Jeg skammer mig over at være dansker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. september 2015

Tin

Profilbillede for Tin
modesty skriver:

Undskyld min hårde tone, men det er simpelthen så ignorant, det dér. Hvis dit hjem var blevet bombet, dine naboer og din familie, måske ovenikøbet dine børn, var døde. Hvis mulighederne for arbejde og gå i skole, ja måske endda mulighederne for mad og rent drikkevand var væk. Så ville du "blive og tage kampen op"? Du ville ikke mene at det ville hjælpe dit barns vilkår at flygte?

Du bekymrer dig for hvilket land du efterlader til dine børn ved at åbne grænserne, men du mener at andre mennesker skal lade deres børn vokse op i krigshærgede lande, under voldelige, livstruende vilkår?

Ja - vores del af verden kommer under et massivt pres de kommende år. Vores velfærd og vores goder kommer under stort pres. Ingen tvivl om det. Sådan er det nu engang at være en del af en globaliseret verden. Tiden hvor vi kunne lukke os inde i vores egen lille boble er væk, og den kommer aldrig tilbage. Det kan vi så vælge at fortrænge, eller vi kan deale med det og tænke fremadrettet.

Jeg har bare svært ved at se, at de har det SÅ hårdt som du beskriver i første afsnit... De kom med iPhone, lækre kufferter mv....og mange af dem har betalt i flere tusinde kroner for at komme herop....ergo må jeg udlede at de rent faktisk har nogle ressourcer som de kunne trække på!!

Mange er jo netop ikke blevet bombet, men flygter fordi de frygter at blive sendt i krig!! DERFOR ser vi flest mænd og drenge der flygter!!

Og så efterlader de deres koner til tortur og voldtægt eller døden fordi de ikke kan/vil fortælle hvor mændene er.... Er det okay?

Hvis de alle tog skeen i anden hånd og gik til modangreb, sammen med ALLE de lande der iforvejen kæmper så kunne der være en lille chance for at de kunne rette landet op.... Den chance er der ihverfald ikke,ved at flygte. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2015

Carina:-)

Det er jo nu engang sådan at bomber ikke skelner mellem rig og fattig. Det gør soldater og torturbødler heller ikke. Så det at man har haft råd til at lade sig fragte op gennem Europa, er på ingen måde ensbetydende med at man er bekvemmelighedsflygtning, eller at man ikke har været udsat for tortur, død, ødelæggelse og hvad der ellers hører med til at bo og leve i et krigshærget land.

Det er nu heller ikke det jeg mener med ordet bekvemmeligsflygninge,

Som der blev sagt i medierne her i går så var der også nogen der "tog chancen" og smuttede med + at hvis vi skal bevare den del af verden og hjælpe dem der bliver dernede så er vi også nødt til at se på dem der har ressourser og dem som ikke har. 

Og dem med store ressourser de skal tilbage og hjælpe deres landsmænd med at bygge landet op igen . For self vil der være nogen der er så ødelagte at vi kommer til at tage os af dem resten af deres liv og det er jo også ok.

Men det her kommer til at have store konsekvenser både menneskeligt og økonomisk især fordi verden har lidt for længe set på uden at tænke på at det her nok ville ske. 

Og ja jeg er nok så naiv at jeg troede at mad og vand + en seng var det vigtigste så jeg blev meget forbløffet over at man kan flygte i uge hvis ikke månedsvis og stadig have overskud til at være utilfreds med det modtagerlandet kan tilbyde. 

Jeg har  en del bosnier ansat og det jeg især har lagt mærke til at selv nu hvor det er ved at være mange år siden de flygtede så er de stadig taknemmelige over at vi hjalp dem og ser det som en stor pligt at "betale tilbage" 

De findes også i de der kommer nu ingen tvivl om det  Men det ændre ikke på at der også er en del der som dem vi lige nu ser i medierne skælde ud over forholdene fordi det er ikke hvad de har hørt / blevet lovet ødelægger det for dem der har massiv brug for hjælp.

For de svageste er ikke dem vi ser ,de har nemlig ikke overskud til at gøre andet end at forsøge at overleve . Og mange af dem må blive i Syrien måske vi skulle fokusere lidt på hjælp til dem -

Men det vil drukne i larmen af dem som har ressourserne til at komme herop så de bliver vel bare glemt lgie som vi har set 100 gange før .,

Men ja en svær diskution som man aldrig bliver 100% enig i måske fordi vi i sig selv er forskellige og har forskellige holdninger til hvordan man hjælper bedst og hvem der har størst behov

Anmeld Citér

7. september 2015

Sprit25

Tin skriver:

Du ved forhåbentlig at der er en stor del  på de forskellige asylcentre i DK allerede...?

Og ja så kan 175 netop være det der skal til,for at ladet tipper.

Det er jeg skræmmende bevidst om! Men de her mennesker vil jo ikke engang være her. Så lad dem da rejse videre!

Anmeld Citér

7. september 2015

Sprit25

Tin skriver:

Jeg har bare svært ved at se, at de har det SÅ hårdt som du beskriver i første afsnit... De kom med iPhone, lækre kufferter mv....og mange af dem har betalt i flere tusinde kroner for at komme herop....ergo må jeg udlede at de rent faktisk har nogle ressourcer som de kunne trække på!!

Mange er jo netop ikke blevet bombet, men flygter fordi de frygter at blive sendt i krig!! DERFOR ser vi flest mænd og drenge der flygter!!

Og så efterlader de deres koner til tortur og voldtægt eller døden fordi de ikke kan/vil fortælle hvor mændene er.... Er det okay?

Hvis de alle tog skeen i anden hånd og gik til modangreb, sammen med ALLE de lande der iforvejen kæmper så kunne der være en lille chance for at de kunne rette landet op.... Den chance er der ihverfald ikke,ved at flygte. 

Undskyld men hvorfor kæmpe for et militær som er mega korrupt? I Danmark har vi militærnægtere det eksistere ikke i Syrien! Militæret er lig med den sikre død eller kæmp for is!

Anmeld Citér

7. september 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Tin skriver:

Jeg har også noget familie i Kosovo som bestemt ikke er rige men har pæne kufferter og smartphones - det har været gaver fra mine forældre. Så det er ikke altid som det ser ud til at være. 

derudover flygter de vel fordi de er bange for at blive bombet - så er det vel ligemeget hvor mange penge man har? 

Det er nu ikke ualmindeligt at mændene flygter først da rejsen jo kan være farlig og netop derfor søger de til lande med gode familiesammenføringsmuligheder. 

Jeg kom til Danmark i 1992 og jeg er lykkelig for at jeg ikke har oplevet og set hvad resten af min familie har. Min fars side af familien har ikke været ludfattige men de fleste af dem døde under krigen alligevel. 

Anmeld Citér

7. september 2015

Mor i Aarhus

Tin skriver:

Hvad skal de bruge de omtalte ressourcer, IPhone, lækre kufferter og nogle tusinde kroner, til, når det de flygter fra er ubeboeligt og livstruende? 

At mændene hovedsageligt skulle flygte for at undgå at blive sendt ud som soldat, ved vi jo ikke. Men hvis mine børns overlevelse var usikker, og mit eneste håb var at flygte og derefter kæmpe for en familiesammenføring, ville jeg ikke tøve et sekund. Det giver god mening at mændene flygter på egen hånd, for går familiesammenføringen igennem, kan børnene og mødrene blive familiesammenført med fædrene under mere sikre forhold. Jeg ville aldrig ofre mine børns liv for at blive og kæmpe for mit land. Ville du? 

Hvis du virkelig havde sat dig ind i situationen i de krigshærgede områder, fx i Syrien, så ville du vide at det ikke er muligt lige at ordne den sag, hvis de bare går til modangreb - og i øvrigt: med hvad? iPhones og flotte kufferter? 

Anmeld Citér

7. september 2015

nebbe

Tin skriver:

Man kan ihverfald ikke presse forandringer igennem, ved at flygte nej!!

De efterlader deres kære til en skæbne de ikke aner,istedet for at tage kampen op, sammen med de lande,der i forvejen forsøger at hjælpe i landet.

Du behøves ikke at svare nedladende! Jeg er fuldt ud klar over deres situation, men mener bare ikke at det hjælper at flygte fra det. JEG er bange for,at det i fremtiden vil skabe ligene situationer i vores/ andres lande,som dem vi ser i de krigsramte lande! Og det har vi vel ikke interesse i!!

hvornår er nok,nok??

Hvor og hvem skal vi hjælpe? Og hvem er de rette til at vurderer det?

Der er for mange løse ender og vi kender ikke konsekvenserne, og derfor kan jeg godt være bange for det land vi efterlader til vores børn.

Tage kampen op ???? 

Gud hvor kan man være hjerteløs og fuldkommen blottet for empatisk sans!!

Der burde ikke skulle mange evner til, for at kunne sætte sig ind i en flygtninge situation.

Tænk sig at udtale, man skal tage kampen op, til disse stakler der flygter med deres kære fra krige vold, ødelæggelse og undertrykkelse. 

Håber aldrig du kommer til at stå i en lign. situation , hvorefter at blive mødt med selvsamme tilgang. 

Anmeld Citér

7. september 2015

nebbe

Anonym skriver:

Som flygtning fra et krigsramt land, kan jeg kun sige at jeg er skræmt over nogle af de kommentarer jeg læser på fx. Facebook skrevet af danskere ift. de nuværende flygtninge. Det er helt klart, at de aldrig har oplevet at blive jagtet ud af deres hjem og miste alt. De har aldrig oplevet,  at skulle se sine nærmeste blive skudt eller tortureret. Dermed er det også svært at identificere sig med flygtninge. 

Men at man INGEN empati i ens hjerte besidder, vil jeg ALDRIG komme til at forstå. ALDRIG! 

Hilsen, 

En flygtning, som er meget taknemmelig for at have fået lov til at blive i DK og få et normalt liv. Tak Danmark 

Du skal slet ikke takke.

Du har som alle andre ret til et trygt, værdigt og frit liv.

Er aldrig flygtet og kan derfor ikke forstille mig de rædsler man udsættes for, når man søger flugt og sætter livet på spil for at skabe et bedre liv for sin familie.

Er som dig fuldkommen uforstående overfor den manglende empati.

Og det eneste jeg er bekymret for ift. Mine børns fremtid i DK er den hjerteløshed de tilsyneladende vil vokse op under 

Anmeld Citér

7. september 2015

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

Hvad skal de bruge de omtalte ressourcer, IPhone, lækre kufferter og nogle tusinde kroner, til, når det de flygter fra er ubeboeligt og livstruende? 

At mændene hovedsageligt skulle flygte for at undgå at blive sendt ud som soldat, ved vi jo ikke. Men hvis mine børns overlevelse var usikker, og mit eneste håb var at flygte og derefter kæmpe for en familiesammenføring, ville jeg ikke tøve et sekund. Det giver god mening at mændene flygter på egen hånd, for går familiesammenføringen igennem, kan børnene og mødrene blive familiesammenført med fædrene under mere sikre forhold. Jeg ville aldrig ofre mine børns liv for at blive og kæmpe for mit land. Ville du? 

Hvis du virkelig havde sat dig ind i situationen i de krigshærgede områder, fx i Syrien, så ville du vide at det ikke er muligt lige at ordne den sag, hvis de bare går til modangreb - og i øvrigt: med hvad? iPhones og flotte kufferter? 

Jeg må sige jeg fatter heller ikke iPhoneeksemplet. Vil det sige at folk med iPhones ikke skal reddes? Og gælder det i alle tilfælde? Hvad med danskere med iPhones, skal de ikke have goder som feks gratis lægehjælp?

Hvorfor vil folk ikke sætte sig ind i hvor forfærdeligt det må være at være flygtning?!

Anmeld Citér

7. september 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil

Jeg må bundærligt indrømme at jeg finder det meget mærkeligt at se hvordan flygtninge, som efter sigende flygter fra rædsel og terror, og blot søger efter et sted de kan få ro og ikke bekymre sig for deres og deres børns liv, kan løbe fra politiet der står og tager imod dem, kan nægte og vil spise mad som røde kors tilbyder dem osv osv! Og racisme kortet synes jeg kun skal holdes langt ude af sådan en debat, det er i min verden usmageligt og blive ved og trække det kort. Modargumenter hvis man skal debattere. 

De løber væk fra politiet fordi de ikke vil registreres i Danmark. Er de først registreret her, må de ikke søge asyl i et andet land. De vil hellere til feks. Sverige, Norge, og tyskland fordi det er nemmere at få familiesammenføring. I dk skal de efter nye regler være her i 1 år før de kan søge og selve ansøgningsprocessen tager enormt lang tid også. Ofte er det manden eller en søn der flygter, mens kone/mødre/ børn venter på at blive familiesammenført. Mange af familierne er allerede flygtet til nabolande, f.eks. Jordan, Libanon og Tyrkiet, som har taget imod millionvis af flygtninge fra Syrien. Men forholdene i flygtningelejrene er ofte horrible. Det er jo desuden dyrt at betale menneskesmuglere og også en meget farlig rute. Derfor er det ofte et enkelt familiemedlem der tar afsted. Forestil dig at det er lykkes dig at flygte til et fredeligt land, men dine børn og kone er ladt alene tilbage og måske i fare.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.