Debat: Hvorfor (parfumeret) skyllemiddel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2015

Mor1986

Sprit25 skriver:

Men vasker du så to maskiner tøj?

Vores datters tøj vaskes for sig selv, og vores vaskes for sig selv, så ja jeg kører to maskiner. Det skal så siges at det kan vi sagtens samle sammen til på en uge 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2015

Sprit25

Mor1986 skriver:

Vores datters tøj vaskes for sig selv, og vores vaskes for sig selv, så ja jeg kører to maskiner. Det skal så siges at det kan vi sagtens samle sammen til på en uge 

Så du kører ikke halvtomme maskiner? Fordi det er da virkelig spild hvis det er

Anmeld Citér

15. august 2015

Mor1986

Sprit25 skriver:

Så du kører ikke halvtomme maskiner? Fordi det er da virkelig spild hvis det er

Det er der ingen chance for hos os. Jeg er nærig så maskinen skal fyldes. Med mindre der er special vaske eller Hvidt så kan maskinen godt være Tom men så tager jeg altid et hurtig program på 30 min. 

Anmeld Citér

15. august 2015

Anonym

Jeg går ud fra, at de der er SÅ fordømmende over nogen bruger skyllemiddel IKKE: Har bil, ryger, maler, bruger elektronik, går med makeup osv osv. Hvem er du at dømme, hvad der er mere nødvendigt for den eneklte, end for en anden? En skriver en bil er mere nødvendig end skyllemiddel. Det da ikke noget du bestemmer. Det er jo op til den enkelte. Så fordi dovenskab overvinder er det ok med bil... Eller hvordan gør vi op, hvem der må hvad?? Bruger egentlig ikke selv skyllemiddel, men jeg kører bil, jeg maler mit hus, jeg bruger elektronik.  og tusind andre ting, det er fyldt med kemikalier. De fleste, inklusiv jeg selv, tænker da over det med milljøet, men de færeste kan vidst pudse sin glorie. Og til de der mener duften er ækel... Tja... Hvordan dufter i selv? Alle bryder sig nok heller ikke om jeres duft. 

Anmeld Citér

16. august 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg går ud fra, at de der er SÅ fordømmende over nogen bruger skyllemiddel IKKE: Har bil, ryger, maler, bruger elektronik, går med makeup osv osv. Hvem er du at dømme, hvad der er mere nødvendigt for den eneklte, end for en anden? En skriver en bil er mere nødvendig end skyllemiddel. Det da ikke noget du bestemmer. Det er jo op til den enkelte. Så fordi dovenskab overvinder er det ok med bil... Eller hvordan gør vi op, hvem der må hvad?? Bruger egentlig ikke selv skyllemiddel, men jeg kører bil, jeg maler mit hus, jeg bruger elektronik.  og tusind andre ting, det er fyldt med kemikalier. De fleste, inklusiv jeg selv, tænker da over det med milljøet, men de færeste kan vidst pudse sin glorie. Og til de der mener duften er ækel... Tja... Hvordan dufter i selv? Alle bryder sig nok heller ikke om jeres duft. 

Super godt skrevet  For ja, Alle der mener det er miljøskadigt at bruge skyllemiddel bruger vel INTET der kan skade miljøet?? Ellers er man da godt nok dobbeltmoralsk!!!

Anmeld Citér

16. august 2015

ninibadini

Vi bruger ikke skyllemiddel. Gjorde i en periode, men kan seriøst ikke se hvilken forskel det gør, og så kan det vel være lige meget. Vi tørrer håndklæder og sengetøj i tørretumbler, og så bliver det dejlig blødt og dufter bare rent. Resten hænger vi ud, og så dufter det helt frisk. Om vinteren tørrer vi i kælderen. Før jeg blev gravid købte vi bare gængse mærker som Omo og Ariel, men nu bruger vi kun neutral, og jeg savner ikke duften.

Jeg skal ikke blande mig i hvad andre gør og udsætter deres børn for, det eneste der kan irritere mig er, hvis man er hjemme hos folk og hele huset bare lugter af skyllemiddel. Det kan godt give mig hovedpine.

Anmeld Citér

16. august 2015

Minutes

Jeg tænker, at det i bund og grund er en afvejning af på den ene side, hvad der er bedst for os selv / vores familie / miljøet mm., og på den anden side, hvad der er bekvemt / giver os livskvalitet / giver mening for os økonomisk. 

Jeg bruger skyllemiddel engang i mellem, selvom jeg ved, at jeg udsætter mig selv for parfumeallergi. Jeg kan forestille mig, at jeg ikke vil bruge det til mit barn i fremtiden.

Andre lignende prioriteringer, vi gør os: 

- Hos os køber vi 95 % økologisk mad og undgår så vidt muligt kunstige tilsætningsstoffer, fordi vi tror det er sundest for os, for miljøet og bedst for dyrevelfærd. Jeg kan godt lide tanken om, at vores kommende barn ikke bliver 'lavet på' en masse tilsætningsstoffer, medicin fra kød, nitrit, stråforkortere mm. Her vægter vi sundhed og miljø over det, der økonomisk ville give mest mening. 

- Vi bor i  byen selvom vi derved udsætter os selv for mere forurening, end hvis vi boede på landet. Her prioriteres bekvemmelighed / livskvalitet over sundhed. 

- Vi cykler hver dag - for midt vedkommende 25 km for at komme på arbejde, selvom vi sagtens kunne købe bil. Det gør vi af miljøhensyn, men også fordi det giver mening at få lidt motion i en travl hverdag. 

Jeg tror vi alle sammen handler ud fra, hvad der giver mest mening for os. Jeg ville f.eks. synes at det var MEGET mere skrækkeligt, hvis mit kommende barn blev fodret med rugbrød med stråforkortere og pålæg med nitrit, end hvis det arvede noget sengetøj, der tidligere var blevet vasket med skyllemiddel. Det gør mig hverken mere eller mindre miljø- eller sundhedsbevist - det viser bare, at jeg prioriterer anerledes. 

Anmeld Citér

16. august 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg har faktisk prøvet at få det modsatte spørgsmål. Forstået på den måde at personen var meget uforstående overfor vi ikke brugte skyllemiddel. 

Vi gik til natural og så ingen skyllemiddel og fik så at vide vores tøj lugtede. Hun mente det lugtede fordi det ikke duftede af parfume. Hun spurgte endda om hun skulle vaske vores tøj for os. :p 

Anmeld Citér

16. august 2015

M&J87

Bruger ikke skyllemiddel, men vasker med parfumeret flydende Ariel :-)

Anmeld Citér

17. august 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er af den overbevisning at jo mere man "beskytter" og holder væk fra sine børn jo mere disponeret for allergi og sygdom er de osv er de. 

Ok, jamen du skal da have lov til at holde fast i dine egne overbevisninger, hvor de så end kommer fra. Af hensyn til andre, der læser tråden, kan det dog ikke understreges nok, at den overhovedet ikke er i tråd med videnskaben.

(Det ville det være, hvis vi her talte om almindeligt "jordsnavs", kæledyr og bakterier ("hygiejnehypotesen") - det er bare en kæmpe fejlopfattelse at tro, at det samme gør sig gældende for parfume (og andre allergifremkaldende, kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.