Når ens små børn kommentere tykke mennesker?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mom skriver:

Ikke enig.

Den anden bruger, siger jeg skal læse op på ordets betydning. Ordet betyder sort. Så er den ikke længere.

Jeg anderkender at nogle føler sig stødt over ordet, men pointere flere gange, at fordi man føler sig stødt betyder dette ikke at den som har sagt det mener det stødende.

Mener du virkelig, at et ords betydning kun er lig med etymologien bag? Kælling = en kær en, spaniol = person fra Spanien - osv. osv.? 

Du har fuldstændigt ret i, at det ikke nødvendigvis er ment stødende - men når folk VED, det opfattes som stødende, kan jeg ikke finde nogen som helst anledning til, at de fortsat bruger det. Eller for den sags skyld vil tilbage til Adam og Eva ved at fastholde, at det var okay at bruge ENGANG og "bare" betyder sort. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2016

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Jeg reagerede på den her:"Neger betyder sort.
Er du sikker på at du ved hvad det betyder, eller tillægger du ordet din egen fortolkning?"

Det er en både forsimplet og fejlagtigt adresseret bemærkning, og det er den, jeg tager fat på. Selvfølgelig ved børn, at "neger" eksisterer som ord. Selvfølgelig kan et barn bruge et uhensigtsmæssigt ord. Det er de voksnes "Du tillægger det noget følelsesladet"/"du fortolker på ordet", jeg tager kraftigt afstand fra. 

Jeg reagerer sådan set heller ikke på dig, men på den person der her i tråden angriber en bruger som fortæller hendes søn har sagt neger - vauw så gik den jord under. Og da hun konfronteres med der egentlig ikke stod den mor havde skrevet hun synes det var okay, så var konklusionen det ord kan kun være kommet fra hjemmet og kun fordi hjemmet bruger det og endda nok bruger det bevidst med den betydning ordet har. 

For mig er det så skønt med dobbeltmoral, vi må ikke pege fingre af folk med en anden hud farve, men vi elsker at pege fingre af dem som som måske ved lidt mindre end os, de som skriver på en anden måde hvad ved jeg og vi springer direkte til konklusioner som er bygget på fordomme om de vi mener har fordomme.... 

Og nej det er ikke "rigtigt" at bruge ordet neger ligesom jeg heller ikke synes det er med begrebet perker, men ordet kan komme mange steder fra og kan jo fx handle om er barn der har fået læst Pippi og med perker fået læst Iqbal (mener det er i der ellers er der nok andre skønne stødende ord), og fordi min pode får set sagt i et sjældent øjeblik kan man ikke dermed udlede jeg sympatiserer med kkk 

og ved godt det slet ikke er dit ærinde, men den du får støttet implicit havde bare den agenda tidligere i tråden 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg reagerede på den her:"Neger betyder sort.
Er du sikker på at du ved hvad det betyder, eller tillægger du ordet din egen fortolkning?"

Det er en både forsimplet og fejlagtigt adresseret bemærkning, og det er den, jeg tager fat på. Selvfølgelig ved børn, at "neger" eksisterer som ord. Selvfølgelig kan et barn bruge et uhensigtsmæssigt ord. Det er de voksnes "Du tillægger det noget følelsesladet"/"du fortolker på ordet", jeg tager kraftigt afstand fra. 

Nu er det min sætning du her skriver. Jeg syntes hverken den er forsimplet eller forkert adresseret, du er i din gode ret til at mene noget andet, men din mening er nu engang ikke den endegyldige sandhed.

Ja nogen bliver stødt, andre gør ikke. Og nogle gange skal det ses i hvilket kontekst ordet er sagt - ligesom alt andet i livet. Og så er det efter min mening, vigtigt at trække vejret. Ordet neger er sikkert for mange børn (og voksne) et neutralt udtryk for en sort person, og dermed ikke sagt med meningen at støde et andet menneske. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mom

Profilbillede for Mom

Mener du virkelig, at et ords betydning kun er lig med etymologien bag? Kælling = en kær en, spaniol = person fra Spanien - osv. osv.? 

Du har fuldstændigt ret i, at det ikke nødvendigvis er ment stødende - men når folk VED, det opfattes som stødende, kan jeg ikke finde nogen som helst anledning til, at de fortsat bruger det. Eller for den sags skyld vil tilbage til Adam og Eva ved at fastholde, at det var okay at bruge ENGANG og "bare" betyder sort. 

Nej det mener jeg ikke, jeg mener at man skal passe på at tillægge et ord fra et barn eller voksen al for meget værdi uden at se det i konteksten det er sagt.

Et barn (mit barn evt) siger fx. Se mor en neger? Bliver jeg flov, nej. For barnet har ikke tillagt ordet en negativ klang..

Anmeld Citér

8. marts 2016

ErDetSnartNU

Klumpe-dumpe skriver:

hvad siger man så om en mulat? 

Roden af mulat betyder jo blandings blod, så jeg forstår ikke hvad der er galt med det? 

Herhjemme er folk bare mere eller mindre solbrændte, alt efter hvor meget solen skinner, der hvor de kommer fra etnisk. 

Mixed-race. Og nej, det er ikke fordi jeg selv synes, at det ene er mere korrekt end det andet - men min underviser, som også underviser nogle semestre i både Asien og USA når hun ikke er i Danmark siger, at det er sådan, og at man faktisk fremstår ukultiveret, hvis man kalder folk for mulatter. Personligt synes jeg, at det er mere neutralt at kalde dem for mulatter end for mixed-raced, for der har man jo netop fokus på selve raceaspektet osv. Men sådan er det vel altid, når nogle begynder at bruge forskellige termer som skældsord - så går jagten ind på at finde andre mere neutrale måder at beskrive på. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

ErDetSnartNU

Mom skriver:

Nej det mener jeg ikke, jeg mener at man skal passe på at tillægge et ord fra et barn eller voksen al for meget værdi uden at se det i konteksten det er sagt.

Et barn (mit barn evt) siger fx. Se mor en neger? Bliver jeg flov, nej. For barnet har ikke tillagt ordet en negativ klang..

Nej, det har dit barn ikke, men det har den voksne, som har lært barnet ordet måske. Det er jo det samme med bandeord - barnet ved sikkert ikke, hvor grimme de er, men hvis de hører dem derhjemme, lærer de jo alligevel at bruge dem. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

lineog4

ErDetSnartNU skriver:

Mixed-race. Og nej, det er ikke fordi jeg selv synes, at det ene er mere korrekt end det andet - men min underviser, som også underviser nogle semestre i både Asien og USA når hun ikke er i Danmark siger, at det er sådan, og at man faktisk fremstår ukultiveret, hvis man kalder folk for mulatter. Personligt synes jeg, at det er mere neutralt at kalde dem for mulatter end for mixed-raced, for der har man jo netop fokus på selve raceaspektet osv. Men sådan er det vel altid, når nogle begynder at bruge forskellige termer som skældsord - så går jagten ind på at finde andre mere neutrale måder at beskrive på. 

Hvad så hvis man vil tale dansk  blandet race - får jeg aldrig over mine læber. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

lineog4

Nej, det har dit barn ikke, men det har den voksne, som har lært barnet ordet måske. Det er jo det samme med bandeord - barnet ved sikkert ikke, hvor grimme de er, men hvis de hører dem derhjemme, lærer de jo alligevel at bruge dem. 

Men alle ord børn opfanger er jo ikke undervist af en voksen. De kan komme fra litteratur, sange, fjernsyn, venner mm. 

Og vil lige sige der lige har været en del artikler om at folk der bander meget har er stort sprog - bare for at sætte et andet perspektiv på end lige: bande så har man lært noget grimt. 

Børn siger mange ting som er kommet uden vi har bevidst forklaret, undervist osv. Jeg hentede fx min søn fra spejder fordi han havde fået en mavepuster og da jeg spurgte ham til det svarede han: nej mor jeg fik ikke en mavepuster men jeg blev ramt lige i solar plexus. 

Man skal passe på ikke at tolke så meget på andre og drage konklusioner fx fordi et barn bander, siger neger, lyder meget velformuleret osv. Man kan blive overrasket og opdage ens fordomme ikke holder stik og det bandende barn kommer fra en velformuleret, stimulerende familie, mens den meget velformulerede kommer fra en familie hvor man ikke taler meget sammen. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mom

Profilbillede for Mom
ErDetSnartNU skriver:

Det tvivler jeg meget stærkt på, da jeg kender de voksne mine børn omgås

Jeg tænker iøvrigt at børn langt oftere hører bandeord, og dermed får dem sagt, og dermed får at vide hvad de betyder. Men med bandeord som så meget andet, er det sikkert forskel på hvad man mener er et bandeord, eller om det bandeord barnet siger i så fald er bandlyst i hjemmet og andre steder, det er jo et spørgsmål om temperment. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Anonym trådstarter

Tak til jer der har svaret på mit spørgsmål!

til den anden del af debatten, siger jeg spændene og fortsæt endelig den gode tone!! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.