

Jeg er ikke bange for ord, jeg er bange for holdningerne bag ordene. Og er lige så bange for man peger fingre som du gør uden viden af en her der skriver hendes barn har sagt neger som jeg er for dem der peger fingre af en sort og siger neger.

Hvilken elefantens vuggevise synger du? Jeg har sunget den mange, mange gange i mit liv og aldrig nogensinde har jeg sunget ordet "neger", så jeg undrer mig over, hvorfor du så bruger det ord?

Derudover ville jeg heller aldrig synge den eller andet med det ord i, da det er et utroligt nedsættende ord, som aldrig ville komme over mine læber, og jeg er også en af dem, der siger, at det ord skal de ihvertfald ikke kalde min søn! 

Anmeld Citér

8. marts 2016

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
lineog4 skriver:

Hvad så hvis man vil tale dansk  blandet race - får jeg aldrig over mine læber. 

På dansk siger man blandingsbørn

Anmeld Citér

8. marts 2016

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Marts<3 skriver:

Stop dig selv! NEJ man lære ikke sit barn og sige neger, SLET IKKE når det er mulat! 

Det er ikke os der har brugt det ord.. men sorte/mørke mennesker er blevet omtalt som neger på ramasjang i hans børneprogrammer og derfor var det ordet han som 4-årig valgte at bruge til at beskrive det...

vil så sige at min storebror selv kalder sin kone for negerdame dog aldrig foran vores søn...

Anmeld Citér

8. marts 2016

Marts<3

Wampires skriver:

Det er ikke os der har brugt det ord.. men sorte/mørke mennesker er blevet omtalt som neger på ramasjang i hans børneprogrammer og derfor var det ordet han som 4-årig valgte at bruge til at beskrive det...

vil så sige at min storebror selv kalder sin kone for negerdame dog aldrig foran vores søn...

Har så aldrig hørt ordet neger på Ramasjang

Anmeld Citér

8. marts 2016

Tin

Profilbillede for Tin
Marts<3 skriver:

Har så aldrig hørt ordet neger på Ramasjang

Det har jeg...og rigtig mange andre steder, bla Sigurds bjørnetime...mener jeg. Når de spiller sangen som lille Bo synger fra 1970: jeg har set en rigtig negermand!

Anmeld Citér

9. marts 2016

lineog4

PT skriver:

Hvilken elefantens vuggevise synger du? Jeg har sunget den mange, mange gange i mit liv og aldrig nogensinde har jeg sunget ordet "neger", så jeg undrer mig over, hvorfor du så bruger det ord?

Derudover ville jeg heller aldrig synge den eller andet med det ord i, da det er et utroligt nedsættende ord, som aldrig ville komme over mine læber, og jeg er også en af dem, der siger, at det ord skal de ihvertfald ikke kalde min søn! 

Den jeg fik sunget som barn og den der er på  åh abe cd'en hvor det dog er blevet til negerdukkedreng. Det er i 2. Vers og er nu blevet erstattet af kokosnød - men det er godt nok svært at huske når man har hørt den i 42 år med negerdreng så er det det ord der helt automatisk ryger over læberne når man synger den. Og da det først blev erstattet efter åh abe cd'en så må vi være en del som jeg der har fået den sunget og kommer til at synge den som vores forældre gjorde.

og ja det er nedsættende, men sjovt nok synes jeg det er mere nedsættende at være så bange for ordet så man ikke en gang tør synge en sang, læse en bog eller lignende fra "gamle" dage hvor navnet er. Så er man med til at opretholde det nedsættende i begrebet, på en eller skæv måde med til at opretholde forskellen. Fremfor at snuble over ordet og giver det ord med på vejen alla: det bruger man ikke mere for det opleves nedsættende pga en grim historie. Men det er i den her sang, det er i den her historie fordi det var et "normalt" ord en gang. Jeg synes man lærer meget mere ved åbenhed og snak en og ignorering og fortielse.... Så jo Pippis far er her hjemme en negerhøvding og elefanten bruger en negerdukkedreng som rangle og mine børn kalder ikke en sort for neger, de siger sådan set heller ikke sort, faktisk går de ikke særlig meget op i at nogle ser anderledes ud for sådan er verden bare (og jo min datter går i klasse med en hvis far er fra Afrika, de går i klasser med børn fra Afghanistan, Tyrkiet og Iran men de kalder dem bare klassekammerater fra 6.a eller 2.a som bor i Roskilde, så tænker de ikke har taget skade af at læse hverken Pippi eller Iqbal ). 

Og vi kalder forresten ikke andre for blandingsbørn, blanding af hvad? Mine børn er da også blandingsbørn, godt blandet af mor og far. Den stigmatisering og fokus på at mor og far er forskellige bare pga hudfarve vil jeg ikke skrive mig ind i. 

Og nu vi er ved det, så bliver jeg faktisk mere stødt over begrebet hudfarve som 99% af børn i DK bruger når de beder om en farve når de tegner som er sådan lidt fesen lyserød, for mig er hudfarve alle de farver en hus kan være. Så ja neger er nedsættende, men er det ikke også nedsættende for alle dem med ikke fesen lyserød hud at er barn kalder den farve for hudfarve?

Anmeld Citér

9. marts 2016

snuskesmor

Nu er jeg ikke altid så klog. Men der er så meget smerte forbundet til de sortes historie, og jeg kan trods alt så lidt om den, at jeg kender ikke et ord for "sort" som jeg føler mig tryg ved at bruge. Det er vitterlig ikke klart for mig hvorfor det ikke er grimt at sige "sort". Særlig synes jeg hver gang jeg er i USA at det er et nyt ord der er det rigtige.

Så jeg kunde godt komme til at bruge det forkerte ord af forvirring.

Anmeld Citér

9. marts 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg bruger ikke ordet "neger". Tror heller ikke jeg siger "sort". 

hvis min datter sagde noget med "neger" så ville jeg ikke blive forskrækket. Som Line nævner, så lærer børn ord alle mulige steder fra.. Så det må jo handle om at lære dem at bruge det rigtige ord

men jeg ser ikke ordet "neger" som negativt. Men jeg kan godt forstå, hvis folk bliver stødt hvis jeg sagde det. Derfor bruger jeg det aldrig. 

Ja jeg kender folk, som har sagt neger om sig selv Jeg kan godt forstå, hvis folk bliver lidt forvirret over, hvad man kan sige og ikke sige

Anmeld Citér

9. marts 2016

MorDk

Jeg ville sige: ja vi ser alle forskellige ud, nogle har fregner andre rødt hår og nogle er tykke, men vi er alle ens indeni.

Nu det sat på spidsen... men er vi alle ens indeni? 

Jeg tror jeg ville holde mig til det første du skrev og så slutte af med "men vi er alle mennesker"

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.