Alle udtaler sønnen navn forkert :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. marts 2016

Bebsen

Ciss skriver:

Jeg ville aldrig have udtalt det som Matthew....

Men jeg kunne måske godt være gået i fælden og sagt Mateo i stedet, fordi jeg fra før kender en, som hedder det...

Jeg synes da, det er et fint navn.

Jeg kender også en, som hedder et engelsk navn - men det skal udtales på dansk, og det bliver bare altid forkert, når folk ikke har hørt det udtalt først.

Og så kender jeg en, som har et internationalt navn, men det skal udtales på engelsk, selv om hun er pære dansk. Det bliver også hurtigt udtalt forkert.

Man er vanedyr, også når man skal udtale navn, men heldigvis kan de fleste af os da lære det, i hvert fald når det er navn på personer vi omgås en del. Med enkelte undtagelser.... En veninde af mig hedder Ida. Vores gymnastiklærer kaldte hende konsekvent Ina, selv om det stod rigtignok på klasselisten og hun rettede hende en million gange.  - Det burde da ellers være et normalt nok navn...

Jeg hedder Ida - og bliver såååå tit kaldt Pia, Eva og Ina   Og mit efternavn er helt og aldeles håbløst for almindelige danskere at stave OG udtale - nåh ja, og så hedder min søn Xander - ikke Alexander, Zander eller Sander eller Sandra  

Skide være med at folk skal rettes, det skal de også når navnet er helt almindeligt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2016

Kløver

Bebsen skriver:

Jeg hedder Ida - og bliver såååå tit kaldt Pia, Eva og Ina   Og mit efternavn er helt og aldeles håbløst for almindelige danskere at stave OG udtale - nåh ja, og så hedder min søn Xander - ikke Alexander, Zander eller Sander eller Sandra  

Skide være med at folk skal rettes, det skal de også når navnet er helt almindeligt 

Enig, min datter hedder Dina men bliver ofte kaldt for Diana, men pyt. Der er så mange navne og med forskellige udtalelser at det næsten er umuligt at hitte rundt i og om navnet skal udtales på dansk eller engelsk 

Anmeld Citér

1. marts 2016

Sedigfor

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Bonusinfo: Jeg har engang læst i et Anders And blad, at Majbritt var ét af de navne i verdens, om kunne staves på flest forskellige måder . Jeg mener at de fandt frem til hele 18 måder... Mvh Klæbehjernen...

Wow . Viste jeg faktisk ikke

Anmeld Citér

1. marts 2016

Stine1989

TNBC skriver:

Jeg har aldrig hørt det navn. Jeg ville sige matteo, for jeg ville tro det var det navn. 

Der er jo heller ingen hedder det :-) men det har skam været godkendt siden 1985 :-) 

men ja det lyder som mateo :-) bare med i :-) og det er da os et utrolig smukt navn :-)

tror mere det fordi de siger Mathew der irretere mig, fordi jeg synes det er så grimt�� undskyld 

Anmeld Citér

1. marts 2016

Kløver

Bonusinfo: Jeg har engang læst i et Anders And blad, at Majbritt var ét af de navne i verdens, om kunne staves på flest forskellige måder . Jeg mener at de fandt frem til hele 18 måder... Mvh Klæbehjernen...

Har jeg også læst men der er kun 16 godkendte stavemåder  

http://navn.ku.dk/maanedens_navn/majbritt/

Anmeld Citér

1. marts 2016

Anonymor

Mor1986 skriver:

Den med dialekt giver jeg ikke så meget for. Min familie i Sønderjylland kan sagtens udtale det. Dem der ikke kan kommer fra Århus området. Og ja endda i den by jeg er vokset op i. Og tro mig det er skide træls at skulle rette voksne mennesker  i hvordan ens navn udtales. Det skal slet ikke udtales som engelsk jeg bor jo i dk. Det er Sa-man-tha lige ud af landevejen. Og hvordan de kan få d og r ind er mig en stor gåde. 

Men tro mig vokser man op med at folk ikke kan udtale ens navn rigtig så bliver man på et tidspunkt pænt irriteret over det. 

Det er jeg så ikke enig i er en generel ting. Folk udtaler også altid mit navn forkert første gang de ser det, men det er virkelig ikke noget, jeg vil bruge en masse negativ energi på.

Især nu hvor der indgår så mange engelske navne i det danske sprog, og folk har meget blandede ønsker til, hvordan de skal udtales, så synes jeg ikke man kan klandre folk at blive i tvivl. Det er jo ikke for bevidst at være irriterende. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

TNBC

Stine1989 skriver:

Der er jo heller ingen hedder det :-) men det har skam været godkendt siden 1985 :-) 

men ja det lyder som mateo :-) bare med i :-) og det er da os et utrolig smukt navn :-)

tror mere det fordi de siger Mathew der irretere mig, fordi jeg synes det er så grimt�� undskyld 

Så kan du jo heller ikke forvente at folk kender det...

Folk staver ofte mit mellemnavn og efternavn, og min fars efternavn. Laver bare sjov med det og så kommer der en samtale ud af det

Anmeld Citér

1. marts 2016

A. Nonymsen

Stine1989 skriver:

Nu synes jeg nu ikke vi har gjort dette ? Da vores jo netop staves som det sige på dansk :-)

MA-TIO :-)? 

Det var skam heller ikke dig jeg mente, for det kan jeg ikke forstå bliver udtalt forkert så ofte beklager hvis det lød sådan.. det var bare en tanke der slog mig.

Nogengange virker det bare som om det SKAL være så besværligt og anderledes som muligt. Læste om en hvis søn blev stavet christophphar, hvorfor ikke bare kalde han k/Christoffer for det er nu engang sådan det udtales

Anmeld Citér

1. marts 2016

Mor1986

Mor og meget mere skriver:

Okay, det er godt nok ikke let at regne ud, at det slet ikke skal udtales på engelsk, men at dine forældre har valgt en fordansket udtale. Hvor skulle folk vide dét fra? - hvordan ville du selv regne ud, at en mand ved navn John ikke hed "Djån", men Jon - fordi han boede i DK? Eller at Melanie ikke skulle kaldes "Mælani", men Me-la-ni-e? 

Jeg synes, forvirringen er fuldstændigt selvforskyldt - eller rettere, at forældrene har gjort det svært for deres børn, når de har valgt et angelsaksisk navn, men forventer, folk udtaler det på dansk. 

Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg kender ikke nogen her i dk hvis navne skal udtales amerikansk eller engelsk. Min søster og bror har også amerikanske navne og de udtales også dansk. 

Og har aldrig selv oplevet nogen har sagt mit navn som var det amerikansk. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

Mor1986

Anonymor skriver:

Det er jeg så ikke enig i er en generel ting. Folk udtaler også altid mit navn forkert første gang de ser det, men det er virkelig ikke noget, jeg vil bruge en masse negativ energi på.

Især nu hvor der indgår så mange engelske navne i det danske sprog, og folk har meget blandede ønsker til, hvordan de skal udtales, så synes jeg ikke man kan klandre folk at blive i tvivl. Det er jo ikke for bevidst at være irriterende. 

Jeg har også opgivet at rette folk. Forstår de det ikke efter en gang, så kan jeg lige så godt opgive for så bliver det alligevel aldrig udtalt rigtigt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.