Janey skriver:
Jeg er ikke flov over at være dansker pga. annoncerne. Jeg synes, de er pinlige, men det er ikke mig, der står bag dem, og jeg vil ikke tage ansvaret for dem, så jeg kan ikke se, hvad jeg har at være flov over. Det må falde tilbage på dem, der har lavet dem (jeg ved godt at det officielle Danmark står som afsender, men jeg tror de fleste folk er kloge nok til ikke at skære en hel nation over en kam).
Jeg er splittet omkring flygtningesituationen. Jeg føler med dem og ville ønske, vi kunne hjælpe dem alle, men jeg føler også en håbløshed, for det er jo millioner af folk, der har behov for vores hjælp, og jeg kan ikke se, hvordan vi kan klare det. Statskassen indeholder kun de penge, den nu engang gør, så skal der gå flere penge til flygtninge, skal der tages fra andre grupper, og de grupper, der koster fleste penge er vores børn, de ældre og personer på den ene eller anden form for offentlig forsørgelse (kontanthjælp, SU, førtidspension osv.), så det vil også være her, der bliver skåret, og så er der også ballade i befolkningen.
Jeg vil meget nødigt være den, der skal finde milliarderne til flygtningene (som selvfølgelig skal hjælpes) på vores statsbudget, for de kan jo kun tages fra andre puljer, så uanset hvad man gør, vil det give ”tæsk”. På trods af annoncer og DF’s udmeldinger, tror jeg på, at de fleste danskere har medfølelse med flygtningene og gerne vil hjælpe dem, men der er nok ikke helt så mange, der vil være med til at ”betale” ved at gå ned i SU, kontanthjælp, undvære en pædagog i institutionen eller en SOSU på plejehjemmet eller, hvad der ellers er af muligheder. Det er svært for det handler jo om følelser og medfølelse kontra den virkelige Verden og vores økonomiske rådighedsbeløb. Uroligheder blandt borgerne som i Tyskland tror jeg ikke så meget på, at vi får, da racisterne/nazisterne ikke står så stærkt i Danmark, som de gør i Tyskland.
Som det tydeligt fremgår af tråden, er mange danskere ikke i stand til at lade være at skære alle over en kam. Så det kan vi vel heller ikke forvente af andre? Og uanset hvordan man vender og drejer det, så gør de annoncer noget ved andres opfattelse af Danmark. Det synes jeg sagtens man kan være flov over uden at se sig som afsender. Udadtil er vi altså alle afsendere når vi har en folkevalgt regering.
For lige at holde mig til startindlægget og ikke flygtningedebatten generelt (som jeg meget gerne ser diskueret og er glad for den bliver det i denne tråd) så var min pointe til dels et opråb mod den hån af flygtninge jeg føler vi alle blåstempler ved at lade vores regering udsende de her forholdsvis bekostelige annoncer.
Nej, vi kan ikke trække annoncer tilbage og nej vi har ikke som enkeltpersoner valgt at de skal trykkes. Men vi må da kunne tage kraftigt afstand fra annoncerne når de offentliggøres i de samme dage hvor billeder af druknede børn går verden rundt. Jeg synes ikke vi kan vende ryggen til og sige at det er Inger Støjberg der har udsendt disse. Det kan hun jo kun som led i det demokrati vi forhåbentlig alle føler os ansvarlige for og jeg mener det er vigtigt at vi gør opmærksom på at vi IKKE som nation kan stå inde for de annoncer.