Carina:-) skriver:
Jeg får ondt i maven over billeder af druknede mennesker og grædende børn.
MEN jeg undrer mig også over at man har overskud til at undersøge hvor der er "godt at være" frem for bare at finde et sted hvor der er fred .
Ingen af dem ønsker f.eks at komme til Norge hvor de har en stram flygningepolitik hvor man kræver integration og samarbejde .
Og ingen ønsker at komme til f.eks Polen som også er et EU land men ikke med de goder vi har.
Og efter at de Libanesiske aviser har bragt en artikel om Inger Støjberg der vil sænke flygningeydelsen med 50% har mange fravalgt DK og vil hellere fortsætte til Sverige.
Jeg synes bestemt vi skal hjælpe- men vi skal ikke underkende de facts at der vil ske konsekvenser pga den store flygningestrøm og at der er nogen der skal betale gildet og det bliver de der arbejder for pengene kan kun findes ved at øge skatten.
Og ja jeg er så også blevet ret provokeret af de personer der vælger at sultestrejke pga de ikke synes de forhold de bliver tilbudt er i orden . Det kan godt være det kun er et fåtal men derfor er det stadig ødelæggende for dem der virkelig flygter for deres liv og er taknemmelige for at de får vand og mad -
Her i Herning sutestrejkde de også og mente vi behandlede dem som dyr pga de måtte spise deres mad i et telt pga CF kasernen ikke havde plads til andet end sovepladser.
Så kan jeg godt mærke jeg bliver lidt træt især fordi det så går udover de stakler der lige nu kæmper ude på middelhavet og som i mine øjne er mere trængende end bekvemmelighedsflygningene.
Egentlig er det jeg er flov over ved annoncekampagner ikke så meget det at vi ikke ønsker for mange flygtninge, vi ønsker at hjælpe i nærområder osv. Men det er at vi nu officielt i DK lægger ud til skue for hele verden, at vi tror de flygtninge er udspekulerede golddiggers - ja dem er der med garanti også nogle af, der er brodne kar alle vegne.
Men ingen skal fortælle mig at man river sin familie op med rode, sætter sit barn om bord på en båd med livet som indsats for at høste vores kontanthjælp. De gør det fordi risikoen for at miste livet i Middelhavet er mindre end at miste livet i deres eget hjem. De har ikke siddet en hyggelig lørdag aften og fået fortalt om det land med guldbelagte gader DK og så tænkt, vauw, jeg tager en lille taske, min familie og kaster mig ud i eventyret. Nej de har måske stået en lørdag aften med et bomber hjem og tænkt: vi væk hvis vi skal overleve, kan I huske historien om DK med de guldbelagte gader - der er paradis.
Jeg har stået for lektiehjælp til unge flygtninge, og deres historier brændte sig fast. Ikke så meget deres historier om tortur, krig mm. Men mere historierne alla den unge mand, der havde er kæmpe ønske om at blive tandlæge. I Iran bestod han med en god studentereksamen, vejen mod at blive tandlæge var lige for. Men han tog er skridt for frihed, ytringsfrihed og ikke mindst religionsfrihed. Og sad nu i DK og kæmpede for en HF eksamen, en eksamen på et andet sprog, og måtte nok se i øjnene han ikke kunne tage den til det resultat på dansk så han kunne blive tandlæge. Jeg er da ikke et selund i tvivl om, han hellere ville det "nemme" liv på sit eget sprog, i sit eget land, med sin egen familie (som stadig var i Iran, ja han skulle endda leve med visheden om hans far blev fængslet og tortureret fordi de ikke kunne få fat i ham selv) og kunne blive tandlæge. End at være under dog her i DK.