Debat: Hvorfor (parfumeret) skyllemiddel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. august 2015

migxher

sandramor skriver:

mega godt skrevet 

Lige mine tanker... personligt er det da helt fint med mig at nogen gerne vil Skåne deres børn for de kemikalier der er i skyllemiddel... Men tænker også at det er lidt dobbeltmoralsk hvis de mødre så samtidig kører bil, bruger makeup bruger parfumeret shampoo osv... 

Jeg selv bruger skyllemiddel og nej jeg har faktisk ikke dårlig samvittighed overhovedet  og er helt sikkert en lige så god mor som dem der ikke bruger skyllemiddel....   plads til forskellige meninger... Men Sys bestemt ikke man skal dunke folk oveni hovedet fordi de bruger skyllemiddel... folk bestemmer sku selv hvad de vil heldigvis 

Den enest  jeg ikke kan sige nej til er elektronik. Men ingen bil, rygning, parfume, shampoo  med parfume, makeup  mm.

Parfume brugte jeg lidt af inden graviditeten. Men nu bryder jeg mig ikke om at min baby kommer il at lugte hvis jeg tager parfume på. Makeup droppet jeg også under graviditeten og har ikke taget det tilbage endnu.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2015

Anonym

migxher skriver:

Den enest  jeg ikke kan sige nej til er elektronik. Men ingen bil, rygning, parfume, shampoo  med parfume, makeup  mm.

Parfume brugte jeg lidt af inden graviditeten. Men nu bryder jeg mig ikke om at min baby kommer il at lugte hvis jeg tager parfume på. Makeup droppet jeg også under graviditeten og har ikke taget det tilbage endnu.

Listen er jo ubeskrivelig lang, af ting med kemikalier i. Elektronik er bare en af de ting du bruger, så vi kan vidst konststere, du ikke er bedre end nogen andre  Som sagt... Fordi du syntes det er vigtigt med elektronik, maling eller hvad det kan være, gør det det ikke mindre giftigt. Det super fint at stille spørgsmål og have en debat omkring ting. Men hvis man endelig har det behov, som flere i denne debat har, at dømme andre, så skal man dælme have fejet for egen dør. 

Anmeld Citér

17. august 2015

Anonym

Jeg er opvokset med parfume i vaskemiddel og masser af skyllemiddel. Duft i håndsæbe, shampoo osv osv.

da jeg blev omkring 16 år begyndte jeg at få små kløende knopper på kroppen der hvor mit tøj sad.

jeg kunne ikke tåle vaskmiddel osv med parfume. Det havde min mor det stramt med og "glemte" det tit og så begyndte det forfra.

deo osv fortsatte jeg med nogle år endnu( elsker elsker også at dufte), med tiden blev det så slemt at jeg nu er hæmmet af det måde via luftvejen og hud, så nu er mit hjem 100 % duft frit og jeg kan slet ikke tåle at bruge nogen duft

Anmeld Citér

17. august 2015

karisima

Anonym skriver:

Men det et også miljøskadeligt at køre i en bil... Sådan kan vi jo blive ved og ved og ved.... 

Men der er nogle miljømæssige tiltag der er lettere at sætte igang end andre. Det er immervæk lettere at skifte vaskemiddel end at skulle pendle på cykel/med offentlig transport

Anmeld Citér

17. august 2015

Anonym

Skouboe skriver:

Bare lige et indspark her - den teori går på bakterier og mikroorganismer, ikke kemikalier.

Ja, også bakterier men jeg mener også med parfume osv. 

Anmeld Citér

17. august 2015

Anonym

SofiaMik skriver:

Mange tak for debatten de damer. Kan konstatere, at I der bruger skyllemiddel, bruger det for at tøjet skal lugte godt. Ingen har decideret svaret, at de brugte det for, at tøjet skulle blive blødt og antistatisk, som jeg faktisk troede var det, som man ville have. Hvilket gav mig et nyt spørgsmål i hovedet - hvorfor så ikke bare bruge parfumeret vaskemiddel og spare de penge? 

Noget andet er at folk ikke synes, at man kan blande sig i hvad andre gør, men det synes jeg i allerhøjeste grad man kan, når det angår ting, som påvirker os alle sammen. En ting er, at skyllemiddel indeholder opløsningsmidler, der er stærkt allergifremkaldende. Noget andet er, at det indeholder tensider, som er svært nedbrydelig i naturen og derved kan vores alle sammens drikkevand være i fare.

Ja hvis jeg kunne bestemme, blev det forbudt at bruge det ligesom Roundup.

Fint. Så du gør ingenting der berører os andre??? 

Anmeld Citér

18. august 2015

anonym12

Min mand lider af parfume allergi, så vi vasker i parfumefrit vaskemiddel. Det havde vi nok gjort alligevel, da jeg forbinder ingen duft med at tingene er rene. 

Hvad andre folk gør er jeg ligeglad med. Det kan dog være svært at overnatte hos folk der bruger parfumeret skyllemiddel/vaskemiddel, da jeg får hovepine af at ligge i sengetøj der stinker og min mands vejrtrækning bliver påvirket . Jeg overvejer at begynde og tage eget sengetøj med......det virker bare lidt provokerende tænker jeg? og besværligt, da vi ikke har bil. Men det kan jo blive løsningen. 

Desuden er jeg generelt lidt hippie, så jeg overvejer at gå over til vaskenødder.

Anmeld Citér

18. august 2015

Pikku Myy

Anonym skriver:

Ja, også bakterier men jeg mener også med parfume osv. 

Hvis jeg nu fortæller dig at det ikke gælder parfume, kan du så acceptere det? Man lærer jo noget nyt hver dag

Anmeld Citér

18. august 2015

Anonym

karisima skriver:

Men der er nogle miljømæssige tiltag der er lettere at sætte igang end andre. Det er immervæk lettere at skifte vaskemiddel end at skulle pendle på cykel/med offentlig transport

Så det er okay at skade miljøet, fordi man er doven? 

Anmeld Citér

18. august 2015

karisima

Anonym skriver:

Så det er okay at skade miljøet, fordi man er doven? 

Nej slet ikke men det blev nævnt at det er miljøbelastende at køre bil. Min pointe er at nogle ting er så lette at ændre som at tage flasken til højre istedet for den til venstre hvorimod andre ting ikke kan ændres så nemt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.