Når ens små børn kommentere tykke mennesker?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2016

Muffinmus

mor:) skriver:

Jeg ville måske sige noget med at mennesker er forskellige, ligesom nogle er mørke og andre er lyse. Og det er jo dejligt. 

Og så ville jeg måske sige at det ikke er alle der kan lide at blive kaldt for tykke. 

Gør det samme...

Siger nogle har store nummer, nogle har små osv..

Men forklare at det ikke betyder noget, bare man er rar...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2016

lineog4

Jeg tror jeg ville svare noget alla: ja hun er i hvert fald tykkere end dig og så sende det der: det er jeg sgu ked af smil til damen.

Og så ville jeg nok få sagt noget alla: det skal man ikke sige om andre når vi var uden for damens mulighed for at kunne høre det. 

Jeg tror egentlig det værste man kan gøre når ens barn buser ud med de der flove bemærkninger er at vise hvor flovt det er, men man skal i stedet vise: okay så er det sagt og verden gik ikke under.... Også er det lige meget om det er tyk, skaldet, dværg, et ben eller....

Anmeld Citér

8. marts 2016

Kløver

Rauw skriver:

Hvorfor må man ikke sige neger og hvad siger man så istedet for? Jeg har oprigtigt været i tvivl herhjemme hvad der egentlig er det mest rigtige at lære vores børn mht hvad de forskellige folk hedder. 

Jeg har også været i tvivl, for siger man neger, eller sort er det nedsættende, afrikaner er ikke nødvendigvis korrekt. For mig er det jo ikke anderledes end at der findes asiatere, indere, kaukasisk osv 

ordet neger er jo udledt af negroid (negroide race) 

synes det er rigtig svært da man jo ikke vil støde nogen 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mom2Two

Anonym skriver:

Jeg var ude og handle med min datter i går, og vi skulle hen og have en is, da vi kommer ud fra isbutikken sidder der en kæmpe stor kvinde og spiser is. ( måske 130kg)

Min datter stopper op, og pege på kæmpe kvinden og siger "Se mor hun er tyk" og ingen tvivl om at kvinden hørte det.

Jeg vælger at sige, at man ik må sige at folk er tykke, smiler beklagede til kvinden og vi går videre.

Min datter er 3 år, men Ihh jeg syntes det var lidt ubehageligt for især damen.

Hvad siger i til jeres små, når de på deres uskyldige, måde kommer til at sige "uønsket" ting? 

Jeg tager det stille og roligt når min på 3 kommentere gamle mennesker, tykke mennesker, sorte, laver mænd om til damer osv osv... Og folk tager det også helt roligt ... De ved jo godt hvad og hvem de er ... Deres ynglings babysitter er en tyk pige, og de siger også a hun er tyk, hun griner og siger "ja jeg er lidt tyk" børn er børn, og det ved folk godt

Anmeld Citér

8. marts 2016

Loa

Marts<3 skriver:

Hun spørger om man må sige neger. Og jeg svare det lære man ikke sine børn... 

Jeg brækker mig over man i 2016 stadig er i tvivl om man siger neger? Hvor skulle et barn kende ordet fra? Det har han jo hørt hjemmefra. 

Ej hold dog op. Du har jo tydeligvis personlige erfaringer med her siden du reagerer så voldsomt.

Hvad hvis barnet ser Far til fire og lille Per synger sangen om neger drengen? Er den så forbudt hjemme hos dig?

Jeg har da mødt mørke mennesker, som absolut ikke reagerer negativt på ordet "neger", så hvem er det egentlig der har et problem med det?

Anmeld Citér

8. marts 2016

ErDetSnartNU

Wampires skriver:

Så lige et spørgsmål - hvad gør man når sønnen peger på et billede af sin fætter og siger at han ligner en neger?

må man overhovedet sige neger mere???... det var kun mig der hørte det så jeg sagde ikke rigtig noget og tænkte at det bare var bedst at glemme det...

Det var et sort/hvid billede men min storebrors børn er mix mellem hvid og neger så jo de er ret mørke... nok mere mulat men stadig...

I følge min underviser på uni må man hverken sige "neger" eller "mulat" mere - i hvert fald må termen "mulatto" ikke bruges, når man taler engelsk. Det samme med "jew" - der skal man fx sige "a jewish man", men "muslim" og "christian" er stadig ok  

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mom

Profilbillede for Mom
ErDetSnartNU skriver:

I følge min underviser på uni må man hverken sige "neger" eller "mulat" mere - i hvert fald må termen "mulatto" ikke bruges, når man taler engelsk. Det samme med "jew" - der skal man fx sige "a jewish man", men "muslim" og "christian" er stadig ok  

Men hvad skal man så?

For mig personligt er det mere nedsættende at sige "sort", "brun" eller sågar "gul"..

En neger er vel en neger uanset om personen er dansk, tysk eller svensk.

Anmeld Citér

8. marts 2016

Panther

Profilbillede for Panther
Mom skriver:

Men hvad skal man så?

For mig personligt er det mere nedsættende at sige "sort", "brun" eller sågar "gul"..

En neger er vel en neger uanset om personen er dansk, tysk eller svensk.

Jeg tror, at ordet "sort" i lang tid har været alment accepteret - det husker jeg fra min barndom både i DK, UK og USA. Derimod var negro/neger og især coloured ikke okay. Jeg har lagt mærke til, at "brune" er blevet lidt hipster-smart på det seneste.

Jeg tror, at man er rimelig safe ved at sige "sort", og jeg ved, at nogle kan blive kede af det over at blive kaldt "neger" (jeg krymper selv lidt), men verden går jo ikke under, hvis det sker.

Anmeld Citér

8. marts 2016

Ai sha

Wampires skriver:

Så lige et spørgsmål - hvad gør man når sønnen peger på et billede af sin fætter og siger at han ligner en neger?

må man overhovedet sige neger mere???... det var kun mig der hørte det så jeg sagde ikke rigtig noget og tænkte at det bare var bedst at glemme det...

Det var et sort/hvid billede men min storebrors børn er mix mellem hvid og neger så jo de er ret mørke... nok mere mulat men stadig...

Jeg har mulatte børn og herhjemme er ordet absolut forbudt.

På alle måder. 

Jeg ville bare sige til barnet at neger er et meget grimt ord der ikke skal komme ud af nogens mund. 

Min 16 årige og han fætre i USA var slemme til at bruge det en årgang og fik en videnskabelig gennemgang af ordet

Det er selvfølgelig svært når barnet er så lille så der ville jeg bare sige til det at det ord er forbudt 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:

Jeg tror, at ordet "sort" i lang tid har været alment accepteret - det husker jeg fra min barndom både i DK, UK og USA. Derimod var negro/neger og især coloured ikke okay. Jeg har lagt mærke til, at "brune" er blevet lidt hipster-smart på det seneste.

Jeg tror, at man er rimelig safe ved at sige "sort", og jeg ved, at nogle kan blive kede af det over at blive kaldt "neger" (jeg krymper selv lidt), men verden går jo ikke under, hvis det sker.

Det kan godt være du har ret , jeg tror faktisk aldrig jeg bruger hverken sort eller neger, jeg bruger nok mere ordet "mørk". Dog ville jeg hverken krympe mig eller blive flov, hvis en af mine unger skulle få sagt neger

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.