Jeg skammer mig over at være dansker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. september 2015

Carina:-)

lineog4 skriver:

Vi kan da også bare betale en procent mere i skat.

De dommedagsprofetier og at vi skulle gå bankerot grundet en lille gruppe flygtninge er en smule overdrevne.

og igen igen igen må jeg fortælle de nedskæringer som jeg blandt har oplevet i de snart 12 år jeg har haft børn i institution, eller som lærer i folkeskolen. De er altså ikke grundet i flygtninge. De er grundet i skattelettelser, prioriteringer, krise, øget ulighed, krav om indefrysning af kapital i kommuner og meget mere. Kigger vi på tallene for dansk etnisk danske er der måske også flere på overførselsindkomst ind for 10 år siden, måske flere på sygedagpenge og flex- jeg ved det ikke men har set skræmmende tal for antallet af folk med depression og andre invaliderende psykiske udfordringer. I hele det her store billede er flygtninge en dråbe i havet også selv om nogle enormt dygtige politikere, har formået st skrive en historie om, at det hele er "de andres" skyld. Vi har selv stemt efter ønsket om skattelettelser og det vil selvsagt betyde besparelser i det offentlige - man kan ikke både blæse og have mel i munden

Det handler jo ikke kun om de flygtninge vi modtager 

Da vi er medlem af EU så kommer Tyskland og Sverige også her og beder om penge.

Og skattelettelserne er der jo regnet på - de betyder vi får flere i arbejde og dermed færre udgifter til off forsørgelse 

Besparelserne af de varme hænder og generelt i det off startede for flere år siden under den røde regering så det kan desværre ikke skyldes på de blå .

Der er ingen i den her tråd der benægter at vi skal hjælpe - der er bare nogen der ser ressourserne formidles anderledes så der er penge nok . 

Men synes den tråd her har taget en retning som vi ser igen og igen herinde . At er man ikke enig og kan man ikke argumentere så kan man altid blive personlig og fortælle modparten om hvad man synes om vedkommendes intelligens eller manglende medmenneskelighed . 

Og nej den var ikke møntet på dig Line ,nu blev det bare lige dig jeg citerede 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2015

Bella&Lina

Mor og meget mere skriver:

Nu kører du i ring. Tidligere skrev du "Nu har jeg intet snakket om hvordan og hvorfor der spares NU og de sidste par år. Jeg snakker om fremtiden. Og i fremtiden, hvis vi blot tog alle ind migranter og flygtninge osv osv, SÅ ville mit indlæg du citere blive tæt på virkeligheden. I fremtiden.

Og så må jeg kommentere på det sidste du skriver. Ja vi lever godt det kan vi vel alle blive enige om som det mindste. Men det bliver vi ikke ved med hvis det bliver fremtiden at vi skal tage alle ind og hjælpe alle dem der kommer til i disse tider. Og det kan vi vel også blive enige om? Vi sparer i forvejen, så logisk logik er vel at vi så bare skal sparer endnu mere= mit cenarie i mit indlæg du citere... " 

Dit argument her er, at det bliver skidt i fremtiden, hvis vi tager ALLE ind. Det er der, som jeg har nævnt, INGEN, der plæderer for. Nu handler det så åbenbart om, at vi allerede HAR været udsat for massive  besparelser i den offentlige sektor. Mig bekendt har det stået på siden finanskrisen. 

Har du overvejet, at vi, der bakker op om, at vi selvfølgelig skal tage vores del af flygtningene, jvf. konventioner osv., har en anden holdning til, hvor pengene skal komme fra end de seneste regeringer, som har valgt at skære på de offentlige udgifter? 

Jeg mener faktisk, man bør sætte sig ret detaljeret ind i tingene i stedet for at male skrækscenarier af, at DK skal tage imod alle. Dét er netop at lade sig styre af følelser i stedet for realiteter - præcis, som du anklager andre for at gøre. 

hvor skulle de penge så komme fra ifølge dig? Og når jeg skriver alle, så strækker det sig ikke over et specifikt antal mennesker , for i Min optik har vi allerede rigeligt på vores tallerken i forvejen, men de aller svageste burde vi hjælpe om det er her eller hvor det er. Men jeg kan godt se hvordan mit "alle" så kan blive misfortolket, det er ikke alle, jeg hentyder til. Men et antal, hvor stort et antal, det har jeg ikke overblik over, og har i og for sig heller ikke tænkt mig sætte mig ind i det lige idag. Men gerne en af de næste par dage, eller næste gang jeg får set nogle nyheder  

Anmeld Citér

9. september 2015

Anonym trådstarter

Bella&Lina skriver:

Nej vi er ikke enige, og ja det skal der ved Gud være plads til. Men jeg vil gerne pointere, at jeg IKKE er på kontanthjælp. Jeg er ikke enlig mor. Jeg får ikke SU. Jeg er i min bedste alder og bor ikke på plejehjem. Jeg er ikke psykisk syg. Jeg har haft mine børn hjemme til over vuggestue alderen. Og det er kun min ældste der er i børnehave, en børnehave jeg aldrig har brokket mig over trods fejl og til tider under nomineringer. Så jeg vil bestemt mene jeg rummer empati? Ellers ville jeg da være fløjtende ligeglad med mennesker i alle farver og aldre? Ville jeg ikke? Eller mener du måske bare jeg er "racist", fordi jeg bekymre mig om fremtiden? At jeg ikke kan få øje på børnehave formuleringer i den anonymes indlæg, gør det at JEG pludselig er mindre begavet? 

Udfra mit indlæg du nu svarer på, hvorhenne ser du så at jeg ikke er taknemmelig? Hvad ved du egentlig i bund og grund om det? Ved du om jeg er frivillig nogen steder, giver mad til dem der intet har (ingen specifikke nationaliteter, det går jeg sådan set ikke op i) .. Eller du gætter måske blot? Ja det jo klart du kun antager, men helt ærligt, hvordan kan man debattere med en som skriver om antagelser og ikke viden? 

Måske er mine egne indlæg blot antagelser og ikke viden? Nej, for faktum er vi ikke gror pengetræer her. Og min menneskelighed, den rækker først og fremmest til min mand, mine børn og min familie. Mine nære og de svage, det er ligegyldigt med alder hudfarve eller tro. Derefter til hele verden. Gid vi kunne slette krig fra ordbogen, men jeg kan ikke redde hele verden, derfor vælger jeg dem jeg mener jeg kan redde uden og synke selv undervejs. For hvem er så egentlig reddet når vi alle ligger med hovederne under vand? 

Jeg skrev om taknemmelighed som et svar på dit indlæg. For at forklare dig at jeg netop sætter pris på de ting vores samfund har og for at sige at jeg synes de ting burde gøre os rummelige nok til at kunne give til nogle der ikke har de ting som vi har.

Empati - jeg er ikke sikker på du ved hvad det betyder?

Og kan man ikke vende det om? hvis du er utilfreds med børnehaven hvorfor sidder du så på dine hænder i stedet for at hjælpe med at gøre det bedre? Så ud fra det du beskriver mener jeg faktisk man nemt kan få den opfattelse at du ER ligeglad med alle, uanset etnisk oprindelse mv.

Du skrev noget med at risikere at betale mere i skat. Konsekvensen hvis vi ikke betaler nok skat vil under alle omstændigheder være at den offentlige sektor bliver udhulet. Men der i øvrigt slet ikke nogen der har snakket om hvad det præcis er der skal ydes til de flygtninge der pt kommer til landet.

Jeg må nok også vende tilbage til det indlæg du støttede op omkring da du angreb mig. Og i det indlæg stod der mere eller mindre at flygtningene kan skride ad h til og alle danskere der ikke mener det er ok at mene sådan, de kan også skride. Nej, det synes jeg ikke er særligt empatisk.

Og hvordan er flygtninge ikke netop de svage? Jeg kan love dig for at min kærlighed til mine nærmeste er lige så stærk som din. Jeg elsker ikke disse flygtninge, jeg kender dem jo ikke. Men jeg kan sætte mig ind i hvordan de må have det og derfor under jeg dem i første omgang at lade dem vide at vi har forståelse for deres situation og vil hjælpe alle dem vi overhovedet kan. Og det er ikke sikkert det er alle, men jeg mener stadig at selve det at udsende annoncer som regeringen har gjort, det er groft sagt at pisse på de her mennesker og det kan tage den sidste smule håb fra nogle. Og jeg synes det er modbydeligt at få dem trykt når folk dør som fluer i forsøget på at flygte.

Anmeld Citér

9. september 2015

lineog4

Carina:-) skriver:

Det handler jo ikke kun om de flygtninge vi modtager 

Da vi er medlem af EU så kommer Tyskland og Sverige også her og beder om penge.

Og skattelettelserne er der jo regnet på - de betyder vi får flere i arbejde og dermed færre udgifter til off forsørgelse 

Besparelserne af de varme hænder og generelt i det off startede for flere år siden under den røde regering så det kan desværre ikke skyldes på de blå .

Der er ingen i den her tråd der benægter at vi skal hjælpe - der er bare nogen der ser ressourserne formidles anderledes så der er penge nok . 

Men synes den tråd her har taget en retning som vi ser igen og igen herinde . At er man ikke enig og kan man ikke argumentere så kan man altid blive personlig og fortælle modparten om hvad man synes om vedkommendes intelligens eller manglende medmenneskelighed . 

Og nej den var ikke møntet på dig Line ,nu blev det bare lige dig jeg citerede 

Blev da også lige, for jeg synes absolut ikke man er hverken mindre intelligent eller lignende fordi man har anden holdning. Nogen måske mindre oplyste men det gælder begge sider.

Og ja det handler om forskellige politiske prioriteringer og også egentlig tro på økonomiske kalkyler. 

og heldigvis så synes jeg alle er sobre her - for har virkelig græmmet mig fx på Facebook og kommentar spor til DR eller Politiken eller... Over hvad det er legalt at sige om andre mennesker 

Anmeld Citér

9. september 2015

Bella&Lina

Anonym skriver:

Jeg skrev om taknemmelighed som et svar på dit indlæg. For at forklare dig at jeg netop sætter pris på de ting vores samfund har og for at sige at jeg synes de ting burde gøre os rummelige nok til at kunne give til nogle der ikke har de ting som vi har.

Empati - jeg er ikke sikker på du ved hvad det betyder?

Og kan man ikke vende det om? hvis du er utilfreds med børnehaven hvorfor sidder du så på dine hænder i stedet for at hjælpe med at gøre det bedre? Så ud fra det du beskriver mener jeg faktisk man nemt kan få den opfattelse at du ER ligeglad med alle, uanset etnisk oprindelse mv.

Du skrev noget med at risikere at betale mere i skat. Konsekvensen hvis vi ikke betaler nok skat vil under alle omstændigheder være at den offentlige sektor bliver udhulet. Men der i øvrigt slet ikke nogen der har snakket om hvad det præcis er der skal ydes til de flygtninge der pt kommer til landet.

Jeg må nok også vende tilbage til det indlæg du støttede op omkring da du angreb mig. Og i det indlæg stod der mere eller mindre at flygtningene kan skride ad h til og alle danskere der ikke mener det er ok at mene sådan, de kan også skride. Nej, det synes jeg ikke er særligt empatisk.

Og hvordan er flygtninge ikke netop de svage? Jeg kan love dig for at min kærlighed til mine nærmeste er lige så stærk som din. Jeg elsker ikke disse flygtninge, jeg kender dem jo ikke. Men jeg kan sætte mig ind i hvordan de må have det og derfor under jeg dem i første omgang at lade dem vide at vi har forståelse for deres situation og vil hjælpe alle dem vi overhovedet kan. Og det er ikke sikkert det er alle, men jeg mener stadig at selve det at udsende annoncer som regeringen har gjort, det er groft sagt at pisse på de her mennesker og det kan tage den sidste smule håb fra nogle. Og jeg synes det er modbydeligt at få dem trykt når folk dør som fluer i forsøget på at flygte.

For det første, jeg skriver jo NETOP om de svage, og er de svage ikke også flygtninge, spørg du. JO.. Men så skriver jeg også, men hvem hjælper vi hvis vi alle drukner??

og hvor skriver jeg jeg er utilfreds med børnehaven? Der skriver jeg jo NETOP, " jeg brokker mig ikke....." , og inden jeg skriver "jeg brokker mig ikke over børnehaven" der skriver jeg at det jeg synes vi skal gøre er at stoppe med og brokke os her på internettet (jeg nævner baby.dk) hvilket så betyder for det jeg skriver med mit barns børnehave, at jeg aldrig har skrevet herinde for at brokke mig over f.eks. For lidt pædagoger (normineringer) , for jeg er TILFREDS. Men ja måske skulle jeg bare have formuleret mig anderledes således at der ingen misforståelser kunne opstå . 

Du vil seriøst påstå jeg er uden empati og heller ej aner hvad empati er eller betyder? Der fik jeg den................ Dit efterhånden personlige hetz blot fordi vi er uenige, bryder jeg mig ikke om, jeg er også et menneske 

og i bund og grund, så skriver jeg kun herinde fordi jeg kan lide og debattere. Det er ikke noget jeg sidder med eller bruger særligt i min dagligdag. 

Til sidst, hvor ser du jeg ikke giver til andre? 

Anmeld Citér

9. september 2015

lineog4

Bella&Lina skriver:

hvor skulle de penge så komme fra ifølge dig? Og når jeg skriver alle, så strækker det sig ikke over et specifikt antal mennesker , for i Min optik har vi allerede rigeligt på vores tallerken i forvejen, men de aller svageste burde vi hjælpe om det er her eller hvor det er. Men jeg kan godt se hvordan mit "alle" så kan blive misfortolket, det er ikke alle, jeg hentyder til. Men et antal, hvor stort et antal, det har jeg ikke overblik over, og har i og for sig heller ikke tænkt mig sætte mig ind i det lige idag. Men gerne en af de næste par dage, eller næste gang jeg får set nogle nyheder  

Danmark var i 2014 verdens 7. Rigeste land, altså af alle verdens lande... Så at vi ikke skulle have råd til at give husly til et par flygtninge ekstra virker meget underligt.

Måske rigdommen i DK er skævt fordelt, men det er jo ikke flygtningenes skyld. Formue, hver dansker har i gennemsnit 1,2 millioner kroner i formue - igen det er nok skævt fordel, men det er jo ikke flygtningenes skyld.

Lige gyldigt hvordan vi vender og drejer det er vi ikke en fattig nation, ja faktisk er vi blevet rigere og rigere og alle fremskrivninger med diverse økonomiske kalkyler siger det bliver vi ved med. Og alligevel kan vi ikke finde husly til måske 1000 flygtninge - vi taler altså om der er kommet 5000 flygtninge i 2015, det er ikke en storm, det er dårligt nok et lille vindpust 

Anmeld Citér

9. september 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tin skriver:

Nej ingen bliver tvunget,men så vidt jeg ved,har alle raske drenge værnepligt som 18 årig.

Den har vi jo netop fordi der så er nogle at bruge ved en evt krig. Så ved en krig her i landet har de pligt til at deltage. Og bliver der så mistet mange,bliver de drenge/mænd der ikke kunne aftjene værnepligt og så kaldt ind og i det tilfælde har de ikke et valg! Medmindre de vælger at flygte frem for at hjælpe hjemlandet.

I praksis indkaldes kun 4.200 årligt til 4 måneders værnepligt. Forinden er ca. 50 procent af en årgang sorteret fra. Da den sidste  halvdel stadig udgør langt over 4.200 unge mænd, sker udvælgelsen igennem lodtrækning. Af de 4.200 kommer langt fra alle i militærtjeneste - der er også mulighed for tjeneste i redningsberedskabet, bistandsarbejde i udviklingslande,civilt arbejde eller militærnægtertjeneste. 

Sandsynligheden for at blive værnepligtig ved Forsvaret er med andre ord ikke særligt stor, og man har igennem rigtigt mange år skåret ned på værnepligt både i varighed og antal og i stedet prioriteret professionelle soldater - altså dem, der selv vælger en karriere inden for Forsvaret. 

Så "tvangen" er meget begrænset for unge, danske mænd, og du er ude i vilde og meget usandsynlige scenarier, når du forestiller dig, man ville indkalde mænd, der ikke har aftjent værnepligt, under en potentiel krig. 

Anmeld Citér

9. september 2015

Bella&Lina

lineog4 skriver:

Danmark var i 2014 verdens 7. Rigeste land, altså af alle verdens lande... Så at vi ikke skulle have råd til at give husly til et par flygtninge ekstra virker meget underligt.

Måske rigdommen i DK er skævt fordelt, men det er jo ikke flygtningenes skyld. Formue, hver dansker har i gennemsnit 1,2 millioner kroner i formue - igen det er nok skævt fordel, men det er jo ikke flygtningenes skyld.

Lige gyldigt hvordan vi vender og drejer det er vi ikke en fattig nation, ja faktisk er vi blevet rigere og rigere og alle fremskrivninger med diverse økonomiske kalkyler siger det bliver vi ved med. Og alligevel kan vi ikke finde husly til måske 1000 flygtninge - vi taler altså om der er kommet 5000 flygtninge i 2015, det er ikke en storm, det er dårligt nok et lille vindpust 

Jeg forstår ikke hvorfor du skriver som om jeg mener noget er flygtningenes skyld? 

det som om den her debat har kørt alt for længe, er blevet alt for grim, og vandene er alt for voldsomt opdelt, hvilket man automatisk tager med sig ind i nye debatter med nye , andre, mennesker end den forrige debat man læste med på.... 

Jeg vil da også gerne understrge at jeg ikke er af en overbevisning om at det er flygtninge og udlændinge det hele , der bruger af statskassen og har gjort indtil nu. Som jeg har fået afvide er par gange nu i debatten , men som jeg jo altså godt har haft kendskab til før denne debat opstod, så har vi haft krise, måske er der blevet taget nogle dumme politisk økonomiske valg osv osv. Og man kan sige, havde det været alt muligt andet eller andre , måske en forhøjelse af kontanthjælpen der pludselig kom og skulle gennemføres, jamen så ville vi OGSÅ skulle ud og finde penge som måske ville blive taget af mine nævnte scenarier .... Igen ville man så kunne spørge, i min verden, hvem hjælper vi hvis vi alle har hovederne under vand? 

Anmeld Citér

9. september 2015

lineog4

Bella&Lina skriver:

Jeg forstår ikke hvorfor du skriver som om jeg mener noget er flygtningenes skyld? 

det som om den her debat har kørt alt for længe, er blevet alt for grim, og vandene er alt for voldsomt opdelt, hvilket man automatisk tager med sig ind i nye debatter med nye , andre, mennesker end den forrige debat man læste med på.... 

Jeg vil da også gerne understrge at jeg ikke er af en overbevisning om at det er flygtninge og udlændinge det hele , der bruger af statskassen og har gjort indtil nu. Som jeg har fået afvide er par gange nu i debatten , men som jeg jo altså godt har haft kendskab til før denne debat opstod, så har vi haft krise, måske er der blevet taget nogle dumme politisk økonomiske valg osv osv. Og man kan sige, havde det været alt muligt andet eller andre , måske en forhøjelse af kontanthjælpen der pludselig kom og skulle gennemføres, jamen så ville vi OGSÅ skulle ud og finde penge som måske ville blive taget af mine nævnte scenarier .... Igen ville man så kunne spørge, i min verden, hvem hjælper vi hvis vi alle har hovederne under vand? 

Jamen det jeg egentlig ville skrive er pengene er der. Vi behøver ikke drukne for at give lidt ekstra - som 7. Rigeste land er der penge. Lige i disse dage varsles der topskattelettelser dem kunne man så vente med fx. For du har ret for hver gang man enten skal bruge nogle penge eller man skal mindske sin indkomst på fx skat så skal pengene findes et andet sted eller spares et andet sted. Spørgsmålet er bare om vi kan tillade os som så rigt et land ikke at tage vores del af slæbet med den krise der er lige pt? Når vi fx har råd til skattelettelser for de med højest indkomst?

Og jeg kan egentlig ikke forstå du synes debatten bliver grim når forskellige fakta og tal bliver lagt frem. For ja der er en ulighed i DK, jeg fx føler mig absolut så rig og på ingen måde 1,2 millioner stående nogle steder og jeg nok endda en af dem med okay økonomi. Når jeg hører tal som dem, så undrer det mig der er mennesker der må gå i skaldepande for at få mad nok. Og det undrer mig, fx Pia Kjærsgaard i dag tordner frem med: vi skal hjælpe vores egne først, for der burde vi have gjort for længst når vi er så rige

Anmeld Citér

9. september 2015

Tin

Profilbillede for Tin
Mor og meget mere skriver:

I praksis indkaldes kun 4.200 årligt til 4 måneders værnepligt. Forinden er ca. 50 procent af en årgang sorteret fra. Da den sidste  halvdel stadig udgør langt over 4.200 unge mænd, sker udvælgelsen igennem lodtrækning. Af de 4.200 kommer langt fra alle i militærtjeneste - der er også mulighed for tjeneste i redningsberedskabet, bistandsarbejde i udviklingslande,civilt arbejde eller militærnægtertjeneste. 

Sandsynligheden for at blive værnepligtig ved Forsvaret er med andre ord ikke særligt stor, og man har igennem rigtigt mange år skåret ned på værnepligt både i varighed og antal og i stedet prioriteret professionelle soldater - altså dem, der selv vælger en karriere inden for Forsvaret. 

Så "tvangen" er meget begrænset for unge, danske mænd, og du er ude i vilde og meget usandsynlige scenarier, når du forestiller dig, man ville indkalde mænd, der ikke har aftjent værnepligt, under en potentiel krig. 

Pointen i debatten eller ihverfald det jeg i samtlige af mine indlæg han forsøgt at slå fast og som jeg til stadighed skriver....MIN holdning er nu engang den,at det ikke hjælper at flygte fra problemerne på LANGT SIGT!!  Der skal helt andre løsninger til,for at bekæmpe det reelle problem,nemlig en fælles læsning.

Og en fælles løsning er det jo næppe at i tusindvis af flygtninge /eller hvad i vil benævne dem som, indlogerer sig i Danmark!! 

Altså græd over det,lær,tænk over det og handling!

En spurgte mig om 2. Verdenskrig.  Selvom jeg ikke kender historien godt nok til at gå i dybden med det, så er jeg overbevist om at jeg kan huske at have læst at den egentlig først fik ende da USA og Storbritannien mener jeg,stod sammen med Europa om kampen og løsningen!

Jeg mener at dette er et verdens problem, og ikke bare Danmarks, og derfor mener jeg at det er helt ude i hampen,at de overhovedet har fået lov at vandre så langt op,især hvis det viser sig at de forskellige lande,nu skal betale for at få dem hjem igen.

Undskyld men det er altså min mening. Og jo jeg synes det er synd,og jo,jeg har empati. Og jo jeg tager ansvar osv osv......

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.