Alle udtaler sønnen navn forkert :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. marts 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Stine1989 skriver:

Ja det skal man nemlig. Men jeg bliver måske os lidt ked på hans vegne at han skal forklare sig mht til hans navn ligesom du skal ? Det må ds os være træls i længden ;( men havde bsre ikke set "problemet " før alle sagde navnet forkert �� men ja vi må håbe han bliver en type som godt tør og sige til folk at det hedder han altså ikke ��

Jeg kan godt forstå det... . Lad os håbe, at han ikke bliver irriteret over det

Jeg hedder Tine...men bliver ALTID kaldt Tine, Trine, Bettina?? ellers så siger folk mit mellemnavn...Det forstår jeg ikke, for det reagerer jeg ikke på...

Jeg overvejede nemlig at tage mit mellemnavn... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2016

Stine1989

Saphiira skriver:

Jeg kan godt forstå det... . Lad os håbe, at han ikke bliver irriteret over det

Jeg hedder Tine...men bliver ALTID kaldt Tine, Trine, Bettina?? ellers så siger folk mit mellemnavn...Det forstår jeg ikke, for det reagerer jeg ikke på...

Jeg overvejede nemlig at tage mit mellemnavn... 

For Søren da ! Ja det forstår jeg ukk at folk ikke kan udtale ��

Anmeld Citér

1. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Stine1989 skriver:

Han hedder Matio 

siges som det staves på dansk 

men alle siger "Mathew " 

Ud fra stavemåden ville jeg heller ikke vide, om det skal udtales med tryk på MA eller TI - og om i'et skal udtales, så der er tre stavelser, eller om TI bliver til en TJ-lyd, så det kun har to stavelser. Altså kan det ud fra stavningen både blive MaTIo - som Mattias, men med O i stedet for AS - eller MAtjo, som minder en del om Matthew. 

Jeg kan godt forstå, folk kommer i tvivl. Det ville jeg selv, for der er flere muligheder, og stavemåden "afslører" ikke, om det er tættest på fx MaTIas eller NAdia, hvor DIA kan udtales DJA. 

Hvordan udtaler I det selv? 

Anmeld Citér

1. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mor1986 skriver:

Jeg hedder samantha og selv i dag kan folk ikke udtale det rigtig. Jeg bliver stadig kaldt samanda eller samantra. Og jeg har opgivet at rette folk. Man vænner sig til folk er snot dumme. For det er helt ærlig min mening når de ikke kan udtale et navn rigtig. Og især når de sætter bogstaver på der slet ikke er der. 

Snotdumme er godt nok en hård dom. Samantra forstår jeg ikke helt, hvor folk får fra, men Samanda kan jo bero på, at folk "fordansker" det - især i den ældre generation er der dog en del, der ikke er så velbevandrede i engelsk udtale. 

Der er også bare folk, som ikke har så meget sans for sprog og udtale generelt, og som gør det så godt, de kan. Jeg hedder fx Charlotte, og rigtigt mange glemmer R og siger "Chalotte" - det kan ikke rigtigt hidse mig op, for de siger det jo bare, som de tror, det skal udtales, uden onde hensigter. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

2babygirls

Stine1989 skriver:

Han hedder Matio 

siges som det staves på dansk 

men alle siger "Mathew " 

Lidt sjovt, men min datter hedder Madeleine og vi udtaler det også ma-de-li-ne og andre der ikke kender os udtaler det på engelsk! Nok PGA stavemåden!

Anmeld Citér

1. marts 2016

Anonymor

Mor1986 skriver:

Jeg hedder samantha og selv i dag kan folk ikke udtale det rigtig. Jeg bliver stadig kaldt samanda eller samantra. Og jeg har opgivet at rette folk. Man vænner sig til folk er snot dumme. For det er helt ærlig min mening når de ikke kan udtale et navn rigtig. Og især når de sætter bogstaver på der slet ikke er der. 

Hold da op, snotdumme ligefrem?

Jeg sidder da og er i tvivl om, hvordan du ønsker dit navn skal udtales. Samanta? Eller på engelsk med th-lyden? Det kan man da ikke klandre folk for, for folk har det jo også ofte med at stave navnet på en måde og udtale det på en anden, så hvis man er vant til det. Derudover tænker jeg, at der altså også er noget dialekt, der spiller ind. Jeg ville fx sige Samanda og ikke Samanta, for sådan er dialekten nu en gang i mit område. Og sidst jeg checkede, var jeg nu ikke snotdum.

Anmeld Citér

1. marts 2016

Anonymor

2babygirls skriver:

Lidt sjovt, men min datter hedder Madeleine og vi udtaler det også ma-de-li-ne og andre der ikke kender os udtaler det på engelsk! Nok PGA stavemåden!

Hvorfor har i valgt at kalde hende Madeleine, hvis i udtaler det Madeline?

Anmeld Citér

1. marts 2016

Mor1986

Mor og meget mere skriver:

Snotdumme er godt nok en hård dom. Samantra forstår jeg ikke helt, hvor folk får fra, men Samanda kan jo bero på, at folk "fordansker" det - især i den ældre generation er der dog en del, der ikke er så velbevandrede i engelsk udtale. 

Der er også bare folk, som ikke har så meget sans for sprog og udtale generelt, og som gør det så godt, de kan. Jeg hedder fx Charlotte, og rigtigt mange glemmer R og siger "Chalotte" - det kan ikke rigtigt hidse mig op, for de siger det jo bare, som de tror, det skal udtales, uden onde hensigter. 

I min verden synes jeg de er pænt dumme. Jeg kan rette dem 100 gange og alligevel udtaler de det ikke rigtigt. Og det er ikke kun de ældre. Det er selv i skole hvor man råbes op efter navne liste at det er et problem

Anmeld Citér

1. marts 2016

Mor1986

Anonymor skriver:

Hold da op, snotdumme ligefrem?

Jeg sidder da og er i tvivl om, hvordan du ønsker dit navn skal udtales. Samanta? Eller på engelsk med th-lyden? Det kan man da ikke klandre folk for, for folk har det jo også ofte med at stave navnet på en måde og udtale det på en anden, så hvis man er vant til det. Derudover tænker jeg, at der altså også er noget dialekt, der spiller ind. Jeg ville fx sige Samanda og ikke Samanta, for sådan er dialekten nu en gang i mit område. Og sidst jeg checkede, var jeg nu ikke snotdum.

Den med dialekt giver jeg ikke så meget for. Min familie i Sønderjylland kan sagtens udtale det. Dem der ikke kan kommer fra Århus området. Og ja endda i den by jeg er vokset op i. Og tro mig det er skide træls at skulle rette voksne mennesker  i hvordan ens navn udtales. Det skal slet ikke udtales som engelsk jeg bor jo i dk. Det er Sa-man-tha lige ud af landevejen. Og hvordan de kan få d og r ind er mig en stor gåde. 

Men tro mig vokser man op med at folk ikke kan udtale ens navn rigtig så bliver man på et tidspunkt pænt irriteret over det. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

Kay

Min nevø hedder Jean mange kalder ham Sean men det udtales som i sjing Jean sjask (lige den bedste måde jeg kan forklare det på skrift )

Han er teenagere og har vennet sig til det 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.