lineog4 skriver:
Jeg tror ikke en i den e tråd insisterer på at bruge ordet, men reagerer på en udeleder at fordi et barn i børnehavealderen kender ordet og kommer til at bruge det, at så er man er slet menneske der selv bruger ordet neger.
Neger er et ord som eksisterer og som man vil støde på lige så snart man bevæger sig ned i ældre litteratur, så snart man tager en Pippi Langstrømpe der er udkommet før det blev taget ud (hvis det er taget ud i DK?) så støder man på ordet. Læser man avisartikler fra 50'erne, læser man lærerbøger fra 50'erne, læser man om zoologisk haves historie osv. Så vil man støde på ordet. Mine børn (de to store i hvert fald) kender ordet, de ved hvad det dækker over, hvad der rent bogstaveligt betyder negro (sort) og de ved man ikke bruger det fordi det har en historie som begreb der gør det nedladende. Og skulle de få det sagt en dag, vil jeg igen fortælle dem det - men ja jeg læser Pippi, jeg synger elefantens vuggevise og tænker ikke over det.
Personligt har jeg så enormt svært ved at kalde det sorte, kan heller ikke klare det nye begreb "brune" får tics når jeg læser Johanne Smith Nielsen refererer til brune kvinder i en status på Facebook fx. Så ved faktisk ikke hvad jeg skal sige... Jeg har fx en historie fra da jeg rejste i Kina og man virkelig blev kigget på, cyklisterne drejede hovedet af led når vi gik på gaden, men da der så kom en "sort" (hader at bruge begrebet) faldt de af cyklerne. Det politisk korrekte havde været at sige: da der så kom en hollænder (han var fra Holland) faldt de af cyklen, men så mister lidt sin pointe 
Jeg ser nogle rejse spørgsmålet om, hvad der nu er så galt ved ordet neger og gøre det til et spørgsmål om, at den, der tager kraftigt afstand fra udtrykket, tillægger det noget, der ikke er belæg for. Det er jo bare ikke korrekt, at det er et neutralt ord - længere - og ligesom jeg fandt det unødvendigt og egentlig lidt sølle, da Glistrup stædigt blev ved at sige "muhamedaner", forstår jeg ikke, at "negerdiskussionen" fortsætter. Det opfattes som nedladende, sprogeksperterne har for længst dømt det ude - hvorfor så spole debatten tilbage og forgæves forsøge at "vaske ordet rent?"
Hvis et i dag neutralt ord som "bøsse" på et tidspunkt skulle udvikle sig til at blive opfattet som stødende og nedladende, ville jeg da undlade at bruge det fremover. Jeg synes, sprogeksperternes pointe er indlysende rigtig: Når den befolkningsgruppe, ordet anvendes om, gør opmærksom på, at det støder og sårer, så må vi undlade at bruge det. Vi fandt et bedre ord for "muhamedaner", vi klarer os fint uden "lærerinde", vi anerkender, at "kælling" ikke længere er sødt og kærligt - hvorfor er det så essentielt at blive ved med at insistere på, at der intet forkert er i at sige "neger", når det nu med al tydelighed fremgår, at mange opfatter det diskriminerende?
Jeg opfatter det som dumstædighed, når folk fx hævder, at det er uskyldigt, fordi det bare betyder sort. Muhamedaner, spaniol, sigøjner, evnesvag, idiot etc. betød også noget "harmløst" engang. Så blev folk klogere og viste respekt ved at anerkende, at nogle/mange fandt det stødende.