Det er jo nu engang sådan at bomber ikke skelner mellem rig og fattig. Det gør soldater og torturbødler heller ikke. Så det at man har haft råd til at lade sig fragte op gennem Europa, er på ingen måde ensbetydende med at man er bekvemmelighedsflygtning, eller at man ikke har været udsat for tortur, død, ødelæggelse og hvad der ellers hører med til at bo og leve i et krigshærget land.
Det er nu heller ikke det jeg mener med ordet bekvemmeligsflygninge,
Som der blev sagt i medierne her i går så var der også nogen der "tog chancen" og smuttede med + at hvis vi skal bevare den del af verden og hjælpe dem der bliver dernede så er vi også nødt til at se på dem der har ressourser og dem som ikke har.
Og dem med store ressourser de skal tilbage og hjælpe deres landsmænd med at bygge landet op igen . For self vil der være nogen der er så ødelagte at vi kommer til at tage os af dem resten af deres liv og det er jo også ok.
Men det her kommer til at have store konsekvenser både menneskeligt og økonomisk især fordi verden har lidt for længe set på uden at tænke på at det her nok ville ske.
Og ja jeg er nok så naiv at jeg troede at mad og vand + en seng var det vigtigste så jeg blev meget forbløffet over at man kan flygte i uge hvis ikke månedsvis og stadig have overskud til at være utilfreds med det modtagerlandet kan tilbyde.
Jeg har en del bosnier ansat og det jeg især har lagt mærke til at selv nu hvor det er ved at være mange år siden de flygtede så er de stadig taknemmelige over at vi hjalp dem og ser det som en stor pligt at "betale tilbage"
De findes også i de der kommer nu ingen tvivl om det Men det ændre ikke på at der også er en del der som dem vi lige nu ser i medierne skælde ud over forholdene fordi det er ikke hvad de har hørt / blevet lovet ødelægger det for dem der har massiv brug for hjælp.
For de svageste er ikke dem vi ser ,de har nemlig ikke overskud til at gøre andet end at forsøge at overleve . Og mange af dem må blive i Syrien måske vi skulle fokusere lidt på hjælp til dem -
Men det vil drukne i larmen af dem som har ressourserne til at komme herop så de bliver vel bare glemt lgie som vi har set 100 gange før .,
Men ja en svær diskution som man aldrig bliver 100% enig i måske fordi vi i sig selv er forskellige og har forskellige holdninger til hvordan man hjælper bedst og hvem der har størst behov