Alle udtaler sønnen navn forkert :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2016

Anonymor

Mor og meget mere skriver:

Først er folk snotdumme, så lyder det åndssvagt, når det udtales på engelsk. Hvorfor er det ikke snotdumt og åndssvagt at udtale John osv. på engelsk, sådan som vi gør i DK? 

Jeg forstår ikke, at du ikke kan se, det er ulogisk. Jeg kunne ikke drømme om at kalde forældre, der vælger et engelsk navn, men vil have det udtalt på dansk, for snotdumme, men de gør det altså ikke let for hverken andre eller deres barn, og det er du da et godt eksempel på. 

Jamen jeg er simpelthen så enig. Og hvordan skal man kunne skildre mellem de, der ønsker det skal udtales på engelsk, og dem der ikke gør? Det kan man jo umuligt vide uden først at prøve sig ad. Min datter har et "tvetydigt" navn. Det kan, lige som Samantha, udtales på dansk eller engelsk. Og folk spørger ofte, første gang de læser det, om det er på dansk eller engelsk. Det kan virkelig ikke provokere mig, det kan virkelig ikke provokere mig heller, hvis de kommer til at udtale det på engelsk.

Nu har vi så med vilje valgt navne, som kan udtales på begge sprog pga. min familiære baggrund, og netop derfor tænker jeg, at det er okay at være i tvivl: Netop fordi folk som jeg har en tanke med at det også er muligt at bruge på engelsk. Hvordan skal man som udefrakommende vide, at det lige tilfældigvis i Samanthas tilfælde ikke er tilfældet? Når det er stavet med th falder det mig mest naturligt enten at sige "SamanTa" eller simpelthen udtale det på engelsk. Jeg forstår vitterligt ikke, hvorfor det gør mig snotdum. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2016

Anonymor

Jeg har faktisk kendt én, som skulle udtales KE-vin med e som enebær og ikke æ. Lang e-lyd. Han er den eneste ud af de måske tyve Kevin'er, jeg er stødt på, hvor det har gjort sig gældende. Så er det altså ikke nemt. 

Du godeste, jeg ville end ikke overveje, aldrig skænke det en tanke, at udtale det sådan. Det  er jo et engelsk navn, som vi så har taget til os. Og det er jo netop derfor, er det er helt forståeligt at folk er i tvivl om de navne, som ikke er åbenlyst danske. Mit navn er fx helt umuligt at udtale på engelsk, ligeledes er mit mellemnavn, så der er ikke meget at rafle om (Og lad mig lige her bemærke det ironiske, for jeg er faktisk ½ englænder og født i England )

Anmeld Citér

2. marts 2016

Anonymor

Mor1986 skriver:

Nu er det jo svært fordi det er på skrift men Kævin lyder det jo som når man siger det. 

Og det er også sådan man udtaler det på engelsk, bare med lidt mere accent naturligvis, så jeg kan ærligt ikke følge dit argument.

Prøv at hør her:

http://www.pronouncenames.com/pronounce/kevin

Anmeld Citér

2. marts 2016

Mor1986

Anonymor skriver:

Og det er også sådan man udtaler det på engelsk, bare med lidt mere accent naturligvis, så jeg kan ærligt ikke følge dit argument.

Prøv at hør her:

http://www.pronouncenames.com/pronounce/kevin

Måske. Men det lyder stadig dansk for mig

Anmeld Citér

2. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mor1986 skriver:

Jeg skrev at jeg synes folk var snot dumme fordi de ikke kunne udtale mit navn rigtigt fordi de satte d og r i som ikke er der i. Jeg skrev ikke det var fordi de udtalte det på engelsk. Så du drager selv nogle konklusioner ud fra det jeg skrev. Ingen har nogensinde udtalt det engelsk. Fair nok hvis de havde, det kunne jeg bedre forstå. Men jeg kan ikke forstå når de læser et papir med mit navn at de pludselig putter andre bogstaver på. 

Du skrev altså også:"Det skal slet ikke udtales som engelsk jeg bor jo i dk. Det er Sa-man-tha lige ud af landevejen." Og sidenhen, at du ikke kendte nogen i DK, hvis navne skulle udtales på engelsk - og at dine søskendes engelske navne skal udtales på dansk. 

Og din fætters navn udtales, skriver du selv, "Kævin" - men det er jo netop engelsk udtale, hvor en dansk udgave ville være "Kee-vin" med langt e. 

At folk tilsætter flere bogstaver til dit navn er én ting - men du har gentagne gange selv nævnt dét med den engelske udtale. Jeg ville uden at tøve udtale dit navn på engelsk. Dermed ville jeg også være snotdum. 

Anmeld Citér

2. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mor1986 skriver:

Anmeld Citér

2. marts 2016

Anonymor

Mor1986 skriver:

Øh? En englænder udtaler et engelsk navn på engelsk, og nu fastholder du, at det altså lyder dansk for dig? Det er ikke provokerende ment, men er du ikke bare stædig nu, eller? Jeg oplever ikke rigtig nogle egentlig modargumenter fra dig? 

Anmeld Citér

2. marts 2016

Mor1986

Du skrev altså også:"Det skal slet ikke udtales som engelsk jeg bor jo i dk. Det er Sa-man-tha lige ud af landevejen." Og sidenhen, at du ikke kendte nogen i DK, hvis navne skulle udtales på engelsk - og at dine søskendes engelske navne skal udtales på dansk. 

Og din fætters navn udtales, skriver du selv, "Kævin" - men det er jo netop engelsk udtale, hvor en dansk udgave ville være "Kee-vin" med langt e. 

At folk tilsætter flere bogstaver til dit navn er én ting - men du har gentagne gange selv nævnt dét med den engelske udtale. Jeg ville uden at tøve udtale dit navn på engelsk. Dermed ville jeg også være snotdum. 

Jeg synes bare i kører den længere og længere ud. Desværre er det jo nærmest reglen end undtagelsen herinde. Og det gør man tit ikke gider besvare tråde. 

Anmeld Citér

2. marts 2016

Mor1986

Anonymor skriver:

Øh? En englænder udtaler et engelsk navn på engelsk, og nu fastholder du, at det altså lyder dansk for dig? Det er ikke provokerende ment, men er du ikke bare stædig nu, eller? Jeg oplever ikke rigtig nogle egentlig modargumenter fra dig? 

Jeg synes bare i kører den længere og længere ud. Desværre er det jo nærmest reglen end undtagelsen herinde. Og det gør man tit ikke gider besvare tråde.

Anmeld Citér

2. marts 2016

Anonymor

Det er da et virkelig uhensigtsmæssigt kort at spille, bare fordi folk ikke er enige med dig. Samantha, det var  dig der oprindeligt skrev, at folk var - og jeg gentager - snotdumme - fordi de ikke bare kunne regne ud, hvordan man skulle udtale dit navn. Vi er så flere, der forsøger at forklare dig de utallige årsager til, at det er ret naturligt at være i tvivl. Og trods ret klare og utvetydige modargumenter, fastholder du dit oprindelige statement om, at det bare er folk, der ikke fatter noget (sådan groft sagt), frem for bare at sige: Gud ja, jeg havde ikke lige tænkt på, at det også gjaldt sådan for mange andre navne.

Så synes jeg, at det er ret naturligt at fastholde dig i diskussionen. Fordi du ikke kommer med nogen modsvar, og fordi du kommer med en så nedladende kommentar som at kalde folk snotdumme over noget, som egentlig har en ret naturlig forklaring. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.