Jeg tænker, at det i bund og grund er en afvejning af på den ene side, hvad der er bedst for os selv / vores familie / miljøet mm., og på den anden side, hvad der er bekvemt / giver os livskvalitet / giver mening for os økonomisk.
Jeg bruger skyllemiddel engang i mellem, selvom jeg ved, at jeg udsætter mig selv for parfumeallergi. Jeg kan forestille mig, at jeg ikke vil bruge det til mit barn i fremtiden.
Andre lignende prioriteringer, vi gør os:
- Hos os køber vi 95 % økologisk mad og undgår så vidt muligt kunstige tilsætningsstoffer, fordi vi tror det er sundest for os, for miljøet og bedst for dyrevelfærd. Jeg kan godt lide tanken om, at vores kommende barn ikke bliver 'lavet på' en masse tilsætningsstoffer, medicin fra kød, nitrit, stråforkortere mm. Her vægter vi sundhed og miljø over det, der økonomisk ville give mest mening.
- Vi bor i byen selvom vi derved udsætter os selv for mere forurening, end hvis vi boede på landet. Her prioriteres bekvemmelighed / livskvalitet over sundhed.
- Vi cykler hver dag - for midt vedkommende 25 km for at komme på arbejde, selvom vi sagtens kunne købe bil. Det gør vi af miljøhensyn, men også fordi det giver mening at få lidt motion i en travl hverdag.
Jeg tror vi alle sammen handler ud fra, hvad der giver mest mening for os. Jeg ville f.eks. synes at det var MEGET mere skrækkeligt, hvis mit kommende barn blev fodret med rugbrød med stråforkortere og pålæg med nitrit, end hvis det arvede noget sengetøj, der tidligere var blevet vasket med skyllemiddel. Det gør mig hverken mere eller mindre miljø- eller sundhedsbevist - det viser bare, at jeg prioriterer anerledes.