Jeg skammer mig over at være dansker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2015

Mor i Aarhus

Jeg synes, det giver god mening at flygtninge sigter efter lande, hvor de har størst chance for at blive genforenet/ sammenført med dem de elsker, børn, ægtefælle, forældre. De lande, hvor de har bedst chance for at opnå et værdigt liv, som et rigtigt, levende menneske og ikke som jaget vildt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2015

Sandratoft

Tin skriver:

Er det et basalt behov "kun at tænke på overlevelse "??

Jeg ville da mene det var det vigtigste behov!

Ja det er et rigtigt vigtigt behov, men har de ikke lov til at stile efter mere, uden at nogen skal sætte spørgsmålstegn ved det?

Anmeld Citér

8. september 2015

modesty

Carina:-) skriver:

Det er nu heller ikke det jeg mener med ordet bekvemmeligsflygninge,

Som der blev sagt i medierne her i går så var der også nogen der "tog chancen" og smuttede med + at hvis vi skal bevare den del af verden og hjælpe dem der bliver dernede så er vi også nødt til at se på dem der har ressourser og dem som ikke har. 

Og dem med store ressourser de skal tilbage og hjælpe deres landsmænd med at bygge landet op igen . For self vil der være nogen der er så ødelagte at vi kommer til at tage os af dem resten af deres liv og det er jo også ok.

Men det her kommer til at have store konsekvenser både menneskeligt og økonomisk især fordi verden har lidt for længe set på uden at tænke på at det her nok ville ske. 

Og ja jeg er nok så naiv at jeg troede at mad og vand + en seng var det vigtigste så jeg blev meget forbløffet over at man kan flygte i uge hvis ikke månedsvis og stadig have overskud til at være utilfreds med det modtagerlandet kan tilbyde. 

Jeg har  en del bosnier ansat og det jeg især har lagt mærke til at selv nu hvor det er ved at være mange år siden de flygtede så er de stadig taknemmelige over at vi hjalp dem og ser det som en stor pligt at "betale tilbage" 

De findes også i de der kommer nu ingen tvivl om det  Men det ændre ikke på at der også er en del der som dem vi lige nu ser i medierne skælde ud over forholdene fordi det er ikke hvad de har hørt / blevet lovet ødelægger det for dem der har massiv brug for hjælp.

For de svageste er ikke dem vi ser ,de har nemlig ikke overskud til at gøre andet end at forsøge at overleve . Og mange af dem må blive i Syrien måske vi skulle fokusere lidt på hjælp til dem -

Men det vil drukne i larmen af dem som har ressourserne til at komme herop så de bliver vel bare glemt lgie som vi har set 100 gange før .,

Men ja en svær diskution som man aldrig bliver 100% enig i måske fordi vi i sig selv er forskellige og har forskellige holdninger til hvordan man hjælper bedst og hvem der har størst behov

Et lille udsnit af en statusrapport fra en kvinde som var i Rødbyhallen i går for at give en hånd:

"Kom med ud og gør livet lettere for disse mennesker. Men husk at de er skrøbelige. Mange har vandret gennem 7 lande. Nogle har været på vej i flere måneder. Folk er blevet tæsket af bulgarsk, serbisk og ungarsk politi. Fået stjålet alle deres penge og ejendele. Blevet snydt mange gange af menneskesmuglere. Kravlet under pigtrådshegn. Været i både. De stoler ikke på nogen og det tager dem meget lang tid at forstå, at nogen gerne bare vil gøre noget for dem gratis."

Anmeld Citér

8. september 2015

modesty

Jo det synes jeg jo også -Og tænker også at jeg ville være lykkelig hvor som helst bare der var fred og jeg ikke længere skulle være bange for mit eller mine børns liv. 

Og lige der er jeg for en gangs skyld enig med DF der sagde i går at ja vi skal behandle dem ordentligt ,men det skal ikke være en shoppetur .De må tage imod der hvor der er ressourser og plads

Bare det politiet brugte af ressourser i går på at forhindre folk i at blive kørt ned på mortorvejen . Og sætter sig ned i toge og nægter at forlade dem .

Kan godt forstå til en vis grænse at man har nogle ønsker ,men min første priotet ville nu værer at sikre vores sikkerhed så måtte ting som hvor det er bedst økonomisk at være komme på et senere tidspunkt. 

Jeg ville til hver en tid satse på det land som ikke kun bød mig, men også min ægtefælle og mine børn velkommen. Og det er i øjeblikket nærmest kun Tyskland og Sverige.

(eller, noget så simpelt som et land hvor jeg ikke fik bank af politiet, jvf. mit ovenstående indlæg)

Anmeld Citér

8. september 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Tin skriver:

Det var egentlig også den måde det var formuleret på,som værende et "kun". Jeg ville da synes det var det vigtigste og så pyt med om Sverige kan tilbyde mere. Mad,husly,lægehjælp og søvn må da klart være at foretrække i deres situation. 

Det er vel helt normalt for et menneske at stræbe efter mere, når man har fået sine basale behov opfyldt. Når flygtningene er nået til Europa, er deres overlevelse jo stort set sikret, og så er det vel helt normalt, at man ser på, hvordan man opnår mere end bare overlevelse.

Jeg tror, mange danskere er på nøjagtig samme måde. Vi er sikret overlevelse (i hvert fald fra krig osv.) og mad på bordet ved at være født og opvokset i Danmark, men det er jo ikke nok for de fleste. Vi uddanner os, finder bedre jobs osv. for at få opfyldt flere behov. For nogle er det ønske om flere materielle goder som større hus, biler, ferier osv., mens det for andre er jobglæde, familielivet osv. Forskellen på os og krigsflygtninge (ikke de såkaldte bekvemmelighedsflygtninge) er, at vi ikke er nødt til at tage til et andet land for at finde disse ting.

Jeg mener, at det godt kan sammenlignes lidt med de danskere, der tager til udlandet for at blive behandlet for en alvorlig sygdom. Mange betaler selv for det, men grundlæggende tager de til udlandet for at få opfyldt et behov, de ikke kan få opfyldt af Danmark, og da mange selv skal betale, er det også kun de ”rige” danskere, der har den mulighed at ”flygte” til udlandet for bedre behandling.

Anmeld Citér

8. september 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg er ikke flov over at være dansker pga. annoncerne. Jeg synes, de er pinlige, men det er ikke mig, der står bag dem, og jeg vil ikke tage ansvaret for dem, så jeg kan ikke se, hvad jeg har at være flov over. Det må falde tilbage på dem, der har lavet dem (jeg ved godt at det officielle Danmark står som afsender, men jeg tror de fleste folk er kloge nok til ikke at skære en hel nation over en kam).

Jeg er splittet omkring flygtningesituationen. Jeg føler med dem og ville ønske, vi kunne hjælpe dem alle, men jeg føler også en håbløshed, for det er jo millioner af folk, der har behov for vores hjælp, og jeg kan ikke se, hvordan vi kan klare det. Statskassen indeholder kun de penge, den nu engang gør, så skal der gå flere penge til flygtninge, skal der tages fra andre grupper, og de grupper, der koster fleste penge er vores børn, de ældre og personer på den ene eller anden form for offentlig forsørgelse (kontanthjælp, SU, førtidspension osv.), så det vil også være her, der bliver skåret, og så er der også ballade i befolkningen.

Jeg vil meget nødigt være den, der skal finde milliarderne til flygtningene (som selvfølgelig skal hjælpes) på vores statsbudget, for de kan jo kun tages fra andre puljer, så uanset hvad man gør, vil det give ”tæsk”. På trods af annoncer og DF’s udmeldinger, tror jeg på, at de fleste danskere har medfølelse med flygtningene og gerne vil hjælpe dem, men der er nok ikke helt så mange, der vil være med til at ”betale” ved at gå ned i SU, kontanthjælp, undvære en pædagog i institutionen eller en SOSU på plejehjemmet eller, hvad der ellers er af muligheder. Det er svært for det handler jo om følelser og medfølelse kontra den virkelige Verden og vores økonomiske rådighedsbeløb. Uroligheder blandt borgerne som i Tyskland tror jeg ikke så meget på, at vi får, da racisterne/nazisterne ikke står så stærkt i Danmark, som de gør i Tyskland.

Anmeld Citér

8. september 2015

MorDk

Tin skriver:

Jeg har bare svært ved at se, at de har det SÅ hårdt som du beskriver i første afsnit... De kom med iPhone, lækre kufferter mv....og mange af dem har betalt i flere tusinde kroner for at komme herop....ergo må jeg udlede at de rent faktisk har nogle ressourcer som de kunne trække på!!

Mange er jo netop ikke blevet bombet, men flygter fordi de frygter at blive sendt i krig!! DERFOR ser vi flest mænd og drenge der flygter!!

Og så efterlader de deres koner til tortur og voldtægt eller døden fordi de ikke kan/vil fortælle hvor mændene er.... Er det okay?

Hvis de alle tog skeen i anden hånd og gik til modangreb, sammen med ALLE de lande der iforvejen kæmper så kunne der være en lille chance for at de kunne rette landet op.... Den chance er der ihverfald ikke,ved at flygte. 

Undskyld mig... Men De kommer med nogle af Deres ting. Hvis vi blev bombet NU ville du da også flygte med Dine ting. Mon ikke du ville have en smartphone? En dyr taske eller lign? Måske var du på flugt i dine 3000 kr sko? Sådan kan man da ikke stille tingene op. Trods dyre ting og måske gode vilkår så kan folk rammes og have brug for at flygte. Det kunne være dig en dag.

Anmeld Citér

8. september 2015

MorDk

Simpelthen usmageligt! 

Anmeld Citér

8. september 2015

Carina:-)

modesty skriver:

Jeg ville til hver en tid satse på det land som ikke kun bød mig, men også min ægtefælle og mine børn velkommen. Og det er i øjeblikket nærmest kun Tyskland og Sverige.

(eller, noget så simpelt som et land hvor jeg ikke fik bank af politiet, jvf. mit ovenstående indlæg)

Jeg tror bare vi skal blive enige i at  vi ikke ser ens på tingene.

Jeg ser mere på pligt end ret- og i min verden ville jeg være taknemmlig for at få hjælp og se mindst på hvad og hvor jeg har mest ret .

Lige mhs til tæsk fra politiet så er det eneste vold jeg har hørt om da flygningene gik amok og politiet slog tilbage -men derfor kan der self godt være foregået ting der ikke skal foregå.

Pointen i hele den her laaaaange diskution er at vi igen glemmer de der bliver i Syrien og som i mine øjne har langt mere brug for hjælp end dem der lige nu valfarter til Sverige 

For der er ingen der beskytter dem,ingen der sørger for lægehjælp mad og vand og ingen der fortæller dem at de bare skal række ud så står der nogen og griber .De er nødt til at blive og når det her måske en gang er ovre er det dem der skal bygge et liv op igen .

Det er som i alle sager dem der råber højest der bliver hørt de reelt svage er der ingen der hører og ser for de har ikke styrken til at hæve deres stemme. 

Og bare fordi Tyskland og Sverige lige nu siger de går ind for familiesamføring så er det ikke ensbetydende med at det fortsætter De har også en økonomisk grænse. 

Anmeld Citér

8. september 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
MorDk skriver:

Simpelthen usmageligt! 

Total klaphat. Der er også ham Der spyttede efter dem

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.