modesty skriver:
Du dør ikke af at blive (ufrivilligt) far, men de følelsesmæssige implikationer for dig kan være yderst graverende og alvorlige. Traumatiserende. For ikke at tale om hvad det kan gøre ved barnet.
Men så går jeg ud fra at det i hvert fald må være kvindens egen skyld hvis hun får kønsvorter og herpes fordi hun dyrker ubeskyttet sex i et ægteskab hvor hendes mand ikke har fortalt hende at han har latente kønsvorter og herpes?
Og det er vel også en kvindes egen skyld hvis hun bliver voldtaget under et one night stand? Man placerer jo - altid - sig selv i en risikozone når man har sex. Så må man også tage ansvar for konsekvenserne.
Og netop derfor kan er graviditet og HIV ikke sammenlignes.
Hvorfor går du ud fra det ? Jeg tænker her at hun måske ville mene at kvinden også har en del af ansvaret, kvinden har jo mulighed for at blive undersøgt sammen med manden for eventuelle kønssygdomme.
I tilfælde hvor manden er bevidst omkring det, men vælger ikke at være ærlig tolker jeg ud fra hendes tidligere svar heller ikke som om at hun synes er i orden, men at det er en risiko. Men du kunne jo prøve at spørge hende selv, fremfor at spørge mig. :-)
Ud fra det du skriver tænker jeg at man jo også kunne risikere at stå i den situation at ens partner har en latent kønssygdom som endnu ikke har været i udbrud og at vedkommende i det tilfælde rent faktisk ikke er klar over at han/hun har en sygdom og dermed giver den videre. Hvis ansvar er det så ?
Der er en risiko ved stort set alt i livet og der hvor at man har mulighed for at undgå uønskede risici er det vel at fortrække, det er desværre ikke alle mennesker man kan stole på selvom det da ville være dejligt hvis at det var sådan.
Ved ikke helt hvorfor at ordet "skyld" pludselig kommer ind i debatten her, det er et ret negativt ladet ord og slet ikke det vi debatterede, derimod talte vi om at tage del i et ansvar.
Anmeld
Citér