Jeg skammer mig over at være dansker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. september 2015

Tin

Profilbillede for Tin
Mor og meget mere skriver:

I praksis indkaldes kun 4.200 årligt til 4 måneders værnepligt. Forinden er ca. 50 procent af en årgang sorteret fra. Da den sidste  halvdel stadig udgør langt over 4.200 unge mænd, sker udvælgelsen igennem lodtrækning. Af de 4.200 kommer langt fra alle i militærtjeneste - der er også mulighed for tjeneste i redningsberedskabet, bistandsarbejde i udviklingslande,civilt arbejde eller militærnægtertjeneste. 

Sandsynligheden for at blive værnepligtig ved Forsvaret er med andre ord ikke særligt stor, og man har igennem rigtigt mange år skåret ned på værnepligt både i varighed og antal og i stedet prioriteret professionelle soldater - altså dem, der selv vælger en karriere inden for Forsvaret. 

Så "tvangen" er meget begrænset for unge, danske mænd, og du er ude i vilde og meget usandsynlige scenarier, når du forestiller dig, man ville indkalde mænd, der ikke har aftjent værnepligt, under en potentiel krig. 

Jeg citerer dig,men mit forrige svar gælder egentlig generelt dem der har citeret mig. Og så takker jeg for en god debat til alle.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2015

lineog4

Tin skriver:

Pointen i debatten eller ihverfald det jeg i samtlige af mine indlæg han forsøgt at slå fast og som jeg til stadighed skriver....MIN holdning er nu engang den,at det ikke hjælper at flygte fra problemerne på LANGT SIGT!!  Der skal helt andre løsninger til,for at bekæmpe det reelle problem,nemlig en fælles læsning.

Og en fælles løsning er det jo næppe at i tusindvis af flygtninge /eller hvad i vil benævne dem som, indlogerer sig i Danmark!! 

Altså græd over det,lær,tænk over det og handling!

En spurgte mig om 2. Verdenskrig.  Selvom jeg ikke kender historien godt nok til at gå i dybden med det, så er jeg overbevist om at jeg kan huske at have læst at den egentlig først fik ende da USA og Storbritannien mener jeg,stod sammen med Europa om kampen og løsningen!

Jeg mener at dette er et verdens problem, og ikke bare Danmarks, og derfor mener jeg at det er helt ude i hampen,at de overhovedet har fået lov at vandre så langt op,især hvis det viser sig at de forskellige lande,nu skal betale for at få dem hjem igen.

Undskyld men det er altså min mening. Og jo jeg synes det er synd,og jo,jeg har empati. Og jo jeg tager ansvar osv osv......

Det er absolut er verdens problem - og ko fær verdens sammenfundet finder en løsning så krigen kan få en ende ko bedre, for de fleste af disse flygtninge ønsker formodentlig at komme hjem og genopbygge det land som de holder af på samme måde som vi holder af Danmark.

Men indtil det sker skal de mennesker være er sted, skabe er midlertidigt liv, arbejde, børnene skal gå i skole, de skal kunne smile hver dag dog med er vemod og et stik i hjertet over der de ikke har i nuet.

Hvorfor så gå så langt? I Libanon er der 1 million syrere i lejre, hvor pengene til at opretholde lejrene er ved at slippe op. Der er ikke skoler, der er ikke en infrastruktur, der er en tålelig hverdag - er det det vi vil byde mennesker i flere år, er det uden skolegang, uden arbejde, uden de mest basale fornødenheder,  vi tror vi styrker de mennesker til at bygge deres krigshærgede land opstigen når endelig freden kommer? Okay så tager de en gummibåd over Middel havet og rammer Italien eller Grækenland, hvorfor bliver de så ikke bare der? Er det en fair fordeling i forhold til modtagerlandenes - øv I lå først, I må sørge for dem økonomisk og menneskeligt, for vi har i hvert fald ikke råd. Et Grækenland der har været tæt på statsbankerot og lever på lånte penge, skulle de fordi DK ikke vil modtage de ca 14.000 om året, plus de andre lande der nægter, sp klare det selv? 

Anmeld Citér

9. september 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tin skriver:

Pointen i debatten eller ihverfald det jeg i samtlige af mine indlæg han forsøgt at slå fast og som jeg til stadighed skriver....MIN holdning er nu engang den,at det ikke hjælper at flygte fra problemerne på LANGT SIGT!!  Der skal helt andre løsninger til,for at bekæmpe det reelle problem,nemlig en fælles læsning.

Og en fælles løsning er det jo næppe at i tusindvis af flygtninge /eller hvad i vil benævne dem som, indlogerer sig i Danmark!! 

Altså græd over det,lær,tænk over det og handling!

En spurgte mig om 2. Verdenskrig.  Selvom jeg ikke kender historien godt nok til at gå i dybden med det, så er jeg overbevist om at jeg kan huske at have læst at den egentlig først fik ende da USA og Storbritannien mener jeg,stod sammen med Europa om kampen og løsningen!

Jeg mener at dette er et verdens problem, og ikke bare Danmarks, og derfor mener jeg at det er helt ude i hampen,at de overhovedet har fået lov at vandre så langt op,især hvis det viser sig at de forskellige lande,nu skal betale for at få dem hjem igen.

Undskyld men det er altså min mening. Og jo jeg synes det er synd,og jo,jeg har empati. Og jo jeg tager ansvar osv osv......

Men mener du oprigtigt, at "vi" - samfundet, verden - bare sidder med hænderne i skødet og siger "Hov, nu kommer der flygtninge fra Syrien til Europa, dem må de enkelte lande så tage sig af" - at der intet gøres for at skabe langsigtede løsninger, fælles internationale og europæiske indsatser, nedkæmpning af IS osv.? Det lyder, som om du tror, der kun drøftes akut symptombehandling og slet ikke ses på ondets rod - men politikerne og de internationale organisationer har da i den grad fokus på dette.

I mellemtiden kommer så symptomerne/realiteterne i form af flygtninge og banker på vores dør, og det er dén situation, vi OGSÅ skal forholde os til her og nu. Det lange, seje træk med at sikre tålelige forhold i Syrien hverken afbrydes eller glemmes af, at vi drøfter og tager hånd om den aktuelle situation. Det ville svare til at hævde, at verden intet andet gjorde end at hjælpe de jøder, der kunne hjælpes, under 2. Verdenskrig - eller at forestille sig, man skulle have undladt at hjælpe danske jøder til Sverige, fordi man mente, der skulle satses på "en fælles løsning".  

Anmeld Citér

10. september 2015

Sprit25

Tin skriver:

Nej ingen bliver tvunget,men så vidt jeg ved,har alle raske drenge værnepligt som 18 årig.

Den har vi jo netop fordi der så er nogle at bruge ved en evt krig. Så ved en krig her i landet har de pligt til at deltage. Og bliver der så mistet mange,bliver de drenge/mænd der ikke kunne aftjene værnepligt og så kaldt ind og i det tilfælde har de ikke et valg! Medmindre de vælger at flygte frem for at hjælpe hjemlandet.

Undskyld ved du overhovedet noget om forsvaret? 

Almindelige værnepligtige bliver IKKE sendt i krig, de er der 4 mdr også ud af vagten igen. Dem der vælger at blive skriver kontrakt også bliver de trænet længe inden de bliver udsendt. Jeg stærk modstander af at alle skal i krig holdning. Nok fordi jeg har set hvad det gør ved mænd! Jeg har set mænd komme hjem som drenge, jeg har set flere af dem ikke kunne tale om Afghanistan men bare holde det inde!

og hvis mænd skal tvinges i krig hvad skal kvinderne så? 

Anmeld Citér

10. september 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Tin skriver:

Se der er nogle gode relevante spørgsmål og som jeg også har givet udtryk for,så kender jeg ikke løsningen, det er vel derfor vi debattere.

Men jeg kan heller ikke se,at løsningen er = flugt. Jo måske her og nu, men på sigt....hvadså?

Derfor forstår jeg heller ikke at de flygter SÅ langt væk,for de skal vel tilbage engang?

Og som sagt er der mange migranter, og de har absolut ikke noget at gøre her.

Jeg mener til stadighed at man på en eller anden måde må have bekæmpet ISS ellers løser vi jo ingenting, og det er også derfor jeg mener at flugten er ligegyldigt på sigt,fordi problemet jo stadig består.

Hvad ang 2. Verdenskrig, så må jeg ærlig indrømme,at jeg ikke har hverken læst eller sat mig nok ind i det,til at begynde at gå ind i en debat om det. Så det vil jeg undlade.

Hvad skal de tilbage til? Et bombet hus, intet arbejde, sult, fartigdom?

Anmeld Citér

10. september 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg vil sige, at jeg ikke skammer mig over at være dansker, men jeg skammer mig over, der findes mennesker, som spytter efter flygtninge. Folk der tramper på dem der ligger ned.

Men heldigvis er det da fåtal af folk, som har gjort de her ting. 

Anmeld Citér

10. september 2015

Anonym

Dansk fotograf lagt i håndjern, og anholdt på motorvejen. Politi der tager egne beslutninger om hvor flygtninge sendes hen. Krigen er ikke lige startet i syrien, hvorfor kommer denne bølge nu? På grund af tysklands åbne grænser? De kan sagtens åbne grænserne og så blot lade migranterne køre vidre til dk.

Det hele sejler. Jeg er dybt bekymret på danmarks vejne. De mennesker der kommer bliver ikke registreret. Hvem ved om der er terrorister i mellem? Jeg frygter det. Isis har jo frit lejde til hele eu inkl danmark. Ingen ved jo hvem der er hvem, man kan jo ikke se forskel. Kriminelle vi har lykkedes med at få sendt ud af landet og som har indrejseforbud kan jo også bare komme ind som det passer dem.

Jeg håber at der snart er nogen politikere der vågner op og viser at de vil passe på danskerne. Genindføre det retssamfund, som lige nu er ude af drift. Hvor må udlændingene grine af os som det ser ud lige nu. Jer der står og kaster vand, mad og så videre til migranterne. Måske i lige netop har hjulpet en terrorist, der lige om lidt sprænger en offentlig bygning i luften. Jeg håber det virkelig ikke.

Registrer migranterne, om nødvendigt med magt. Hvis de ikke vil registreres skal de tilbage til det land de kom fra(tyskland).

Anmeld Citér

10. september 2015

Pikku Myy

Anonym skriver:

Dansk fotograf lagt i håndjern, og anholdt på motorvejen. Politi der tager egne beslutninger om hvor flygtninge sendes hen. Krigen er ikke lige startet i syrien, hvorfor kommer denne bølge nu? På grund af tysklands åbne grænser? De kan sagtens åbne grænserne og så blot lade migranterne køre vidre til dk.

Det hele sejler. Jeg er dybt bekymret på danmarks vejne. De mennesker der kommer bliver ikke registreret. Hvem ved om der er terrorister i mellem? Jeg frygter det. Isis har jo frit lejde til hele eu inkl danmark. Ingen ved jo hvem der er hvem, man kan jo ikke se forskel. Kriminelle vi har lykkedes med at få sendt ud af landet og som har indrejseforbud kan jo også bare komme ind som det passer dem.

Jeg håber at der snart er nogen politikere der vågner op og viser at de vil passe på danskerne. Genindføre det retssamfund, som lige nu er ude af drift. Hvor må udlændingene grine af os som det ser ud lige nu. Jer der står og kaster vand, mad og så videre til migranterne. Måske i lige netop har hjulpet en terrorist, der lige om lidt sprænger en offentlig bygning i luften. Jeg håber det virkelig ikke.

Registrer migranterne, om nødvendigt med magt. Hvis de ikke vil registreres skal de tilbage til det land de kom fra(tyskland).

Det er altså pga Dublin forordningen at flygtninge skal registreres. Iikke pga terrorister.

Anmeld Citér

10. september 2015

Anonym

Pikku Myy skriver:

Det er altså pga Dublin forordningen at flygtninge skal registreres. Iikke pga terrorister.

Det ved jeg. Men da de ikke registreres ved vi ikke hvem vi får ind i landet.

Anmeld Citér

10. september 2015

Pikku Myy

Anonym skriver:

Det ved jeg. Men da de ikke registreres ved vi ikke hvem vi får ind i landet.

Der er altså ikke nogen der ligger inde med en komplet liste over potentielle syriske terrorister, så en registrering løser ikke problemet - såfremt der er et problem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.