Debat: Hvorfor (parfumeret) skyllemiddel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2015

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Jeg forstår ikke, hvorfor du sidestiller bakteriers og kemikaliers effekt på immunforsvaret. Det er jo to vidt forskellige ting med vidt forskellig effekt - eksempelvis er bakterier naturlige, mens kemikalier er kunstige.

Gælder det alle potentielt skadelige påvirkninger og forekomster, at det er sundest for børn at blive udsat for dem i en vis grad? Tobaksrøg? Alkohol? Medicin? 

Nej, ikke med de 3 ting som du nævner til sidst.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2015

Anonym

Mor11 skriver:

Ift bakterier har du ret. Hvis man levet sterilt kan kroppen ikke klare bakterier - det har noget med immunforsvar og sygdom at gøre. Men kemikalier og allergi er altså en helt anden snak. 

Prøv at undersøge det lidt inden du udtaler dig så skråsikkert. Jeg tror du vil blive overrasket. 

Her er et citat fra en folder om hudallergi 

Parfumestoffer kan give allergi, men det er meget forskelligt, hvad vi bliver allergiske over for. risikoen for at få hudallergi er større, hvis du hele tiden udsætter din hud for parfumestoffer fra f.eks. både deodoranter, cremer og parfumer. du kan få udslæt og i værste tilfælde parfumeallergi med sår og blærer. derfor er det en god idé at begrænse dit forbrug af parfumerede produkter. - ergo, du bliver ikke immun overfor kemi ved at udsætte dig for dem!!! 

Ok. Men det får mig stadig ikke til at stoppe med at bruge skyllemiddel med parfume samt sæbe, shampoo osv med parfume.

Anmeld Citér

15. august 2015

Mor1986

SofiaMik skriver:

Hvorfor bruger du skyllemiddel?  Hvorfor vælger du at udsætte dig selv, dine børn og miljøet for de kemikalier, der er i? 

Skyllemiddel ødelægger miljøet og udsætter dig for parfumeallergi. 

Forstår simpelthen ikke, at forældre vasker deres børns tøj med så meget parfume, at jeg næsten ikke kan holde ud at være i stue med kammeraternes medbragte dyne og kuffert med tøj. 

Bliver så ked af det, når jeg har fået babytøj foræret og må kassere det, fordi jeg ikke kan vaske  parfumelugten ud. Eller når min børn er hos svigerforældrene, som lige "hjælper"mig ved at vaske børnenes tøj med skyllemiddel suk! 

Selv har jeg aldrig brugt det. Vasker al tøj i neutral og kommer husholdningseddike i som skyllemiddel. Det bevarer farverne i tøjet, er super billigt og holder maskinen fri for kalk. Og det lugter ikke, kan spises og giver ikke allergi.

Men jer der bruger det - hvorfor? Og hvorfor til baby? 

Vi bruger skyllemiddel. Men kun i voksen tøjet. Altså vores datters tøj vaskes ikke med det, heller ikke sengetøj, håndklæder, viskestykket, undertøj og den slags. 

Jeg kan godt lide det dufter lidt. Og må ærlig indrømme jeg ikke skænker det med miljøet en tanke. 

Anmeld Citér

15. august 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Ok. Men det får mig stadig ikke til at stoppe med at bruge skyllemiddel med parfume samt sæbe, shampoo osv med parfume.

Det er også helt ok for mig jeg blander mig ikke i andres valg, men jeg synes man skal vælge på et oplyst grundlag - især når det også handler om ungerne  

Anmeld Citér

15. august 2015

Mami

SofiaMik skriver:

Jeg lægger op til en debat og håber at få nogle af dem, der mener det modsatte ud af busken. Men du vil hellere debattere, hvordan vi skal debattere? 

Ja helst  

Anmeld Citér

15. august 2015

Clisolka

Jeg har altid elsket at mit tøj duftede godt efter vask - indtil jeg fik børn Da jeg fik nr. 1 begyndte jeg at vaske vores tøj i Neutral, og det gør jeg stadig - og det vil jeg altid gøre!

Den mindste kan ikke tåle alt det med parfume, så det siger sig selv

Nu kan jeg ikke gå forbi én der har vasket med meget duft i tøjet - øv jeg får ondt hovedet, hvis duften er for stærk. Lige i dette eksempel er det en ulempe at være daglig pendler i toget

Jeg overtog engang noget juniorsengetøj fra en veninde - nu efter 5-6 vaske er duften af parfumen stadig ikke væk, jeg overvejer at smide det ud, for kan ikke klare den duft 

Anmeld Citér

15. august 2015

Sprit25

Mor1986 skriver:

Vi bruger skyllemiddel. Men kun i voksen tøjet. Altså vores datters tøj vaskes ikke med det, heller ikke sengetøj, håndklæder, viskestykket, undertøj og den slags. 

Jeg kan godt lide det dufter lidt. Og må ærlig indrømme jeg ikke skænker det med miljøet en tanke. 

Men vasker du så to maskiner tøj?

Anmeld Citér

15. august 2015

lineog4

Bruger ikke skyldemiddel, ingen stor forkromet ide med det. Bare det er jeg ikke vant til og kan med for meget parfume begynde at klø og især skyldemiddel og shampoo er de store syndere (ved det fordi min kære husbond en gang vaskede med skyldemiddel og jeg kunne slet ikke sove i hans sengetøj uden at klø over det hele.

tilgengæld kan der sagtens være parfume i vaskemidlet og må indrømme det er tilbuddene der er afgørende her. Dog køber jeg ikke neutral da jeg ikke syntes det vaskede rent. Det samme med koldvaske vi også prøvede en periode for miljøets skyld 

Anmeld Citér

15. august 2015

Valle81

Bruger ikke skyllemiddel, bruger eddike. Køber også vaskepulver uden duft, men nogle gange trænger jeg til lidt duft, og så køber jeg flydende Ariel og bruger det, hvorefter jeg så går til bage til minus duft��

Anmeld Citér

15. august 2015

Spirrevip

Puha jo nu skal du se...

Jeg vasker mit vaske med skyllemiddel fordi jeg elsker at dufte godt. Af samme grund som jeg engang imellem går med parfume - for at dufte dejligt. Og det ser jeg intet problem i, når hverken manden eller jeg har allergi, og vi begge elsker at dufte - selvfølgelig ikke i uanede mængder, vi bruger det i små mængder. Dog, når vi får barn, så vil jeg helt sikker gå efter noget uparfumeret og allergivenligt. Men jeg kan helt ærligt ikke se, hvorfor jeg som individ ikke selv må bestemme om jeg vil bruge skyllemiddel - jeg skåner måske miljøet på en anden måde, såsom ved ikke at vaske på hverken 60 eller 90 (kun i yderst sjældne situationer) og jeg tager hellere lidt kortere programmer end dem på 2 timer.

Lad nu være med at være så hysteriske. Hverken min mor eller jeg er døde af at gå i tøj, vasket med skyllemiddel som barn. Gosh.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.