Jeg skammer mig over at være dansker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2015

lineog4

Saphiira skriver:

Jeg synes egentligt det er "sjovt", hvor mange der ved hvordan de ville reagere i sådan en situation. En situation som er så langt væk fra deres egen hver dag.. Man kan vel altid være bagklog. 

Det ved man vel heller ikke, men grundet den menneskelige fornuft, der forsøger at skabe systematik og forståelse og ikke mindst evnen til empati. Forsøger man med de midler man har til rådighed dvs, egne erfaringer at forstå og skabe hvis så scenarier. 

Sådan er vi jo, da jeg fx mistede min datter mødte jeg utroligt mange mennesker, der i deres forsøg på at forstå sagde: hvis det var mig, så... Jeg vidste da gidt de ikke forstod, jeg vidste da godt de ikke anede hvordan de ville have reageret - men jeg forstod deres forsøg.

På samme måde, nej vi aner ikke hvad det vil sige at være på flugt, men for ikke at ende i: vi kan alligevel ikke hjælpe, for vi forstår ikke så bygger vi hvis så scenarier op. Fx blev der samlet jeg ved ikke hvor mange bamser ind, okay hvorfor gør man det fordi man ser billedet af sit eget lille fortabte barn, husker må selv følelsen af den bløde varme bamse som var lig med tryghed i den dejlige varme seng. Har et flygtninge barn brug for en bamse, hvem ved? Men jeg vil nlsten garantere de drømme om den følelse af tryghed som mit lille pus har hver aften når jeg putter han med sin dyne og sin bamse og derfor donerer jeg en dyne og en bamse.

I går da min store datter hørte om de få flygtninge der er kommet til Danmark, der var hun træt og frøs og hendes første reaktionær: skal vi ikke køre ned med et tæppe - igen fordi man projekterer ain egen virkelighed. Det er dig bedre end at sidde på hænderne og sige: jeg forstår ikke....

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2015

lineog4

Tin skriver:

Er det et basalt behov "kun at tænke på overlevelse "??

Jeg ville da mene det var det vigtigste behov!

Basale behov betyder jo egentlig også de vigtigste behov. Uden de basale behov har vi slet ikke behov for at få dækket de ikke basale behov 

Anmeld Citér

8. september 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
lineog4 skriver:

Det ved man vel heller ikke, men grundet den menneskelige fornuft, der forsøger at skabe systematik og forståelse og ikke mindst evnen til empati. Forsøger man med de midler man har til rådighed dvs, egne erfaringer at forstå og skabe hvis så scenarier. 

Sådan er vi jo, da jeg fx mistede min datter mødte jeg utroligt mange mennesker, der i deres forsøg på at forstå sagde: hvis det var mig, så... Jeg vidste da gidt de ikke forstod, jeg vidste da godt de ikke anede hvordan de ville have reageret - men jeg forstod deres forsøg.

På samme måde, nej vi aner ikke hvad det vil sige at være på flugt, men for ikke at ende i: vi kan alligevel ikke hjælpe, for vi forstår ikke så bygger vi hvis så scenarier op. Fx blev der samlet jeg ved ikke hvor mange bamser ind, okay hvorfor gør man det fordi man ser billedet af sit eget lille fortabte barn, husker må selv følelsen af den bløde varme bamse som var lig med tryghed i den dejlige varme seng. Har et flygtninge barn brug for en bamse, hvem ved? Men jeg vil nlsten garantere de drømme om den følelse af tryghed som mit lille pus har hver aften når jeg putter han med sin dyne og sin bamse og derfor donerer jeg en dyne og en bamse.

I går da min store datter hørte om de få flygtninge der er kommet til Danmark, der var hun træt og frøs og hendes første reaktionær: skal vi ikke køre ned med et tæppe - igen fordi man projekterer ain egen virkelighed. Det er dig bedre end at sidde på hænderne og sige: jeg forstår ikke....

Jeg hentyder til dem som har en masse løsninger til hvad flygtninge "bare" kunne gøre. Deres manglende forståelse. 

Man kan altid forestille sig hvordan man vil reagere, men at man ikke vil prøve at forstå, at de her flygtninge prøver at gøre deres bedste.

Nogle nævner de bare kunne rejse til et nærliggende land, hvor der ikke er krig. Men hvorfor må de ikke sørge for det bedste for deres familie? De bedste muligheder? 

jeg mener, vi har et fælles ansvar for at hjælpe dem bedst muligt. Det er jo mennesker vi snakker om. 

Anmeld Citér

8. september 2015

Carina:-)

Anonym skriver:

Men hvordan kan man som flygtning vælge eller fravælge? Handler det ikke om at komme i sikkerhed med sin familie?

Jo det synes jeg jo også -Og tænker også at jeg ville være lykkelig hvor som helst bare der var fred og jeg ikke længere skulle være bange for mit eller mine børns liv. 

Og lige der er jeg for en gangs skyld enig med DF der sagde i går at ja vi skal behandle dem ordentligt ,men det skal ikke være en shoppetur .De må tage imod der hvor der er ressourser og plads

Bare det politiet brugte af ressourser i går på at forhindre folk i at blive kørt ned på mortorvejen . Og sætter sig ned i toge og nægter at forlade dem .

Kan godt forstå til en vis grænse at man har nogle ønsker ,men min første priotet ville nu værer at sikre vores sikkerhed så måtte ting som hvor det er bedst økonomisk at være komme på et senere tidspunkt. 

Anmeld Citér

8. september 2015

Jeg hentyder til dem som har en masse løsninger til hvad flygtninge "bare" kunne gøre. Deres manglende forståelse. 

Man kan altid forestille sig hvordan man vil reagere, men at man ikke vil prøve at forstå, at de her flygtninge prøver at gøre deres bedste.

Nogle nævner de bare kunne rejse til et nærliggende land, hvor der ikke er krig. Men hvorfor må de ikke sørge for det bedste for deres familie? De bedste muligheder? 

jeg mener, vi har et fælles ansvar for at hjælpe dem bedst muligt. Det er jo mennesker vi snakker om. 

Man kan vel godt have en forestilling om hvordan man ville reagere.

Hvis vi kun skal debattere om tingene hvis vi har personlige oplevelser så skulle den tråd her ikke være på 11 sider for så var der nærmest ingen herinde der kunne byde ind med noget. 

Og hvis det kun handler om at man skal gøre hvad der er bedst for sin familie så vil jeg gerne flytte til Ærø og leve af off forsørgelse resten af mit liv for det synes jeg kunne være det bedste for min familie .

Hvis vi alle kun tænkte på os selv så var der ikke noget der hed velfærd for så tror jeg næppe ret mange vil ofre deres børns barndom for at arbejde røven ud af bukserne kun for at blive flået i skat.

Man tænker i fællesskab -yde efter evne nyde efter behov .

Anmeld Citér

8. september 2015

Tullemoar

Carina:-) skriver:

Man kan vel godt have en forestilling om hvordan man ville reagere.

Hvis vi kun skal debattere om tingene hvis vi har personlige oplevelser så skulle den tråd her ikke være på 11 sider for så var der nærmest ingen herinde der kunne byde ind med noget. 

Er det ikke også det jeg skriver?

Anmeld Citér

8. september 2015

Saphiira skriver:

Er det ikke også det jeg skriver?

Du skriver at du synes det er sjovt at folk har en forestilling om hvordan det ville være hvis de var flygtninge 

Og det er det jeg giver en respons på .

Anmeld Citér

8. september 2015

Tullemoar

Carina:-) skriver:

Du skriver at du synes det er sjovt at folk har en forestilling om hvordan det ville være hvis de var flygtninge 

Og det er det jeg giver en respons på .

Men du citerede nemlig mit andet indlæg hvor jeg netop skriver, at man kan altid forestille sig hvad man ville gøre i situationen.  

det jeg reagerer på er, at bare fordi man TROR man ville gøre anderledes, betyder vel ikke at andre skal gøre det? 

Hånden på hjertet har jeg da også en Forestilling om hvordan jeg ville reagere og gøre

Jeg har nok bare formuleret mig ret dårligt og kortfattet i første indlæg. 

Anmeld Citér

8. september 2015

Saphiira skriver:

Men du citerede nemlig mit andet indlæg hvor jeg netop skriver, at man kan altid forestille sig hvad man ville gøre i situationen.  

det jeg reagerer på er, at bare fordi man TROR man ville gøre anderledes, betyder vel ikke at andre skal gøre det? 

Hånden på hjertet har jeg da også en Forestilling om hvordan jeg ville reagere og gøre

Jeg har nok bare formuleret mig ret dårligt og kortfattet i første indlæg. 

Jeg har nok også misforstået dig - i kampens hede så går det nogen gange lidt stærkt selv om man burde læse et indlæg 2 gange inden man svarer 

Anmeld Citér

8. september 2015

Tin

Profilbillede for Tin
lineog4 skriver:

Basale behov betyder jo egentlig også de vigtigste behov. Uden de basale behov har vi slet ikke behov for at få dækket de ikke basale behov 

Det var egentlig også den måde det var formuleret på,som værende et "kun". Jeg ville da synes det var det vigtigste og så pyt med om Sverige kan tilbyde mere. Mad,husly,lægehjælp og søvn må da klart være at foretrække i deres situation. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.